Решение по дело №1278/2019 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 605
Дата: 24 септември 2019 г. (в сила от 18 октомври 2019 г.)
Съдия: Кети Косева
Дело: 20195510101278
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 8 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  

 

 

Казанлък, 24.09. 2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Казанлъшкият районен съд гражданска колегия в открито съдебно заседание четвърти септември  две хиляди и деветнадесета година в състав

 

                                                       Председател : КЕТИ КОСЕВА

 

При участието на секретаря Г. Гилева  като разгледа докладваното от съдия Косева гр. дело  1278/2019 година за да се произнесе взе предвид следното:

Предявен е отрицателен установителени иск с пр. осн. чл.124 ГПК.

Ищецът К.С.Ц. моли съда да постанови решение, с което да признае за установено, че не дължи на ответника „Е.Б.Е."ЕАД заплащане на сумата в размер на 482,42 лв., представляваща допълнително начислена ел. енергия за обект в  гр. ******, с клиентски номер № ******и ИТН ******. Моли да му се присъдят разноските направени в производството.

Твърди, че е потребител на електроенергия в недвижим имот с адрес гр. ****** с клиентски номер № ******и ИТН ******. На 07.05.2019 год. намерил хвърлено на земята писмо от ответното дружество изх.№ 6303789-1/04.04.2018 г. От писмото узнал, че на 15.12.2016 год. била извършена проверка на електромер № ******, при която било констатирано с Констативен протокол за метрологична експертиза на средство за измерване № 1857/13.11.2018 на БИМ, че електромерът е манипулиран и не отчита. За ползваната от него неизмерена и неотчетена ел. енергия сметката му била коригирана за период от 90 дни, за което му била предоставена фактура № **********/04.04.2019 г. с падеж 15.04.2019 год.

Твърди, че не е уведомен за проверката, не е упражнявал неправомерно въздействие върху електромера, за дружеството не съществува възможност да извършва едностранна корекция на сметката му за електрическа енергия, а извършената такава се основава на неравноправни клаузи и на такива нарушаващи основни принципи като равнопоставеност в договорните отношения. Твърди, че поведението на ответника нарушава принципи в Директива 2012/27/ЕС на ЕП и на Съвета от 25.10.2012 год., а именно, че фактурирането на електрическа енергия може да се базира само на действителното потребление, без значение дали става въпрос за отчетена или неотчетена ел. енергия. Твърди, че собствеността на средството за търговско измерване е на ЕВН и именно ЕВН следва да носи отговорност за щети от неизпълнение на задължението за поддържане на СТИ в изправно техническо състояние.

Ответникът „Е.Б.Е." ЕАД, ЕИК ******, твърди, че са налице всички законови предпоставки за извършване на „корекция на сметката за електрическа енергия", поради което, искът на К.С.Ц. съдът да признае за установено по отношение на „Е.Б.Е." ЕАД (ЕВН ЕС), че не дължи 482,42 лв. с ДДС - сума, начислена вследствие на установеното непълно измерване на използваната в обекта на ищеца електрическа енергия, е допустим, но неоснователен. Моли съда да го отхвърли изцяло като неоснователен и недоказан като в полза на ЕВН ЕС бъдат присъдени сторените деловодни разноски.

На 15.12.2016 г. двама служители на „Е.Ю." ЕАД (ЕР Юг) извършили проверка на електромер с № ******, монтиран в обекта на ищеца. Те демонтирали електромера без да извършват замерване с еталонен уред, тъй като такова нареждане са получили за конкретната проверка и са го поставили в безшевна торба с пломба за еднократна употреба с номер *****, с цел същият да бъде изпратен за метрологична експертиза в независима лаборатория. За тези действия съставили Констативен протокол за техническа проверка и подмяна на средства за търговско измерване № 321782/15.12.2016 г. (Констативния протокол). Въпреки положените усилия от страна на служителите на ЕР Юг да открият клиента, с цел да присъства на проверката, същият не бил открит, ето защо тя е била извършена в присъствието на двама свидетели, които не са служители на оператора на разпределителната електрическа мрежа, тези лица са подписали и Констативния протокол. Изготвеният констативен протокол е изпратен на ищеца и видно от приложената обратна разписка, същият е получен от ищеца на 20.12.2016 г. Електромерът бил предаден на Българския институт по метрология (БИМ) за извършване на метрологична експертиза. Заключението на лабораторията на БИМ съгласно Констативен протокол от метрологична експертиза на средство за търговско измерване № 1857/13.11.2018 г. е, че  е осъществен достъп до вътрешността на електромера. Няма индикация за отворен капак на клемен блок. Срязани са изводите на куплунга на датчика за регистриране отворен капак на клемния блок. Датчика за регистриране отваряне на основния капак на електромера е срязан и допълнително закъсен с тинол. Във вътрешността му към електрическата схема допълнително е присъединено електронно устройство, непринадлежащо към схемата на електромера. Има изменение на електрическата схема, което не съответства на одобрения тип.

С оглед на описаното по-горе и като е установено, че са на лице предпоставките, описани в чл. 48, ал. 1 ПИКЕЕ, операторът на разпределителната електрическа мрежа е извършил преизчисление на количеството електрическа енергия, при спазване на инструкциите, съдържащи се в чл. 48, ал. 1, т. 1 ПИКЕЕ, като е начислил допълнително количество електрическа енергия на клиента в размер от 3336 кВт/ч, като дължимата сума, вследствие на установеното непълно измерване, изчислена по определението за периода цени от страна на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) е 482,42 лв. с ДДС. Периодът от време, за който е извършена корекцията е 90 дни, като първата дата - 16.09.2016 г. - началото на корекционния период е датата на регулярен отчет на показанията на електромера, който е най-близкият до и попадащ в максималните 90 дни корекционен период назад считано от датата на проверката, в която е констатирана манипулацията, последната дата е датата на извършената техническа проверка 15.12.2016 г. (вж. чл.48, ал.1 ПИКЕЕ).

ЕВН ЕС, което от своя страна е издало фактура № **********/04.04.2019 г. за допълнително начислената сума, вследствие на установеното непълно измерване на електрическа енергия. Всички изготвени документи, касаещи процесната проверка и извършеното допълнително начисление са изпратени на ищеца с писмо с изх. № 6303789-1/04.04.2019 г. на адреса за кореспонденция. Обстоятелството, че писмото е получено от ищеца не е спорно и се признава от ищеца. Действително поради техническа грешка погрешно е изписана 2018 г. вместо 2019 г., но видно от останалата налична документация, изготвена по случая, писмото е изпратено на 04.04.2019 г.

Твърди, че КЕВР има правомощието да приеме правила за измерване на количеството електрическа енергия, който, наред с другото да регламентират условията и реда за установяване случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия (вж. чл. 83, ал. 2 ЗЕ, вр. чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ). Именно на това основание КЕВР е приела ПИКЕЕ (обн. ДВ, бр. 98 от 2013 г.), като раздел IX от тях е посветен на случаите и начини за извършване на преизчисление на количеството електрическа енергия от операторите на съответните мрежи. В конкретния случай приложение намира разпоредбата на чл. 51 ал. 1 ПИКЕЕ, във връзка с чл. 48, ал. 1 ПИКЕЕ относно периодът от 90 дни, тъй като става дума за битов клиент и от извършената от БИМ метрологична експертиза не може да бъде установен точният процент на грешка. Формулата, която се прилага при изчисляването на количеството за корекцията, се съдържа в чл. 48, ал. 1,6 ."а" ПИКЕЕ, „като „количеството преминала електрическа енергия се изчислява като функция на измерителя, като се отчита класът на точност на средството за търговско измерване". Стойността на дължимата сума пък е изчислена при стриктно спазване на инструкциите, съдържащи се в чл. 51, ал. 1 ПИКЕЕ - по цена, по която операторът на разпределителната мрежа закупува от обществения доставчик електрическа енергия за покриване на технологичните си разходи и дължимите мрежови цени. Именно гореописаните норми от ЗЕ и ПИКЕЕ са и законовото основание за преизчисление на сметка на клиента. Позовава се на  Решение № 111 от 17.07.2015 г. на ВКС пот. д. 1650/2014 г., I т. о., ТК и Решение № 86 от 17.08.2015 г. на ВКС по т.д. № 616 от 2015 г., Решение № 115 от 20.05.2015 г. по т.д. № 4907/2014г. на ВКС, ГК, IV т.о., Решение № 166 от 11.05.2016г. по т.д. № 1797/2014г. на ВКС, ТК, II т.о, Решение N0115 от 20.09.2017 година, постановено по т.д. № 11 56 / 2016 г. на ВКС, ТК, II т.о. моли съда при постановяване на решението да има предвид и практиката на ВКС – 3-то г.о. по Решение № 124/18.06.2019 год. по гр.д. № 2991/2018 г.

Твърди, че в ОУ на ЕВН ЕС е предвиден изричен ред за уведомяване на клиентите при извършена корекция ЕВН ЕС, в качеството си на краен снабдител, съгласно разпоредбата на чл. 98а, ал.1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), продава електрическа енергия на клиентите си при публично известни общи условия. Действащите общи условия през процесния период са „Общите условия на договорите за продажба на електрическа енергия на Е.Б.Е. ЕАД, одобрени с решение на ДКЕВР № ОУ-13/10.05.2008г.(ОУ на ЕВН ЕС). ОУ на ЕВН ЕС представляват договори при общи условия, на базата на който се уреждат отношенията между енергийните предприятия (краен снабдител и оператор на електроразпределителна мрежа) и техните клиенти, свързани с транспортирането, продажбата и доставката на електрическа енергия. В чл. 28, ал.2 от ОУ на ЕВН ЕС изрично е уреден редът, по който крайният снабдител уведомява клиента за дължимите от него суми при извършена корекция на сметката му.

 

От събраните по делото доказателства преценени по отделно и в съвкупност съдът намира за установено следното:

Безспорно е в отношенията между страните, че е налице валидна облигационна връзка между дружество ответник и ищеца - клиент с клиентски номер № ******за предоставяната от ответника и ползваната от ищцата ел. енергия в обект в гр. ****** с ИТН ******.

Ответникът издал фактура № **********/04.04.2019 за допълнително начислената на 3336,00 кВт/ч ел. енергия на стойност 482,42 лв., вследствие на установеното непълно или неточно измерване на електрическа енергия за електромер № ****** за периода 16.09.2016 г. -15.12.2016 г. год. за обект с ИТН ****** с място на потребление гр. ****** .

Ответникът съставил писмо изх.№ 6303789-1/04.04.2018 г., адресирано до ищеца. Твърденията на ищеца, че се касае за техническа грешка при посочване на годината на съставяне на писмото не се подкрепят от доказателства –преки или косвени по делото.

Писмото  заедно с фактура № **********/04.04.2019 год. достигнали до ищеца на  07.05.2019 г.

Видно от представения Констативен протокол за техническа проверка и подмяна на средства за търговско измерване № 321782/15.12.2016 представители на  "Е.Б.Е." ЕАД посетили обекта с ИТН ****** на 15.12.2016  год., демонтирали електромер № ****** в присъствието на двама свидетели поради това, че клиентът или негов представител не бил открит. Демонтираният електромер предали за експертиза.

Видно от  Констативен протокол за метрологична експертиза на средство за измерване № 1857/13.11.2018 на БИМ електромер № ******, е манипулиран. Осъществен достъп до вътрешността на електромера. Срязани са изводите на куплунга на датчика за регистриране отворен капак на клемния блок. Датчикът за регистриране отваряне на основния капак на електромера е срязан и допълнително закъсен с тинол. Във вътрешността му към електрическата схема допълнително е присъединено електронно устройство, непринадлежащо към схемата на електромера. Констатацията на БИМ е че има изменение на електрическата схема, което не съответства на одобрения тип, но изпитванията на работата и проверката на точността на електромера видно от съдържанието на протокола не са отчели НИТО ЕДНО отклонение от максимално допустимата грешка.

Липсва заключение на БИМ, че вследствие на описаната манипулация електромерът частично не измерва консумираната ел. енергия, т.е. измерва с отклонение, извън границите на допустимото.

 

Въз основа на резултатите от експертизата предмет на Констативен протокол за метрологична експертиза на средство за измерване № 1857/13.11.2018 на БИМ с фактура № **********/04.04.2019 г. е извършена корекция на сметката за ел. енергия на ищеца за 90 дни.

 

От така приетите за установени факти и обстоятелства съдът прави следните изводи:

Предявения от ищеца иск е основателен и доказан и следва да бъде уважен изцяло.

Съгласно чл. 83 от Закона за енергетиката устройството и експлоатацията на електроенергийната система се осъществяват съгласно норми, предвидени в НАРЕДБИ, ПРАВИЛАТА за управление на електроенергийната система, които регламентират правата и задълженията на оператора на електропреносната мрежа и присъединените към електропреносната мрежа лица във връзка пренос на електрическа енергия през електропреносната мрежа и прилагане на нормите качество на снабдяването с електрическа енергия, пренасяна през електропреносната мрежа, и предоставяните услуги и  ПРАВИЛАТА за измерване на количеството електрическа енергия, регламентиращи принципите на измерване, начините и местата за измерване, условията и реда за тяхното обслужване, включително реда и начините за преизчисляване на количеството електрическа енергия при установяване на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия или за която има измерени показания в невизуализиран регистър на средството за търговско измерване, реда и начина за обслужване на средствата за търговско измерване, както и създаването, поддържането и достъпа до регистрираните от тези средства база данни /в редакцията на чл.83 до 20.05.2019г./

Нормативни актове могат да издават само органите, предвидени от Конституцията или от закон. Компетентността да се издават нормативни актове не може да се прехвърля. Наредбите се издават от министъра на енергетиката. ПРАВИЛАТА се приемат от КОМИСИЯТА /КЕВР/ по предложение на енергийните предприятия и се публикуват от енергийните предприятия и комисията на интернет страниците им.

Комисията упражнява правомощията си, определени със ЗЕ, ЗЕВИ и ЗРВКУ и други нормативни актове, като издава индивидуални, общи и нормативни административни актове. Липсва овластяване на Председателя на комисията /КЕВР/ да издава нормативни актове, имащи отношение към осъществяване регулирането на дейностите в енергетиката.

Извършената с § 67 от ЗИДЗЕ от 2012 г. промяна на ал. 1 на чл. 83 в нейната т. 6 се отнася до включването на още един кръг въпроси, които задължително трябва да залегнат в ПИКЕЕ, приемани от комисията – това са правилата, регламентиращи реда и условията за установяване на случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена ел. енергия.

През 2013 год. Председателят на комисията за енергийно и водно регулиране е издал ПРАВИЛА за измерване на количеството електрическа енергия /ПИКЕЕ/.

Комисията от друга страна в изпълнение на правомощията си е приела с Решение № П-1 от 10.04.2007 г. Правила за на количеството електрическа енергия, обнародвани в ДВ, бр. 38 от 11.05.2007 г. В тях се съдържат и отделни разпоредби, касаещи проверката за валидността на данните и заместващите данни в случай на грешка или липсващи данни – например чл. 39, ал. 1 и 2. При това в ал. 2 е уредена възможност за корекция на данни от измерването. Отделно от това като самостоятелни раздели VIII и IX са описани правила за проверка на измервателните системи и контролни измервания.

Правилата за измерване на количеството електрическа енергия, приети по т. 3 от Протоколно решение № 147 от 14.10.2013 г. на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, обнародвани в „Държавен вестник“, бр. 98 от 12.11.2013 г., с изключение на чл. 48, 49, 50 и 51 от тях са отменени с Решение № 1500/06.02.2017 г., постановено по адм.д.№ 2385/2016 г. на ВАС, 5-членен състав, обн. ДВ. бр.15/14.02.2017 г., Върховният административен съд по жалбата на „Е.Б.Е.“ – ЕАД, с ЕИК *******. Допуснатите съществени нарушения на чл. 26, ал. 2 и чл. 28, ал. 2 ЗНА при съставянето на правилата са основание по смисъла на чл. 146, т. 3 във връзка с чл. 196 от АПК правилата да бъдат обявени за незаконосъобразни и и да се отменят.

С решение № 2315  от 21 февруари 2018 г. по административно дело № 3879 от 2017 г. ВАС, четвърто отделение отмени по протест на Виктор Георгиев Малинов – прокурор, завеждащ отдел „Надзор за законност“ при Върховната административна прокуратура, разпоредбите на чл. 48, 49, 50 и 51  от Правилата за измерване на количеството електрическа енергия, обн., ДВ, бр. 98 от 12.11.2013 г., приети с т. 3 от протоколно решение на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране от закрито заседание, проведено на 14.10.2013 г. и обективирано в протокол № 147 от същата дата. Решението е обнародвано в ДВ бр.97/23.11.2018 г.

По силата на чл. 193, ал.2 АПК съдебните решения има действие спрямо всички, а съгласно изричната разпоредба на чл. 195, ал.1 АПК действието му е само занапред, т.е. ПИКЕЕ се считат отменени от датата на влизане в сила на административното решение, която е датата на обнародването му - 14.02.2017 г. за първото решение и 23.11.2018 год. за второто решение.

Към момента на извършване на корекцията на сметката на ищеца  за ел. енергия -04.04.2009 год. ПИКЕЕ, при действието на които е започнала процедурата, са изцяло отменени.

Издадени са нови ПРАВИЛА за измерване на количеството електрическа енергия. Изрично е посочено, че те са приети от Комисията за енергийно и водно регулиране с решение по т. 1 от протокол № 67 от 24.04.2019 г. на основание чл. 21, ал. 1, т. 9 и чл. 83, ал. 2 във връзка с чл. 83, ал. 1, т. 6 от Закона за енергетиката. С § 2 от ПЗР на новите ПИКЕЕ е предвидено, че процедурите по преизчисляване на количество електрическа енергия, уведомяване, фактуриране и уреждане на финансовите отношения с клиентите, които са започнали въз основа на констативни протоколи, съставени до влизане в сила на тези правила, се довършват по реда, действал към датата на съставяне на констативния протокол, като в случаите на съставените след 1.07.2018 г. констативни протоколи се взема предвид и действащата прогнозна пазарна цена на електрическата енергия за покриване на технологичния разход на операторите на съответните мрежи, определена от Комисията за енергийно и водно регулиране.

Редът, действал към датата на съставяне на констативния протокол -15.12.2016 год. е ОТМЕНЕН съм датата на коригиране на сметката на ищеца – 04.04.2019 год. и нов ред към тази дата не е установяван.

Липса на подзаконова нормативна уредба по чл. 83, ал. 1, т. 6 от ЗЕ, регламентираща принципите на измерване, начините и местата за измерване, условията и реда за тяхното обслужване, включително реда и начините за преизчисляване на количеството електрическа енергия при установяване на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия, не е била преодоляна към 04.04.2019 год.   

Чл. 98а от Закона за енергетиката задължава крайният снабдител да продава електрическа енергия при публично известни общи условия, задължителните елементи на чието съдържание са  регламентирани за пръв път неговата ал.2.  С § 83 ЗИДЗЕ от 2012 г. е извършено съществено допълнение на чл. 98а, ал. 2 от закона за енергетиката, касаещ задължителното съдържание на публично известните общи условия, по които крайните снабдители продават ел. енергия. Създадена е нова т. 6, която изисква общите условия задължително да съдържат ред за уведомяване на клиента при извършена корекция на сметка съгласно ПИКЕЕ по чл. 83, ал. 1, т. 6 от закона. При това изрично са регламентирани двете хипотези: тази по буква „а“ – в полза на крайния снабдител за потребена ел. енергия в случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена ел. енергия поради неправомерно присъединяване, промяна в схемата на свързване или неправомерно въздействие върху уреди, съоръжения или устройства; буква „б“ – в полза на клиента за потребена ел. енергия в случаите на неправилно и/или неточно измерена ел. енергия поради повреда на уреди, съоръжения или устройства. Отделно от това с § 92 от ЗИДЗЕ от 2012 г. е създаден нов чл. 104а, регламентиращ ползването от крайни клиенти на електропреносната, съответно електроразпределителната мрежа, към която са присъединени при публично известни общо условия. В ал. 2 на новоприетата разпоредба отново са определени въпросите, които задължително трябва да залегнат в тези условия. Така т. 5 на ал. 2 на чл. 104а ЗЕ в цялост повтаря тази на новосъздадената т. 6 на чл. 98а, ал. 2.

С тези нови разпоредби законодателят изрично е предвидил възможността за корекция на сметка по отношение на крайните потребители, извършвана от крайните снабдители при продажбата на ел. енергия. Правна възможност за крайните снабдители да извършат корекция на сметка на крайните клиенти се реализира при спазване на правилата по чл. 83, ал. 1, т. 6 от ЗЕ. Това налага извод, че при изготвянето на правила по силата на § 199 от ПЗРЗИДЗЕ комисията е следвало да определи и такива, свързани с необходимостта, съответно възможността за корекция. А редът, по който става уведомяването им за тези корекции, трябва задължително да фигурира в изготвените и публично обявени общи условия от крайните снабдители.

Следва да се прави разграничение между регламентиран ред за корекция на количества ел. енергия, и ред за корекция на сметките на потребителите допуснат като правна възможност с чл. 98а и 104а от закона.

Общите условия на договорите за пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на "Е.Б.Е." ЕАД са били обект на съдебно оспорване. Съдът е приел, че е налице трайно установена практика на ВКС по реда на чл. 290 ГПК /Решение № 189/11.04.2011 г. по т.д.№ 39/2010 г. на ВКС, ІІ т.о.; Решение № 134/20.10.2010 г. по т.д.№ 1119/2010 г. на ВКС, ІІ т.о.; Решение № 79/11.05.2011 г. по т.д.№ 582/2010 г. на ВКС, ІІ т.о.; Решение № 165/19.11.2009 г. по т.д.№ 103/2009 г. на ВКС, ІІ т.о./, съгласно която клаузи от Общите условия, които регламентират възможността доставчика на електрическа енергия едностранно да коригира сметките за електрическа енергия за предходен период от време, без отчитане на реално консумираната електрическа енергия, са неравноправни по смисъла на чл. 143, т.6 и т.18 ЗЗП и нищожни на основание чл. 146, ал.1 ЗЗП и чл. 26, ал.1 ЗЗД, поради нарушението на основните принципи за равнопоставеност на страните в договорното правоотношение. Прието е, че коригирането на сметките за вече доставена електрическа енергия само въз основа на обективния факт на констатирано неточно отчитане на доставяната електрическа енергия противоречи на регламентирания в чл. 82 ЗЗД виновен характер на договорната отговорност, поради което е недопустимо, ако не е доказано виновно поведение на потребителя, препятствало правилното отчитане. Съдът е приел, че законът не регламентира възможност при определени от самия доставчик основания и процедура да се извършва едностранна промяна на сметката за вече доставена на потребителя електрическа енергия за минал период. Приел е, че в противоречие с изискването за добросъвестност по смисъла на чл. 143, т.6 и т.18 ЗЗП клаузата на чл. 54, ал.2 от Общите условия, даваща възможност на електроразпределителното дружество да извършва едностранна корекция на сметките за електрическа енергия за минал период, без да държи сметка за конкретно потребеното количество енергия за точно определен период от време, както и за това доколко неправилното отчитане се дължи на виновно поведение на потребителя, е неравноправна, тъй като позволява на доставчика да получи цена за недоставена от него и неизползвана от потребителя електрическа енергия и че въпросната клауза поставя страните по договора в неравностойно положение, като дава възможност за санкциониране на потребителя, без наличие на негово виновно поведение /неправомерно въздействие върху средството за измерване на електрическа енергия/, което пък е в пряко противоречие с нормата на чл. 82 ЗЗД, уреждаща пределите на отговорността за неизпълнение на договорно задължение, която отговорност е винаги виновна в резултат, на което  с решение № 1259 от 1.07.2014 г. постановено по гр. д. № 3628/2013 г. по описа на ОС – Пловдив, потвърдено с  Решение № 86 от 17.08.2015 г. на ВКС по т. д. № 616/2015 г., II т. о., ТК, съдът е  прогласил нищожността на чл. 54, ал.2 и чл. 43, ал.4 от ОУ на договорите за пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на "Е.Б.Е." ЕАД /одобрени от ДКЕВР с решение №ОУ-014/10.05.2008 г./., осъдил е "Е.Б.Е." ЕАД, ЕИК ******* да преустанови нарушението на колективните интереси на потребителите, като отстрани неравноправните клаузи на чл. 54, ал.2 и чл. 43, ал.4 от съдържанието на Общите условия на договорите за пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на "Е.Б.Е." ЕАД в едномесечен срок от влизане на решението в сила.  Следствие на прилагане на предписаната мярка по чл. 187, т. 2 ЗЗП "отстраняване на неравноправните клаузи от Общите условия" тези клаузи не могат да се прилагат по отношение на всички абонати - физически и юридически лица.

Доставчикът на електрическа енергия не разполага с право едностранно да коригира сметките на потребителите в периода след влизане в сила на промените на чл. 98а, ал.2, т.6 и  чл. 83, ал.1, т.6 ЗЕ при действието на заварените Общи условия тъй като е въведено като законово условие крайният снабдител да има възможност да коригира сметката на клиент при доказано неточно отчитане на потребената ел. енергия,  след като изпълни задълженията си по чл. 98, ал.2, т.6 и по чл. 83, ал., т.6 ЗЕ, т. е. само при предвиждане в Общи условия на договорите на ред за уведомяване на клиента, че има основание за корекция и при налични правила за измерване на количеството електрическа енергия, регламентиращи принципите на измерване, начините и местата за измерване, условията и реда за тяхното обслужване, включително за установяване на случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия и за извършване на корекция на сметките за предоставена електроенергия.

Задължение на електроразпределителното дружество е да създаде посочените правила със съответното на новата законова уредба съдържание, както съответно и Общи условия на договорите с крайния потребител на електрическа енергия, които да предвиждат ред за уведомяване на клиента при наличие на основание за корекция.   

Параграф 199, ал.2 ПЗР на ЗИД ЗЕ предвижда до приемането на подзаконови нормативни актове и общи административни актове по приложението на новата уредба или до привеждането им в съответствие с нея, да се прилагат действащите, доколкото не противоречат на закона. Общите условия на договорите за продажба на електрическа енергия на ответното дружество не съставляват подзаконов нормативен акт или общ административен акт, поради което посоченият параграф 199, ал.2 ПЗР ЗИД ЗЕ не намира приложение по отношение на тях.

Следва да се приеме, че не е осъществен фактическият състав, пораждащ правото на крайния снабдител да коригира сметката на клиент при доказано неточно отчитане на потребената ел. енергия, тъй като снабдителят не е изпълнил задълженията си по чл. 98, ал.2, т.6 ЗЕ да издаде и публикува нови Общи условия, чието съдържание да отговаря на изискванията в посочената норма, доколкото в заварените Общи условия липсва уреден ред за уведомяване на клиента, при наличие на основание за корекция на сметка.

Следва да се приеме, че липсва основание за извършване на корекция на сметката на ищеца след като не се доказа, че е налице конкретно консумирано, но неизмерено или неточно измерено количество ел. енергия, за което количество за ищеца да е възникнало задължение за плащане на цената. В този смисъл позоваването на ответника на съдебната практика по Решение № 124/18.06.2019 год. по гр.д. № 2991/2018 г. на ВКС 3-то г.о. е неотносимо. По време на извършване на корекцията на сметката на ищеца -04.04.2019 г. Правила за нейното извършване не са действали /старите са били отменени и с допълнителни или преходни разпоредби в новите правила действието им не може да бъде възобновено, а новоприетите правила към този момент не са били публикувани и не са имали действие/, а общия принцип за недопускане на неоснователно обогатяване е неприложим поради липсата на доказателства, че е реализирано погрешно отчитане и/или неизмерване или неточно измерване на количество ел. енергия както и че ищецът в резултат на това неизмерване се е обогатил с конкретно /а не предполагаемо/ количество ел. енергия. Обстоятелството, че е констатирано манипулиране на СТИ само по себе си не е равнозначно на доказано реално потребено и неизмерено количество ел. енергия.  

Страните представят списък на разноските.

Разноските на ищеца възлизат на 350лв. от които 50лв. за държавна такса и  300 лв. за възнаграждение за адвокат.

Ответника няма претенции за направени разноски, претендира 300 лв. юрисконсултско възнаграждение.

На осн. чл.78, ал.1 ГПК ответникът следва да заплати на ищеца пълният размер на разноските направени в производството, а именно 350,00 лв.

Водим от горното съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ПРИЗНАВА за установено, че  К.С.Ц. ЕГН **********,***№17 със съдебен адрес ***  не дължи на

„Е.Б.Е." ЕАД, ЕИК ******, със седалище и адрес на управление:***, чрез С. Д. Д. – юрисконсулт сумата  482,42 лв., представляваща допълнително начислена за електромер № ****** за периода 16.09.2016 г. – 15.12.2016 год.  ел. енергия за обект в гр. ****** с клиентски номер № ******и ИТН ******, за която е издадена фактура № **********/04.04.2019 г.

 

ОСЪЖДА "Е.Б.Е." ЕАД, ЕИК ******, със седалище и адрес на управление:*** да сумата заплати на   К.С.Ц. ЕГН **********,***№17 сумата 350лв., представляващи  разноски по делото.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в двуседмичен срок от връчването му пред ОКРЪЖЕН СЪД  Стара Загора.

 

 

                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: