Р Е Ш
Е Н И
Е
№ 84 09.05.2019
година град Търговище
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН
СЪД - ТЪРГОВИЩЕ тринадесети състав
На дeвeти април две хиляди и деветнадесета
година
В публично заседание
в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЛАМЕН
ДРАГАНОВ
Секретар Красимира Кирилова
като разгледа докладваното от председателя
НАХД № 179 по описа за 2019 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и слeдващите от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „Алек Вижън“ ЕООД гр. Търговище,
представлявано от К.Н.И., против Наказателно постановление № 255 от 03.09.2018
г., издадено от Кмет на Община Търговище, с което за извършени нарушения на чл. 17, ал. 1 т. 1 и чл. 17, ал. 2 от Наредбата за реда и условията
за поставяне на преместваеми обекти и съоръжения на територията на община
Търговище, и на основание чл. 36, ал. 1
и ал. 2 от
същата Наредба на дружеството
са наложени две административни наказания имуществени санкции в размер на по 1000.00
лева. В жалбата се изтъква, че наказателното постановление е издадено при
нарушаване на административно производствените правила, като липсвали
задължителни по закон реквизити, както и основания за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Ето защо се моли съда да отмени обжалваното наказателно постановление
като незаконосъобразно. В съдебно заседание жалбата се поддържа от пълномощник.
Ответникът – Община Търговище посредством
процесуалния си представител счита жалбата за неоснователна, а НП за правилно и
законосъобразно, и като такова моли съда да го остави в сила.
Съдът, след запознаване с преписката, прие за установено следното:
Жалбата е подадена в срок от лице с активна процесуална легитимация и е
допустима. По
същество жалбата е неоснователна.
При извършване на проверка
относно спазване разпоредбите на Наредбата за реда и условията за поставяне на преместваеми обекти и съоръжения на територията на община
Търговище на 04.04.2018 г. упълномощени служители на
Община Търговище посетили обект – заведение „Бистро на ловеца“, стопанисвано от
„Алек Вижън“ ЕООД гр. Търговище. Проверяващите
установили, че пред заведението са поставени 11 броя маси за консумация на открито
и два броя подиуми, без разрешение за поставяне, издадено от Главен архитект на
Община Търговище. Установили още, че на покритието над входа на заведението тип
„Маркиза“ е поставено остъкление, за което също
нямало издадено разрешение за поставяне, издадено от Главен архитект на Община
Търговище. За констатираните нарушения свидетелят Г.Г. –
старши експерт в Дирекция „УТ“ при Община Търговище, съставил на дружеството
АУАН № 1060/04.04.2018 г. Актът бил съставен за
нарушения на чл. 17 от Наредбата за реда и условията за поставяне на преместваеми обекти и съоръжения на територията на Община
Търговище. В срока по чл. 44, ал. 3 от ЗАНН жалбоподателят не е депозирал
писмени възражения срещу акта. Въз
основа на съставения акт Кметът
на Община Търговище е издал обжалваното Наказателно постановление № 255 от
03.09.2018 г., с което на дружеството, за нарушения на нарушения на чл. 17, ал.
1 т. 1 и чл. 17, ал. 2 от Наредбата за реда и условията за поставяне на преместваеми обекти и съоръжения на територията на община
Търговище, на основание чл. 36, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата са наложени две
административни наказания имуществени санкции в размер на по 1000.00 лева.
Видно от представените от
жалбоподателя писмени доказателства, на 24.04.2018 г. , след изпълнение на
изискванията на Наредбата за реда и условията за поставяне на преместваеми обекти и съоръжения на територията на община
Търговище, на Сдружение „Ловно – рибарско дружество – Търговище, Собственик на
обекта, е издадено разрешение от Кмета на общината за поставяне на търговски
маси за консумация на открито върху 15 кв. м. общинска площ. От обяснителната
записка към преписката се установява, че издаденото разрешение касае свободна
площ на част от тротоара северно от заведението и източно от съществуващото
покритие над входа тип „Маркиза“.
Така установената фактическа
обстановка съдът прие за доказана от показанията на разпитаните свидетели и
приложените към делото писмени доказателства. Актосъставителя
и свидетелите по акта в показанията си изцяло потвърждават констатациите по
акта, като са категорични, че към момента на извършване на проверката за поставени
11 броя маси за консумация на открито и два броя подиуми, както и за
поставеното остъкление на покритието над входа на заведението тип
„Маркиза“, няма издадено от Главен архитект на Община Търговище.
При така установеното съдът прави
следните правни изводи: От доказателствата по делото е безспорно, че пред заведение
„Бистро на ловеца“, стопанисвано от „Алек Вижън“ ЕООД
гр. Търговище, към момента на проверката - 04.04.2018
г. са били поставени 11 броя маси за консумация на открито, два броя подиуми на
общински терен, и
остъкление на
покритието над входа на заведението тип „Маркиза“, за които няма издадени
разрешения от Главен архитект на Община Търговище. В конкретния казус е ирелеватно обстоятелството, че дружеството е заплащало на
общината суми за ползване на общинските площи, както и че към момента на
проверката вече са били подадени документи за издаване на съответните
разрешения. Безспорен факт е, че към
момента на проверката разрешения от Главен архитект на Община Търговище не са
били издадени, а остъклението и и преместваемите
обекти са били поставени и заведението е работило. Разпоредбата на чл. 17, ал.
1, т. 1 от Наредбата изрично забранява поставянето на преместваеми
обекти и съоръжения без разрешение за поставяне, и в този смисъл наказващият
орган законосъобразно е издирил приложимата за първия случай случай нарушена
материално правна норма. Същото важи и по отношение на второто нарушение –
поставянето на остъкление на покритието над входа на
заведението тип „Маркиза“, за което също няма издадено разрешение за поставяне
– съгласно чл. 17, ал. 2 от Наредбата „се забранява…..остъкляването .… на вече
поставени преместваеми обекти, без разрешение от
органа, издал първоначалното разрешение за поставяне“. Законосъобразно са
приложени и санкционните норми на чл. 36, ал. 1 от Наредбата, предвиждаща за
нарушения на чл. 17, ал. 1, извършени от регистрирани търговци и други
юридически лица имуществена санкция в размер от 1000 лв
до 5000 лв, и чл. 36, ал. 2 от Наредбата, предвиждащи
за нарушения на чл. 17, ал. 2, извършени от регистрирани търговци и други
юридически лица имуществена санкция в размер от 1000 лв
до 2000 лв. Размерите и на двете наложени наказания имуществена санкция са към
минимумите, предвиден в разпоредбите на 36, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за реда
и условията за поставяне на преместваеми обекти и
съоръжения на територията на Община Търговище, и в този смисъл са съобразени с
тежестта на извършените нарушения. Следва да се отбележи, че в случая са
наложени имуществена санкция на търговско дружество, а съгласно чл. 83 от ЗАНН
тази отговорност е безвиновна и за да е налице
административно нарушение, е необходимо да е осъществен съставът на нарушението
единствено от обективна страна.
Съдът не констатира в хода на
административно наказателното производство да са допуснати процесуални
нарушения, които да са съществени и които да са довели до цялостното му
опорочаване. АУАН и НП са издадени от компетентни органи, по предвидения от
закона ред и форма, съдържат изискуемите от ЗАНН реквизити. АУАН и НП са
подписани и връчени на жалбоподателя. Действително НП е връчено със значително
закъснение след издаването му, но това закъснение не води до опорочаване на
наказателното производство, нито до изтичане на предвидените срокове за
погасяване на административно наказателно преследване.Налице е яснота относно
административното нарушение, вменено на жалбоподателя. В АУАН и в НП описанието
на нарушенията, макар и лаконично, са в достатъчна степен разбираеми и
позволяват на наказаното лице да разбере какви нарушения са му вменени. Доказателство
за това е и съдържанието на жалбата, по която е образувано настоящото
производство от което става ясно че управителят на дружеството е наясно с Наредбата
за реда и условията за поставяне на преместваеми
обекти и съоръжения на територията на Община Търговище, предприел е стъпки за получаване
на разрешение , но не е изчакал получаването на такива.
Съдът намира, че в случая не са
налице основания за приложение на чл. 28 от ЗАНН, тъй нарушенията не се
отличават с по - ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от
този вид. Нарушенията са извършено в заведение, намиращо се в централната част
на гр. Търговище, което според изнесеното в жалбата се стопанисва от дружеството
- жалбоподателя вече няколко години, поради които обстоятелства съдът не намира
основание да квалифицира нарушението като маловажен случай. Не може да се
приеме като смекчаващо вината обстоятелството, че преди издаване на
наказателното постановление дружеството се е снабдило с разрешение за поставяне
на преместваеми обекти. Видно от представеното ведно
с жалбата Разрешение от Кмета на общината, същото касае единствено свободна
площ на част от тротоара северно от заведението и източно от съществуващото
покритие над входа тип „Маркиза“, като за масите, поставени под покритие тип
„Маркиза“, и остъклението на това покритие, няма
издадени разрешения. Не е в предмета на доказване по настоящото дело защо за
тези съоръжения няма издадени разрешения, но съгласно чл. 18, ал. 5 от
Наредбата Заявлението за издаване на разрешение се придружава от схема за
разполагане и проект за преместваемия обект или съоръжение.
Жалбоподателят не е представил копие от подаденото пред общината заявление, но
представените схема и проект касаят единствено свободната площ на част от
тротоара северно от заведението. Поради това съдът счита, че и самото заявление
е подадено само за тази част от ползваната площ, за която е подадено изрично
заявление. От това следва извода, че през цялата 2018 г. заведението е работело
и ползвало преместваемите обекти без съответно
разрешение, което е самостоятелно основание да се изключи приложимостта на чл.
28 от ЗАНН.
С оглед на гореизложеното съдът
намира жалбата за неоснователна, а обжалваното по настоящото дело наказателно
постановление за законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
Постановление № 255 от 03.09.2018 г., издадено от Кмет на Община Търговище, с
което на „Алек Вижън“ ЕООД гр. Търговище, представлявано от К.Н.И., на основание чл.
36, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за реда и условията за поставяне на преместваеми обекти и съоръжения на територията на Община
Търговище са наложени две административни наказания - имуществени санкции в
размер на по 1000.00 лева, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Търговище в
четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :