Решение по дело №215/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 261
Дата: 9 ноември 2021 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20217270700215
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 09.11.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на единадесети октомври две хиляди двадесет и първа година в следния състав:

 

                                                          Председател: Кремена Борисова

                                                               Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                 Маргарита Стергиовска

                                                                         

при секретаря В. Русева и с участие на прокурор Д. Димитров от ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия М. Стергиовска КАНД № 215 по описа за 2021г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е въз основа на касационна жалба на ЕТ“К.8.Н.“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, депозирана чрез адв.Д.С. от ВАК, против Решение 106 от 20.07.2021г., постановено по АНД № 802/2021г. по описа на Районен съд – гр.Шумен. С оспорения съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление № 538342-F559418/25.09.2020г. на Началника на Отдел „Оперативни дейности“, гр.Варна в Централно управление на НАП, с което на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС на ЕТ“К.8.Н.“*** е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева.

В жалбата се навеждат твърдения на незаконосъобразност на атакуваното решение, по същество свеждащи се до издаването му в нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Излагат се и доводи, че АУАН е съставен от лицето Е.К.Д., при липса на представени доказателства за това, че към датата на издаването му е заемала длъжността „старши инспектор оперативни дейности“ при НАП-гр.Варна, както и, че е била надлежно овластена да извършва оперативни проверки и да съставя актове към датата 14.07.2020г. Въз основа на изложените аргументи е отправено искане за отмяна на атакуваното решение и за постановяване на ново решение, отменящо незаконосъобразното наказателно постановление. Отправено е искане за присъждане на сторените деловодни разноски пред двете съдебни инстанции. В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. От процесуалния му представител адв.Д.С. са представени писмени бележки, съдържащи аргументи по съществото на спора.

Ответникът, ТД на НАП-гр.Варна, редовно призован, не изпраща представител, респективно не взема становище по допустимостта и основателността на оспорването.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за допустима, но разгледана по същество за неоснователна, поради което отправя искане за оставяне в сила на атакуваното съдебно решение. 

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна, по следните съображения:

Предмет на касационно оспорване е решение на районния съд, с което е потвърдено Наказателно постановление № 538342-F559418/25.09.2020г. на Началника на Отдел „Оперативни дейности“, гр.Варна в Централно управление на НАП, с което на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС на ЕТ“К.8.Н.“*** е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева. За да постанови този правен резултат, районният съд е приел следното от фактическа страна: 

На 07.07.2020 г. в 11.05 часа била извършена проверка от компетентни длъжностни лица при ЦУ на НАП в търговски обект по смисъла на параграф 1, т.41 от ДР на ЗДДС, представляващ магазин, находящ се в гр.Шумен, ул.Калиакра № 2, стопанисван от ЕТ „К.-87-К.Н.“, при която било установено, че в търговския обект се извършва търговска дейност,  но в обекта няма закупено, монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано в НАП фискално устройство за отразяване на извършваните продажби. Проверката започнала чрез извършване на контролна покупка по смисъла на §1, т.6 от ДР на Наредба Н-18/13.12.2020 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, издадена от министъра на финансите, като били закупени 1 брой детски потник на стойност 5.00 лева и 1 брой детски панталон на стойност 6.00 лева, общо на стойност 11.00 лева, като за покупката не била издадена фискална касова бележка.  Плащането в брой било прието от лицето С.Д.Й., а контролната покупка била извършена от лицето Е.К.Д. – старши инспектор по приходите в НАП. При последвалата проверка след легитимиране на проверяващото лице били представени Свидетелство за регистрация и Паспорт на ФУ модел DAISY EXPERT с ИН DY392681 и ФП 36526861 с рег.№3740075/15.07.2016 г., за което последният договор за сервизно обслужване бил с №*********/15.07.2016 г., валиден до 16.07.2017 г., сключен с „Рек-Марчев“ ЕООД, което устройство не било сред одобрените типове ФУ, не било функциониращо, респективно не било въведено в експлоатация в проверявания обект и не било с установена дистанционна връзка с НАП. Било установено, че към датата на проверката в информационния масив на НАП модул ФУДВ няма информация за постъпили данни от регистрирани дневни отчети за периода след 01.01.2018 г. ФУ с ИН DY392681 и ФП 36526861 с рег.№3740075/15.07.2016 г.  било бракувано на 14.07.2020 г.  Резултатите от извършената проверка били подробно обективирани в Протокол за извършена проверка серия АА №0383498/07.07.2020 г. С протокола представляващия търговеца бил поканен да се яви на 14.07.2020 г. в офис на НАП в гр.Разград за съставяне и връчване на акт за установяване на административно нарушение. На посочената дата представляващия едноличния търговец не се явил лично. За него се явил упълномощен представител с нотариално заверено пълномощно рег.№3373/10.07.2020 г. – С.Д.Й., в чието присъствие за констатираното нарушение на 14.07.2020 г. срещу едноличния търговец бил съставен акт за установяване на административно нарушение сер.АN, №F559418, като актосъставителят е посочил, че с горното деяние е нарушена разпоредбата на чл.7, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във вр. с чл.118, ал.1 от ЗДДС. Актът бил съставен в присъствие на упълномощеното лице и подписан от него, без да изложи възражения. Впоследствие ЕТ не се е възползвал от законното си право и в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН не е депозирал писмени възражения. Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в административнонаказателната преписка било издадено процесното наказателно постановление, с което на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС на касатора била наложена имуществена санкция в размер на 3000 /три хиляди/ лева.

Районният съд е установил фактическата обстановка въз основа на събраните по делото гласни доказателства и от приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени такива. Съдът е посочил, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати нарушения на процесуалните правила, водещи до отмяна на НП. След преценка на доказателствения материал, е счел, че санкционираното неизпълнение на административно задължение е съставомерно по приложения административнонаказателен състав, както и, че същото не представлява маловажен случай. По изложените съображения съдът е потвърдил наказателното постановление, като правилно и законосъобразно.

Шуменският административен съд намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо. В тази връзка, решаващият състав на съда съобрази, че решението е постановено по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, като произнасянето е извършено от компетентен съд в рамките на правомощията му постановено е при спазване на съдопроизводствените правила и съответства на материалният закон и неговата цел.

Вмененото като нарушение деяние е съставомерно по чл.7, ал.1 от Наредба №Н-18 от 13.12.2006 год. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, която е посочена като нарушена, е предвидено задължение за лицата по чл.3 от същата наредба да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на започване на дейността на обекта. От събраните в хода на въззивното производство гласни доказателства чрез разпита на свидетелката Д. е установено, че по време на извършване на проверката в посочения търговски обект е извършена продажба на различни артикули – дрехи, както и че по отношение посочения търговски обект не е имало монтирано, въведено в експлоатация и регистрирано в НАП ФУ/ИАСУТД и такова не е било използвано за регистриране на извършваните продажби. По делото е представен Протокол за демонтаж на фискална памет от 14.07.2020 год., от които се установява, че наличното в търговския обект фискално устройство не е било използвано в периода 15.07.2016 год. – 14.07.2020 год., че същото е собственост на ЕТ „К.8.Н.“, а последният договор за сервизно обслужване е бил валиден до 16.07.2017 год., поради което устройството е било бракувано на 14.07.2020 год. От разпита на актосъставителката е установено, че по време на проверката, а и преди нея в търговския обект е била осъществявана търговска дейност - преди да извърши контролната покупка в обекта е имало друг клиент, който също е закупил артикул, за който е заплатил сума в брой и не е получил фискален касов бон.

Настоящият състав приема, че не са допуснати твърдяните в касационната жалба съществени процесуални нарушения, както и АУАН и НП са съставени от компетентни органи, в рамките на нормативноразписаните им правомощия, като соченото основание за липса на резолюция за командироване на служителката Д., която е и актосъставител съдът намира за ирелевантно, доколкото при повторното разглеждане на делото е установено посредством представяне на заповед с № 146/20.02.2014 г., че същата е с месторабота гр. Разград към сектор „Оперативни дейности-Варна и с работно място „териториален обхват на ТД на НАП Варна“, респ. извършената проверка на територията на гр. Шумен попада в териториалният обхват на компетентност на извършилият проверката служител.

Следователно, правилно въззивният съд е достигнал до мотивиран извод за правилност на НП, с което деянието е квалифицирано като административно нарушение по чл.185, ал.2 от ЗДДС, във вр. с чл.185, ал.1 от ЗДДС. Посочената разпоредба предвижда за юридическите лица и едноличните търговци 5 административно наказание имуществена санкция за нарушение по чл.118 или на нормативен акт по неговото прилагане, какъвто е настоящия случай, доколкото се касае за нарушение на Наредба № Н-18 от 13.12.2006 год., която е издадена именно във връзка с прилагане на разпоредбата на чл.118, ал.1 и сл. от ЗДДС. Споделят се изводите на въззивния съд, че извършеното нарушение, е довело до неотразяване на приходите от продажби в държания бюджет, поради което не може да се приеме, че същото представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от същия вид, за да може то да се определи като маловажен случай.

С оглед изложеното Шуменският административен съд намира касационната жалба за неоснователна, а решението на Районен съд - гр. Шумен като правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното, Шуменският административен съд

Р   Е    Ш    И   :  

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение 106 от 20.07.2021г., постановено по АНД № 802/2021г. по описа на Районен съд – гр.Шумен.

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................         ЧЛЕНОВЕ: 1..........................                                                                                 

                                                                                              2..........................

 

       ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 09.11.2021 г.