Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 228 22.02.2022 година гр. Бургас
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Бургаският
административен съд, четиринадесети състав, на десети февруари две хиляди и двадесет
и втора година в публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА РАДИКОВА
ЧЛЕНОВЕ: 1. ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА
2.
АТАНАСКА АТАНАСОВА
при секретаря И. Г., в присъствието на прокурора Дарин
Христов, като разгледа докладваното от съдията Атанасова касационно административно
наказателно дело № 2804 по описа за 2021 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на
чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН и е образувано по повод постъпила
касационна жалба от
Комисията за енергийно и водно
регулиране, представлявана от председателя доц. д-р И.И., против решение № 664
от 19.10.2021 г., постановено по АНД № 3491/2021 г. по описа на Районен съд- Бургас.
В жалбата са развити доводи
за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради нарушение на закона,
съставляващо касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК. В нея се сочи,
че нарушението е установено на 27.07.2020 г. със съставяне на констативен
протокол и от тази дата започва да тече 3-месечният срок по чл. 34 от ЗАНН, който
към момента на съставяне на АУАН не е изтекъл. По същество се иска отмяна на решението.
В съдебното заседание процесуалният
представител на касатора поддържа жалбата. Не сочи нови доказателства. Моли за
отмяна на обжалваното решение и постановяване на друго за потвърждаване на
наказателното постановление. Представя писмени бележки.
Пълномощникът на ответника оспорва
жалбата. Не сочи нови доказателства. Моли да бъде оставено в сила обжалваното
решение. В писмен отговор на касационната жалба излага подробни съображения по
съществото на спора.
Прокурорът от Окръжна
прокуратура- Бургас дава заключение за неоснователност на касационната жалба.
Жалбата е подадена от
надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При
разглеждането и́ по същество, съдът намира следното:
С решението, предмет на
касационната проверка, е отменено наказателно постановление № НП-5/01.03.2021
г., издадено от председателя на Комисията по енергийно и водно регулиране, с
което на основание чл. 36, ал. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и
канализационни услуги е наложено на Г.Й.Т. с ЕГН ********** административно
наказание- глоба в размер на 2000 лева, за нарушение по чл. 14, ал. 4 от същия
закон. Прието е от съда, че актът за установяване на административно нарушение е съставен след
изтичане на срока по чл. 34, ал. 1, изр.
2, предл. първо от ЗАНН. В тази връзка е отбелязано, че срокът за съставяне на
АУАН е започнал да тече на 16.06.2020 г. с постъпване в администрацията на КЕВР
на всички данни (документи, обяснения и т.н.), въз основа на които е формиран
от актосъставителя извод, че е извършено административно нарушение, и този срок
е изтекъл на 16.09.2020 г., т.е. преди съставяне на АУАН на 01.10.2020 г.
Решението е правилно.
В изпълнение на Заповед №
З-В-5/22.05.2020 г., изм. със Заповед № З-В-10/03.07.2020 г. на председателя на
КЕВР, е извършена извънредна проверка относно прилаганите от „ВиК“ ЕАД- Бургас
на цени на услугата „пречистване на отпадъчни води“ за времето от 01.08.2019 г.
до 30.04.2020 г. В хода на проверката са изискани от търговското дружество копия
на всички издадени фактури за потребените „ВиК“ услуги през м. 10. 2019 г., м.
01.2020 г. и м. 04. 2020 г., сключените договори по Наредба № 7 от 14.11.2000 г.
и протоколите от извършени пробонабирания за конкретно посочени потребители, в
т.ч. „ЦКБ“ АД, клон Бургас. С писмо с вх. № В-17-14-12/05.06.2020 г. на КЕВР са
представени от дружеството копия на издадените фактури, но не и изисканите
договори по Наредба № 7 и протоколи от пробонабирания, поради което е изпратено
на същото ново искане с изх. № В-17-14-10/11.06.2020 г. В отговор е заявено от оператора
с писмо вх. № В17-40-10/16.06.2020 г. (изх. № К-1380-3/15.06.2020 г. на
„ВиК“ЕАД - Бургас), че не разполага с индивидуални договори, нито с протоколи
от пробонабирания, тъй като физически е невъзможно да се извърши пробонабиране,
предвид характеристиките на канализационната мрежа, а цената по степен на
замърсеност 1 е фактурирана само на база обстойно ежемесечно обследване на
отпадни води от големи групи потребители. Въз основа на тези данни и без каквито
и да било други проверки, на 27.07.2020 г. е съставен от комисията по
проверката констативен протокол. С него е прието, че в нарушение на Указанията
за образуване на цените на водоснабдителните и канализационните услуги са издадени
от „ВиК“ ЕАД редица фактури, сред които процесната, с които абонатите са
таксувани с цена за стопански потребители със степен на замърсеност 1, без да е
доказана принадлежността на тези потребители към посочената категория. Преценено
е от участващия при извършване на проверката свид. С., че в качеството на изпълнителен
директор на дружеството Г.Й.Т. е длъжен да осигури прилагане на цените,
утвърдени за ВиК оператора, но въпреки това е допуснал дружеството да
предоставя такива услуги на потребител по цени, по-високи от утвърденото, в
нарушение на чл. 14, ал. 4, вр. с чл. 36, ал. 2 от ЗРВКУ. Срещу последния е
съставен АУАН с № ВК-17/01.10.2020 г., въз основа на който е издадено
обжалваното наказателно постановление.
Срокът за съставяне на АУАН е
3-месечен и започва да тече от откриване на нарушението, съгласно нормата на чл.
34, ал.1, изр. 2 от ЗАНН. Според разясненията, дадени с Тълкувателно решение №
4 от 29.03.2021 г. на ВАС по т. д. № 3/2019 г., „откриване има, когато
компетентният орган разполага с данните, въз основа на които да установи
нарушението и да идентифицира извършителя му. Това е моментът, в който
необходимите за това материали и/или информация са налични в съответната
администрация, защото от тогава фактически и юридически съществува възможност
овластеният за това орган да определи субекта на нарушение, времето и мястото
на извършването му, ведно със съществените му признаци от обективна и субективна
страна по определен състав“. В случая всички обстоятелства, от значение за
ангажиране отговорността на нарушителя, са известни на контролния орган от
деня, в който е постъпило в КЕВР писмото с вх. №
В17-40-10/16.06.2020 г. След тази дата процесуални действия не са извършвани и
не са събирани допълнителни доказателства. Следователно срокът за съставяне на
акта за установяване на административно нарушение започва да тече на 16.06.2020
г. и изтича на 16.09.2020 г. (присъствен ден). Датата на съставяне на
констативния протокол е ирелевантна при определяне на момента, в който започва
да тече преклузивният срок, доколкото този протокол не представлява необходима
предпоставка за изясняване на въпросите има ли извършено деяние, извършено ли е
то от наказаното лице, съставлява ли деянието нарушение и правната му
квалификация. В случая актът за установяване на административно нарушение, въз
основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление, е съставен на
01.10.2020 г., при наличие на абсолютна пречка за образуване и развитие на
административнонаказателното производство- изтичане на установения в чл. 34 от ЗАНН 3-месечен срок.
При извършената служебна
проверка касационната инстанция не констатира пороци, водещи до недопустимост
или нищожност на обжалваното решение. С оглед горните съображения, не са налице
и основания за отмяна на решението, поради което същото следва да се остави в
сила.
Мотивиран от горното и на
основание чл.221, ал.1 и ал.2 от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Бургаският
административен съд,
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 664
от 19.10.2021 г., постановено по АНД № 3491/2021 г. по описа на Районен съд-
Бургас.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.