Решение по дело №250/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 255
Дата: 29 юли 2020 г. (в сила от 29 юли 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20207080700250
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

255

 

гр. Враца, 29.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 14.07.2020 г. /четиринадесети юли две хиляди и двадесета година/, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

             ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                               ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 250 по описа за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на „Е.Р.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от * В.В.В., против Решение № 15 от 28.02.2020 г., постановено по АНД № 408/2019 г. по описа на РС – Оряхово. С оспореното решение е потвърдено като законосъобразно НП № 25-674-ДТ/27.11.2019 г., издадено от Директора на РИОСВ - Враца, с което на касатора на основание чл. 134, ал. 1, т. 2 вр. чл. 29, ал. 2 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 400,00 /хиляда и четиристотин/ лева.

В касационната жалба са релевирани доводи за неправилност на съдебното решение поради нарушение на материалния закон - касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН. Иска се отмяна на оспореното решение и отмяна на потвърденото с него наказателно постановление.

Ответникът, чрез процесуалния представител * П.С., ангажира становище за неоснователност на жалбата. Депозирана е писмена защита, в която развива доводи за правилност и законосъобразност на съдебния акт.

Участващият по делото прокурор от ОП – Враца дава мотивирано заключение за основателност на касационната жалба. 

Административен съд - Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена в законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – Оряхово е НП № 25-674-ДТ/27.11.2019 г., издадено от Директора на РИОСВ - Враца, с което на касатора на основание чл. 134, ал. 1, т. 2 вр. чл. 29, ал. 2 от ЗУО е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 400,00 /хиляда и четиристотин/ лева.

При осъществен контрол за законосъобразност на НП въз основа на представените доказателства, първоинстанционният съд е приел, че при реализиране на административно - наказателната отговорност не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила по ЗАНН, което да доведе до опорочаване на производството по налагане на административно наказание. Изложил е мотиви за доказаност на нарушението, описано в НП и е потвърдил издаденото НП като законосъобразно.

Решението на Районен съд – Оряхово е неправилно.

От словесното описание на нарушението в АУАН и в наказателното постановление е видно, че отговорността на касатора е ангажирана за това, че на 14.10.2019г. при извършена проверка е констатирано складиране на значителни количества /около 400 т./ балирани пластмасови отпадъци, примесени с други негодни за рециклиране отпадъци от опаковки, текстилни отпадъци и др. на терени, находящи се на територията на бивш КЦХ М., землището на гр. *** и имот № 48043.29, УПИ VIII, кв. КЦХ по плана на гр. *** /част от територията на бивш К. за ц. и х. – ***/. Посочено е, че складираните отпадъци са собственост на „Е.Р.“ ЕООД, извършващо дейности по третиране на отпадъци, съгласно разрешение № 05-ДО-218-01/10.10.2016г. и регистрационен документ № 05-РД-140-01/16.09.2016г., издадени от РИОСВ – Враца, но не се съхраняват на разрешената площадка в издадените от РИОСВ – Враца документи. Касаторът е санкциониран на основание чл. 134, ал. 1, т. 2 вр. чл. 29, ал. 2 от ЗУО.

При определяне на санкционната норма административнонаказващият орган е допуснал нарушение на закона, като е квалифицирал неправилно констатираното административно нарушение и съответно е наложил неправилна по размер санкция.

В обстоятелствената част на АУАН и НП е вменено на касатора деяние – „складиране“ и „съхранение“, каквото не е предвидено в приложената санкционна норма на чл. 134, ал. 1, т. 2 от ЗУО.

Съгласно легалната дефиниция, дадена в §1, т. 44 от ДР на ЗУО, "съхраняване" е дейност, свързана със складирането на отпадъците от събирането им до тяхното третиране, за срок, не по-дълъг от три години - при последващо предаване за оползотворяване и една година - при последващо предаване за обезвреждане.

Съгласно §1, т. 41 от ДР на ЗУО, „събиране" е натрупването на отпадъци, включително предварителното сортиране и предварителното съхраняване на отпадъци, с цел транспортирането им до съоръжение за третиране на отпадъци.

Съгласно приложената от АНО санкционна норма на чл. 134, ал. 1 , т. 2 от ЗУО, наказуемо е нерегламентираното изгаряне или извършването на друга форма на нерегламентирано третиране на неопасни отпадъци. Съгласно чл. 29, ал. 2 от ЗУО, забранява се изоставянето, нерегламентираното изхвърляне и изгаряне или друга форма на неконтролирано управление на отпадъците.

ретиране на отпадъците“ по смисъла на §1, т. 44 от ДР на ЗУО са дейностите по оползотворяване или обезвреждане, включително подготовката преди оползотворяване или обезвреждане.

Съгласно §1, т. 46 от ДР на ЗУО, "управление на отпадъците" са събирането, транспортирането, обезвреждането и оползотворяването на отпадъците, включително осъществяваният контрол върху тези дейности, следексплоатационните грижи за депата, както и действията, предприети в качеството на търговец или брокер.

В настоящия случай от фактическа страна в АУАН и в НП не е описана нито една от посочените във визираните като нарушени текстове от ЗУО форми на изпълнително деяние.

Съгласно притежаваният от касатора регистрационен документ № 05-РД-140-01/16.09.2016г., издаден от РИОСВ – Враца, дружеството извършва дейност по третиране на отпадъци, включително съхраняване, на площадка с местонахождение гр. ***, имот № 48043.290.59.1, УПИ № VIII, кв. КЦХ по плана на гр. ***. Установените от проверяващите лица отпадъци са били складирани на площадка, която не е включена в издаденото разрешение. При това положение, настоящият касационен състав намира, че е приложима санкционната норма на чл. 136, ал. 2, т. 4 от ЗУО, съгласно която наказуемо е неизпълнението на условията, определени в разрешението по чл. 35, ал. 1, т. 1 и/или в регистрационния документ по чл. 35, ал. 3 и 5 от ЗУО.

Като е приел, че санкционната норма е определена законосъобразно, първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъзе отменено. На основание чл. 222, ал. 1 от АПК касационният съд следва да се произнесе по съществото на спора. При осъществяване на това свое правомощие и по изложените по-горе съображения настоящият състав на съда намира, че наказателното постановление следва да бъде отменено

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № 15/28.02.2020г., постановено по АНД № 408/2019г. на Районен съд - Оряхово, с което е потвърдено НП № 25-674-ДТ/27.11.2019 г., издадено от Директора на РИОСВ - Враца и вместо него ПОСТАНОВИ:

                                                                           

ОТМЕНЯ НП № 25-674-ДТ/27.11.2019 г., издадено от Директора на РИОСВ - Враца, с което на „Е.Р.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, на основание чл. 134, ал. 1, т. 2 вр. чл. 29, ал. 2 от Закона за управление на отпадъците е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 400,00 /хиляда и четиристотин/ лева.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                 ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                      2.