Решение по дело №6/2021 на Районен съд - Средец

Номер на акта: 260008
Дата: 16 март 2021 г. (в сила от 14 юни 2021 г.)
Съдия: Венета Димитрова Стефанова-Иванова
Дело: 20212170200006
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е Ш  Е  Н  И  Е  

 

гр.Средец, 16.03.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд - Средец, III наказателен състав, в публично заседание на седемнадесети февруари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                                               Районен съдия: Венета Иванова

 

при секретаря Костадинка Лапова, като разгледа докладваното от съдията Иванова НАХД № 6/2021г. по описа на Районен съд - Средец, въз основа на данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството пред РС-Средец е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН и е образувано по жалба на Ж.Д.Ж., ЕГН **********, -кметски наместник на с.Зорница, общ.Средец, обл.Бургас срещу наказателно постановление № 68/14.12.2020г., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите -Бургас, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1400 /хиляда и четиристотин/ лева, на основание чл.151, ал.1, т.4  от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ за нарушение по чл.112, ал.1, т.5 от същия закон.

Във въззивната жалба се излагат основания за материална и процесуална незаконосъобразност на наказателното постановление с искане за отмяна на същото.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява  и не се представлява.

Процесуалният представител на административнонаказващия орган изразява становище, че обжалваното постановление е в съответствие със закона. Моли съда да го потвърди като законосъобразно и обосновано. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Съдът приема, че жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, от заинтересовано да обжалва лице и съдържа необходимите реквизити, поради което е допустима.

Районен съд - Средец, след като анализира събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:

На  25.06.2020 год. била извършена проверка от страна на РИОСВ –Бургас въз основа на писмо на Върховна административна прокуратура, входирано в МОСВ и писмо на Министерството на околната среда и водите за установени от прокуратурата 34 бр. нерегламентирани замърсявания и сметища на територията на община Средец. При извършената на посочената дата проверка на място били установени част от посочените от прокуратурата сметища, като три от тях били в землището на с.Зорница –след второто дере по посока гр.Ямбол, три броя замърсени терени с битов и строителен отпадък.

За извършената проверка бил съставен констативен протокол № 017630/К-13-75, в присъствието на мл.експерт „Екология“ при община Средец, който подписал същия.

Във връзка с констатациите и във връзка със заповед № 15/10.01.2020г. на Кмета на Община Средец инж.Ж., с която е възложено на кметовете и кметските наместници на населените места от община Средец да упражняват постоянен контрол на дейностите, свързани с отпадъците, на 03.08.2020г. актосъставителят Х.И. съставила акт за установяване на административно нарушение на кметския наместник на с.Зорница и настоящ жалбоподател за нарушение на чл.112, ал.1, т. 5 от ЗУО. Актът бил съставен в присъствие на нарушителя и подписан от него.

Същият депозирал възражение по така съставения АУАН в законоустановения срок. Видно от съдържанието му жалбоподателят твърди, че въпросните сметища са образувани преди 03.01.2020г.-датата, на която той е заел длъжността и с докладна записка от 16.03.2020г. той е уведомил кмета на община Средец за въпросните сметища и е поискал съдействие за почистването им, както и че като кметски наместник не разполага с човешки и финансови ресурси и с подходяща техника за извършване на почистването.

След запознаване с направените възражения, адмнистративнонаказващият орган счел същите за неоснователни и издал обжалваното в настоящото производство наказателно постановление. 

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган – Директор на РИОСВ, оправомощен със Заповед № РД-622/08.08.2012г. на Министъра на околната среда и водите. Актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентно лице, оправомощено със заповед № РД-5/16.01.2017г. на Директора на РИОСВ Бургас. Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок.

Разпоредбата на чл.112, ал.1, т.5 от ЗУО посочва,  че кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице контролира дейностите, свързани с изоставянето на битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне.

Видно от приложената по делото заповед № 15/10.01.2020г. кметът на Община Средец е възложил на кметовете и кметските наместници на населените места от Община Средец да упражняват контрол за опазване на чистотата на населеното място и обществения ред, да определят места за събиране на битови и други видове отпадъци, да предотвратяват изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и /или създаването на незаконни сметища, да информират населението и да разясняват прилаганите системи за управление на отпадъците , въведени от Община Средец, да съставят актове на нарушителите по Наредба  № 1 за поддържане и опазване на обществения редна територията на Община Средец, да организират и следят за почистването на уличните платна, площадите , алеите , парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване.

Посочената като нарушена норма на чл.112, ал.1, т.5 от ЗУО обаче не предвижда  конкретно правило за поведение на задължените длъжностни лица, а посочва само общото задължение да осъществяват контрол. Конкретните правила за извършване на този контрол и правомощията на длъжностните лица са подробно регламентирани в чл. 19чл. 119 от ЗУО и в наредбите, издадени въз основа на чл. 13, ал. 1 и чл. 22, ал. 1 от ЗУО. АНО не е посочил в НП коя конкретно правна норма предвижда описаните в НП дължими действия, които жалбоподателя, в качеството си на кметски наместник, не е изпълнил и по този начин е извършил виновно нарушението, за което е наказан. Административният контрол както всяка административна дейност, е правно регламентиран, т. е. действията, с които той се осъществява и правомощията на контролните органи, са конкретно описани в правни норми. Именно неизпълнението на тези правно регламентирани действия, т. е. бездействието, води до неизпълнение на вменените контролни функции от страна на съответното длъжностно лице, т. е. до извършване на административно нарушение.

Нито в акта за установяване на административното нарушение, нито в наказателното постановление е посочено какви конкретни мерки/действия не е предприел жалбоподателят, за да бъде ангажирана отговорността му. Липсата на конкретизация в какво точно се изразява бездействието на нарушителя ограничава процесуалните му права и препятства възможността му да разбере какво конкретно действие не е извършил, за да бъде ангажирана отговорността му по посочената за нарушена правна норма. Тези пропуски в съдържанието на наказателното постановление го правят незаконосъобразно като несъответстващо на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Това нарушение при издаване на НП е довело до нарушаване правото на защита на жалбоподателя да разбере в какво точно е обвинен и коя норма е нарушил.

Настоящият състав намира, че АНО не е приложил и правилната санкционна норма. Описаното в НП деяние осъществява от обективна страна състава на чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО, съгласно който кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването им се наказва с глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание. Тази санкционна норма кореспондира с вменената с чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО отговорност на кмета на общината за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им. След като деянието осъществява състава на чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО, тази норма се явява специална по отношение на чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО, която предвижда санкции за неупражнен общ контрол по чл.112 от ЗУО и изключва нейното приложение.

Извън посоченото, видно от показанията на актосъставителя И., в хода на административнонаказателното производство не са събрани доказателства, че в периода, в който кметският наместник на с.Зорница е следвало да предприеме мерки за недопускане на изоставяне на битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне на неразрешени за това места, а именно 10.01.2020г.-25.06.2020г., на процесното сметище са изхвърляни и изоставяни такива отпадъци, както и не са ангажирани  такива доказателства, поради което вмененото му нарушение се явява недоказано. Обстоятелството, че не са представени констативни протоколи за установяване на административни нарушения, дадени предписания, съставяне на АУАН, не води еднозначно до извода, че кметският наместник не е предприел мерки за недопускане на изоставяне на битови отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне на неразрешени за това места, съответно че в посочения период е имало изхвърляне или изоставяне на битови отпадъци.

Грешното посочване на ЕГН на нарушителя в АУАН и НП, а именно вместо ********** е посочено ************ по мнение на настоящия състав не съставлява съществено процесуално нарушение, поради обстоятелството, че нарушителят е надлежно индивидуализиран чрез посочване на три имена и длъжност.

Предвид всичко гореизложено настоящият състав намира, че следва наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно.

При този изход на спора разноски се полагат на жалбоподателя , но той не е претендирал такива, поради което съдът не дължи служебно произнасяне в тази насока.

По изложените съображения, на основание  чл.63, ал.1 от ЗАНН, Средецкият районен съд

Р  Е  Ш  И :

 

    ОТМЕНЯ наказателно постановление № 68/14.12.2020г., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите -Бургас, с което на Ж.Д.Ж.-кметски наместник на с.Зорница, общ.Средец, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1400 /хиляда и четиристотин/ лева, на основание чл.151, ал.1, т.4  от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ за нарушение по чл.112, ал.1, т.5 от същия закон.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                              Районен съдия:........................