Р Е Ш Е Н И Е
№ …/…
гр. Варна
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, VІІ-ми касационен
състав, в публично съдебно заседание на четиринадесети
октомври през две хиляди двадесет
и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ
ЖЕЛЯЗКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ТАНЯ
ДИМИТРОВА
СТОЯН
КОЛЕВ
При участието на секретаря РУМЕЛА МИХАЙЛОВА и
прокурора СИЛВИЯН И.,
разгледа докладваното от съдия СТОЯН
КОЛЕВ кас. адм. нак. д. № 1536/2021
г. по описа на АдмС-Варна и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл.
63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано
е по касационна жалба на Регионална Дирекция „Автомобилна администрация“ - гр.
Варна, адрес: гр. Варна, ул. „***, против Решение № 260628/21.05.2021г. на ВРС,
постановено по НАХД № 4794/2020г. по описа на същия съд, с което е отменено
Наказателно постановление № 23-0000899 от 26.10.2020г. на Началник Областен
отдел „Контрол“ в РД АА – гр. Варна, с което за нарушение на чл. 19 ал. 1, т. 5
от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТ, на осн. чл. 93, ал. 1, т. 1 ЗАвП на О.З.е
наложено наказание глоба в размер на 2 000 лева.
Касаторът
твърди неправилност на обжалваното решение поради допуснати процесуални
нарушения и неправилно приложение на материалния закон - касационни основания
по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 НПК. Конкретно сочи, че въззивният съд
неправилно е отразил фактическата обстановка свързана с извършеното нарушение,
като в резултат на това е приел, че първоначално е посочено, че водачът е без
издаден сертификат и последващо, че водачът е без издаден сертификат предвид
справката. Излага, че такова повторение не е налице, тъй като изрично е било
записано, че именно водачът е без сертификат, предвид обстоятелството, че такъв
не се е намирал в превозното средство. Поради това налага довода, че описанието
на нарушението е съобразно състава на чл. 19, ал. 1, т. 5 от НАРЕДБА № 11 от
31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари (Наредба №
11 от 31.10.2002г. на МТ) и на последващо място е било посочено, че при справка
е установено, че такъв няма издаден изобщо. Счита, че неправилно ВРС е приел,
че е налице неяснота по акта и постановлението, която да прегражда защитата на
нарушителя и да води до неяснота в какво точно е обвинен.
Ответната
страна - О.З., в подаден чрез процесуален представител отговор оспорва
касационната жалба. Налага съображения, че ВРС е стигнал до правилен извод за
допуснати процесуални нарушения в административнонаказателното производство,
които са ограничили правото му на защита. Поддържа тезата, че водачът на
товарния автомобил не е субект на задължението по чл. 57, ал. 5 на Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТ за
вмененото от АНО нарушение. В тази връзка сочи, че липсват мотиви относно това,
че именно водачът, а не превозвача следва да понесе
административнонаказателната отговорност. Намира, че наведените с депозираната
касационна жалба доводи за неправилно приложение на закона за неоснователни. Поради
това счита, за правилни изводите на въззивния съд за начина по който е
определен субекта на нарушението. Моли обжалваното решение да бъде оставено в
сила.
Представителят
на Окръжна прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната
жалба. Счита, че обжалваното решение е правилно, т.к. наказателното
постановление е издадено в нарушение на закона.
Касационната
жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество,
жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
От
фактическа страна пред ВРС е установено, че на 26.10.2020 г. на републикански
път град Добрич - град Варна, около 10.25 часа, на около един километър след
разклона за село Изворско в посока град Варна, въззивникът О.З.бил спрян за
проверка от служители на РД АА – гр. Варна. Същият управлявал влекач „Ивеко“ с рег. № ***с прикачено
полуремарке, собственост на „Бултранском-2011“ ООД, като извършвал международен
обществен превоз на товари по маршрут Украйна – България с превозвач „М. и Ко“ ООД.
При справка в информационната система на ИА „Автомобилна администрация“ се
установило, че водачът няма издаден сертификат по чл. 57, ал. 5 от Наредбата №
11. За това бил съставен АУАН, предявен
и връчен на нарушителя срещу подпис.
Удостоверение за професионална квалификация му било издадено в Р. Литва.
За
да отмени наказателното постановление ВРС е приел, че при издаване на НП са допуснати
съществени процесуални нарушения и
материалният закон е приложен неправилно. Нарушението, е описано
противоречиво и не става ясно дали лицето е наказано за това, че в момента на
проверката не е представило сертификат за водач по чл. 57, ал. 5 от Наредба №
11, или за това, че извършва превоза без такъв сертификат изобщо да е издаван. Приел
е също, че задължението по чл. 57 ал. 5 от Наредба № 11 има за субект „лицето по чл. 2 ал. 1“, т.е. превозвача.
В заключение ВРС е изложил, че НП следва да
бъде отменено поради допуснато съществено процесуално нарушение, изразяващо се
в противоречиво описание на нарушението и поради неправилно приложение на
материалния закон, изразяващо се в неправилна правна квалификация.
Така
постановеното решение е правилно и
следва да бъде потвърдено, по сходни с изложените в същото съображения.
В
отклонение от императивното изискване на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, НП съдържа
противоречиво описание на обстоятелствата по извършване на административното
нарушение, за което е ангажирана отговорността на жалбоподателя.
Разпоредбите
на чл. 93, ал. 1, т. 1 ЗАвП предвиждат санкция за онзи водач, който извършва
обществен превоз на товари без редовно издадени документи, предвидени в закона
или подзаконовите актове по неговото прилагане. Чл. 19, т. 5 от Наредба № 11 от
31.10.2002 г. на МТС гласи, че при извършване на международен превоз на товари
в превозното средство трябва да се намират следните документи: сертификатът за
водач по чл. 57, ал. 5 и други документи за водача, превозното средство и
товара, включително и митническите гаранционни документи, които се изискват по
силата на международните договори и спогодби, по които Република България е
страна.
Нормата на чл. 57, ал. 5 от Наредба № 11 от 31.10.2002 г. на МТС задължава лицата по чл. 2, ал. 1 от същата наредба да осъществяват международен превоз на товари с водачи - граждани на държава, която не е членка на ЕС, само когато притежават сертификат за водач на моторно превозно средство, издаден от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни лица ( приложение № 28 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТ). Член 2, ал. 1 от Наредба № 11 от 31.10.2002 г. на МТС, към който разпоредбата на чл. 57, ал. 5 от Наредбата изрично препраща предвижда, че международен превоз на пътници и товари може да извършва всеки едноличен търговец или търговско дружество, което притежава лиценз на Общността и заверени копия на лиценза, издаден от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощено от него длъжностно лице.
Издаването
на сертификат за водач на моторно
превозно средство съгласно приложение № 28 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на
МТ, е предвидено в съответствие с изискванията на чл. 5 от Регламент (ЕО) №
1072/2009 относно общите правила за достъп до пазара на международни
автомобилни превози на товари. Целта му е да удостовери че водачът, чието име е
упоменато, е нает на работа в съответствие със законовите, подзаконовите и
административните разпоредби и при необходимост, колективните трудови договори,
в съответствие с приложимите правила в държавата членка, упомената в
удостоверението, относно условията за наемането на работа и професионалното
обучение на водачите на моторно превозно средство, приложими в тази държава
членка за осъществяване на превози по шосе в тази държава. Удостоверението за
водач е собственост на превозвача, който го предоставя на разположение на
упоменатия водач, когато този водач управлява превозно средство, с което
осъществява превози, като използва лиценз на Общността, издаден на превозвача.
Удостоверението за водач на моторно превозно средство не може да се
преотстъпва. Удостоверението за водач е валидно, докато се изпълняват
условията, при които е издадено, и подлежи на незабавно връщане на органите,
които са го издали, ако превозвачът не спазва условията. То може да бъде отнето
от компетентните органи на държавата членка, която го е издала, в частност,
когато превозвачът престане да отговаря на всички условия за използване на
удостоверението или е представил невярна информация относно данните, необходими
за издаване или удължаване на срока на удостоверението. Заверено копие на
удостоверението трябва да се съхранява в предприятието превозвач, а оригиналът
в превозното средство и да се представя от водача при поискване от страна на
оправомощен инспектор.
Посочените
в НП данни - „При направена справка в информационната система на ИА
"АА" е установено, че няма издаден сертификат за водач по чл. 57, ал.
5 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТС...“ са достатъчни за описание на
деянието И с признаците от обективна страна на нарушение на чл. 57, ал. 5 от
Наредба № 11/2002 г., съставомерно по текста на чл. 96г, ал. 1, пр. 2 ЗАвтПр.
Изпълнителното деяние наказуемо по посочения санкционен състав се изразява
допускане от страна на превозвача (Търговско дружество или ЕТ), водачът –
гражданин на Украйна, да управлява превозното средство, без да притежава за
същия сертификат за водач на МПС, издаден от министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни
лица.
В
атакуваното НП наказващият орган от една страна сочи, че „..Водачът извършва
международен превоз на товари, като в момента на проверката е без сертификат за
водач по чл. 57, ал. 5 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТС..“, а от друга
страна се сочи и описва друго нарушение - че „..При направена справка в
информационната система на ИА "АА" е установено, че няма издаден
сертификат за водач по чл. 57, ал. 5 от Наредба № 11 от31.10.2002г. на МТС..“.
Налице е противоречивост в обвинението, което нарушава правото на защита, тъй
като в АУАН и НП са описани обективните признаци както на нарушение наказуемо
по реда на чл. 93, ал. 1, т. 1 ЗАвПр, така и тези характерни за нарушение, съставомерно
по текста на чл. 96г, ал. 1, пр. 2 ЗАвПр. Така описаната в НП фактическа
обстановка затруднява лицето, на което е вменено нарушението адекватно да
организира своята защита и препятства съда да установи дали
административнонаказателната отговорност е приложена спрямо надлежния субект на
нарушението.
Допуснатите
процесуални нарушения са съществени, тъй като са неотстраними в съдебната фаза.
Законът не предвижда възможност нередовностите допуснати в наказателно
постановление да бъдат санирани, каквато възможност е допустима по отношение на
АУАН.
В
тази връзка настоящият състав, като касационна инстанция счита, че обжалваното
решение се явява постановено в съответствие с материалния закон и като валидно
и допустимо следва да бъде оставено в сила.
Водим
от горното, Варненският административен съд, VІІ-ми касационен състав, на
основание чл. 221, ал. 2 АПК
РЕШИ
:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № Решение №
260628/21.05.2021г., постановено по НАХД № 4794/2020 г. по описа на Варненски
районен съд.
Решението
е окончателно.
Председател: Членове: 1.
2.