Решение по дело №2231/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1443
Дата: 16 юли 2019 г. (в сила от 1 октомври 2019 г.)
Съдия: Ерна Жак Якова-Павлова
Дело: 20193110202231
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

1443/16.7.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

  РАЙОНЕН СЪД гр.Варна - трети наказателен състав, в публично съдебно заседание на двадесет и  седми юни през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                            

        СЪДИЯ: Ерна Якова-Павлова

 

  при секретар П.Великова, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 2231 по описа на съда за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е с правно основание чл.59 и сл. от ЗАНН. 

  Образувано е по жалба на „М.2.“ ЕООД ***, представлявано от управителя  С.Стоянова      против НП № 0077/12.02.2019 год., издадено от Зам.-  Кмет на Община Варна, с което на дружеството е наложено административно наказание : имуществена санкция в размер на 1400 лв., за нарушение на чл.75 т.1 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община-Варна.

В жалбата се излагат доводи за процесуална и материална незаконосъобразност на атакувания акт, и се иска неговата отмяна.

  В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата и искането до съда.  

  Процесуалният представител на административно наказващия орган изразява становище за неоснователност на жалбата и моли за  потвърждаване на НП.

  Жалбата е депозирана от легитимирано лице в законоустановения срок, поради което е допустима за разглеждане.

След преценка на доказателствата по делото, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

На 30.08.2018 г. около 13:40 ч. свид. Н.К.,***, заедно със свои колеги извършвали проверка в м-ст 1 на к.к. „Чайка“ по чистотата. По това време в близост до търговски обект - магазин за хранителни стоки, видели препълнени съдове за битови отпадъци и служителка, излизаща от  магазина, която носела кашони, с които се насочила към съдовете за общи   битови отпадъци.  В разговор със законния представител на „М.2.“ ЕООД, което стопанисвало обекта,   установили, че не събират разделно отпадъците от опаковки, а ги изхвърляли  заедно с другите отпадъци в контейнерите за твърди битови отпадъци. На място били съставени констативен протокол №1-704 и АУАН № 10192. В обстоятелствената част на последния е вписано, че на 30.08.2018 г. около 13:40 ч.  „М.2.“ ЕООД на територията на магазин хранителни стоки, м-ст к.к. Чайка, се смесват отпадъците от опаковки в общия битов отпадък и се изхвърлят в съдовете за твърди битови отпадъци, което е извън определените от кмета на общината места. Нарушението  било квалифицирано по чл.75 т. 1 вр. чл.86 ал.1 т.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община-Варна. При предявяване на АУАН, законният представител на жалбоподателя отказал да го подпише, като вписал само, че възразява.

Въз основа на  съставения АУАН наказващият орган преценил, че извършеното от жалбоподателя следва да бъде санкционирано административно, тъй като поведението му е в нарушение на текст от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община-Варна. Издал НП № 0077/12.02.2019 г., предмет на настоящата проверка. В него приел, че на 30.08.2018 г. около 13:40 ч.  „М.2.“ ЕООД на територията на магазин хранителни стоки, м-ст к.к. Чайка, се смесват отпадъците от опаковки в общия битов отпадък и се изхвърлят в съдовете за твърди битови отпадъци.

Пред съда свидетелката Н.К. изясни обстоятелствата, при които е извършена проверката и посочи фактите, въз основа на които е направила изводи за нарушение на текст от Наредбата  за управление на отпадъците на територията на Община-Варна.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена от разпита на свид. К. и приложените към  адм. наказателната преписка писмени  материали.

Въз основа на тази фактология, съдът формира правно убеждение в следния смисъл:

По приложението на процесуалния закон:

НП е издадено от компетентен орган, в кръга на предоставените му правомощия съгласно Заповед  №4795/25.11.2015 г. на Кмета на Община-Варна, издадена на осн. чл.82 ал.2 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община-Варна.

АУАН и НП са издадени в законоустановените срокове по чл.34 ал.1 и 3 от ЗАНН, което се установява от датите посочени в тях.  Преписи от  АУАН и НП са връчени на законния представител на въззивното дружество, като по този начин е осигурена възможност да организира защитата си. Отказът  да се подпише АУАН е удостоверен  с подписа на  свидетел, съобразно чл.43 ал.2 от ЗАНН. Жалбоподателят не е депозирал писмено възражение срещу АУАН в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН, което обяснява и липсата на произнасяне по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН

Във фазата на производството пред административно наказващия орган обаче  са допуснати съществени процесуални нарушения.

Както в  АУАН така и в НП, нарушението не е описано пълно и точно нито от фактическа, нито от правна страна. В АУАН са  описани две изпълнителните деяния -смесват отпадъците от опаковки в общия битов отпадък и се изхвърлят в съдовете за твърди битови отпадъци, което е извън определените от кмета на общината места.“ В АУАН и в НП е дължимо изпълнителното деяние да се опише първо от фактическа страна, като се посочат обстоятелствата, въз основа на които да се направят изводи, че е допуснато нарушение, респ. да се конкретизира съответната норма. От показанията на свид. К. се установи, че  при проверката  е  била констатирана служителка  на дружествотожалбоподател, която с кашони се е насочила към съдовете за общи битови отпадъци. Освен това от разговор с  управителя на обекта, проверяващите  разбрали че отпадъците от опаковки не се събират разделно, нямат места, където да ги  събират разделно  и ги изхвърлят  заедно с другите отпадъци в съдовете за твърди битови отпадъци. Вместо  да  опише тези факти, в обстоятелствената част на АУАН се съдържат само изводи за това, че  се смесват отпадъците от опаковки в общия битов отпадък и се изхвърлят в съдовете за твърди битови отпадъци, както и, че изхвърлянето е извън определените от кмета на общината места. Неясно как е направен последния, при положение, че  свидетелката посочи, че  в района е  имало съдове и контейнери за отпадъци , а факти защо това не са определените от кмета на общината места липсват в АУАН. За първи път пред съда  стана ясна фактологията, от която са направените изводи за  твърдяните в АУАН две нарушения, едно от които обаче  е вписано в процесното НП. В този смисъл съдът  счита, че  в АУАН и НП не са посочени обстоятелствата, при които е  извършено нарушение, нито съставомерните му признаци. Липсата на факти в АУАН и НП ограничава правото на защита, която се гради именно срещу фактите, което е съществено процесуално нарушение и е достатъчно основание за отмяна на НП.

По приложението на материалния закон:

С разпоредбата на чл. 86 ал.1 т.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община-Варна се въвежда санкция за юридическо  лице или едноличен търговец, което изхвърля неопасни отпадъци на неразрешени за това места и/или нарушава разпоредбите за събиране, транспорт и депониране на битови или строителни отпадъци. При съпоставка на предвидените за наказуеми изпълнителни деяния с направеното описание на нарушението в акта и постановлението обаче,       не става ясно за какво точно е наложено наказанието - за това, че са изхвърлени отпадъци на неразрешени места, каквито факти липсват в акта, или за това, че са нарушени разпоредбите за събиране, транспорт и депониране на битови отпадъци, които пък не са посочени в постановлението. Освен това нормата на чл.75 т.1 от същата Наредба въвежда забрана  да се изхвърлят отпадъци извън определените от кмета на общината места, инсталации и съоръжения за обезвреждане и/или оползотворяване. Съдът като взе предвид, констатираната липса  на  факти в  обжалвания акт, които да бъдат квалифицирани като  нарушение на тази забрана от страна на жалбоподателя, не може да се направи безспорен извод за съставомерност на деянието от обективна страна. С оглед на това, че в случая  е ангажирана отговорността на юридическо лице, не подлежи на преценка наличието или не на виновно  поведение.  

Посоченото  мотивира съда  да  приеме, че нарушението  е недоказано  от   материално правна гледна точка.

 Допуснатите съществени процесуални нарушения и неправилното приложение на материалния закон обуславят отмяна на наказателното постановление, поради което, съдът намира, че не следва да се произнася по справедливостта на наказанието.

Предвид изложеното съдът счита, че  обжалваното НП следва да бъде отменено и на осн. чл.63 ал.1 от ЗАНН

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление  0077/12.02.2019 год., издадено от Зам.-  Кмет на Община Варна, с което на „М.2.“ ЕООД ***, представлявано от управителя  С.Стоянова е наложено административно наказание : имуществена санкция в размер на 1400 лв., за нарушение на чл.75 т.1 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община-Варна.

 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр. Варна в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                   

 

 

СЪДИЯ: