Решение по дело №1089/2022 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 597
Дата: 10 ноември 2022 г.
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20221720201089
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 597
гр. Перник, 10.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и седми септември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Даниела Т. Асенова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20221720201089 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН
С Наказателно постановление № ГБО-0074/04.VІІ.2022год. на Зам. Председател на
държавна Агенция за Метрологичен и Технически Надзор/ДАМТН/–
гр.София,упълномощен със Заповед № А-1114/11.ІІІ.2022г. на Председателя на /ДАМТН/
на осн. чл.53 ЗАНН и чл.27 /чл.83/ от ЗАНН вр. чл.34 ал.3 от “ЗАКОН за чистотата на
атмосферния въздух”/ЗЧАВ/ за извършено нарушение на чл.8а ал.6 от “ЗАКОН за чистотата
на атмосферния въздух”/ЗЧАВ/ на „Мал-Мук Хоум" АД-ЕИК *********/седалище и адрес
на управление: гр.Перник ул.„Владайско Въстание" № 1, представлявано от Управител
К.И.К./ е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 10 000/десет хиляди/лева за това,
че на 23.ІІІ.2022г. при извършена проверка на обект ДЦ“Модерно строителство“/находящо
се в гр.Перник ул.“Владайско въстание“ № 1/ управляван от „Мал-Мук Хоум" АД-ЕИК
*********, отразена в ПРОТОКОЛ за проверка и и вземане на проби от горивата за битово
отопление ЗБ-П-017/23.ІІІ.2022г. и от представените документи-Извлечение от Складов
Картон по стоки за продажби на горива за битово отопление-ВЪГЛИЩА за периода от
01.ІІ.2022г. ДО 23.ІІІ.2022г. е УСТАНОВЕНО, че Мал-Мук Хоум" АД е разпространявало,
чрез продажба твърдо гориво ВЪГЛИЩА БЕЗ „Мал-Мук Хоум"АД и проверяваният
обект да са вписани в „Регистъра на лицата,които разпространяват твърди горива и
обектите в които се разпространяват твърди горива“ по чл.8б ал.1 от“ЗАКОН за
чистотата на атмосферния въздух”/ЗЧАВ/
Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила ЖАЛБА от „Мал-
1
Мук Хоум" АД-ЕИК *********/седалище и адрес на управление: гр.Перник ул.„Владайско
Въстание" № 1, представлявано от Управител К.И.К./ в която/ и в с.з/ се оспорва размера на
наложената санкция,законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно
постановление.
Излагат се доводи, че нарушението визирано в акта и наказателното постановление не е
извършено, че в административно наказателната процедура са допусни съществени
нарушения на процесуални правила, досежно императивните реквизити от съдържанието
на акта и наказателното постановление и досежно налагането на административната
санкция.
В съдебното заседание по делото от страна на пълномощника на санкционираното лице
се навеждат твърдения за това, че не са изложени мотиви за размера на определената
санкция от страна на АНО,като алтернативно пледира за прилагане хипотезата на
„маловажен случай“.
Претендира за направени по делото разноски за което е представя списък.
Въззиваемата страна, редовно призована НЕ изпраща представител, като изразява
становище да се потвърди НП.
Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по
делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира
за установено следното:
Със АУАН № Р-3Б-002/21.ІV.2022год. съставен от Д. М. Б./Ст.Инспектор в
РО“Контрол на качеството на горивата за битово отопление “Западна Централна
България“//РО ККГБО-ЗБ/ в присъствието на свидетеля Л. И. Г. е посочено,че на
23.ІІІ.2022г. при извършена проверка на обект ДЦ“Модерно строителство“/находящо се в
гр.Перник ул.“Владайско въстание“ № 1/ управляван от „Мал-Мук Хоум" АД-ЕИК
*********, отразена в ПРОТОКОЛ за проверка и и вземане на проби от горивата за битово
отопление ЗБ-П-017/23.ІІІ.2022г е УСТАНОВЕНО, че Мал-Мук Хоум" АД и проверения
обект НЕ са вписани в Регистъра на лицата,които разпространяват твърди горива и
обектите в които се разпространяват твърди горива-нарушение на чл.8а ал.6 от “ЗАКОН за
чистотата на атмосферния въздух”/ЗЧАВ//чл.8а.(1) Министерският съвет по предложение
на министъра на околната среда и водите, министъра на икономиката и на председателя на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор приема наредба, определяща
изискванията за качеството на твърдите горива, използвани за битово отопление, както и
условията, реда и начина за контрол на качеството на твърдите горива. (2) Забранява се
пускането на пазара на твърди горива, които не отговарят на някое от изискванията за
качество, определени в наредбата по ал.1. (3) Забранява се предоставянето и/или
разпространението на твърди горива, които не отговарят на изискванията за качество,
опаковане и етикетиране, определени в наредбата по ал.1. (4) Видът на опаковката и етикета
се определя в наредбата по ал.1.(5) Твърдите горива при тяхното пускане и/или
предоставяне на пазара, и/или разпространение се придружават от декларация за
2
съответствие с изискванията за качество за всяка партида, наричана по-нататък "декларация
за съответствие". (6) Забранява се разпространението на твърди горива от лица и/или в
обекти, които не са вписани в регистъра по чл. 8б, ал. 1./
От изисканите и представени в момента на проверката документи- Извлечение от
Складов Картон по стоки за продажби на горива за битово отопление-ВЪГЛИЩА за периода
от 01.ІІ.2022г. ДО 23.ІІІ.2022г. е установено,че в качеството му на разпространител по см. на
Пар.1 т.45 от Допълнителните разпоредби на “ЗАКОН за чистотата на атмосферния
въздух”/ЗЧАВ/ в периода от 01.ІІ.2022г. до 04.ІІ.2022г. е разпространявало чрец продажба
твърдо гориво за битово отопление-ВЪГЛИЩА,БЕЗ Мал-Мук Хоум" АД-ЕИК ********* и
проверявания обект да са вписани в Регистъра на лицата,които разпространяват твърди
горива и обектите в които се разпространяват твърди горивапо чл. 8б ал.1 от “ЗАКОН за
чистотата на атмосферния въздух”/ЗЧАВ//чл.8б. Председателят на Държавната агенция
за метрологичен и технически надзор създава и поддържа публичен регистър на
лицата, които разпространяват твърди горива, и обектите, в които се разпространяват
твърди горива.(2) Дейностите по разпространение на твърди горива се извършват от
лицата и в обектите, които са вписани в регистъра по ал. 1.(3) В регистъра по ал. 1 се
вписват лица, които:1. са регистрирани по Търговския закон;2. не са обявени в
несъстоятелност или не се намират в производство за обявяване в несъстоятелност или в
ликвидация;3. са заплатили държавна такса в размер, определен в Тарифа № 11 за таксите,
които се събират в системата на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор
по Закона за държавните такси ...(4) За вписване в регистъра по ал. 1 заинтересованите лица
подават заявление по образец, утвърден от председателя на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор, придружено от списък на обектите, в които ще се
извършва разпространение на твърди горива, с посочване на тяхното местонахождение.(5) В
14-дневен срок от постъпването на заявлението председателят на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор или оправомощено от него длъжностно лице вписва
заявителя в регистъра и го уведомява за номера, под който е вписан, освен в случаите на
установени нередовности.(6) Председателят на Държавната агенция за метрологичен и
технически надзор или оправомощено от него длъжностно лице уведомява писмено
заявителя за допуснати нередовности и определя срок до 14 дни за отстраняването им,
когато заявителят не е заплатил таксата по ал. 3, т. 3 или не е приложил списък с обектите, в
които ще се извършва разпространение на твърди горива.(7) Когато се установи, че
заявителят не отговаря на изискванията на ал. 3, т. 1 или 2 или нередовностите не са
отстранени в срок, председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически
надзор или оправомощено от него длъжностно лице мотивирано отказва вписване в
регистъра по ал. 1. Отказът за вписване подлежи на обжалване по реда на
Административнопроцесуалния кодекс.(8) В 7-дневен срок от настъпването на промяна на
посочените в списъка по ал. 4 данни регистрираното лице е длъжно да уведоми за това
председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Председателят
на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощено от него
длъжностно лице отразява заявените промени в регистъра по ал. 1.(9) Регистрацията е
3
безсрочна.(10) Регистърът по ал. 1 се създава и поддържа в съответствие със Закона за
електронното управление./
Срещу РАЗПИСКА –л.36 на дружеството бил връчен и препис от съставения акт за
нарушение.
В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН жалбоподателя „Мал-Мук Хоум" АД-ЕИК
*********/седалище и адрес на управление: гр.Перник ул.„Владайско Въстание" № 1,
представлявано от Управител К.И.К./, НЕ е упражнил правото си на писмени
възражения,срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН.
Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл.52
ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са налице основанията осн.
чл.53 ЗАНН и чл.27 /чл.83/ от ЗАНН вр. на осн. чл.53 ЗАНН и чл.27 /чл.83/ от ЗАНН вр.
чл.34 ал.3 от “ЗАКОН за чистотата на атмосферния въздух”/ЗЧАВ//чл.34.(1) Лице, което
пуска на пазара течни горива, които не съответстват на някое от изискванията за качество,
определени в наредбата по чл. 8, ал. 1, ако деянието не съставлява престъпление,
независимо от наличието или липсата на декларация за съответствие, се наказва с глоба от
2000 до 50 000 лв., съответно с имуществена санкция в размер от 50 000 до 500 000 лв.(2)
Лице, което разпространява, включително като краен разпространител, или използва течни
горива, които не съответстват на някое от изискванията за качество, определени в наредбата
по чл. 8, ал. 1, ако деянието не съставлява престъпление, независимо от наличието или
липсата на декларация за съответствие, се наказва с глоба от 2000 до 20 000 лв., съответно с
имуществена санкция в размер от 10 000 до 100 000 лв. (3) Лице, което
разпространява твърди горива за битово отопление без регистрация, се наказва с глоба
от 1000 до 10 000 лв., съответно с имуществена санкция от 10 000 до 50 000 лв. (4)
Лице, което пуска на пазара твърди горива за битово отопление, които не съответстват на
някое от изискванията за качество, определени с наредбата по чл. 8а, ал. 1, ако деянието не
съставлява престъпление, независимо от наличието или липсата на декларация за
съответствие, се наказва с глоба от 2000 до 10 000 лв., съответно с имуществена санкция в
размер от 10 000 до 50 000 лв.(5) Лице, което предоставя на пазара и/или разпространява
твърди горива за битово отопление, които не съответстват на някое от изискванията за
качество, определени с наредбата по чл. 8а, ал. 1, ако деянието не съставлява престъпление,
независимо от наличието или липсата на декларация за съответствие, се наказва с глоба от
1000 до 10 000 лв., съответно с имуществена санкция в размер от 10 000 до 50 000 лв.(6)
Лице, което предоставя на пазара и/или разпространява твърди горива за битово отопление,
които не съответстват на някое от изискванията за опаковане и/или етикетиране, определени
с наредбата по чл. 8а, ал. 1, се наказва с глоба от 5000 до 10 000 лв., съответно с
имуществена санкция в размер от 30 000 до 50 000 лв.(7) Размерът на наложените глоби и
имуществени санкции нараства пропорционално спрямо минималния им размер в
зависимост от броя на установените несъответствия с изискванията за качество, определени
в наредбите по чл. 8, ал. 1 или чл. 8а, ал. 1. (8) При повторно нарушение глобата, съответно
имуществената санкция по ал. 1 – 6 се налага в двоен размер.(9) При неизпълнение на
4
задължително предписание или при повторно нарушение по ал. 4, 5 и 6 твърдите горива,
предмет на нарушението, независимо чия собственост са, се отнемат в полза на държавата.
Отнетите твърди горива се предават за унищожаване по ред, определен в наредбата по чл.
8а, ал. 1./ за извършено нарушение на чл.8а ал.6 от “ЗАКОН за чистотата на атмосферния
въздух”/ЗЧАВ/ е наложена „Имуществена санкция“ в размер на 10 000/десет хиляди/лева на
„Мал-Мук Хоум" АД-ЕИК *********.
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен
начин, като взе предвид: АУАН № Р-3Б-002/21.ІV.2022год., ПРОТОКОЛ за проверка и и
вземане на проби от горивата за битово отопление ЗБ-П-017/23.ІІІ.2022г-л.17,Фактура-
л.20,Декларация за качество-л.21,24,Фискален бон-л.30,Покана-л.31,РАЗПИСКА-л.32,36,
Пълномощно-л.37, и Заповед–л.5 както и показанията на свидетеля Д. М. Б. /Ст.Инспектор
в РО“Контрол на качеството на горивата за битово отопление “Западна Централна
България“//РО ККГБО-ЗБ/ и свидетеля Л. И. Г..
Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира
следното:
При извършване на служебна проверка за законосъобразност на обжалвания акт,
съобразявайки доводите на страните, съдът НЕ констатира допуснати съществени
нарушения на административно наказателната процедура, опорочаващи
законосъобразността на обжалвания административен акт и обосноваващи отмяната му.
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно
наказателен характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото
представлява ли административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да-
извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ
елемент от всяко административно производство. Това е дейност от процесуално естество
от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи в голяма степен
ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно
наказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със
съответния административно наказателен спор и се иска от него да се произнесе по същия,
като се внася твърдение, че е налице виновно извършено административно нарушение от
определен вид.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в
наказателното постановление административното нарушение, което е вменено във вина на
нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно, прецизно и разбираемо,
както и да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената, като
нарушена норма от съответния нормативен акт .
Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение
5
текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение,
следва да съдържа всички реквизити, посочени в чл.42 от ЗАНН.
В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от
актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя за запознаване с
неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му възможност да даде обяснения по нарушението и да
изложи възражения не се констатираха такива.
При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя е връчен препис
от акта, срещу Разписка-л.36.
Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е
предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН от която
жалбоподателя НЕ се е възползувал.
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо да съдържа
реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган.
Изводът на състава е, че при съставяне на процесния АУАН и издаване на
Наказателното постановление, СА спазени установените към съдържанието им
императивни изисквания в чл.42 и съответно чл.57 ал.1 от ЗАНН .
Конкретно по случая:
Видно от ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 1.По смисъла на закона: 44.
"Разпространение на твърди горива" е движението на твърдите горива по веригата от
производител, съответно от внос или въвеждане, ДО разпространителя включително.
45."Разпространител на твърди горива" е лице, което етикетира, пакетира,
разпространява или извършва продажба на твърди горива за битово отопление.
Видно от приложения ПРОТОКОЛ за проверка и и вземане на проби от горивата за
битово отопление ЗБ-П-017/23.ІІІ.2022г е УСТАНОВЕНО/ Извлечение от Складов Картон
по стоки за продажби на горива за битово отопление-ВЪГЛИЩА за периода от 01.ІІ.2022г.
ДО 23.ІІІ.2022г. и приложени Фактури/, че Мал-Мук Хоум" АД и проверения обект са
разпространявали посредством продажба горива-Въглища,като въпросното дружество НЕ е
вписано в Регистъра на лицата,като е било длъжно по силата на чл.8а ал.6 от “ЗАКОН за
чистотата на атмосферния въздух”/ЗЧАВ//чл.8а.(…….(6) Забранява се разпространението
на твърди горива от лица и/или в обекти, които не са вписани в регистъра по чл. 8б, ал. 1./,
което изискване не е било изпълнено към момента на проверката,макар и отстранено СЛЕД
проверката.
Разпоредбата на чл.34 ал.3 от “ЗАКОН за чистотата на атмосферния
въздух”/ЗЧАВ//чл.34…….(3) Лице, което разпространява твърди горива за битово
отопление без регистрация, се наказва с глоба от 1000 до 10 000 лв., съответно с
имуществена санкция от 10 000 до 50 000 лв.…………/ изрично регламентира
6
последиците при игнориране на горепосоченото изискване, като предвижда сериозни
такива. Законодателя очевидно е имал своите съображения за да определи размера на
санкционните последици в посочения размер вземайки в предвид общественит отношения,
които се регулират с процесния закон засягащ пряко здравето на хората.
Видно от горното,безспорно е доказано процесното разпространение посредством
продажба на процесните горива- Въглища, субекта отговорен за това, датата/периода време/
в който е извършвано процесното нарушение и категорично изискуемото „НЕ регистриране“
през периода, към момента когато е консумирано деянието т.е всички съставомерни
признаци, поради което наложената санкция е правилна/според състава/.
С оглед оказаното съдействие от страна на жалбоподателя и предприетите в
последствие незабавно действия по отстраняване на неправомерното поведение, същия е
санкциониран в минимален размер, което според състава също е правилно и справедливо в
който смисъл приемането на тези обстоятелства, като смегчаващи такива е резонно и не се
приемат същите, като аргументи за прилагане на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН въпреки
изложените съображения от защитата за липса на вредни последици от това поведение на
подзащитното му дружество.
Деянието е консумирано към момента на проверката от процесното дружество.
ОТНОСНО възраженията на защитата:
1.Относно възражението за неспазено правило на чл.43 ал.5 от ЗАНН, като липстват
доказателства/Разписка/ за връчен АУАН, състава не го приема предвид приложената на
стр.36- Разписка.
2.Относно неясна и неадекватна фактическа обстановка,също не се приема от състава
предвид,че ясно е посочено,какво точно не е направено, по силата на какво следва да е било
направено,кога и от кой, т.е не намира накърняване респ. ограничаване правото на защита
на жалбоподателя.
3.Относно прилагане на „маловажен случай“, предвид поведението на жалбоподателя
по време на проверката и предприетите действия “пост-фактум“,вече се посочи,че същите
имат отношение към индивидуализацията на на размера на наложената санкция и
определянето и в минимален такъв, но не и като основание за отмяна на процесното НП.
4.Що се отнася да изтъкнатата съразмерност или по точно липса на такава, между
изискуемата от закона такса за регистрация и наложената санкция в съществен размер,
състава намира,че именно значителния и размер на последната обосновава сериозността на
нарушението имащо пряко отношение към здравето на хората в който смисъл не напразно
същия е в такива стойности при неспазване на предвидените изисквания.
Предвид горното,състава не приема изложените от защитата възражения.
По размера на наказанията:
Административно наказващия орган е приложил административно наказателната
разпоредба чл.34 ал.3 от “ЗАКОН за чистотата на атмосферния въздух”/ЗЧАВ//чл.34…….(3)
7
Лице, което разпространява твърди горива за битово отопление без регистрация, се
наказва с глоба от 1000 до 10 000 лв., съответно с имуществена санкция от 10 000 до 50
000 лв.…………/ в минимален размер, който се приема за справедлив и се споделя от
състава.
По разбиране на съда опредения в този размер на наказанието би постигнал целите на
наказанието, визирани в чл.12 от ЗАНН, а именно да се предупреди и превъзпита
нарушителя към спазване на установения правен ред и да въздейства възпитателно и
предупредително без да води до прекомерно икономическо сътресение за дружеството с
оглед приоритета касаещ живота на гражданите.
Относно разноските :
С оглед изхода на делото такива НЕ се дължат за жалбоподателя, като по
отношение административно наказващия орган,предвид че липстват каквито и да е
доказателства за направени такива от юристконсулт представляващ същия, не се присъждат
такива.
Мотивиран от изложеното и на основание осн. чл.63 ал.2 т.5 вр. ал.1
вр. чл.58д т.1 от ЗАНН, съда счита,че така издаденото НП,следва да бъде
изцяло потвърдено, поради изтъкнатите по горе съображения в който
смисъл,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № ГБО-0074/04.VІІ.2022год. на Зам.
Председател на държавна Агенция за Метрологичен и Технически Надзор/ДАМТН/–
гр.София, с което на осн. чл.53 ЗАНН и чл.27 /чл.83/ от ЗАНН вр. чл.34 ал.3 от “ЗАКОН
за чистотата на атмосферния въздух”/ЗЧАВ/ за извършено нарушение на чл.8а ал.6 от
“ЗАКОН за чистотата на атмосферния въздух”/ЗЧАВ/ на „Мал-Мук Хоум" АД-ЕИК
*********/седалище и адрес на управление: гр.Перник ул.„Владайско Въстание" № 1,
представлявано от Управител К.И.К./ е наложено наказание „Имуществена санкция“ в
размер на 10 000/десет хиляди/лева.
ОСТАВЯ без УВАЖЕНИЕ искането за разноски на страните.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на Административно
процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки Административен съд в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
8