Определение по дело №605/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1084
Дата: 28 май 2019 г. (в сила от 26 ноември 2019 г.)
Съдия: Дичо Иванов Дичев
Дело: 20197180700605
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 1084

гр. Пловдив, 28.05.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - Пловдив,  ІІ-ри състав, в закрито заседание на двадесет и осми май, две хиляди и деветнадесета година  в състав:  

 

                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ

 

като разгледа административно дело № 605 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е образувано по жалба на Г.Н.Т. *** „срещу решение № 16.РД04-0841/ 07.11.2018 г.“ С жалбата е направено искане за освобождаване от заплащане на ДТ и разноски, както и е направено искане  за предоставяне на правна помощ. С разпореждане от 28.02.2019 г. жалбата е оставена без движение за отстраняване на нередовности, като на жалбодателя е указано  в 7-дневен срок изрично да  уточни кой е издателят на оспорения административен акт, а същевременно съдът е посочил, че по искането за освобождаване от такси, разноски и  предоставяне на правна помощ ще се произнесе след поисканото уточнение, тъй като на този етап не може да се направи преценка по тези въпроси.  В постъпило „допълнение“ на жалбата се уточнява, че „издател на оспорвания акт  е дирекция Социално подпомагане“, „потвърден от Областна дирекция гр.Пловдив.“

         След постъпване на административната преписка /на 23.05.2019 г./, по така направените искания съдът намира следното:

1. Искането за освобождаване от заплащане на ДТ е безпредметно, тъй като такава не е дължима, по аргумент от чл.5, б.“к“ от ЗДТ  - понятието „обществено подпомагане“ следва да се тълкува разширително, т.е. не само като социално подпомагане, а  и като такова на хората с увреждания, тъй като смисълът на двете практически е  един и същ и се обхваща от общественото подпомагане, а различното нормативно основание, на което се предоставят, не е основание да се приеме обратното.

2. По искането за освобождаване от разноски - от една страна липсва необходимост от правене на разноски в конкретното производство, а от друга страна искането е неоснователно и тъй като представената в тази връзка декларация е посочено, че жалбодателят няма никакви доходи, но видно от документи по преписката /доклад за извършена анкета и социален доклад/ същият има доходи от пенсия, поради което не е налице хипотезата на чл.83, ал.2 от ГПК.

3.  Искането за предоставяне на правна помощ попада в обхвата на чл.24, т.1 и 2 от ЗПП, тъй като в случая предоставянето на правна помощ не е оправдано от гледна точка на ползата, която тя би донесла на лицето, кандидатстващо за правна помощ, както и защото претенцията е очевидно неоснователна и необоснована. Видно от преписката е  прекратена месечна добавка по чл.42, ал.2, т.6 от ЗИХУ /отм./ на жалбодателя, тъй като последният не отговаря на понятието „самотно лице“ по смисъла на чл.31, ал.1 от ППЗИХУ /отм./, а самият жалбодател в документи по преписката, а и в декларацията си за семейно и материално положение  и имотно състояние, представена по повод искането му за освобождаване от такси и разноски,  посочва че семейството му е четиричленно, което от своя страна сочи за явна неоснователност и необоснованост на жалбата.

4.  Оспореното от Г.Н.Т. *** „решение № 16.РД04-0841/ 07.11.2018 г.“ не е издадено от дирекция Социално подпомагане“, поради което и нередовността във връзка с уточняване на акта, съответно неговия издател, не е отстранена, като в същото време обжалваното решение представлява акт на по-горестоящ административен орган, с който е упражнен йерархичен административен контрол за законосъобразност и правилност на заповед  на директора на Дирекция "Социално подпомагане" - гр. Пловдив. Актът на по-горестоящия административен орган не е административен акт и поради това не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, освен ако:    а) с него по-горестоящият орган е отменил оспорения пред него административен акт и е решил въпроса по същество - в този случай актът, с който по-горестоящият орган решава въпроса по същество е административен акт и поради това подлежи на съдебен контрол за законосъобразност;     б) със закон не е предвидено друго (напр. чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване). На съдебен контрол подлежи потвърденият от по-горестоящия орган акт, който е административен акт по дефиниция, най-често - индивидуален административен акт по чл. 21, ал. 1, 2 или ал. 3 АПК, в какъвто смисъл е и правилото на чл. 98, ал. 2, изр. второ АПК /в този смисъл Определение № 3391 от 12.03.2013 г. на ВАС по адм. д. № 2104/2013 г., VI о., докладчик председателят ** и други/.

Мотивиран от горното, Съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

 ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Г.Н.Т. ***, за предоставяне на правна помощ по реда на чл.23 от ЗПП, по адм.д. № 605/ 2019 г. по описа на Административен съд – Пловдив.

 ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Г.Н.Т. ***, за освобождаване от заплащане на разноски по адм.д. № 605/ 2019 г. по описа на Административен съд – Пловдив.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на Г.Н.Т. ***, за освобождаване от заплащане на ДТ по адм.д. № 605/ 2019 г. по описа на Административен съд – Пловдив.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.Н.Т. *** „срещу решение № 16.РД04-0841/ 07.11.2018 г.“ и ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 605/ 2019 г. по описа на Административен съд – Пловдив.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: