Р Е Ш
Е Н И Е
Номер 362/26.2.2019г. Година 2019 Град Варна
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Варненският районен съд тридесет
и осми състав
На седми февруари Година
две хиляди и деветнадесета
В публичното съдебно заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : РОСИЦА ШКОДРОВА
като разгледа докладваното от Председателя наказателно
административен характер дело номер 5081 по описа за две хиляди и осемнадесета
година.
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ НП № 23-0001053/15.11.2018г.
на Началник Областен отдел „АА“ гр. Варна, с което на „Дери Морган Транспорт“
ЕООД е наложено административно наказание
ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 5000 лева на основание чл.97 ал.1 предл.
последно от Закона за автомобилните превози.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че мотивите са
изготвени.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
МОТИВИ: Производството е образувано по жалба на представляващ
дружеството против наказателното постановление на административно наказващият
орган, с което е наложено административно наказание имуществена санкция.
В жалбата се изразява
позиция, че неправилно е определена датата на нарушението. Счита се и , че
неправилно е квалифицирано и санкционирано нарушението. В съдебно заседание
жалбата се поддържа от процесуален представител.
По същество се иска отмяна на
наказателното постановление като се доразвиват основанията, изложени с жалбата.
Представител на органа, издал
наказателното постановление моли съда да потвърди наказателното постановление
като правилно и законосъобразно.
След преценка на събраните по
делото доказателства съдът прие за установено от фактическа страна следното:
При извършена проверка на
дейността на „Дери Морган транспорт“ ЕООД, служители към ОО“АА” Варна,
установили, че превозвача, лицензиран за извършване на международен обществен
превоз на товари на територията на общността е извършил международен
автомобилен превоз на товари с МПС „Скания“ с рег.№В2346ВХ.
От
превозвача, с покана рег.№12-00-00-413/04.06.2018г. била изискана информация от
паметта на дигиталния тахограф, монтиран
в превозното средство за всички извършени превози за периода 01.10.2017г. до
31.12.2017г.
Информацията не била предоставена на проверяващите.
След като
констатирал горното, на 14.06.2018г. служител на ОО АА към съставяне на акт за
установяване на административно нарушение. В съдържанието на акта било описано
установеното нарушение и била посочена правна квалификация на същото. В графата
за възражения било вписано, че няма такива.
Възражения не
постъпили в тридневния срок.
Впоследствие на
16.10.2018г. било издадено НП, видно от съдържанието на което административно
наказващия орган изцяло е възприел фактическата обстановка, описана в акта за
установяване на административно нарушение. На описаното нарушение била дадена
правна квалификация по чл.91б ал.1 т.1 от ЗАвП и въззивното дружество било
санкционирано на осн. чл.97 ал.1 предл. последно от Закона за автомобилните
превози.
Гореизложената
фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото
доказателства- покана рег.№12-00-00-413/04.06.2018г.; кореспонденция; приемо –
предавателен протокол от 11.06.2018г.; протокол от контролна проверка; СРМПС,
справка относно лицензи и др.
За да се произнесе по жалбата
, съдът преди всичко констатира основателността на възражението относно
неправилно приложение на материалния закон.
От дружеството превозвач не е
предоставена на контролните органи изисканата от тях за периода от 01.10.2017
г. до 31.12.2017 г. информация от паметта на дигиталния тахограф
"Stoneridge Elc. SE 5000" сериен № ********** монтиран на
притежаваното от него МПС от категория N3 с рег. №В2346ВХ. Т. е. нарушението
точно и ясно е описано, че се състои в непредставяне от превозвача на
информация именно от паметта на дигиталния тахограф на даденото МПС и то за
период от време, който е изминал преди повече от половин година. Нарушението
касае глава VІІ "Контрол" на Закона за автомобилните превози, в която
са разписани задълженията на превозвачите при извършване на проверки от
контролните органи на дейността им.
На превозвачите са вменени
различни задължения с чл. 91б и чл. 91в от ЗАвтП. Съгласно чл. 91б, ал. 1 от
ЗАвтП превозвачите и собствениците на автогари са длъжни:
т. 1. - да предоставят на
служителите от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за
проверка всички документи, свързани с превозите на пътници и товари;
т. 2-да осигуряват на
служителите от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация"
достъп до гаражи, сервизи, автогари и всички други помещения, свързани с
дейността по превозите на пътници и товари или с автогаровото обслужване на
тази дейност.
В чл. 91в от ЗАвтП са
разписани задълженията на превозвачите, ръководителите на предприятия и лицата,
извършващи превози за собствена сметка:
- да съхраняват най-малко
една година след тяхното приключване тахографските листове от аналогови
тахографи; информацията, извлечена от паметта на дигиталния тахограф и от
картата на водача; пътните листове;
- да ги предоставят за
проверка от контролните органи.
Така, установеното от доказателствата по делото и
описано в обстоятелствената част на АУАН и на НП нарушение изразяващо се в
непредставяне на 14.06.2018 г. от "Д.т."ЕООД -с. Ветрино на
информация от паметта на дигиталния тахограф на даденото МПС за периода, който
попада в едногодишния срок за който превозвача е длъжен да я съхранява, е
неизпълнение на задължение по чл. 91в т. 2 от ЗАвтП, т. е. нарушение на тази
законова разпоредба. С АУАН и в НП нарушението не е правилно квалифицирано. При
съпоставка на чл. 91б и чл. 91в от ЗАвтП е видно, че чл. 91в от ЗАвтП за
разлика от чл. 91б касае информацията за приключилите превози през предходния
едногодишен период, за които превози е приключило използването на издадените
пътни листи; на тахографските листове, които са били поставени в аналоговите
тахогртафи; по съответния ред е извлечена информацията от паметта на дигиталния
тахограф и от картата на водача. В случая няма спор, че изисканата и
непредставена от превозвача информация е за изминал преди повече от половин
година период, задължението за съхраняване на информация и предоставянето й на
превозвача е разписано в чл. 91в от ЗАвтП.
Неправилната правна
квалификация на извършеното е обусловила издаване на НП и налагане на
имуществена санкция на основание на административно-наказателната разпоредба
на чл. 97, ал. 1 предл. последно от
ЗАвтП, която не е приложима за нарушение на чл. 91в, т. 2 от ЗАвтП. В случая за
установеното нарушение е следвало да бъде издадено НП на основание чл. 104, ал.
7 от ЗАвтП, която предвижда на превозвач или на лице по чл. 12б, ал. 1,
извършващо превози за собствена сметка, които не съхраняват тахографските
листа, разпечатките и извлечените данни от дигиталния тахограф или картата на
водача за период 365 дни или отказват да ги предоставят за проверка от
контролните органи, да се налага имуществена санкция 5000 лв. По изложените
вече съображения за периода, за който е поискана и не е предоставена от
дружеството-превозвач информация, тази е била приложимата за конкретното
нарушение административно-наказателна разпоредба. Като не е приложил чл. 104,
ал. 7 от ЗАвтП, а е издал НП на основание
чл. 97, ал. 1 предл. последно от ЗАвтП, която е приложима за друг вид
нарушение - на чл. 91б, ал. 1, т. 1 от ЗАвП, административнонаказващият орган е
издал неправилно и незаконосъобразно НП, което следва да бъде отменено.
Водим
от горното, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: