Определение по дело №182/2019 на Окръжен съд - Хасково

Номер на акта: 185
Дата: 17 май 2019 г.
Съдия: Милена Петева
Дело: 20195600200182
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 март 2019 г.

Съдържание на акта

П Р О Т О К О Л

гр.Хасково, 17.05.2019 година

 

Хасковският окръжен съд в публично съдебно заседание,  проведено на седемнадесети май през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА ПЕТЕВА   

                           

при участието на секретаря: Румяна Русева

и прокурора:

сложи за разглеждане АНД № 182 по описа за 2019 година

докладвано от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

На именното повикване в 09:30 часа се явиха:

 

                   ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – ХАСКОВО, редовно призована, не изпраща представител.

                    ОБВИНЯЕМАТА Е.Д.Г., редовно призована, не се явява. Не се явява и редовно призованият неин защитник адв. Т..

                   СВИДЕТЕЛКАТА Е.С. Б. – Н., се явява.

                   Съдът намира, че не са налице процесуални пречки за даване ход на делото и затова

О П Р Е Д Е Л И:

 

                   ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.

                    Съдът докладва:

                    В изпълнение на определението на съда от предходното съдебно заседание от Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“– Хасково, с писмо вх. № ******* г. е изпратена преписка образувана по заявление вх. №******** год. на Е.Д.Г..

                    Съдът намира, че следва да приеме като доказателства материалите от изпратеното от Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ – Хасково досие, поради което

О П Р Е Д Е Л И:

                   ПРИЕМА като доказателство по делото изпратеното Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ – Хасково досие съдържащо следните документи - УРН и Входящ номер на общо заявление за подпомагане № *************.; Таблица за използваните парцели 2015 година -7 л.;  копие от лична карта на Е.Д.Г. № ********** издадена на ***** г. от МВР ******; Служебна бележка подпечатана от „Юробанк България“ АД, Финансов център – ****** издадена на Е.Д.Г. за откриване на сметка от 14.06.2016 г.;  Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявлението за подпомагане на директни плащания за кампания 2016 с бенефициент Е.Д.Г. -   3 л.; Заявление за подпомагане 2016 /форма за физически лица/ от Е.Д.Г. от 14.06.2016 г. – 5 л.; Таблица за използваните парцели 2016 година -3 л.;  Таблица на заявените площи по схеми и мерки 2016; Декларация за запознаване с определенията за нередност подписана от бенефициент Е.Д.Г. от 14.06.2016 г.; Декларация подписана от Е.Д.Г. относно запознаване с  информация по чл. 19 и чл. 20 от Закона за защита на личните данни от 14.06.2016 г., както и 36 л. карти на блокове на земеделските стопанства съдържащо 60 листа от 14.06.2016 г.

                    Пристъпи се към снема самоличността и разпит на свидетеля:

                    Е.С. Б. – Н. – родена на  *** г. в гр. ******, живуща ***, ******* гражданка, омъжена, неосъждана, грамотна, с полувисше образование, работи в ************  на длъжност главен специалист, без родство със страните, ЕГН: **********.

                    Предупредена за отговорността по чл. 120, чл. 121 от НК.

                   СВИДЕТЕЛКАТА Е.С. Б. – Н.: Обещавам да говоря истината. Познавам Е.Г.Д. служебно, като бенефициент, който декларира площи по мерки за подпомагане. Не мога да цитирам точната дата, на която тя посети Общинската служба „Земеделие“ в гр.*******, но  всички бенефициенти,  които обработват земеделска земя и искат да кандидатстват за вземане на мерки за подпомагане, се явяват в нашата служба като посочват парцелите, които те обработват в зависимост от културите, които те са засели. Преди това в Общинската служба се носят договори за наем или документ за собственост, попълват се декларация по чл.70 и се описват имотите, които обработват. Попълва се и декларация по чл. 69 от Закона, тази декларация се подава в определен срок в Общинска служба „Земеделие“, в която описват имотите, които за следващата година ще обработват. Това може да стане с документ за собственост или с договор за наем. Това е преди подаване на заявлението за подпомагане. На базата на тези документи, те регистрират имотите за субсидии. Тази декларация се подава в определен срок в нашата общинска служба, с която те описват имотите, които са под наем или собствена земя, които  за следващата година те ще обработват, един вид заявяват. Също и това нещо може да стане с документ за собственост или с договор за наем. Това е начина и правното основание, с което те декларират, че ще обработват съответните парцели. Това се прави преди подаване на заявлението за подпомагане. И на базата на тези документи те имат правно основание да декларират тези имоти за субсидии.

                   Регистрацията на земите се прави за определената стопанска година. Всяка стопанска година кандидатите заявяват и регистрират имотите като БЗС-та и посочват, с какво са засети и дали ги обработват. Когато за първи път се регистрира кандидат, носи лична карта и банкова сметка. ***ение. Кандидата идва в общинската служба и носи лична карта и банкова сметка ***, че желае да кандидатства.  Ако е за първа година, се прави входяща регистрация. Ако е за поредна година, той заявява, че за текущата година също ще обработва парцели за подпомагане. Това го прави устно, след което той вече има генериран УРН в системата. Този УРН е уникален номер и през всичките години е един и същ в системата. След проверка на данните, че това е лицето по лична карта, ние започваме входящата регистрация на заявлението. Няма още заявление от него, но ние започваме да работим с него, като той заявява на екран или в електронен вариант парцелите, които той обработва и казва културите, които ако вече има засети площи, с какво е засято, или са ливади за косене или каква културата ще засажда. По този начин ние очертаваме тези площи, които той обработва. Може и ръчно или в електронен вариант в шейк формат. След това той пак посочва какви са културите, за да се начертаят парцелите. Върху парцелите се отразява самата култура. След което, ако бенефициента е съгласен с очертаното, се приключва със заявление за подпомагане, което заявление се генерира от системата, документите се окомплектоват и в тридневен срок ние ги изпращаме по служебен път в Разплащателна агенция. Бенефициентът се подписва на всички документи, че е съгласен, след като се разпечата всички документи от системата, ведно с таблица за ползваните имоти. Тази таблица е част от заявлението за подпомагане. Преди това се пускат автоматични проверки, с които се вижда има ли грешки в самото досие, запознава се и ако има недопустими площи да е наясно с това нещо, подписва декларациите, след което ние му разпечатваме заявлението за подпомагане и се окомплектова, подписва се всичко и в три дневен срок се изпращат в Разплащателната агенция. След което, Разплащателната агенция проверява също заявлението и документите и ако открие грешка или непълноти, може да върне документите за корекция, а ако всичко е наред, му дават един номер, който се казва УИН, с който за тази година досието е готово, т.е. УИН се дава от Разплащателната агенция едва след като се провери изпратеното от нас заявление. УРН се генерира още при първия път и независимо за коя година е, той е с един УРН.

              Предварително подготвено заявление за подпомагане не е възможно да има, защото заявлението за подпомагане се разпечатва от нас. Заявлението за подпомагане е документа, с който се приключва заявлението. Това е документа, с който след изчертаването, посочването на парцелите, след огледа, че той е съгласен с тези неща, като се прави проверка за схемите, за мерките като площи и ако той е съгласен чак тогава се разпечатва заявлението за подпомагане и по този начин се приключва самото заявление.

                   Да, възможно е лицето да дойде в службата и да заяви, че желае да бъде бенефициент през съответната година, след  което ние му правим входяща регистрация, а самото заявление за подпомагане да бъде изготвено в по-късен момент. Примерно може няколко дни поред да посочва имотите, не е казано, че това трябва да стане в един ден. В смисъл, ние днес започваме заявлението, бенефициентът си посочва част от имотите, но не е възможно да се приключат в същия ден, но има период, в който това досие трябва да се приключи. Има определен период в закона и след това има  санкции. Периодът е до 15 май за приключване на заявлението без санкция за бенефициента. Това е определен срок за деклариране на схемите и мерките и той е до 15 май. Ако не се приключи заявлението, бенефициентът се санкционира като му се удържи някаква част от премията, определен процент от сумата, която той трябва да получава. Възможно е досието да започне днес и да се приключи след няколко дни.

                   Възможно е самото въвеждане на данните в системата да стане до изтичане на този срок. Не помня през 2016 г. дата, когато е дошла Е.Д. при нас. Кампанията започва от 15 март и приключва до 15 май. В този период тя може да коригира, да посочва парцелите, после да коригира нещо, да добави нещо и след това до 15 май да приключи.                         На свидетелката Е.С. Б. – Н. се предяви –изпратената с писмо вх.№********. преписка в оригинал на заявление за подпомагане по Директни плащания за 2016г., подадено от Е.Д.Г. с УИН ……...

                    СВИДЕТЕЛКАТА Е.С. Б. – Н.: След  30 май, могат пак да се заявяват парцелите, но със санкция за самия бенефициент. В случая виждам, че бенефициентът е започнал на 17 май.

                   Технологията е следната: Кандидатът се явява. Освен, че носи лична карта и банкова сметка, ***омер който удостоверява, че тогава е започнал. След което аз разпечатвам същият ден входящата регистрация, този лист /лист 23/ заедно с таблицата с парцелите от предходната година, където е обозначено УРН. След като се посочат тези имоти, се пускат резултати от автоматична проверка. Тази проверка се пуска преди приключването на заявлението. За този бенефициент на 14.06.2016г. е приключило нанасянето на данните в системата. Тогава е решила да приключва и допълва някакви парцели преди заявлението за подпомагане, което е крайният документ и се пускат тези автоматични проверки, след което тя се запознава и ако е съгласна, подписва и тогава приключваме заявлението. Защото при  автоматичните проверки излизат всички видове предупреждения, грешки. Примерно е описано, че тези парцели, които тя ги е заявила в с. Оряхово и с. Васково, тези площи са извън площите за подпомагане. Това са били площи от предходна година, които не са били обработвани. Става въпрос изобщо за парцели, които не са обработвани. Ние си имаме такава карта, в която има физически блокове с площи недопустими за подпомагане.Това е цифрова ортофотокарта. Веднага след като се въведат  парцелите в системата, тя ги отчита като недопустими за подпомагане и бенефициента по този начин се уведомява, че на тези парцели ще бъде извършена проверка. В случая тя не ги е изключила впоследствие от заявлението си. Примерно тя казва: „Аз ще ги почистя, ако са пасища или ако са обработваеми“, а при проверката се установява дали наистина това е направено. Още тогава тя е била предупредена, че тези площи ще бъдат проверени задължително, а не на случаен принцип от тези 5%, които се проверяват ежегодно. Още при подаването на заявлението, при декларирането тя е наясно, че тези парцели са извън допустимите площи. Тези, които са след цифрата 13. Примерно: Номер *********, представлява необвързан с производство парцел /лист 76/. Видно е и на ортофотокартата, че има недопустими елементи, а това е ливада, която трябва да бъде почистена от тези храсти. След автоматичната проверка и запознаването се генерира заявлението за подпомагане. По този начин се приключва декларирането. Ние поставяме датата с печат и се подписва само  от бенефициента това заявление, заедно с всяка една страница от таблица №1. В заявлението за подпомагане, което тя разглежда и се вижда дали всички схеми, за които тя кандидатства са сложени. В случая е кандидатствала за три схеми. След което тя пак разглежда заявлението за подпомагане и ако е съгласна и няма пропуски по схеми и мерки, се подписва заявлението и аз вече натискам бутона за приключване. Тоес, аз го разпечатвам, слагам тази дата с печат и тя го подписва, че е съгласна с това нещо. Тоес бенефициентите имат достатъчно време да огледат самите парцели, които са декларирали и са наясно със схемите и мерките, които са заложени и след като  резултатите от тези проверката се приключили напълно. Тогава се генерира самото заявление. През 2016 г., сега не си спомням, какво беше точно, но имаше период в който срока беше удължен. По принцип корекции се правят 01 до 09 юни, но предполагам, че тази година щом е  приключила на 14 юни е в удължения срок. По принцип винаги, независимо дали е удължен срока си има определен период за редакция по самото заявление.

                   Няма специална бланка, с която да се декларира, че ще се приведе парцела в добро екологично състояние.

                   Ако се кандидатства по биологично земеделие, наистина има документи, които се попълват и се спазват. Един вид се заявява, че кандидатът трябва да  поддържа земите  в добро състояние, защото иначе няма да му се даде подпомагане. В този случай той се задължава да ползва парцелите, които са декларирани от него, да ги поддържа в добро състояние и затова е тази изрична декларация, която преди малко гледахме и с нея го уведомяваме, че има площи, които не са допустими и той е длъжен да ги приведе в добро състояние. Затова е тази декларация, с която го уведомяваме  преди да подпише окончателното заявление, защото за такива площи не се дава подпомагане. Площи, които не са допустими, значи той трябва да ги приведе в добро състояние, за да получи тези пари, които той иска. Самата програма е такава, че позволява на екран да се видят парцелите. Не е проблем да се приключи заявлението в по-късна дата или на същата дата, в която кандидатът идва. Има бенефициенти, които започват някои площи, но не са сигурни дали ще успеят да засеят определена култура поради климатични условия и идват примерно след една седмица, за да промени самата култура, а не да правим ние редакция и той да чака след едни месец да идва при нас пак да подава ново заявление за редакция. В момента примерно парцелът му е угар и той ще го засее със слънчоглед и той си е в определения срок за деклариране и не е необходимо той веднага да дойде и да  приключи заявлението. Може да си огледа самите парцели, да не би да е пропуснал нещо за деклариране.

                   Заявява се културата, която действително ще бъде засята на полето. Кандидатът декларира, че този имот примерно го е засял със слънчоглед и ако на място му направят проверка и се установи, че е засял дини, то ще имаме несъответствие в културите. И в двата случая е допустимо подпомагане, но самите плащания са различни. Плаща се за единица площ, но си има и допълнителни плащания за зеленчуци. Посочено е угар, но трябва да се поддържа в много добро състояние, да се оре, а  е засято с култура. Може да се правят  корекции преди приключване на заявлението, вместо да се приключи и после да се прави редакция в самото досие. Ако кандидатът  прецени, може да се приключи в същия ден, в който идва и да се направи редакция във вида, в който е определен по закон. В настоящия случай не е станало така. Г. е започнала, след което примерно този ден тя може да заяви парцели само в едно землище, а после да добави и другите си парцели, които са в други землища. Доколкото си спомням тя имаше в няколко землища, т.е. тя докато не е приключила заявлението и ние не сме го разпечатали, може да прави всякакви промени и редакции в неговото съдържание. Всички хора са наясно с площите, които декларират, но  трябва да знаят по какъв начин да ги поддържат. Не могат да се вземат имоти под наем, които са джунгли или гори и ти да искаш нещо да направиш.

                   Ако се декларира тази култура, която е описана по тази карта, това при една проверка трябва да е налице, в случая ако са орехи трвябва наистина  да са орехи. За трайните насаждения вече си има брой допустими дървета на определен хектар и примерно за орехите са 100 бройки за декар. Има си определена гъстота, която трябва при проверка да съвпада. Зависи дали са много стари или много млади  е за единица площ. Вече ако е за вид продукция, това си е допълнителна схема и те трябва да отговарят на допълнителни изисквания. Всичко трябва да се поддържа в добро състояние.

                   Свидетелката се освободи от съдебната зала.

                   Съдът след като се запозна с материалите по ДП 922/2017 г. по описа на ОСО при ОП – Хасково, както и с допълнително събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

                   Против обвиняемата Е. Д. Г. е предявено обвинение за престъпление по чл. 248а, ал. 2 от НК, а именно за това, че на 17.05.2016 г. в гр. Любимец в Общинска служба „Земеделие“-*******, в Заявление за подпомагане 2016 година с Уникален идентификационен номер /УИН/ ***** и УРН *****, форма за физически лица и приложената към него таблица за използваните парцели 2016 година и приложените 19 броя карти на блокови земеделски стопанства, представила неверни сведения в нарушение на задължението си да предостави такива, регламентирано в чл. 41, ал. 1 и чл. 32, ал. 5 от ЗПЗП и чл. 2 ал. 1 от Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, издадена от Министъра на земеделието и храните /редакция от 26.02.2016 година/ относно подробно изброени земеделски площи с общ размер от 13,33 ха, за да получи за тях директни плащания по схема за единно плащане на площ, по схема за преразпределително плащане и по схема за плащане на селскостопански практики, благоприятни за околната среда /зелени директни плащания/, представляващи средства, предоставени от ЕС на българската държава и от националния бюджет на Република България. Съгласно възприетото от обвинението, датата, на която обвиняемата Г. е извършила инкриминираното деяние е 17.05.20016 година, т.е. прието е, че именно това е моментът, в който същата е представила неверните сведения пред ОСЗ в нарушение на задължението си да предостави такива. Посочено е в тази връзка в постановлението на прокурора, че обвиняемата се е явила в ОбС „Земеделие“-гр. ***** на 17.05.2016 година, когато подала предварително подготвено от нея Заявление за подпомагане за 2016 година,  а това заявление било прието от служителката Е. Бозалиева, която го завела с вх. № ******** година и му присвоила УИН ******* и УРН *******. След това, съгласно фактите в постановлението, била стартирана автоматична проверка, която не открила грешки, а обвиняемата се подписала на всяка страница от заявлението, с което неговото приемане било финализирано. Фактите, които установяват събраните по делото доказателства – съдържанието на заявлението с горепосочените идентифициращ номер /изискано от съда в оригинал, ведно с цялата преписка/ и показанията на свидетелката Е. Бозалиева, която съдът разпита, са различни от тези, които е възприел прокурорът относно датата, на която е било извършено престъплението. На първо място, според съдържанието на приложеното към досъдебното производство /т.1 л. 85/ и представено в оригинал от ОД на ДФ „Земеделие“-Хасково заявление за подпомагане същото е било подписано от обвиняемата на 14.06.20016 година, като на същата дата са положени подписи и върху приложената към заявлението Таблица 1 за използваните парцели през 2016 година. Действително съгласно сведенията в изпратената от административния орган преписка заявлението е било регистрирано в ОСЗ-***** на 17.05.2016 година, когато е получило вх. № ******** г. и УРН ******, като тази дата и номер са били отразени в протокола за резултатите от извършената автоматична проверка. Тук следва да бъдат обсъдени уредените в Наредба № 5/27.02.2009 година за условията и реда за подаване на заявлението по схеми и мерки за директни плащания /редакция към ДВ бр.16/2016 г./ съдържание и последователност на действията, които е наложително да бъдат извършени от кандидата и от администрацията във връзка с подаването, регистрацията и електронното идентифициране на заявленията за подпомагане. Съгласно чл. 10 ал. 1 от същата наредба от всяко заявление, представено в ОСЗ, в СРКЗПЗП се въвеждат данните за кандидата, както и данни за неговата банкова  сметка, ***а входящ номер с дата, която се счита за дата на подаване на общото заявление за директно подпомагане. Към този момент обаче заявлението съдържа единствено информацията по чл. 10 ал. 1 /име на кандидата и УРН, както и номер на банкова сметка/- ***, според чл. 10 ал. 2 от наредбата, се извършва въвеждане на данните по чл. 3 ал. 1 /както и регистрирането на земеделските площи по реда на чл. 7, ако такова не е било направено/, като това става от служител в ОСЗ в присъствието на кандидата. В чл. 10 ал. 3 от наредбата са регулирани и случаите, при които въвеждането на данните за подпомагане в електронен вид не може да стане веднага, т.е. в деня на входиране  на заявлението – в този случай на кандидата се издава талон и се насрочват две дати за окончателно въвеждане на данните и за извършване на действията по чл. 10 ал. 2, т.е. разпечатване и подписване. Във всички случаи обаче заявлението се разпечатва от служителя на ОСЗ и подписва от кандидата едва когато бъдат въведени всички данни в системата за регистрация. Отговорът на въпроса – в кой момент кандидатът предоставя верните или неверни сведения, за да получи средства за подпомагане, е еднозначен – това е моментът, в който заявлението е изцяло въведено в СРКЗПЗП и кандидатът положи подпис. В разглеждания случай датата, на която Г. е подписала инкриминираното заявление е 14.06.2016 г., а не посочената от прокурора – 17.05.2016 г., както установява приложеното по делото досие /в което липсва подписано заявление от 17.05.2016 г./, както и показанията на разпитания днес свидетел. Посочената от прокурора дата, както вече се посочи, е тази, на която Г. се е явила в ОСЗ-Любимец и подала заявление, но в този ден от последното в системата за регистрация на кандидати /СРКЗПЗП/ са били въведени единствено и само данните за нея и за банковата ѝ сметка, а документът е получил входящ номер. Всички останали сведения, изброени в  чл. 3 ал. 1 от наредбата, в това число и предвидените в т. 10 от същата разпоредба общи и специфични декларации по съответните мерки, нито са били заявени от обвиняемата, нито са били въведени в системата. Текстът в чл. 10 ал. 1  от наредбата, според който датата на първоначално входиране на заявлението се счита за дата на подаване на общото заявление, е нормативно уредена фикция, от която считано от 12.05.2017 година законодателят се е отказал, предвиждайки в чл. 10 ал. 2 от наредбата /и в сега действащата ѝ редакция/, че датата на подаване на заявлението е тази, на която то е било разпечатано и подписано. Независимо от действалата към инкриминирания момент подзаконова регламентация, тя категорично не може да бъде отнесена към обективните белези на престъпния състав в чл. 248а ал. 2 от НК, защото датата на престъпното документиране не може да се основава на нормативно предположение или фикция, както е приел прокурорът. За нея следва да се изхожда от действително извършените от обвиняемия действия и действителното време на тяхното осъществяване. В аспекта на невярното деклариране, направено в изискуемата съгласно закона писмена форма, деянието се счита за извършено в момента на материализиране на писменото изявление и потвърждаващото неговото авторско подписване. В случая това е станало на дата, различна от тази, която е приел прокурорът. Това сочи, че събраните по делото доказателства установяват нови фактически положения, различни от приетите в постановлението, което препятства постановяването на съдебен акт по съществото на делото. Ето защо и на основание чл. 378 ал. 3 от НК образуваното съдебно производство следва да бъде прекратено, а делото върнатf на прокурора.

                   Така мотивиран, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И: № 185

 

                   ПРЕКРАТЯВА съдебното производство по АНД №182/2019 година по описа на Окръжен съд-Хасково.

                   ВРЪЩА делото на прокурора от Окръжна прокуратура-Хасково.

                   ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

                   Заседанието приключи в  10:15 часа.

                   Протоколът се изготви в съдебно заседание.                                        

 

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                   Секретар: