Решение по дело №20/2024 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: 16
Дата: 18 април 2024 г.
Съдия: Татяна Станчева Станчева Иванова
Дело: 20242130200020
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 16
гр. Карнобат, 18.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КАРНОБАТ, I СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и пети март през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Татяна Ст. Станчева Иванова
при участието на секретаря Веска Р. Христова
като разгледа докладваното от Татяна Ст. Станчева Иванова
Административно наказателно дело № 20242130200020 по описа за 2024
година
Производството по делото е по реда на на чл.59 и сл. от ЗАНН, образувано е по
жалба на Д. К. К., ЕГН: ********** от село Х., против наказателно постановление №
BG02062023/4000/P8-504/08.11.2023, издадено от Г.А.Т., директор на Национално тол
управление (НТУ) към Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), гр. София, с което на
жалбоподателя за нарушение на чл.10, ал.1, т.2 от ЗП е наложена глоба в размер на 1800.00
лева на основание чл.179, ал.3а от ЗДвП.
Жалбоподателят счита наказателното постановление неправилно, незаконосъобразно
и постановено в нарушение на материалния закон.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява и не изпраща
представител.
Процесуалният представител на АНО счита жалбата за неоснователна и моли да
потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна,
против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално
допустима и следва да бъде разгледана по същество.
След поотделната и съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, съдът
приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Актът срещу жалбоподателя е съставен на 02.06.2023 г., на граничен контролно-
пропускателен пункт Връшка чука, при извършена проверка на пътно превозно средство е
peг. № ***, вид: влекач, марка и модел ** с обща техническа допустима максимална маса -
над 3,5 тона, управлявано от г-н К., което се движело в направление излизане от
територията на Република България.
При извършена проверка от контролните органи е установено, че на 19.05.2023 г., в
16:48 часа, горепосоченото пътно превозно средство (ППС) с регистрационен № ***, което
попада в категорията на пътно превозно средство, за което е дължима, такса по чл. 10, ал. 1,
1
т. 2 от Закона за пътищата (ЗП) не била заплатена. Превозното средство е било засечено на
19.05.2023 г. в 16:48 часа, по път № II-73, км. 90+258, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, без заплатена дължимата пътна такса, съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата (ЗП).
Установено е по административната преписка, че пътното превозно средство с peг. №
*** е собственост на Хидромат ЕООД и по време на нарушението е управлявано от Д. К..
Като доказателство за нарушението е генериран доказателствен запис (доклад) от
електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП с номер на нарушението №
FCD68A0F97105EFBE053031F160A636E, който заедно с приложените към него статични
изображения във вид на снимков материал, представлява доказателство за отразените в него
обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа и местонахождението на техническото средство (контролно устройство е
идентификатор № 30722) - част от системата.
Срещу Д. К., в присъствието на двама свидетели, е съставен АУАН №
BG02062023/4000/P8-504/02.06.2023 г. за нарушение на чл.10, ал.1 т.2 от ЗП. В АУАН е
посочено, че процесното ППС е с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона
и при движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа се дължи такса по чл.
10, ал. 1, т. 2 от ЗП.
Актът е връчен на жалбоподателя, който е уведомен, за възможността да заплати
компенсаторна такса по чл.10, ал.2 от ЗП в размер на 750,00 лева, при спазване на чл.189е,
ал.3 и ал.4 от ЗДВП ще бъде освободен от административнонаказателна отговорност и
срещу него няма да бъде издавано наказателно постановление.
В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН жалбоподателят не е депозирал писмени възражения.
Компесаторната такса не е била заплатена в указания 14-дневен срок.
На 08.11.2023г. срещу Д. К. е съставено обжалваното наказателно постановление.
На жалбоподателя е наложена санкция – глоба в размер на 1800 лева на основание
чл.179, ал.3а от ЗДВП.
В АУАНа за нарушена е посочена нормата на чл.10, ал.1 т.2 от ЗП, според която за
преминаване по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато
разстояние: такса за изминато разстояние - тол такса за пътни превозни средства по чл. 10б,
ал. 3; заплащането на ТОЛ таксата дава право на едно пътно превозно средство да измине
разстояние между две точки от съответния път или пътен участък, като изминатото
разстояние се изчислява въз основа на сбора на отделните тол сегменти, в които съответното
пътно превозно средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на
изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато разстояние се определя
в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото
разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на осите и от екологичните
му характеристики и се определя за всеки отделен път или пътен участък.
На водача е вменено нарушение – незаплащане на дължимата тол такса съгласно чл.
10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, но не е посочено точно извършеното от него нарушение
- в случая чл. 139, ал. 7 от ЗДвП, а е посочено единствено санкционната разпоредба въз
основа на която му е наложено съответното наказание – чл. 179, ал. 3 а от ЗДвП.
В чл.139, ал.7 от ЗП е предвидено, че водачът на пътно превозно средство от
категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата е длъжен преди движение по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците от
платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните задължения за
установяване на изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2
2
от Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице.
Актуалната редакция на чл. 10б, ал.3 от ЗП, към момента на нарушението,
предвижда, че тол таксата се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно
средство за всички пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса
над 3,5 тона, извън тези по чл. 10а, ал. 7 и 9, като заплащането й дава право на пътното
превозно средство, за което е заплатена, да измине определено разстояние между две точки.
Фактите така, както са описани в АУАНа, че след извършена проверка се установи че
попада в категорията на ППС за което е дължима но не е заплатена такса по чл.10 ал.1 т.2 от
ЗП, тъй като на 19.05.2023г. в 16:48 часа … засечено с контролно устройство…“ - всъщност
сочи на извършено нарушение по чл. 179, ал.3б, според която норма: „Собственик на пътно
превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, за което изцяло
или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата,
включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона
за пътищата, се наказва с глоба в размер 2500 лв.“.
Това нарушение, обаче от една страна е по-тежко наказуемо, а освен това има изцяло
различен субект на отговорността - собственика, а не водача.
При систематичното тълкуване на нарушената и санкционната разпоредба на чл.179,
ал.3 а от ЗДвП се установява, че формите на изпълнителното деяние на визирания
административен състав могат да бъдат в две алтернативи:
-незакупуване от водача на маршрутна карта или
-неизпълнение на други „съответни задължения“ за установяване на изминатото
разстояние.
Следователно в АУАН е следвало да намери отражение коя е съставомерната форма
на изпълнителното деяние- незакупуване на маршрутна карта или неизпълнение на други
„съответни задължения“, като в случай, че приложима е втората алтернатива, да бъде
пояснено кои по- конкретно са тези задължения и от коя норма на ЗП или нормативните
актове по неговото прилагане произтичат.
Съгласно приетото ТР № 8 от 16.09.2021 г. на ВАС по тълкувателно дело № 1/2020 г.
в АУАН (който според трайната съдебна практика се явява аналог на обвинителния акт в
административния процес, с който се повдига административното обвинение) следва да се
съдържа пълно и точно описание на всички съставомерни факти.
В процесния АУАН липсва каквото и да било изложение на факти относно
приложимата форма на изпълнителното деяния.
Нарушени са императивните разпоредби на чл.42, ал.1 т.5 от ЗАНН при съставянето
на АУАН и чл.57, ал.1 т.6 от ЗАНН тъй като не са посочени точно законовите разпоредби
които са били нарушени виновно. Посоченият порок в АУАН, състоящ се в непосочване на
фактите, досежно съставомерните форми на изпълнителното деяние по административния
състав, по който е наказан дееца, е неотстраним по реда на чл. 53, ал.2 ЗАНН чрез
посочването им за първи път в НП или разкриването им едва на етап съдебно следствие,
доколкото съгласно трайната съдебна практика и указания на ТР № 8 от 16.09.2021 г. на
ВАС по тълкувателно дело № 1/2020 г. нарушителят има право да бъде запознат с всички
съставомерни факти, които обуславят отговорността му, още от момента на повдигане на
административно обвинение срещу него, тоест от момента на съставяне на АУАН, а не от
по-късен момент.
Поради отмяната на наказателното постановление, разноски в полза на АНО не
следва да се присъждат, а жалбоподателят не е претендирал и не е представил доказателства
за сторени разноски по делото.
Така мотивиран, съдът
3
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № BG02062023/4000/P8-504/08.11.2023,
издадено от Г.А.Т., директор на Национално тол управление (НТУ) към Агенция „Пътна
инфраструктура“ (АПИ), гр. София, с което на Д. К. К., ЕГН: ********** от село Х., за
нарушение на чл.10, ал.1, т.2 от ЗП е наложена глоба в размер на 1800.00 лева, на основание
чл.179, ал.3а от ЗДвП.
НАСТОЯЩОТО РЕШЕНИЕ подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд Бургас в 14-дневен срок, считано от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Карнобат: _______________________
4