Решение по дело №179/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 146
Дата: 9 октомври 2023 г.
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20237280700179
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

146

Ямбол, 09.10.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол в съдебно заседание на двадесет и шести септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20237280700179 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на Г.В.З. ***, против Заповед № ОС/04-00037 от 22.05.2023г. на кмета на община Ямбол, с която е определен спечелил публичен търг с тайно наддаване за ПИ с идентификатор № 87374.531.299 по КК и КР на Ямбол, с площ 291 кв.м., заедно с двуетажна масивна жилищна сграда с идентификатор № 87374.531.299.1 със ЗП 74 кв.м., находящ се на ***, актуван с АОС 1477/18.07.2008г.

Посочва се, че в тръжната документация и в заповедта за обявяване на търга имотът е посочен като „незастроен“, а след това е описана двуетажна масивна жилищна сграда.Това въвежда в заблуждение потенциалните участници в търга, като не е ясно какво следва да се случи с тази сграда.

В протокол №4/12.05.2023г. е посочено, че е констатирана грешка в описанието на имота в Заповед №РД/02-00357 от 14.04.2023г., както и в тръжната документация и всички я признавали за техническа.Счита се за недопустимо назначената комисия от кмета на общината и участниците в търга да санират грешки в тръжната документация и в заповедта за обявения търг, следвало е този обект да се извади от търга като се върнат депозитите на участниците и цялата процедура да бъде започната отначало.

На мястото, където се провежда търга има видеонаблюдение, което нарушава тайнството на търга.Към момента на подаването на пликовете с офертите комисията била в състав само двама членове, председателят на комисията се присъединил в 9.55ч., което също се счита за съществено процесуално нарушение.

Посочва се като нарушение и издаването на обжалваната заповед 10 дни след издаването на протокола на комисията, в нарушение на чл.97, ал.2 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общински имоти, приета от Общински съвет Ямбол(НРПУРОИ).

По изложените съображения се иска отмяна на Заповед № ОС/04-00037 от 22.05.2023г. на кмета на община Ямбол, с която Д.Е.Л. е определен за спечелил търга с тайно наддаване за ПИ с идентификатор № 87374.531.299 по КК и КР на Ямбол, с площ 291 кв.м., заедно с двуетажна масивна жилищна сграда с идентификатор № 87374.531.299.1 със ЗП 74 кв.м., находящ се на ***, актуван с АОС 1477/18.07.2008г.

В съдебно заседание жалбоподателят Г.В.З. се явява лично и с адв.С.К. от *. Жалбата се поддържа, като основните съображения са свързани с това, че описанието на имота, който е обявен на търга, е въвело в заблуждение участника, поради което офертата, която представил, не била съобразена с обстоятелството, че всъщност имотът е застроен, а не незастроен.

Адв.К. счита за безспорно извършено закононарушение - в заповедта на кмета на община Ямбол с № РД/02-00357/14.04.2023 г. ясно е записано, че имотът е незастроен. Не може впоследствие тази грешка да бъде санирана. Не може комисията, която е помощен орган, за провеждане на търга, да поправя заповед на кмета, независимо дали е имало или не е имало съгласие на членовете на комисията и на участниците в търга. Основно изискване към всички заповеди, не само на кмет, е заповедта да бъде ясна, точна и разбираема. В настоящия случай човек, който не е запознат с имота, който се чуди дали да участва в този търг, не може да разбере какво се продава, застроено ли е мястото, незастроено ли е, защото има редица случаи, където съществува сграда в имота, но тя подлежи на събаряне, тя е негодна за ползване и оттам нататък се възбужда и друго основателно съмнение, ако се продава само незастроен имот, цената е висока. В случая в цената са включени както мястото, така и къщата, но един потенциален купувач, който чете, казва, че за толкова място толкова пари не ми отърва. Освен това в мястото има някаква сграда, тя чия собственост остава, моя ли става, на общината ли остава, на някой друг ли е, това по никакъв начин не улеснява потенциалните купувачи на тази общинска собственост. Неговият доверител единствено се е съгласил да участва в този търг, защото това е родната къща на В.С. и донякъде е бил наясно с нейния статут и затова е приел да участва в търга, но също е имал съмнения, които е изразил пред комисията. Друг е въпросът, че комисията към момента на подаване на документите не е била в пълен състав, по-скоро тя не е имала състав, имала е двама, на моменти трима човека, което също е недопустимо. Същите тези членове на комисията, които са се вяснали в последния момент, са подкрепили абсолютно незаконното твърдение на председателката Р.Р. това да бъде оправено, разбирайте тази грешка. Не може по-нисш орган, назначен от по-висш орган, който е кметът на община Ямбол, да поправя заповед на кмета. Това унижава самия кмет на Ямбол, като неговите подчинени си позволяват да коригират неговата заповед. Не може грешна заповед да се санира и да става вярна от подчинени на лицето, издало заповедта. Още повече, че тази грешка е била известна на комисията.. Няма такива неща в правовата държава. Не може комисията да си позволява да твърди неверни неща, а именно че всички са били съгласни, което е без никакво значение съгласни ли са, не са съгласни. Има грешка, имало си е ред да бъде отменен търга, да бъде коригирана заповедта, да бъде коригирана тръжната документация и оттам нататък отново да се насрочи нов търг, което не е направено нито от кмета, нито от подопечната му администрация.Иска се отмяна и на Заповед № РД/02-00357 от 14.04.2023 г. за обявяване на тъга, като се признаят направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение и внесена държавна такса.

Жалбоподателят Г.З. заявява, че участвал в този търг и обжалва заповедта не заради това, че има някакви големи амбиции към този имот. Прави го, защото това е система в община Ямбол, не само на този търг, система, с която трябва да спечели точния участник в търга. На няколко търга е присъствал, на които присъствал и кметският син. Омръзнало му да гледа как офертите се пишат в кабинета на кмета. Бил въведен в абсолютно заблуждение до последния момент на търга, защото първо не знаел за кой имот става въпрос, дали за този или за съседния, дали е празен имотът или не е празен, дали ще трябва да се събаря дадена къща, дали къщата е собственост на общината. Не е ходил на оглед. Участвал в последния момент, защото в община Ямбол ако искаш да спечелиш нещо, трябва да участваш в последния момент. Госпожа Р дошла десет минути преди началото на търга. Комисия била само от двама човека, когато подал офертата. После 7 дни се чудили как да я опишат тази грешка дали да е фактическа или каквато и да е. Грешката не е допусната случайно. Тя е допусната затова, за да спечели точният кандидат. Ако спечели някой като него търга, да бъде обжалвано в административен съд и този търг, понеже той е нежелан участник за общината и не е приближен до фамилията, да се пусне наново, да се обжалва, да има основание да бъде обжалван. Това е една порочна практика за община Ямбол и не само за този търг.Моли да се отмени заповедта, защото са допуснали грешка, която е трябвало да бъде отстранена преди провеждането на търга.

Ответната страна, кмета на община Ямбол, се представлява от М.К., Началник отдел „Правни дейности“ в община Ямбол, която изразява становище за следното:

Пред Административен съд – Ямбол е депозирана жалба от Г.В.З. чрез адв. С.К., като обжалван акт е посочена Заповед № ОС/04-00037 от 22.05.2023 г. на кмета на община Ямбол. В същата по същество се развиват съображения за незаконосъобразност на друг административен акт, като в изложението си в днешното съдебно заседание се твърди и се иска отмяна на Заповед № РД/02-00357 от 14.04.2023 г., която като влязла в сила не подлежи на обжалване, независимо дали в същата е допусната техническа грешка или не. Със същата заповед е одобрена тръжната документация за провеждане на публичен търг с тайно наддаване, в т.ч. за процесния имот с идентификатор 87374.531.299 по КК и КР на гр. Ямбол. Изрично в тръжната документация е предвидена възможността участниците да извършат оглед на място, в сградата на общината, съвместно със служители на Дирекция „Общинска собственост“ да направят справка по Застроителния план и да посетят на място имота, ако проявяват интерес към него. Счита, че е ангажимент на участниците в съответния търг, предвид и факта че ще заплатят една немалка стойност за имота, да направят пълно проучване за вида и състоянието на същия. В тази връзка, ако са имали желание да уточнят възникналите въпроси, свързани с това дали имотът е застроен или незастроен, дали намиращата се сграда в него подлежи на събаряне или не подлежи на събаряне, това е можело да стане още преди провеждането на самия търг. Звучи несериозно кандидат, който ще закупува имот на такава стойност, да твърди че е целесъобразно подаването на документите и изготвянето на офертите да стане непосредствено преди търга и няма такава практика установена в общината. Всички останали твърдения, свързани с присъствието на комисията, броя на членовете, евентуални изявления, направени от председател и членовете счита за изцяло недоказани и голословни и неподкрепени с никакви доказателства в тази посока.Счита, че не са допуснати нарушения в процедурата по провеждане на търга и респективно, че издадената Заповед № ОС/04-00037 от 22.05.2023 г. е правилен и законосъобразен акт, няма допуснати нарушения на процедурата, разписана в Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество.Моли да се присъди юрисконсултско възнаграждение за процесуално представителство.

Заинтересованата страна Д.Е.Л., редовно призован, не се явява и не изпраща процесуален представител.

Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

Жалбата на Г.В.З. ***, против Заповед № ОС/04-00037 от 22.05.2023г. на кмета на община Ямбол, с която е определен спечелил търга с тайно наддаване за ПИ с идентификатор № 87374.531.299 по КК и КР на Ямбол е постъпила в Административен съд Ямбол с вх.№1484/26.06.2023г. Съдът счита същата за допустима за разглеждане - подадена е от участник в търга, за който издадената заповед е неблагоприятен административен акт, в 14-дневен срок от връчването й на 13.06.2023г.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, като заповедта за определяне на спечелил търга за обявения за продажба общински имот съдът намира за законосъобразна. Мотивите на съда за това са следните:

Според чл.35, ал.1 от Закона за общинската собственост - продажба на имоти и вещи - частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс.

От представените в преписката писмени доказателства се установява взето Решение по т.15 от петдесет и първото заседание на Общински съвет Ямбол, проведено на 26.01.2023г., на основание чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 35, ал. 1, чл. 41, ал. 2 от Закона за общинската собственост и чл. 57, ал. 1 от НРПУРОИ на ОбС Ямбол да бъдат продадени чрез публични търгове имоти – частна общинска собственост, като в решението са посочени условията за това. Решението е относимо в частта му по т.17 – взето е решение да бъде продаден чрез публичен търг незастроен поземлен имот с идентификатор 87374.531.299 по КК и КР на гр. Ямбол, одобрени със Заповед РД-18-39/30.08.2005г. на ИД на АГКК, с площ 291 кв.м, заедно с двуетажна масивна жилищна сграда с идентификатор 87374.531.299.1 със ЗП 74 кв.м, находящ се на ***, актуван с АОС 1477/18.07.2008г., при условия:Начална тръжна цена на имота 84 000.00 осемдесет и четири хиляди лева) лв. без ДДС. Депозит за участие 42 000.00 (четиридесет и две хиляди лева) лв.

Със Заповед № РД/02-00357/13.04.2023г. на кмета на община Ямбол е определена комисия в състав от служители от общинската администрация и общински съветници, която да организира и проведе публични търгове с тайно наддаване за 39 общински имота. Сред имотите е и поземлен имот с идентификатор 87374.531.299 по КК и КР на гр. Ямбол.В заповедта са описани: имота, предмет на търга(т.17) - незастроен поземлен имот с идентификатор 87374.531.299 по КК и КР на гр. Ямбол, одобрени със Заповед РД-18-39/30.08.2005г. на ИД на АГКК, с площ 291 кв.м, заедно с двуетажна масивна жилищна сграда с идентификатор 87374.531.299.1 със ЗП 74 кв.м, находящ се на ***, актуван с АОС 1477/18.07.2008г., при удловия:Начална тръжна цена на имота 84 000.00 осемдесет и четири хиляди лева) лв. без ДДС. Депозит за участие 42 000.00 (четиридесет и две хиляди лева) лв.; І -Условията за търговете с тайно наддаване-предложената цена да е не по-ниска от началната тръжна цена; ІІ.Утвърдена е тръжна документация на стойност 200лв. без ДДС, срок и място за предоставянето й;ІІІ.Такса за участие в размер на 100лв. без ДДС, място и срок за внасяне;ІV.Срок за внасяне на определени депозит за участие и банкова сметка;***.Срок за оглед на обектите след закупуване на тръжна документация със служител от общинската администрация;VІ.Място и срок за подаване на заявленията за участие в търга;VІІ.Дата, час и място на провеждане на търга.

С обжалваната Заповед № ОС/04-00037 от 22.05.2023г. на кмета на община Ямбол, е определен участник, спечелил търга с тайно наддаване за ПИ с идентификатор № 87374.531.299 по КК и КР на Ямбол, с площ 291 кв.м., заедно с двуетажна масивна жилищна сграда с идентификатор № 87374.531.299.1 със ЗП 74 кв.м., находящ се на ***, актуван с АОС 1477/18.07.2008г.

Предвид изложеното съдът счита за спазена разпоредбата на чл.35, ал.1 от ЗОбС - взето е решение от общинския съвет за продажба на имот частна общинска собственост чрез публичен търг, въз основа на същото кметът на общината е обявил и провел търг.

За проведения търг за имота е съставен Протокол №4/12.05.2023г. от поименно определените членове на комисията. Видно от същия, констатирани са закупени две тръжни документации, платени две такси за участие, внесени два броя депозити, подадени две заявления за участие в срок. Констатирана е грешка в описанието на имота в Заповед № РД/02-00357/13.04.2023г. и в тръжната документация като „незастроен“.Участник №1 е Д.Е.Л., представил редовно заявление и документи, допуснат за участие в търга, предложил цена 101 111.00лв. без ДДС.Участник №2 е Г.В.З., представил редовно заявление и документи, допуснат за участие в търга, предложил цена 95 001лв. без ДДС.Участниците са класирани, като следва:1. Участник №1 -Д.Е.Л., с предложена цена 101111лв. без ДДС.;2. Участник №2 - Г.В.З., с предложена цена 95001.00лв. без ДДС. На основание чл.93, ал.3 от НРПУРОИ и раздел V, т.4 от тръжната документация, комисията по търга е обявила за спечелил публичния търг с тайно наддаване за продажба на поземлен имот с идентификатор № 87374.531.299 по КК и КР на Ямбол, с площ 291 кв.м., заедно с двуетажна масивна жилищна сграда с идентификатор № 87374.531.299.1 със ЗП 74 кв.м., находящ се на ***, актуван с АОС 1477/18.07.2008г. Д.Е.Л., за сумата от 101 111.00лв. без ДДС..

Въз основа на протокола на комисията, кметът на община Ямбол е издал Заповед № ОС/04-00037 от 22.05.2023г., с която е обявил за спечели търга Д.Е.Л..Заповедта е връчена на участника Л. на 25.05.2023г., на участника З. – на 13.06.2023г., видно от подписите върху същата.

Съдът не установява съществени процесуални нарушения при провеждане на търга, които да обуславят различен краен резултат от разпоредения със Заповед № ОС/04-00037 от 22.05.2023г. на кмета на община Ямбол.

Редът за провеждане на търга е доразвит в местната Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общински имоти, приета от Общински съвет Ямбол на основание чл.8, ал.2 от ЗОбС(НРПУРОИ). Същата е публикувана като подзаконов нормативен акт и е достъпна на официалния сайт на община Ямбол, на адрес https://yambol.bg/obs-naredbi

Спазени са разпоредбите на чл.57 от НРПУРОИ – взето е решение на общинския съвет, проведен е публичен търг, въз основа на който кметът е издал заповед.

Редът за провеждане на търга е определен в Глава VІІІ от НРПУРОИ.Спазени са разпоредбите на чл.85 – кметът на общината е открил процедурата по провеждане на търга със Заповед №РД/02-00357 от 14.04.2023г., в която се съдържа: описание на имота - предмет на търга;вида на търга - с тайно наддаване; начална тръжна цена; дата, място и час на провеждане на търга; размера на депозита, определен с решение на общинския съвет и таксата за участие, както и цената на тръжната документация; други тръжни условия - предложената цена да е не по-ниска от началната тръжна цена. Със заповедта е утвърдена и тръжната документация, условията за оглед на обектите, състава на комисията по провеждане на търга или конкурса и крайния срок за приемане на заявления за участие. Определена е Комисията по провеждане на търга в състав, съответен на чл.85, ал.3 от НРПУРОИ- състои се от петима членове, в нейния състав са включени като редовни членове юрист и двама общински съветници.Комисията е провела заседание в пълния си определен състав, което е видно от съставения Протокол №4/12.05.2023г., подписан от всички пет члена.Този Протокол №4/12.05.2023г. съдът счита за официален документ по смисъла на чл.179 ГПК – издаден от длъжностни лица, в кръга на службата им, по установените форма и ред.Протоколът съдържа резултатите от проведения търг, подписан е от членовете на комисията и е доказателство за изявленията пред тях, за извършените пред тях и от тях действия. На този протокол като официален документ съдът счита за непротивопоставими свидетелските показания на разпитания по делото свидетел И.Д.К., присъствал при отварянето на офертите, който заявява, че комисията не е била в пълен състав при подаването на офертите, заповедта за търга не била прочетена както е, участниците имали възражения, лъжа е, че са се съгласили за техническа грешка в заповедта.

Идентично е описанието на имота в Заповед №РД/02-00357 от 14.04.2023г., в утвърдената с нея тръжна документация и в Решение по т.15 от петдесет и първото заседание на Общински съвет Ямбол, проведено на 26.01.2023г., в частта му по т.17, имотът – предмет на търга е описан като незастроен поземлен имот с идентификатор 87374.531.299 по КК и КР на гр. Ямбол, одобрени със Заповед РД-18-39/30.08.2005г. на ИД на АГКК, с площ 291 кв.м, заедно с двуетажна масивна жилищна сграда с идентификатор 87374.531.299.1 със ЗП 74 кв.м, находящ се на ***, актуван с АОС 1477/18.07.2008г..

В Протокол №4/12.05.2023г. на комисията имотът е описан като поземлен имот с идентификатор 87374.531.299 по КК и КР на гр. Ямбол, одобрени със Заповед РД-18-39/30.08.2005г. на ИД на АГКК, с площ 291 кв.м, заедно с двуетажна масивна жилищна сграда с идентификатор 87374.531.299.1 със ЗП 74 кв.м, находящ се на ***, актуван с АОС 1477/18.07.2008г., т.е. липсва предхождащата описанието му дума „незастроен“. Това по никакъв начин не води до порок на заповедта за определяне на спечелил търга, след като няма разминаване във всички останали инидивидуализиращи имота данни – идентификатор, площ, жилищна сграда в поземления имот също с посочен идентификатор и площ, адрес на имота, акт за общинска собственост.

Съдът счита, че действително в случая се касае за фактическа грешка в Решение по т.15 от петдесет и първото заседание на Общински съвет Ямбол, проведено на 26.01.2023г., която е била пренесена и в Заповед №РД/02-00357 от 14.04.2023г. на кмета на община Ямбол и в утвърдената с нея тръжна документация, която обаче не е заблудила участниците в търга. Това е видно от подадените от тях предложения – имотът, предмет на търга, е описан по еднакъв начин и в двете предложения, точно както е посочен в решението на общинския съвет, в заповедта за обявяване на търга и в тръжната документация - като „незастроен“, но с идентификатор и площ 291кв.м., идентификатор и площ 74кв.м. на сградата в него.При осигурена възможност за оглед на имота, както и при съдържащата се в тръжната документация скица от СГКК с №15-146648-13.02.2020г., на която е нанесена жилищната сграда с площ 74 кв.м., необосновано е да се твърди, че участниците са били заблудени, че кандидатстват за незастроен имот.От значение за крайния резултат е обстоятелството, че участниците са били поставени при равни условия – закупили са еднаква тръжна документация, подали са оферти в съответствие с нея и обявените условия на търга.

Комисията за провеждане на търга е класирала офертите и определила за спечелил търга участника Д.Е.Л., предложил най-висока цена, в съответствие в раздел V, т.4 от тръжната документация.

Не представлява нарушение при провеждането на търга наличието на видеонаблюдение на мястото на провеждане на търга, както твърди жалбоподателя. Публичен търг означава именно достъпен за наблюдение от външни лица, не само от участниците и комисията.Тайно наддаване означава представяне на предложения в запечатан плик, съобразно изискванията за изготвяне и предаване на офертите(раздел ІV от тръжната документация).

Не представлява съществено процесуално нарушение и издаването на заповедта за определяне за спечели търга на десетия ден от датата на протокола –седмодневният срок по чл.97, ал.2 от НРПУРОИ за издаване на заповед от кмета е с инструктивен, а не с преклузивен характер и изтичането му не лишава кмета от компетентност, която произтича за него пряко от разпоредбата на чл.35, ал.6 от Закона за общинската собственост - Въз основа на резултатите от търга кметът на общината издава заповед и сключва договор.

В заключение съдът приема, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган, в писмена форма и със съдържание, съответстващо на протокола на комисията, провела търга, на съответстващи правни основания от Закона за общинската собственост и местната НРПУРОИ. В производството не са допуснати и съществени процесуални нарушения, които да обуславят различен краен резултат от обявения за спечели участник, предложил по-висока цена. Поради това жалбата следва да се отхвърли като неоснователна, съответно и претенцията за разноски на ответника следва да се уважи като се присъди юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100лв., на основание чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалба на Г.В.З. ***, против Заповед № ОС/04-00037 от 22.05.2023г. на кмета на община Ямбол.

ОСЪЖДА Г.В.З. ***, да заплати на община Ямбол разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер 100(сто) лева.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

Съдия:

/п/ не се чете