Мотиви към Решение № 26 от 26.02.2020г. по НАХД № 20/2020г. по описа на Районен
съд – Бяла
Производството е по реда на чл.375 и сл.
от НПК.
С постановление от 30.01.2020г., Районна
прокуратура – Русе, ТО - Бяла е внесла материалите по досъдебно производство БП
№ 1219/18г. по описа на прокуратурата, с предложение за освобождаване от
наказателна отговорност с налагане на административно наказание по реда на
чл.78а от НК на лицето М.Т.М. ***, за това, че на 29.11.2018г., на третокласен
път № 5201 (с.Н. – с.П.), в землището на с.П., обл.Р., в района на км. 6+500,
при управление на МПС – товарен автомобил „Форд Транзит“ с рег.№ ….., с рама № ……..нарушил
правилата за движение по пътищата: чл.15, ал.1, чл.16, ал.1, т.1 и чл.20, ал.1
и ал.2 от ЗДвП, и по непредпазливост причинил значителни имуществени вреди на
МПС - автобус „Ситроен Джъмпер“ с рег.№ ……., собственост на „Професионална гимназия“
гр.Бяла с директор П. Г. В. в размер на 27 160,91лв. – престъпление по чл.343,
ал.1, б.“а“, вр. с чл. 342, ал.1 от НК.
В съдебно заседание, представителя на РП
– Бяла пледира, че са налице предпоставките за освобождаване на обвиняемия от
наказателна отговорност с налагане на административно наказание глоба, както и
предвиденото в разпоредбата кумулативно наказание лишаване от право да
управлява МПС. Счита, че предвид наличието на единствено и само смекчаващи отговорността
обстоятелства, наказанията следва да бъдат ориентирани в минимален размер.
Обвиняемият М. се явява в съдебно
заседание и изразява съжаление за стореното, като също моли за определяне на
наказания в минимален размер.
След като се запознах с материалите по делото,
установих следната фактическа обстановка:
Обвиняемият М.Т.М. е роден на ***г***,
българско гражданство, основно образование, неженен, неосъждан, безработен, с
постоянен адрес ***, ЕГН **********.
Обвиняемият М. е правоспособен водач и
притежава свидетелство за управление на моторно превозно средство № **********
от 30.05.2017г. издадено от ОДМВР – Велико Търново, с категории „В“ и „М“.
На
29.11.2018г., обв.М. се обадил на свой приятел св. Е., когото помолил да отиде с
него до с.Н., обл.Р., за да оставят багаж. Тръгнали същия ден, около обяд от
с.Р., обл.В. Т., където и двамата живеят, с автомобил „Форд Транзит“ с рег. № …..,
управляван от обв.М.. След като пристигнали в с.Н., обл.Р., оставили багажа и
тръгнали обратно да се връщат за с.Р., като се движели по третокласен път № 5201
/с.Н. - с.П./. По същото време и по същия път, в посока с.Н. се движел св.Ш. с
управлявания от него автобус „Ситроен Джъмпер“ с рег.№ ….., собственост на
„Професионална гимназия“ гр.Бяла, където работи като шофьор. Същият е правоспособен
водач на МПС с всички категории от 1974г. Св. Шишков имал задължение всеки ден
да извозва учениците на училището, които живеят в Община Ценово, сутрин и след
приключване на учебните занятия. Така и на този ден - 29.11.2018г. се движел по
обичайния маршрут, по третокласен път № 5201 /с.Н. - с.П./. След с.П., в посока
с.Д., в автобуса останали четирима ученика – А. М. Ю., Е. Т. Х., Р. О. Р. и Г.
С. И. Първите двама били седнали на седалката до шофьора, а другите двама - на
задната седалка в купето на автобуса. В района на км 6+500, в землището на с.П.,
обл.Р., обв.М. при преминаване през десен завой по посока на движението му, задействал
спирачната система на автомобила и независимо, че се движел със скорост от 48,2
км/ч, задната му част поднесла поради мокрия пътен участък и изгубил управлението
над автомобила. Автомобилът се отклонил наляво и навлязъл в частта от пътя, по
която в този момент се движел автобусът, управляван от св. Ш. Виждайки това, последният
се изнесъл максимално в дясно, за да избегне челен удар, но въпреки това последвал
удар между двете МПС. Св. Ш. веднага слязъл, за да види състоянието на децата и
подал сигнал на тел.112. На място пристигнали полицейски служители и екипи на
Спешна помощ, които откарали всички в болницата за преглед и лечение. На двамата
водачи – обв. М. и св. Ш., била извършена проверка за наличие на алкохол в
кръвта, която била отрицателна.
В
резултат на удара возещите се в автобуса и автомобила на обв.М. получили
телесни увреждания, за които в хода на разследването била назначени и изготвени
съдебно-медицински експертизи. Съгласно заключенията им, Н. Х. Е. е получил
болка и страдание; Г. С. И. е получила счупване на носни кости, кръвотечение и
порезна рана на гърба, които по медико-биолигичния признак представляват разстройство
на здравето, извън случаите на чл.128 и чл.129 от НК; Р. О. Р. е получила счупване
на носни кости, които по медико-биолигичния признак също представляват
разстройство на здравето извън случаите на чл.128 и чл.129 от НК. Посочените телесни
увреждания са извън съставомерните по смисъла на чл.128 и чл.129 телесни
увреждания. От заключението на автотехническата експертиза, се установява, че автобус
„Ситроен Джъмпер“ се е движел със скорост от 38,9 км/ч, а автомобилът Форд
Транзит - 48,2 км/ч. При това и имайки предвид зоната на видимост и опасните
зони на двата автомобила, не е имало възможност за предотвратяване на ПТП чрез
спирането на двете превозни средства. Обв. М. е имал техническа възможност да
предотврати произшествието, ако е управлявал автомобила по такъв начин, че да
се запази устойчивото му движение, за да не навлезе в частта от пътя, предназначена
за насрещно движение. Независимо, че пътната настилка е била мокра, а банкетите
заснежени с преспи сняг, то произшествието е станало в светлата част на денонощието
и е имало нормална видимост за конкретните пътни условия.
В
резултат на ПТП са получени увреждания и по двете МПС, като щетите по автобус
„Ситроен Джъмпер“, съгласно заключението на вещото лице по оценъчната
експертиза е в размер на 27 160,91лв., които били напълно възстановени.
Изложената фактическа обстановка се
установява от материалите по ДП № 1219/2018г. по
описа на Районна прокуратура – Русе, ТО - Бяла, а именно протокол за оглед на
местопроизшествие от 29.11.2018г.; фотоалбум; протоколи за оглед на веществени
доказателства от 17.01.2019г.; приемо-предавателен протокол от 25.01.2019г.;
приемо-предавателен протокол от 06.02.2019г.; писмо изх. № 116 от 01.02.2019г.
на МБАЛ – Бяла; медицинска документация на Р. О. Р. - епикриза изх. 7523,
история на заболяването № 7523хематологични изследвания, наблюдения на болния,
амбулаторен лист на пациент в Спешно отделение; писмо изх. № 533/03.07.2019г.
на МБАЛ – Бяла; медицинска документация на Г. С. И. – приложение за изследване към фиш за спешна медицинска помощ, образна диагностика
№ 12736; констативен протокол за ПТП с пострадали № 43 от 29.11.2018г.; справка
за нарушител/водач на М.Т.М.; справка за нарушител/водач на З. П. Ш.; данни за
промяна на регистрацията; писмо изх. № 24-00-22 от 30.01.2019г. на ОПУ – Русе,
ведно с 3 бр. схема „Ситуация и надлъжен профил“ и 3 бр. схема „ Организация на
движението“; писмо с рег. № 10586р-1981 от 27.02.2018г. на Отдел „Районен център
112“ – Русе; техническа експертиза; протокол за предаване по реда на чл.159 от НПК от 25.03.2019г.; оглед № 1; оглед № 2; протокол за доброволно предаване от
01.07.2019г., ведно с 10 бр. листи от извършен оглед на автобус „Ситроен“ с
рег. № …..; автотехническа експертиза, ведно с мащабна скица на ПТП на третокласен
път 5201 /с.Н.-с.П./ в района на км.6+500 ; автотехническа оценителна експертиза;
съдебномедицинска експертиза по писмени данни № 1204/2019г.; съдебномедицинска
експертиза по писмени данни № 1203/2019г.; съдебномедицинска експертиза по
писмени данни № 1141/2019г., ведно с медицинска документация на Р. О. Р.;
протокол за разпит на свидетеля З. П. Ш. от 06.12.2018г.; копия на лични карти
и документ на автобус „Ситроен“; протокол за разпит на свидетеля Н. Х. Е. от
28.12.2018г.; протокол за разпит на свидетеля М.Т.М. от 29.11.2018г.; протоколи
за разпит на свидетеля А. З. А. от 06.02.2019г. и от 29.11.2019г.; протокол за
разпит на свидетеля Р. О. Р. от 22.01.2019г.; протокол за разпит на свидетеля А.
М. Ю. от 08.02.2019г.; протокол за разпит на свидетеля Е. Т. Х. от
08.02.2019г.; протокол за разпит на свидетеля Г. С. И. от 17.12.2018г.; епикриза
И.З.№ 26269 на Г. С. И.; протокол за разпит на свидетеля П. Г. В. от
21.01.2019г.; свидетелство за регистрация част I; трудов договор №
РД-12-Л/17.11.2017г.; договор № Д01-161/20.03.2017г.; приемо-предавателен протокол
от 12.04.2017г.; заповед № РД11-5/18.01.2017г.; протокол за уведомяване на ощетено
юридическо лице от 18.09.2019г.; протокол за разпит на свидетеля П. И. Я. от
15.10.2019г.; схема; документи; застрахователна полица № BG/07/118002906887 на
ЗД „Евроинс“ АД; справка за съдимост с рег. № 266 от 19.09.2019г. направена в
Бюро за съдимост при РС – Велико Търново; биографична справка и декларация за семейно
и материално положение и имотно състояние на М.Т.М.; протокол за разпит на обвиняем
М.Т.М. от 16.12.2019г. и протокол за разпит на свидетеля П. Г. В. от
27.12.2019г.
Всички доказателства, разгледани поотделно
и в тяхната съвкупност, установяват по безспорен начин времето, мястото на
извършването на престъплението, както и авторството на обвиняемия М.. Същите не
са оспорени от страните. В хода на досъдебното производство обвиняемият е дал
обяснения, като е признал вината си и е изразил съжаление за случилото се. Не
са налице доказателства, които да опровергават извършеното от обвиняемия престъпление.
При
така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни
изводи:
Престъплението
по чл.343, ал.1, б.“а“ от НК се намира в Глава единадесета „Общоопасни
престъпления“, раздел II „Престъпления по транспорта и съобщенията“. В
наказателноправната наука се приема, че общоопасните престъпления засягат
комплекс от обществени отношения, включващи широк кръг от имуществени интереси,
живота и здравето на голям брой хора, а при транспортните престъпления, като
вид общоопасни престъпления, състоянието на обща опасност се дължи на
особеностите на предмета, върху който се въздейства. Непосредствения обект на
престъпленията по транспорта се определя като онези обществени отношения, които
са свързани с безопасността на транспорта, чието накърняване води до поставяне
в опасност или реално увреждане на имуществени или неимуществени интереси на
неограничен кръг от хора. Престъплението по чл.343, ал.1, б.“а“ от НК
представлява непредпазливо причиняване на значителни имуществени вреди в
резултат на управление на транспортно средство в нарушение на правилата за движение.
От
обективна страна, обв. М. е правоспособен водач и притежава валидно свидетелство
за управление на МПС. Като такъв на 29.11.2018г., на третокласен път № 5201,
управлявал товарен автомобил „Форд Транзит“ с рег.№ …., като нарушил правилата
за движение по пътищата:
- чл.15, ал.1 от ЗДвП - „На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно
по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка,
използва най-дясната свободна лента“;
- чл.16, ал.1 от ЗДвП „На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно
средство е забранено:
1.
когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в
лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне“;
- чл.20, ал.1 от ЗДвП -„Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни
средства, които управляват“;
- чл.20
, ал.2 от ЗДвП - „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране
скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на
местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания
товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на
видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите
са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато
възникне опасност за движението“.
С
това по непредпазливост причинил пътно-транспортно произшествие, при което са
причинени имуществени вреди на автобус „Ситроен Джъмпер“ с рег.№ ……,
собственост на „Професионална гимназия“ гр.Бяла, с директор П. Г. В., в размер
на 27 160,91лв. На понятието "значителни имуществени вреди" по
смисъла на обективния признак по чл.343, ал.1, б."а" от НК, би
отговаряла равностойността на 14 минимални работни заплати към момента на
извършване на деянието. Към 29.11.2018г. размерът на минималната работа заплата
е определен на 510лв. с ПМС № 316/20.12.2017г., поради което и няма съмнение,
че същият е налице.
От субективна страна деянието е
извършено при форма на вина непредпазливост – обвиняемият не е предвиждал
настъпването на обществено опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги
предвиди.
При индивидуализацията на наказанието,
съдът отчита като смекчаващи отговорността обстоятелства признаването на
вината, изразеното съжаление за случилото се от страна на обв. М., чистото му съдебно
минало и възстановените щети. Като отегчаващи отговорността обстоятелства
следва да бъдат отчетени причинените с деянието леки телесни повреди на Н. Х. Е.,
Р. О. Р. и Г. С. И. Съдът намира, че са налице предпоставките за освобождаване
на обвиняемия от наказателна отговорност с налагане на административно наказание,
тъй като за престъплението се предвижда наказание лишаване от свобода за срок до
една година или пробация, не е осъждан за престъпление от общ характер към
момента на деянието и не е освобождаван от наказателна отговорност по реда на
глава VIII, раздел IV от НК, а имуществените вреди от престъплението са
възстановени. Преценявайки наличието на превес на смекчаващите над отегчаващите
отговорността обстоятелства съдът намира, че на обвиняемия М. следва да бъде
наложено наказание глоба в минималния размер, предвиден в закона, а именно в
размер на 1 000лв., съобразявайки степента на обществена опасност на деянието и
дееца, както и имотното му състояние и доходи.
С
оглед разпоредбата на чл.78а, ал.4 от НК, съгласно която в правомощията на
решаващият съд, който налага глобата по ал.1 е да наложи и административно
наказание „Лишаване от право“ да се упражнява определена професия или дейност
за срок до три години, ако лишаване от такова право е предвидено за съответното
престъпление, настоящият състав на съд намира, че по отношение на обвиняемия
следва да бъде наложено кумулативно предвиденото в чл.343г от НК наказание, а
именно лишаване от право по чл.37, ал.1, т.7 от НК, като при индивидуализацията
на това наказание, съдът намира, че същото следва да е за срок от четири
месеца, считано от датата на влизане в сила на решението. Именно един такъв
срок на наказанието лишаване от право да управлява МПС, според настоящия
съдебен състав се явява справедливо и съответно на извършеното от обвиняемия
деяние, предвид всички релевантни за неговата индивидуализация обстоятелства,
изложени по–горе. Този размер на наказанието лишаване от право да управлява МПС
в най-пълна степен съответства на обществената опасност на обвиняемата като
водач на МПС и най–пълно би постигнало целите на наказанието по чл.36 от НК,
както по отношение на личната, така и по отношение на генералната превантивна
функция на наказанието.
С
оглед изхода на делото и на основание чл.189, ал.3 от НПК, в тежест на обвиняемия
бяха възложени и направените в хода на досъдебното производство разноски, в общ
размер на 1 865,14 лева, която сума следва да бъде заплатена в полза на
държавния бюджет по сметка на ОДМВР – Русе, както и сумата в размер на 5 (пет)
лева, в случай на служебно издаване на изпълнителен лист.
Съдът
намира, че така наложените наказания ще въздействат превъзпитателно върху
обвиняемия М.Т.М. и същият занапред ще се поправи.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/