Р Е Ш Е Н И Е
Номер: 78 17 юли 2020г. Град
Разград
В ИМЕТО НА НАРОДА
Разградският административен съд, в публичното
заседание на първи юли през две хиляди и двадесетата година, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ ДАМЯНОВА
При секретаря Пламена Михайлова, като разгледа
докладваното от съдията административно дело № 79 по описа за 2020, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Предявено е оспорване с правно
основание чл.121, ал.1 от Закона за държавния служител (ЗДСл).
Със Заповед № ДСл-6 от 02.03.2020г.
служебното правоотношение на Х. Е. С. е прекратено на
основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл
поради съкращаване на длъжността.
Против заповедта за прекратяване
на служебното правоотношение е постъпила жалба от Х. Е. С. от град Р. Жалбоподателят счита, че заповедта е
незаконосъобразна, тъй като е постановена в нарушение на процесуалните правила
и в противоречие с материалния закон. Счита, че в конкретната хипотеза не е
налице съкращаване на заеманата от него длъжност, тъй като тя не е
премахната като система от функции, задачи и отговорности, а
изпълнението на функционалните дейности,
присъщи на заеманата от него длъжност са вменени на новосъздадената длъжност началник
на отдел „Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“. Поради това моли съда да отмени заповедта. Претендира и направените по
производството разноски.
Ответната страна- Кмет на Община
Разград, счита оспорването за неоснователно и недоказано, а издадената заповед-
за законосъобразна. Поради това моли съда да отхвърли жалбата и да им присъди
юрисконсултско възнаграждение.
Разградският административен
съд, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, намери от фактическа страна следното:
Със заповед № ДСл-1 от
02.01.2019г. Х. Е. С. е назначен на длъжността директор на дирекция
„Правно-нормативно обслужване“ в Община Разград.
Съобразно общата численост и структурата на
общинската администрация, одобрена с Решение
№ 76 по протокол № 8/20.02.2012г. на
Общински съвет-Разград, дирекция „Правно-нормативно обслужване“ е част от
общата администрация на Община Разград.
Дирекцията е на пряко подчинение на кмета на общината. В чл.25 от Устройствения правилник на общинската администрация на Община Разград, утвърден със заповед № 448/02.05.2012г. на кмета на Община
Разград, са предвидени дейностите, които се осъществяват от дирекцията. Те са
свързани с правното обслужване на
общината и организация на дейностите,
свързани с обществени поръчки.
Съобразно представеното поименно
щатно разписание, което е в сила от 03.02.2020г., дирекция ПНО се състои от
директор, главен юрисконсулт, както и
трима главни юрисконсулти и двама старши юрисконсулти в специализираното звено „Обществени
поръчки“. Общата численост на персонала на дирекцията възлиза на 7 щатни
бройки. Съобразно щатното разписание, в дирекция „Местни данъци и такси“
съществува длъжност юрисконсулт, за
която е отредена 1 щатна бройка, а в
дирекция „ТСУ, общинска собственост и контрол по строителството“
съществува длъжност старши юрисконсулт, за която е отредена
1 щатна бройка.
Представена е длъжностната характеристика за
длъжността „Директор на дирекция „Правно-нормативно обслужване“. Според
характеристиката нивото на длъжността е ръководно- Б6 съобразно Класификатора
на длъжностите в администрацията. В структурно отношение тя е пряко подчинена
на кмета на общината. Основната цел на
длъжността е ръководство, организиране,
контрол и координация на цялостната дейност на дирекция ПНО. Областите на
дейност за длъжността са ръководство и контрол; изготвяне на административни
актове, правни становища и юридически консултации; участие в комисии.
Преките задължения служителя са
конкретизирани в 13 точки:
1.
Ръководство,
организиране и контрол по изпълнение на задачите на дирекцията, произтичащи от
законовите и подзаконовите нормативни
актове и възложените от ръководството на общината задачи;
2.
Ръководство
и организиране дейността на
дирекцията по изготвяне на индивидуални административни актове, общи
административни актове и проекти на нормативни административни актове;
3.
Ръководство
и организиране дейността на специализираното
звено по обществени поръчки в дирекцията;
4.
Участие в
постоянни комисии към Общински съвет- Разград;
5.
Участие в
заседанията на Общински съвет- Разград;
6.
Участие в
заседанията на пробационен съвет към Областната пробационна служба;
7.
Участие в
конкурсни процедури по КТ и ЗДСл;
8.
Организиране
на архивирането на подлежащата документация, отложена от дейността на дирекция ПНО през изтеклата
календарна година;
9.
Организация и контрол на опазването и неразпространяването на служебната информация, до която директорът
и служителите от дирекцията имат достъп
при изпълнение на служебните си задължения;
10.
Незабавно
уведомява секретаря на общината при
възникнала необходимост от актуализация на длъжностните характеристики на
служителите от дирекцията и/или Устройствения правилник за работата на
общинската администрация във връзка с настъпили нормативни промени, водещи до
промяна на функциите на дирекцията
и/или възникнали или отпаднали дейности;
11.
Незабавно
уведомява прекия си ръководител за констатирани груби нарушения на трудовата и
технологична дисциплина от страна на служителите на дирекцията, както и за
слабости, създаващи предпоставки за корупция;
12.
При
изпълнение на служебните си задължения спазва стриктно действащото
законодателство и вътрешни нормативни документи, имащи отношение към заеманата
длъжност;
13.
Изпълнява
и други задачи, възложени от кмета и
заместник-кметовете на общината, в рамките на и във връзка с изпълнение
на преките задължения и отговорности за заеманата длъжност.
С Решение № 51 по протокол № 5/11.02.2020г.,
Общински съвет-Разград е одобрил предложените от кмета промени в структурата
на общинската администрация, както
и общата й численост.
В новата структура дирекция „Правно-нормативно
обслужване“ е реорганизирана в отдел
„Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки“. Съобразно Приложение № 1
към решението на общинския съвет, отделът е пряко подчинен на един от заместник-
кметовете на общината. Видно от
представеното поименно щатно разписание, което е в сила от 01.03.2020г., отдел ПНООП
е в ресора на заместник-кмета по правно
обслужване, управление на програми и проекти и инвестиционни дейности. Отделът
се състои от началник, главен юрисконсулт и юрисконсулт, както и трима главни юрисконсулти и двама старши
юрисконсулти в специализираното звено
„Обществени поръчки“. Общата численост на персонала на отдела възлиза на 8
щатни бройки. Видно от представеното щатно разписание, длъжностите юрисконсулт
в отдел „Местни данъци и такси“ и старши
юрисконсулт в дирекция „Устройство на територията, кадастър, контрол на
строителството“ са премахнати. Според изявлението на ответната страна тези две
длъжности са прехвърлени към новосъздадения отдел ПНООП.
Със Заповед № 646/01.06.2020г. е
утвърден и нов Устройствен правилник на администрацията на Община Разград. В чл.34 от същия е предвидено, че отделът е на
пряко подчинение на заместник-кмета с ресор „Правно обслужване, управление на
програми и проекти и инвестиционни дейности“. Съобразно чл.11, ал.2 от новоприетия Устройствен правилник,
заместник-кметовете ръководят и
осъществяват цялостен контрол върху
дейността на подчинените им структури, както и по изпълнение на задачите, произтичащи от функционалната им компетентност.
В чл.34 от Правилника са
определени и дейностите, които ще се осъществяват от отдела и те са свързани с
правното обслужване на общината и
организация по дейностите по обществените поръчки. Разпоредбата
предвижда, че отделът се ръководи от началник-
отдел.
Според длъжностната
характеристика на длъжността „Началник на отдел „Правно-нормативно обслужване и
обществени поръчки““ нивото на длъжността е ръководно- 7Б според КДА. В
структурно отношение тя е пряко подчинена на
ресорния заместник-кмет на общината. Основната цел на длъжността е ръководство, организиране, контрол и
координация на цялостната дейност
отдела, както и цялостно правно обслужване и процесуално представителство на общината. Областите на
дейност за длъжността са ръководство и контрол; изготвяне на административни
актове, правни становища и юридически консултации; участие в комисии и съвети;
процесуално представителство; осъществяване на общ надзор за законност по
отношение на дейността на
администрацията; правно и нормативно обслужване на общинската администрация по изготвяне на докладни записки, становища, предложения и
проекторешения на кмета и заместник-кметовете на общината за Общински съвет-Разград.
Преките задължения служителя са
конкретизирани в 16 точки:
1.
Ръководство,
организиране и контрол по изпълнение на задачите на отдела, произтичащи от
законовите и подзаконовите нормативни
актове и възложените от ръководството на общината задачи, осъществяване на надзор за законност на издаваните от
администрацията актове;
2.
Осъществява правна помощ на кмета на общината с оглед
изпълнение на неговите функции. Предоставя становище по законосъобразността на
проектите на заповеди на кмета на общината, както и и при издаване на
вътрешните заповеди от второстепенните
разпоредители като при несъгласие прилага мотивирано мнение;
3.
Контрол
на дейността на специализираното звено по обществените поръчки в отдела;
4.
Съдейства
за законосъобразното съставяне на
договорите, по които страна е Община Разград;
5.
Ръководство
и организиране дейността на отдела по изготвяне на индивидуални административни актове, общи
административни актове и проекти на нормативни административни актове;
6.
Участва в
заседанията на постоянни комисии към Общински съвет- Разград. Участва в
заседанията на Общински съвет- Разград. Предоставя становище по
законосъобразността на проектите на актове и решения на общинския съвет, като
при поискване от страна на председателя на съвета и от председателите на
постоянните комисии дава становище по проекти за доклади, внесени за разглеждане в съвета;
7.
Проучва
прилагането на актовете на общинския
съвет и при необходимост прави предложение пред ръководството за усъвършенстването им или за вземане на мерки за правилното им
прилагане. Оказва съдействие на дирекциите, отделите и звената към общинската
администрация относно правилното прилагане на
действащите нормативни актове;
8.
Участва в
заседания на комисията по чл.2 от Наредба
№ 2 на Общински съвет-Разград за
придобиване, управление и
разпореждане с имоти и вещи общинска
собственост;
9.
Участва в
заседанията на комисията по чл.2, ал.3
от Наредба № 21 на Общинска съвет-Разград за
управление и разпореждане с имотите- общинска собственост на територията на „Бизнес зона „Перистър““- град Разград;
10.
Осъществява
процесуално представителство пред съдилищата, арбитражите, особените юрисдикции
и други независими специализирани
държавни органи по производство, по които общината е страна;
11.
Води
регистър на съдебните дела. Разпределя съдебните дела, по които Община Разград
е страна и възлага осъществяване на процесуално представителство по тях на юристите в отдел ПНООП. Анализира и
обобщава резултатите от съдебните и други дела и информира кмета на общината за тях;
12.
Организира и контролира опазването и
неразпространяването на служебната информация,
до която той и служителите от отдела имат достъп при изпълнение на служебните
си задължения;
13.
Незабавно
уведомява секретаря на общината при
възникнала необходимост от актуализация на длъжностните характеристики на
служителите от отдела и/или Устройствения правилник за работата на общинската администрация във
връзка с настъпили нормативни промени,
водещи до промяна на функциите на
дирекцията и/или възникнали или
отпаднали дейности;
14.
Незабавно
уведомява прекия си ръководител за констатирани груби нарушения на трудовата и
технологична дисциплина от страна на служителите на отдела, както и за
слабости, създаващи предпоставки за корупция;
15.
При
изпълнение на служебните си задължения спазва стриктно действащото
законодателство и вътрешни нормативни документи, имащи отношение към заеманата
длъжност;
16.
Изпълнява
и други задачи, възложени от кмета и
заместник-кметовете на общината, в рамките на и във връзка с изпълнение
на преките задължения и отговорности за заеманата длъжност.
След съпоставка на длъжностните
характеристики на длъжността „директор на дирекция ПНО“ и на длъжността
„началник на отдел ПНООП“ се установява, че е налице с разширяване на областите
на дейност на началника на отдел спрямо областите на дейност на директора. В
областите на дейност на началника на отдел са включени и осъществяване на
процесуално представителство, общ надзор за законност върху дейността на
общинската администрация и
правно-нормативното обслужване на администрацията във връзка с дейността
на общинския съвет.
При съпоставката на
характеристиките за двете длъжности се установява съвпадение на възложените им
преките задължения, описани както
следва: в точки 5.1 и за двете длъжности; в точка 5.2 за длъжността директор и
точка 5.5 за длъжността началник; в точка 5.4 и 5.5. за длъжността директор и
точка 5.6 за длъжността началник; в точка 5.9 за длъжността директор и точка 5.12 за длъжността началник; в точка
5.10 за длъжността директор и точка 5.13 за длъжността началник; в точка 5.11 за
длъжността директор и точка 5.14 за
длъжността началник; в точка 5.12 за длъжността директор и точка 5.15 за
длъжността началник; в точка 5.13 за длъжността директор и точка 5.16 за
длъжността началник.
Преките задължения на директора на дирекция
ПНО по т. 5.3; 5.6; 5.7 и 5.8 не са
възложени на началника на отдел. По
отношение на специализираното звено „Обществени поръчки“ на началника на отдела
са възложени само контролни функции, но не и
задължение за ръководство и организиране на дейността, каквото е било
възложено на директора на дирекция. Според изявлението на процесуалния
представител на ответника, неоспорено от жалбоподателя, задължението по ръководство и организиране на дейността на специализираното
звено „Обществени поръчки“ е възложено на главен юрисконсулт Станкова.
На началника на отдела са
възложени преки задължения, които не са били възложени на директора на дирекция
ПНО. Те са конкретизирани в точки 5.2; 5.4; 5.7 до 5.11 от длъжностната
характеристика на началника на отдел ПНООП. Те са свързани най-вече с осъществяването
на процесуално представителство и надзор
за законност върху действията на общинската администрация; подпомагането на
кмета и заместник- кметовете при внасянето на докладни записки и други актове
за разглеждане в Общински съвет-Разград. Задължение за осъществяване на надзор
за законност върху актовете на общинската администрация е възложено на
началника и по т.5.1 от характеристиката. С т.5.6 на началника на отдела е
възложено не само да участва в заседанията на общинския съвет и постоянните му комисии,
но да предоставя и становище по законосъобразността на проектите за актове и
решения на съвета, а при поискване от страна на председателя на съвета или
председателите на постоянните комисии да предоставя становище и по проекти за
доклади, внесени в съвета.
На 02.03.2020г. на жалбоподателя
е връчено предизвестие за прекратяване на служебното му правоотношение на основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл поради
съкращаване на заеманата от него длъжност- предизвестие изх.№ 94-00-376/02.03.2020г.
Със заповед № ДСл-6 от 02.03.2020г.
служебното правоотношение с Х. С., заемащ длъжност “директор на дирекция „Правно-нормативно обслужване““ е
прекратено. Като основание за прекратяване се сочи съкращаването на длъжността съобразно Решение
№ 51 по протокол № 5/11.02.2020г. на Общински съвет-Разград, с което е одобрена
нова структура на общинската
администрация, чл.11 от НПКДА и утвърденото
длъжностно разписание, което е в сила от 01.03.2020г. В заповедта е
посочено, че е отправено предизвестие
изх.№ 94-00-376/02.03.2020г. тъй
като служебното правоотношение е
прекратено считано от 02.03.2020г. на
жалбоподателя ще се изплати
обезщетение за неспазен срок на
предизвестие от органа по назначаването. Заповедта е връчена на жалбоподателя в 10,55 часа на 02.03.2020г.
Въз основа на изложеното от
фактическа страна, съдът направи следните правни изводи: Оспорването е
процесуално допустимо- жалбата е депозирана от активно легитимирано за това
лице и е насочена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол съобразно правилото на
чл.121, ал.1 от ЗДСл. В заповедта не е указано пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, поради
това следва да се приложи чл.140, ал.1 от АПК.
Жалбата е подадена в двумесечния срок по посочената разпоредба, поради
което съдът приема, че законоустановения срок за обжалване на заповедта е
спазен.
Разгледано по същество,
оспорването е неоснователно.
Основното възражение на
жалбоподателя за незаконосъобразност на атакуваната заповед е противоречието й
с материалноправните разпоредби на закона- чл.146, т.4 от АПК. С. счита, че не
е налице основната предпоставка за прекратяване на служебното му правоотношение,
тъй като липсва реално съкращаване на заеманата от него длъжност.
Жалбоподателят твърди, че при извършената промяна в структурата на общинската
администрация длъжността директор на дирекция „Правно—нормативно обслужване“ не
е премахната като система от функции,
задачи и отговорности, а изпълнението на присъщите за длъжността функции е
възложено на новосъздадената длъжност началник на отдел „Правно-нормативно
обслужване и обществени поръчки“ в Община Разград.
Събраните по делото доказателства обаче
опровергават това обстоятелство. На първо място следва да се отбележи
обстоятелството, че структурните промени
в общинската администрация са извършени по предвидения в ЗМСМА ред. На органа
по назначение не може да се отрече правото и възможността да предлага структурни промени, водещи
до закриване на едни и разкриване
на нови длъжности, както и възможността
да трансформира длъжности при запазване или изменение на общата численост.
Преценката за това се извършва в условията на оперативна самостоятелност,
поради което не подлежи и на съдебен контрол. Единственото обстоятелство, което
може да се прецени в тази насока, е да се прецени дали структурните промени са
одобрени от общинския съвет съобразно нормата на чл. 21, ал.1, т.2 от ЗМСМА. Новото
длъжностно разписание е утвърдено от кмета на общината едва след като ОбС-Разград е одобрил с
решението си общата численост и структурата на общинската администрация.
Утвърденото щатно разписание съответства изцяло на одобрената от ОбС структура.
За да се прецени дали е налице
реално съкращаване на длъжността на жалбоподателя, следва да се съобрази не
само общата численост на общинската администрация и числеността на
новосъздадения отдел ПНООП, но и обстоятелството дали на друга длъжност в новата структура на общинската администрация
са възложени същите функции, задачи и
отговорности.
Легална дефиниция на понятието "длъжност
в администрацията" се съдържа в чл. 2 от Наредбата за прилагане на Класификатора
на длъжностите в администрацията (НПКДА). Според тази дефиниция длъжност в
администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или
по трудово правоотношение въз основа на определени изисквания и критерии,
свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в
система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна
характеристика. От това определение е видно, че основните белези на понятието
"длъжност в администрацията" са два: 1. нормативно определена
позиция, 2. изразяваща се в система от функции, задачи и задължения, утвърдени
с длъжностна характеристика. Поради това, когато органът по назначаването
твърди, че една длъжност е съкратена по смисъла на чл. 106, ал. 1, т. 2 от
ЗДСл, трябва да бъде установено, че тази длъжност вече не фигурира и като
наименование (като нормативно определена позиция) в щатното разписание за
съответната администрация, и като съвкупност от определени функции, задачи и задължения,
утвърдени с длъжностната характеристика. Липсата на първия белег - нормативно
определена позиция по отношение на заеманата от жалбоподателя длъжност в случая
е налице, тъй като в щатното разписание не фигурира длъжността директор на дирекция „Правно-нормативно обслужване“. По
отношение на втория белег - система от функции, задачи и задължения, утвърдени
с длъжностната характеристика съдът констатира, че съществуват различия при
сравнение на длъжностните характеристики на длъжностите “директор на дирекция
ПНО“ и „началник на отдел ПНООП“. На
първо място следва да се отбележи, че макар и двете длъжности да се явяват
ръководни, те са от различни длъжностни нива съобразно КДА.
Новосъздадената длъжност запазва
основната цел и области на дейност на длъжността, заемана от жалбоподателя, но за
новосъздадената длъжност са добавени и нови
области на дейност, свързани с процесуалното представителство на Община
Разград, общ надзор за законност на дейността на администрацията и правно-нормативното обслужване на общинската администрация във
връзка с дейността на общинския съвет. Съобразно одобрените промени в
структурата на общинската администрация,
дирекцията е трансформирана в отдел и вече не е на пряко подчинение на
кмета, а на пряко подчинение на заместник-кмет, който ръководи функционално
направление „Правно обслужване, управление на програми и проекти и
инвестиционни дейности“. Съобразно новия
Устройствен правилник задълженията за цялостно ръководство и контрол на отдела
са предоставени на заместник-кмета, на
когото е възложено посоченото функционално направление.
Различия се установяват и в
преките задължения, които са възложени на двете длъжности. В длъжностната характеристика на
новосъздадената длъжност- началник на отдел ПНООП са налице задължения, които
не съществуват в длъжностната характеристика на жалбоподателя. Нововъзложените преки задължения са свързани с
процесуално представителство на Община Разград- т.5.10, 5.11. Нови са и
преките задължения, свързани с подпомагане
на кмета, заместник-кметовете и администрацията
при внасяне на проекти за решения и доклади в Общински съвет-Разград; с
даването на становища по проекти и
доклади, които се разглеждат от
общинския съвет или постоянните му комисии по искане на председателите им. Нови са и задълженията, свързани с дейността по общия надзор за законност на
актовете и действията на администрацията- 5.2, 5.4, 5.7.
Ето защо съдът намира, че двете длъжности се
различават по длъжностното си ниво, по областите на дейност и по преките
служебни задължения, включени в тях. Поради това следва да се приеме, че като
съвкупност от определени функции, задачи и задължения, установени с
длъжностната характеристика, новосъздадената длъжност “началник на отдел ПНООП“
е различна от съкратената длъжност „директор на дирекция ПНО“, заемана от
жалбоподателя.
Съдът приема, че с извършените структурни промени числеността
на отдел ПНООП е намалена с 1 щатна
бройка. Това е така, тъй като към отдела са прехвърлени 2 щатни бройки за
юрисконсулти от дирекция МДТ и дирекция ТСУОСКС. Числеността на дирекция
ПНО е възлизала на 7 щатни бройки, а
числеността на новосъздадения отдел ПНООП възлиза на 8 щатни бройки, в които са
включени прехвърлените 2 щатни бройки от други дирекции, посочени по-горе.
При направения извод за реално
съкращаване на длъжността директор на
дирекция ПНО, заемана от жалбоподателя, е налице и материалноправната
предпоставка на чл. 106, ал. 1 т. 2 от ЗДСл за прекратяване на служебното му
правоотношение. В този смисъл обжалваната заповед е издадена в съответствие с
визираната материалноправна разпоредба.
Заповедта е издадена от компетентен орган и при спазване на
административнопроизводствените правила. По делото не се събраха доказателства
за наличието на отменителното основание по чл. 146, т.5 от АПК- несъответствие
с целите на закона. Не се установи, че при наличието на материално правните
предпоставки за издаване на атакуваната заповед органът по назначаването е упражнил публичното си субективно право не за
осъществяване на интереса, за който то е установено от закона.
Предвид на изложеното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК оспорването следва да бъде отхвърлено като неоснователно.
Претенцията за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение от ответната страна е своевременно заявена, а
предвид изхода на спора- и основателна. Съобразно правилото на чл.143, ал.4 от АПК във връзка с чл.24 от НЗПП жалбоподателят следва да заплати на Община
Разград 100 лева юрисконсултско възнаграждение.
Мотивиран така съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ ОСПОРВАНЕТО на Заповед
№ ДСл- 6 от 02.03.2020г. на Кмета на Община
Разград, с която служебното правоотношение на Х.
Е. С. от
град Р., ул.“*******“
№ **, вх. **, ет. **, ап. ** е прекратено
поради съкращаване на длъжността на основание
чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл като НЕОСНОВАТЕЛНО.
ОСЪЖДА Х. Е. С. от град Р., ул.“*******“ № **, вх. **, ет. **, ап. ** да заплати на Община Разград 100 (сто) лева за
разноски по производството.
Решението може да се обжалва с
касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.
Съдия:/п/