Решение по дело №2804/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 228
Дата: 22 февруари 2022 г.
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20217040702804
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

               228                       22.02.2022 година                                    гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, четиринадесети състав, на десети февруари две хиляди и двадесет и втора година в публично заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:     ГАЛИНА РАДИКОВА

ЧЛЕНОВЕ: 1.  ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА

                                                                   2. АТАНАСКА АТАНАСОВА

 

при секретаря И. Г., в присъствието на прокурора Дарин Христов, като разгледа докладваното от съдията Атанасова касационно административно наказателно дело № 2804 по описа за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН и е образувано по повод постъпила касационна жалба от Комисията за енергийно и водно регулиране, представлявана от председателя доц. д-р И.И., против решение № 664 от 19.10.2021 г., постановено по АНД № 3491/2021 г. по описа на Районен съд- Бургас.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради нарушение на закона, съставляващо касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК. В нея се сочи, че нарушението е установено на 27.07.2020 г. със съставяне на констативен протокол и от тази дата започва да тече 3-месечният срок по чл. 34 от ЗАНН, който към момента на съставяне на АУАН не е изтекъл. По същество се иска отмяна на решението.

В съдебното заседание процесуалният представител на касатора поддържа жалбата. Не сочи нови доказателства. Моли за отмяна на обжалваното решение и постановяване на друго за потвърждаване на наказателното постановление. Представя писмени бележки.

Пълномощникът на ответника оспорва жалбата. Не сочи нови доказателства. Моли да бъде оставено в сила обжалваното решение. В писмен отговор на касационната жалба излага подробни съображения по съществото на спора.

Прокурорът от Окръжна прокуратура- Бургас дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира следното:

С решението, предмет на касационната проверка, е отменено наказателно постановление № НП-5/01.03.2021 г., издадено от председателя на Комисията по енергийно и водно регулиране, с което на основание чл. 36, ал. 2 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги е наложено на Г.Й.Т. с ЕГН ********** административно наказание- глоба в размер на 2000 лева, за нарушение по чл. 14, ал. 4 от същия закон. Прието е от съда, че актът за установяване на административно нарушение е съставен след изтичане на срока по чл. 34, ал. 1, изр. 2, предл. първо от ЗАНН. В тази връзка е отбелязано, че срокът за съставяне на АУАН е започнал да тече на 16.06.2020 г. с постъпване в администрацията на КЕВР на всички данни (документи, обяснения и т.н.), въз основа на които е формиран от актосъставителя извод, че е извършено административно нарушение, и този срок е изтекъл на 16.09.2020 г., т.е. преди съставяне на АУАН на 01.10.2020 г.

Решението е правилно.

В изпълнение на Заповед № З-В-5/22.05.2020 г., изм. със Заповед № З-В-10/03.07.2020 г. на председателя на КЕВР, е извършена извънредна проверка относно прилаганите от „ВиК“ ЕАД- Бургас на цени на услугата „пречистване на отпадъчни води“ за времето от 01.08.2019 г. до 30.04.2020 г. В хода на проверката са изискани от търговското дружество копия на всички издадени фактури за потребените „ВиК“ услуги през м. 10. 2019 г., м. 01.2020 г. и м. 04. 2020 г., сключените договори по Наредба № 7 от 14.11.2000 г. и протоколите от извършени пробонабирания за конкретно посочени потребители, в т.ч. „ЦКБ“ АД, клон Бургас. С писмо с вх. № В-17-14-12/05.06.2020 г. на КЕВР са представени от дружеството копия на издадените фактури, но не и изисканите договори по Наредба № 7 и протоколи от пробонабирания, поради което е изпратено на същото ново искане с изх. № В-17-14-10/11.06.2020 г. В отговор е заявено от оператора с писмо вх. № В17-40-10/16.06.2020 г. (изх. № К-1380-3/15.06.2020 г. на „ВиК“ЕАД - Бургас), че не разполага с индивидуални договори, нито с протоколи от пробонабирания, тъй като физически е невъзможно да се извърши пробонабиране, предвид характеристиките на канализационната мрежа, а цената по степен на замърсеност 1 е фактурирана само на база обстойно ежемесечно обследване на отпадни води от големи групи потребители. Въз основа на тези данни и без каквито и да било други проверки, на 27.07.2020 г. е съставен от комисията по проверката констативен протокол. С него е прието, че в нарушение на Указанията за образуване на цените на водоснабдителните и канализационните услуги са издадени от „ВиК“ ЕАД редица фактури, сред които процесната, с които абонатите са таксувани с цена за стопански потребители със степен на замърсеност 1, без да е доказана принадлежността на тези потребители към посочената категория. Преценено е от участващия при извършване на проверката свид. С., че в качеството на изпълнителен директор на дружеството Г.Й.Т. е длъжен да осигури прилагане на цените, утвърдени за ВиК оператора, но въпреки това е допуснал дружеството да предоставя такива услуги на потребител по цени, по-високи от утвърденото, в нарушение на чл. 14, ал. 4, вр. с чл. 36, ал. 2 от ЗРВКУ. Срещу последния е съставен АУАН с № ВК-17/01.10.2020 г., въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление.

Срокът за съставяне на АУАН е 3-месечен и започва да тече от откриване на нарушението, съгласно нормата на чл. 34, ал.1, изр. 2 от ЗАНН. Според разясненията, дадени с Тълкувателно решение № 4 от 29.03.2021 г. на ВАС по т. д. № 3/2019 г., „откриване има, когато компетентният орган разполага с данните, въз основа на които да установи нарушението и да идентифицира извършителя му. Това е моментът, в който необходимите за това материали и/или информация са налични в съответната администрация, защото от тогава фактически и юридически съществува възможност овластеният за това орган да определи субекта на нарушение, времето и мястото на извършването му, ведно със съществените му признаци от обективна и субективна страна по определен състав“. В случая всички обстоятелства, от значение за ангажиране отговорността на нарушителя, са известни на контролния орган от деня, в който е постъпило в КЕВР писмото с вх. № В17-40-10/16.06.2020 г. След тази дата процесуални действия не са извършвани и не са събирани допълнителни доказателства. Следователно срокът за съставяне на акта за установяване на административно нарушение започва да тече на 16.06.2020 г. и изтича на 16.09.2020 г. (присъствен ден). Датата на съставяне на констативния протокол е ирелевантна при определяне на момента, в който започва да тече преклузивният срок, доколкото този протокол не представлява необходима предпоставка за изясняване на въпросите има ли извършено деяние, извършено ли е то от наказаното лице, съставлява ли деянието нарушение и правната му квалификация. В случая актът за установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление, е съставен на 01.10.2020 г., при наличие на абсолютна пречка за образуване и развитие на административнонаказателното производство- изтичане на установения в чл. 34 от ЗАНН 3-месечен срок.

При извършената служебна проверка касационната инстанция не констатира пороци, водещи до недопустимост или нищожност на обжалваното решение. С оглед горните съображения, не са налице и основания за отмяна на решението, поради което същото следва да се остави в сила.

Мотивиран от горното и на основание чл.221, ал.1 и ал.2 от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Бургаският административен съд,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 664 от 19.10.2021 г., постановено по АНД № 3491/2021 г. по описа на Районен съд- Бургас.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:        

 

ЧЛЕНОВЕ:                  1.     

                                

2.