Решение по дело №365/2018 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 152
Дата: 16 август 2019 г. (в сила от 20 декември 2019 г.)
Съдия: Павлета Василева Добрева
Дело: 20181840200365
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юни 2018 г.

Съдържание на акта

                                                     Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е 

                                                         16.08.2019 година                                 град Ихтиман

                                    

                                                В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

ИХТИМАНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                                                                         6 състав на

Осми ноември                                                                   две хиляди и осемнадесета година

В публичното заседание в следния състав

                                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ПАВЛЕТА ДОБРЕВА

секретар Надя Борисова

прокурор .................................

като разгледа докладваното от съдиятата

АНДело                                                    № 365                                    по описа за 2018 година,

          За да се произнесе, съдът съобрази следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила жалба от Община Долна Баня, против наказателно постановление № НЯСС-169/31.10.2017 г. на заместник – председателя на ДАМТН, с кето за нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3  от Закона за водите на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00 лева.

Жалбоподателят моли НП да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно..

            Наказващият орган, не изпраща представител, не взема становище по жалбата.

            Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност съобразно чл. 14 и 18 НПК, приема за установена следното

Съобразно представения констативен протокол № 02-02-042/12.04.2017 г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията съм нея, изготвен от представители на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ към ДАМТН, била извършена проверка на техническото и експлоатационното състояние на язовир „Събча дере“ /Каменистия/, собственост на община Долна баня. При проверката са дадени задължителни предписания, едно от които е: „Да се извършат ремонтно възстановителни работи за привеждане на основния изпускател в изправно експлоатационно състояние в срок до 12.06.2017 г.“, като за отговорник е посочен собственикът за язовира, в случая община Долна баня.

На 07.07.2017 г. е извършена проверка от служители на ДАМТН, Главна дирекция „НЯСС“ И.Г. и В.А., при която, видно от съставения протокол, е констатирано, че не е било изпълнено предписанието да се извършат ремонтно възстановителни работи за привеждане на основния изпускател в изправно експлоатационно състояние.

Впоследствие на 03.08.2017 г. в гр. София е съставен АУАН № 02-018, в който е посочено, че община Долна баня на 13.06.2017 г. е нарушила чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ, тъй като не е предприела действия по изпълнението на даденото с КП-№ 02-02-042/12.04.2017 г.  предписание да се извършат ремонтно възстановителни работи за привеждане на основния изпускател в изправно експлоатационно състояние.

Констатациите в акта са потвърдени от разпитите на актосъставителя И.Г. и свидетеля по акта В.А., според които проверката на 07.07.2017 г. е била извършена без упълномощен представител на общината, като проверяващите били заведени до язовира от служители на горското стопанство, а протоколът бил съставен в сградата на общината. Св. Г. сочи, че не е била извършвана проба на основния изпускател, а като констатациите са направени след като в общината не е намерен протокол за извършване на пробна манипулация на основния изпускател. Св. А. потвърждава обстоятелството, че констатациите от проверката са направени въз основа на документите в досието на обекта.

От показанията на свидетелите Димитров и Николов, се установява, че те лично са завели проверяващите на 07.07.2017 г. до язовир „Събча дере“ и те направили оглед, но не са извършвали манипулации с изпускателя на язовира.

Въз основа на съставения АУАН е издадено и атакуваното НП, с което на Община Долна баня, на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00 лева. В обстоятелствената част на наказателното постановление е посочено, че като не са били извършени пробни манипулации със затворни органи /спирателен кран/ на основния изпускател /не е приведен в работоспособно положение/, не е изпълнено задължителното предписание от контролния орган по протокол № 02-02-042/12.04.2017 г. ГД „НЯСС“.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът намира за установено от правна страна следното:

Като подадена в срок, от надлежна страна, против акт подлежащ на съдуебен контрол, жалбата се явява допустима.

           Разгледана по същество, същата се явява основателна.

Както актосъставителят, така и наказващият орган е приел, че Община Долна баня е извършила нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите, като не е изпълнила задължително предписание на контролен орган.

Във всички случаи, за да може дадено деяние да бъде квалифицирано като административно нарушение по смисъла на чл.6 ЗАНН, то следва да е в противоречие  с предписанието на конкретна правна норма, регламентираща задължително правило за поведение за конкретния субект.

Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ/в редакцията до ДВ бр.55/2018 г./ председателят на ДАМТН или оправомощените от него длъжностни лица имат право да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнени. Посоченият текст регламентира права на длъжностните лица от ДАМТН, но не съдържа конкретно правило за поведение, което да е адресирано към собствениците на язовирните стени и съоръженията към тях, така че същото да може да бъде нарушено. Казано по друг начин, тъй като посоченият законов текст делегира права на контролните органи, няма как да бъде нарушен от собствениците на язовирите.

Дори да се приеме, че съставения АУАН и издаденото въз основа на него НП съответстват на изискванията на чл. 42 т.5 и чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН, досежно действителната правна квалификация на нарушението, доколкото в атакуваното постановление е посочена и разпоредбата на чл. 200 ал.1 т.39 ЗВ/в редакцията до ДВ бр. 55/2018 г./, то основание за отмяна на същото се явява и друго обстоятелство.

Според словесното описание на санкционираното нарушение, то се изразява в това, че собственикът на язовира не е изпълнил дадено с КП-№ 02-02-042/12.04.2017 г.  предписание, като не е  извършил пробни манипулации със затворни органи /спирателен кран/ на основния изпускател /не е приведен в работоспособно положение/. Подобно предписание от страна на контролните органи обаче, изобщо не е било давано с констативния протокол. В същия  е посочено, че в срок до 12.06.2017 г., следва да се извършат ремонтно възстановителни работи за привеждане на основния изпускател в изправно експлоатационно състояние. Нито вида, нито обема на следващите се ремонтно-възстановителни дейности, които собственикът е следвало да предприеме, не са индивидуализирани в протокола, а още по – малко, въз основа на така даденото предписание, за жалбоподателя е възникнало задължението да извърши пробни манипулации. Посоченото също представлява такъв порок в съдържанието на атакуваното НП, касаещ словесното описание на нарушението, което не съответства на изискването на чл. 57 ал.1 т.5 от ЗАНН и не позволяват на административнонаказания субект да разбере, какви точно фактически обстоятелства му се вменяват в отговорност.

Ето защо, настоящият състав приема, че атакуваното наказателно постановление е незаконосъобразно от формална страна, поради което и на посоченото основание , следва да бъде отменено изцяло.

             Воден от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

                                                     Р   Е   Ш   И:

            ОТМЕНЯ наказателно постановление № НЯСС-169/31.10.2017 г. на заместник – председателя на ДАМТН, с кето за нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3  от Закона за водите на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите на Община Долна баня е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00 лева.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административния съд – София област, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: