Решение по дело №79/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 юли 2020 г. (в сила от 16 февруари 2021 г.)
Съдия: Таня Димова Дамянова
Дело: 20207190700079
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 78                                       17  юли 2020г.                   Град Разград

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Разградският административен съд, в публичното заседание на първи юли през две хиляди и двадесетата година, в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ ДАМЯНОВА

 

При секретаря Пламена Михайлова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 79 по описа за 2020, за да се произнесе, взе предвид следното:

Предявено е оспорване с правно основание чл.121, ал.1 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Със Заповед № ДСл-6 от 02.03.2020г. служебното правоотношение на Х. Е. С. е прекратено на основание  чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл поради съкращаване на длъжността.

Против заповедта за прекратяване на служебното правоотношение е постъпила жалба от Х. Е. С. от град Р. Жалбоподателят счита, че заповедта е незаконосъобразна, тъй като е постановена в нарушение на процесуалните правила и в противоречие с материалния закон. Счита, че в конкретната хипотеза не е налице съкращаване на заеманата от него длъжност, тъй като тя не е премахната  като система от  функции, задачи и отговорности, а изпълнението  на функционалните дейности, присъщи на заеманата от него длъжност са вменени на новосъздадената длъжност началник на отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“.  Поради това моли  съда да  отмени заповедта. Претендира и направените по производството разноски.

Ответната страна- Кмет на Община Разград, счита оспорването за неоснователно и недоказано, а издадената заповед- за законосъобразна. Поради това моли съда да отхвърли жалбата и да им присъди юрисконсултско възнаграждение.

Разградският административен съд, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намери от фактическа страна следното:

Със заповед № ДСл-1 от 02.01.2019г. Х. Е. С.  е  назначен на длъжността директор на дирекция „Правно-нормативно обслужване“ в Община Разград.

 Съобразно общата численост и структурата на общинската администрация, одобрена  с Решение №  76 по протокол № 8/20.02.2012г. на Общински съвет-Разград, дирекция „Правно-нормативно обслужване“ е част от общата администрация на Община Разград.  Дирекцията е на пряко подчинение на кмета на общината. В  чл.25 от Устройствения правилник  на общинската администрация на  Община Разград, утвърден със заповед  № 448/02.05.2012г. на кмета на Община Разград, са предвидени дейностите, които се осъществяват от дирекцията. Те са свързани с правното  обслужване на общината и  организация на дейностите, свързани с обществени поръчки.

Съобразно представеното поименно щатно разписание, което е в сила от 03.02.2020г., дирекция ПНО се състои от директор, главен юрисконсулт, както и  трима главни юрисконсулти и двама старши юрисконсулти  в специализираното звено „Обществени поръчки“. Общата численост на персонала на дирекцията възлиза на 7 щатни бройки. Съобразно щатното разписание, в дирекция „Местни данъци и такси“ съществува длъжност  юрисконсулт, за която е отредена 1  щатна бройка, а в дирекция „ТСУ, общинска собственост и контрол по строителството“ съществува  длъжност  старши юрисконсулт, за която е отредена 1  щатна бройка.

 Представена е длъжностната характеристика за длъжността „Директор на дирекция „Правно-нормативно обслужване“. Според характеристиката нивото на длъжността е ръководно- Б6 съобразно Класификатора на длъжностите в администрацията. В структурно отношение тя е пряко подчинена на кмета на общината.  Основната цел на длъжността е  ръководство, организиране, контрол и координация на цялостната дейност на дирекция ПНО. Областите на дейност за длъжността са ръководство и контрол; изготвяне на административни актове, правни становища и юридически консултации; участие в комисии.

Преките задължения  служителя са  конкретизирани в 13 точки:

1.                  Ръководство, организиране и контрол по изпълнение на задачите на дирекцията, произтичащи от законовите и подзаконовите  нормативни актове и възложените от ръководството на общината задачи;

2.                  Ръководство и организиране  дейността на дирекцията  по изготвяне на  индивидуални административни актове, общи административни актове и проекти на нормативни административни актове;

3.                  Ръководство и организиране дейността на специализираното  звено по обществени поръчки в дирекцията;

4.                  Участие в постоянни комисии към Общински съвет- Разград;

5.                  Участие в заседанията на Общински съвет- Разград;

6.                  Участие в заседанията  на пробационен съвет  към Областната пробационна служба;

7.                  Участие в конкурсни процедури  по КТ и ЗДСл;

8.                  Организиране на  архивирането на  подлежащата документация, отложена  от дейността на дирекция ПНО през изтеклата календарна година;

9.                   Организация и контрол на опазването  и неразпространяването на  служебната информация, до която директорът и  служителите от дирекцията имат достъп при изпълнение на служебните си задължения;

10.             Незабавно уведомява  секретаря на общината при възникнала необходимост от актуализация на длъжностните характеристики на служителите от дирекцията и/или Устройствения правилник за работата на общинската администрация във връзка с настъпили нормативни промени, водещи до промяна на  функциите на дирекцията и/или  възникнали или отпаднали дейности;

11.             Незабавно уведомява  прекия си ръководител за  констатирани груби нарушения на трудовата и технологична дисциплина от страна на служителите на дирекцията, както и за слабости, създаващи предпоставки за корупция;

12.             При изпълнение на служебните си задължения спазва стриктно действащото законодателство и вътрешни нормативни документи, имащи отношение към заеманата длъжност;

13.             Изпълнява и други задачи, възложени от кмета и  заместник-кметовете на общината, в рамките на и във връзка с изпълнение на преките  задължения и  отговорности за заеманата длъжност.

 С Решение № 51 по протокол № 5/11.02.2020г., Общински съвет-Разград е одобрил предложените от кмета промени в структурата на  общинската администрация, както и  общата й численост.

 В новата структура дирекция „Правно-нормативно обслужване“ е  реорганизирана в отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“. Съобразно Приложение № 1 към решението на общинския съвет, отделът е пряко подчинен на един от заместник- кметовете на общината.  Видно от представеното поименно щатно разписание, което е в сила от 01.03.2020г., отдел ПНООП е в ресора на  заместник-кмета по правно обслужване, управление на програми и проекти и инвестиционни дейности. Отделът се състои от началник, главен юрисконсулт и юрисконсулт, както и  трима главни юрисконсулти и двама старши юрисконсулти  в специализираното звено „Обществени поръчки“. Общата численост на персонала на отдела възлиза на 8 щатни бройки. Видно от представеното щатно разписание, длъжностите юрисконсулт в отдел  „Местни данъци и такси“ и старши юрисконсулт в дирекция „Устройство на територията, кадастър, контрол на строителството“ са премахнати. Според изявлението на ответната страна тези две длъжности са прехвърлени към новосъздадения отдел ПНООП.

Със Заповед № 646/01.06.2020г. е утвърден и нов Устройствен правилник на администрацията на Община Разград.  В чл.34 от същия е предвидено, че отделът е на пряко подчинение на заместник-кмета с ресор „Правно обслужване, управление на програми и проекти и инвестиционни дейности“. Съобразно чл.11, ал.2 от новоприетия  Устройствен правилник, заместник-кметовете  ръководят и осъществяват цялостен контрол  върху дейността на подчинените им структури, както и по изпълнение на задачите,  произтичащи от функционалната им компетентност.

В чл.34 от Правилника са определени и дейностите, които ще се осъществяват от отдела и те са свързани с правното обслужване на общината и  организация по дейностите по обществените поръчки. Разпоредбата предвижда, че  отделът се ръководи от началник- отдел.

Според длъжностната характеристика на длъжността „Началник на отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки““ нивото на длъжността е ръководно- 7Б според КДА. В структурно отношение тя е пряко подчинена на  ресорния заместник-кмет на общината. Основната цел на длъжността е  ръководство, организиране, контрол и координация на цялостната дейност  отдела, както и цялостно правно обслужване и процесуално  представителство на общината. Областите на дейност за длъжността са ръководство и контрол; изготвяне на административни актове, правни становища и юридически консултации; участие в комисии и съвети; процесуално представителство; осъществяване на общ надзор за законност по отношение на  дейността на администрацията; правно и нормативно обслужване на  общинската администрация по изготвяне на  докладни записки, становища, предложения и проекторешения на кмета и заместник-кметовете на общината за Общински съвет-Разград.

Преките задължения  служителя са  конкретизирани в 16 точки:

1.                  Ръководство, организиране и контрол по изпълнение на задачите на отдела, произтичащи от законовите и подзаконовите  нормативни актове и възложените от ръководството на общината задачи, осъществяване на  надзор за законност на издаваните от администрацията актове;

2.                  Осъществява  правна помощ на кмета на общината с оглед изпълнение на неговите функции. Предоставя становище по законосъобразността на проектите на заповеди на кмета на общината, както и и при издаване на вътрешните  заповеди от второстепенните разпоредители като при несъгласие прилага мотивирано мнение;

3.                  Контрол на дейността на  специализираното  звено по обществените поръчки в отдела;

4.                  Съдейства за  законосъобразното съставяне на договорите, по които страна е Община Разград;

5.                  Ръководство и организиране  дейността на отдела  по изготвяне на  индивидуални административни актове, общи административни актове и проекти на нормативни административни актове;

6.                  Участва в заседанията на постоянни комисии към Общински съвет- Разград. Участва в заседанията на Общински съвет- Разград. Предоставя становище по законосъобразността на проектите на актове и решения на общинския съвет, като при поискване от страна на председателя на съвета и от председателите на постоянните комисии дава становище по проекти за доклади, внесени за разглеждане  в съвета;

7.                  Проучва прилагането на актовете на  общинския съвет и при необходимост прави предложение пред ръководството за  усъвършенстването им  или за вземане на мерки за правилното им прилагане. Оказва съдействие на дирекциите, отделите и звената към общинската администрация относно правилното прилагане на  действащите нормативни актове;

8.                  Участва в заседания на  комисията по чл.2 от Наредба № 2 на Общински съвет-Разград за  придобиване, управление  и разпореждане с  имоти и вещи общинска собственост;

9.                  Участва в заседанията  на комисията по чл.2, ал.3 от Наредба № 21 на Общинска съвет-Разград за   управление и разпореждане с имотите- общинска собственост  на територията на  „Бизнес зона „Перистър““- град Разград;

10.             Осъществява процесуално представителство пред съдилищата, арбитражите, особените юрисдикции и други независими  специализирани държавни органи по производство, по които общината е страна;

11.             Води регистър на съдебните дела. Разпределя съдебните дела, по които Община Разград е страна и възлага осъществяване на процесуално представителство  по тях на юристите в отдел ПНООП. Анализира и обобщава  резултатите от  съдебните и други дела и  информира кмета на общината за тях;

12.              Организира и контролира опазването и неразпространяването на  служебната информация, до която той и служителите от отдела имат достъп при изпълнение на служебните си задължения;

13.             Незабавно уведомява  секретаря на общината при възникнала необходимост от актуализация на длъжностните характеристики на служителите от отдела и/или Устройствения правилник  за работата на общинската администрация във връзка с настъпили  нормативни промени, водещи до промяна на  функциите на дирекцията и/или  възникнали или отпаднали дейности;

14.             Незабавно уведомява  прекия си ръководител за  констатирани груби нарушения на трудовата и технологична дисциплина от страна на служителите на отдела, както и за слабости, създаващи предпоставки за корупция;

15.             При изпълнение на служебните си задължения спазва стриктно действащото законодателство и вътрешни нормативни документи, имащи отношение към заеманата длъжност;

16.             Изпълнява и други задачи, възложени от кмета и  заместник-кметовете на общината, в рамките на и във връзка с изпълнение на преките  задължения и  отговорности за заеманата длъжност.

След съпоставка на длъжностните характеристики на длъжността „директор на дирекция ПНО“ и на длъжността „началник на отдел ПНООП“ се установява, че е налице с разширяване на областите на дейност на началника на отдел спрямо областите на дейност на директора. В областите на дейност на началника на отдел са включени и осъществяване на процесуално представителство, общ надзор за законност върху дейността на общинската администрация и  правно-нормативното обслужване на администрацията във връзка с дейността на общинския съвет. 

При съпоставката на характеристиките за двете длъжности се установява съвпадение на възложените им преките задължения, описани  както следва: в точки 5.1 и за двете длъжности; в точка 5.2 за длъжността директор и точка 5.5 за длъжността началник; в точка 5.4 и 5.5. за длъжността директор и точка 5.6 за длъжността началник; в точка 5.9 за длъжността директор и  точка 5.12 за длъжността началник; в точка 5.10 за длъжността директор и точка 5.13 за длъжността началник; в точка 5.11 за длъжността директор и  точка 5.14 за длъжността началник; в точка 5.12 за длъжността директор и точка 5.15 за длъжността началник; в точка 5.13 за длъжността директор и точка 5.16 за длъжността началник.

 Преките задължения на директора на дирекция ПНО  по т. 5.3; 5.6; 5.7 и 5.8 не са възложени на началника на отдел.  По отношение на специализираното звено „Обществени поръчки“ на началника на отдела са възложени само контролни функции, но не и  задължение за ръководство и организиране на дейността, каквото е било възложено на директора на дирекция. Според изявлението на процесуалния представител на ответника, неоспорено от жалбоподателя,  задължението по ръководство и  организиране на дейността на специализираното звено „Обществени поръчки“ е възложено на главен юрисконсулт Станкова.

На началника на отдела са възложени преки задължения, които не са били възложени на директора на дирекция ПНО. Те са конкретизирани в точки 5.2; 5.4; 5.7 до 5.11 от длъжностната характеристика на началника на отдел ПНООП. Те са свързани най-вече с осъществяването на  процесуално представителство и надзор за законност върху действията на общинската администрация; подпомагането на кмета и заместник- кметовете при внасянето на докладни записки и други актове за разглеждане в Общински съвет-Разград. Задължение за осъществяване на надзор за законност върху актовете на общинската администрация е възложено на началника и по т.5.1 от характеристиката. С т.5.6 на началника на отдела е възложено не само да участва в заседанията на общинския съвет и постоянните му комисии, но да предоставя и становище по законосъобразността на проектите за актове и решения на съвета, а при поискване от страна на председателя на съвета или председателите на постоянните комисии да предоставя становище и по проекти за доклади, внесени в съвета.

На 02.03.2020г. на жалбоподателя е връчено предизвестие за прекратяване на служебното му правоотношение  на основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл поради съкращаване на заеманата от него длъжност- предизвестие изх.№ 94-00-376/02.03.2020г.

Със заповед № ДСл-6 от 02.03.2020г. служебното правоотношение с Х. С., заемащ длъжност “директор  на дирекция „Правно-нормативно обслужване““ е прекратено. Като основание за прекратяване се сочи  съкращаването на длъжността съобразно Решение № 51 по протокол № 5/11.02.2020г. на Общински съвет-Разград, с което е одобрена нова структура  на общинската администрация, чл.11 от НПКДА и утвърденото  длъжностно разписание, което е в сила от 01.03.2020г. В заповедта е посочено, че е отправено предизвестие  изх.№ 94-00-376/02.03.2020г.  тъй като  служебното правоотношение е прекратено считано от 02.03.2020г. на  жалбоподателя ще се изплати  обезщетение за неспазен  срок на предизвестие от органа по назначаването. Заповедта е връчена на жалбоподателя  в 10,55 часа на 02.03.2020г.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи: Оспорването е процесуално допустимо- жалбата е депозирана от активно легитимирано за това лице и е насочена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол съобразно правилото на чл.121, ал.1 от ЗДСл. В заповедта не е указано пред кой орган и  в какъв срок може да се подаде жалба, поради това следва да се приложи чл.140, ал.1 от АПК.  Жалбата е подадена в двумесечния срок по посочената разпоредба, поради което съдът приема, че законоустановения срок за обжалване на заповедта е спазен.

Разгледано по същество, оспорването е неоснователно.

Основното възражение на жалбоподателя за незаконосъобразност на атакуваната заповед е противоречието й с материалноправните разпоредби на закона- чл.146, т.4 от АПК. С. счита, че не е налице основната предпоставка за прекратяване на служебното му правоотношение, тъй като липсва реално съкращаване на заеманата от него длъжност. Жалбоподателят твърди, че при извършената промяна в структурата на общинската администрация длъжността директор на дирекция „Правно—нормативно обслужване“ не е премахната  като система от функции, задачи и отговорности, а изпълнението на присъщите за длъжността функции е възложено на новосъздадената длъжност началник на отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“ в Община Разград.

 Събраните по делото доказателства обаче опровергават това обстоятелство. На първо място следва да се отбележи обстоятелството, че  структурните промени в общинската администрация са извършени по предвидения в ЗМСМА ред. На органа по назначение не може да се отрече правото и възможността  да предлага структурни промени, водещи до  закриване на едни и разкриване на  нови длъжности, както и възможността да трансформира длъжности при запазване или изменение на общата численост. Преценката за това се извършва в условията на оперативна самостоятелност, поради което не подлежи и на съдебен контрол. Единственото обстоятелство, което може да се прецени в тази насока, е да се прецени дали структурните промени са одобрени от общинския съвет съобразно нормата на чл. 21, ал.1, т.2 от ЗМСМА. Новото длъжностно разписание е утвърдено от кмета на общината  едва след като ОбС-Разград е одобрил с решението си общата численост и структурата на общинската администрация. Утвърденото щатно разписание съответства изцяло на одобрената от ОбС структура.

За да се прецени дали е налице реално съкращаване на длъжността на жалбоподателя, следва да се съобрази не само общата численост на общинската администрация и числеността на новосъздадения отдел ПНООП, но и обстоятелството дали на друга длъжност в  новата структура на общинската администрация са възложени същите  функции, задачи и отговорности. 

 Легална дефиниция на понятието "длъжност в администрацията" се съдържа в чл. 2 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията (НПКДА). Според тази дефиниция длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика. От това определение е видно, че основните белези на понятието "длъжност в администрацията" са два: 1. нормативно определена позиция, 2. изразяваща се в система от функции, задачи и задължения, утвърдени с длъжностна характеристика. Поради това, когато органът по назначаването твърди, че една длъжност е съкратена по смисъла на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, трябва да бъде установено, че тази длъжност вече не фигурира и като наименование (като нормативно определена позиция) в щатното разписание за съответната администрация, и като съвкупност от определени функции, задачи и задължения, утвърдени с длъжностната характеристика. Липсата на първия белег - нормативно определена позиция по отношение на заеманата от жалбоподателя длъжност в случая е налице, тъй като в щатното разписание не фигурира длъжността директор на  дирекция „Правно-нормативно обслужване“. По отношение на втория белег - система от функции, задачи и задължения, утвърдени с длъжностната характеристика съдът констатира, че съществуват различия при сравнение на длъжностните характеристики на длъжностите “директор на дирекция ПНО“ и „началник на отдел ПНООП“.  На първо място следва да се отбележи, че макар и двете длъжности да се явяват ръководни, те са от различни длъжностни нива съобразно КДА.

Новосъздадената длъжност запазва основната цел и области на дейност на длъжността, заемана от жалбоподателя, но за новосъздадената длъжност са добавени и нови  области на дейност, свързани с процесуалното представителство на Община Разград, общ надзор  за законност  на дейността на администрацията и  правно-нормативното  обслужване на общинската администрация във връзка с дейността на общинския съвет. Съобразно одобрените промени в структурата на общинската администрация,  дирекцията е трансформирана в отдел и вече не е на пряко подчинение на кмета, а на пряко подчинение на заместник-кмет, който ръководи функционално направление „Правно обслужване, управление на програми и проекти и инвестиционни дейности“. Съобразно  новия Устройствен правилник задълженията за цялостно ръководство и контрол на отдела са предоставени на заместник-кмета,  на когото е възложено посоченото функционално направление. 

Различия се установяват и в преките задължения, които са възложени на двете длъжности.  В длъжностната характеристика на новосъздадената длъжност- началник на отдел ПНООП са налице задължения, които не съществуват в длъжностната характеристика на жалбоподателя.  Нововъзложените преки задължения са свързани с процесуално представителство на Община Разград- т.5.10, 5.11. Нови са и преките  задължения, свързани с подпомагане на кмета, заместник-кметовете и администрацията  при внасяне на проекти за решения и доклади в Общински съвет-Разград; с даването на  становища по проекти и доклади,  които се разглеждат от общинския съвет или постоянните му комисии по искане на  председателите им.  Нови са и задълженията, свързани с  дейността по общия надзор за законност на актовете и действията на администрацията- 5.2, 5.4, 5.7.

 Ето защо съдът намира, че двете длъжности се различават по длъжностното си ниво, по областите на дейност и по преките служебни задължения, включени в тях. Поради това следва да се приеме, че като съвкупност от определени функции, задачи и задължения, установени с длъжностната характеристика, новосъздадената длъжност “началник на отдел ПНООП“ е различна от съкратената длъжност „директор на дирекция ПНО“, заемана от жалбоподателя.

Съдът приема, че  с извършените структурни промени числеността на  отдел ПНООП е намалена с 1 щатна бройка. Това е така, тъй като към отдела са прехвърлени 2 щатни бройки за юрисконсулти от дирекция МДТ и дирекция ТСУОСКС. Числеността на дирекция ПНО  е възлизала на 7 щатни бройки, а числеността на новосъздадения отдел ПНООП възлиза на 8 щатни бройки, в които са включени прехвърлените 2 щатни бройки от други дирекции, посочени по-горе.

При направения извод за реално съкращаване на длъжността  директор на дирекция ПНО, заемана от жалбоподателя, е налице и материалноправната предпоставка на чл. 106, ал. 1 т. 2 от ЗДСл за прекратяване на служебното му правоотношение. В този смисъл обжалваната заповед е издадена в съответствие с визираната материалноправна разпоредба.

Заповедта е издадена  от компетентен орган и при спазване на административнопроизводствените правила. По делото не се събраха доказателства за наличието на отменителното основание по чл. 146, т.5 от АПК- несъответствие с целите на закона. Не се установи, че при наличието на материално правните предпоставки за издаване на атакуваната заповед органът по назначаването е  упражнил публичното си субективно право не за осъществяване на интереса, за който то е установено от закона.

Предвид на изложеното и  на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК оспорването следва да бъде отхвърлено като неоснователно.

Претенцията за присъждане на юрисконсултско възнаграждение от ответната страна е своевременно заявена, а предвид изхода на спора- и основателна. Съобразно правилото на чл.143, ал.4 от АПК във връзка с чл.24 от НЗПП жалбоподателят следва да заплати на Община Разград 100 лева юрисконсултско възнаграждение.

Мотивиран така съдът

 

                                      РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ ОСПОРВАНЕТО на Заповед №  ДСл- 6 от 02.03.2020г. на Кмета на Община Разград, с която служебното правоотношение на Х. Е. С. от град Р., ул.“*******“ № **, вх. **, ет. **, ап. ** е прекратено поради съкращаване на длъжността на основание  чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл като НЕОСНОВАТЕЛНО.

ОСЪЖДА Х. Е. С. от град Р., ул.“*******“ № **, вх. **, ет. **, ап. ** да заплати на Община Разград 100 (сто) лева за разноски по производството.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните  пред Върховния административен съд.

                           

 

                                                         Съдия:/п/