Решение по дело №2888/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260421
Дата: 5 ноември 2020 г. (в сила от 1 декември 2020 г.)
Съдия: Тодор Димитров Митев
Дело: 20202120202888
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е Ш  Е  Н  И  Е

№ 260421

 

гр.Бургас, 05.11.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, 47-ми наказателен състав, в публично заседание на девети октомври две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                    

                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: ТОДОР МИТЕВ

 

при участието на секретаря *, като разгледа НАХД № 2888 по описа на БРС за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод жалба на Ваньо Любомиров Милков, ЕГН: ********** в качеството му на едноличен търговец с фирма ЕТ „*“ ЕИК *против наказателно постановление № */10.02.2020г. издадено от Началник на Отдел „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална Агенция за приходите, с което за нарушение на чл. 118, ал. 4 от ЗДДС и разпоредбите на пар. 21, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр, чл. 185, ал. 1 от ЗДДС на търговеца е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.

С жалбата се иска отмяна на обжалваното наказателно постановление.

В съдебно заседание *се явява лично, поддържа жалбата и моли за отмяна на наказателното постановление.

За Административнонаказващият орган, се явява юрисконсулт Чолакова, надлежно упълномощена, която оспорва жалбата. Моли за потвърждаване на наказателното постановление.

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл.59, ал.2 ЗАНН (НП е било връчено на 15.06.2020 г., а жалбата е депозирана на 17.06.2020 г.). Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима.

На 18.01.2020г. от св. Т.Х.Л. е съставен АУАН срещу ЕТ „*“ ЕИК *за това, че на 13.01.2020г. в 16,19 часа при извършена проверка на магазин за текстил в гр. Бургас, пл. „Баба Ганка“ 8, има инсталирано и въведено в експлоатация фискално устройство, като за дата 10.01.2020г. дружеството имало регистрирани служебни операции, а от фискалното устройство не е отпечатан дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет. Фискалното устройство не поддържало функциите за автоматично генериране на дневни финансови отчети с нулиране и запис във фискалната памет за всеки работен ден. Това се потвърждавало от разпечатка на периодичен отчет за периода 09.01.2020 до 13.01.2020, с което била нарушена разпоредбата на пар. 21, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ.

АУАН е връчен на жалбоподателя като срещу него не са постъпили възражения.

АНО е възприел констатациите и фактите описани в АУАН и е издал обжалваното наказателно постановление като за нарушение на чл. 118, ал. 4 ЗДДС и разпоредбите на пар. 21, ал. 2 от  Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. чл. 185, ал. 1 ЗДДС е наложил имуществена санкция в размер на 500 лева.

Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени и гласи доказателства и доказателствени средства, които взаимно се допълват и са непротиворечиви. По същество фактическата обстановка не се оспорва и от жалбоподателя.

Съдът намира, че АУАН и наказателното постановление са издадени от компетентни органи. Формално АУАН и НП отговарят на изискванията на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН, но съдът намира, че в случая неправилно не е направена преценка на нормативната уредба.

Съгласно чл.3, ал.1 от ЗАНН, за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. Изключение от това правило налага ал.2 от същия текст, който предвижда, че ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Наказателното постановление не е влязло в сила, предвид процедурата по обжалването му и към настоящия момент е налице хипотезата на чл.3, ал.2 от ЗАНН.

С изменението на чл.39, ал.1 от Наредба № H-18 с ДВ бр.52 от 2019г. отпада задължението за лицата по чл.3, които използват ФУ и ИАСУТД да отпечатват дневен финансов отчет, като приложението на нормата е поставено под условие на основание § 21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г. (Изм. и доп. - ДВ, бр.9/2020г., в сила от 31.01.2020 г., изм. бр.68/31.07.2020г., в сила от 31.07.2020г.), която гласи, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1, но не по-късно от 30 септември 2020г., лицето по чл.3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. В тези случаи лицата по чл.52, ал.3 са длъжни да обновят версията на фърмуера на въведените в експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл.10, ал. 9 нова версия в срока по изречение първо.

В случая, към момента на постановяване на настоящото решение срокът предвиден в §21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г., за въвеждане на ползваното ФУ в съответствие с новите изисквания е изтекъл на 30.09.2020г. и лицата по чл.3 от Наредбата нямат задължението да отпечатват дневен финансов отчет, тоест към момента е действаща по-благоприятна за дееца разпоредба, при която е отпаднало посоченото задължение. Действително по делото не се установява касатора да е привел своето ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1 от Наредба Н-18, в посочените срокове, но дори и да не го е сторил, това деяние би било различно от процесното административно нарушение. Ето защо, деянието за което е санкциониран касатора - неотпечатване дневен фискален отчет с нулиране и запис във фискалната памет за дата 13.01.2020г., към настоящия момент, не съставлява административно нарушение по смисъла на §21, ал.2  от  Наредба № Н-18/06г., във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, поради което са налице и основанията по чл.3, ал.2 от ЗАНН за отмяна на наказателното постановление.

В горепосочения смисъл са и Решение № 1488 от 03.11.2020 г. по к. адм. н. д. № 1962 / 2020 г. на XIX състав на Административен съд – Бургас, Решение № 1480 от 02.11.2020 г. по к. адм. н. д. № 1845 / 2020 г. на XVI състав на Административен съд – Бургас,  Решение № 1349 от 16.10.2020 г. по к. адм. н. д. № 1437 / 2020 г. на XVI състав на Административен съд – Бургас, Решение № 1348 от 16.10.2020 г. по к. адм. н. д. № 1436 / 2020 г. на XVI състав на Административен съд – Бургас и др.

Предвид гореизложеното и на основание и на основание чл.63, ал.1, предл. 3 от ЗАНН, Бургаският районен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № */10.02.2020г. издадено от Началник на Отдел „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална Агенция за приходите, с което за нарушение на чл. 118, ал. 4 от ЗДДС и разпоредбите на пар. 21, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр, чл. 185, ал. 1 от ЗДДС на ЕТ „*“ ЕИК *е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.

 

                                                                        

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ТОДОР МИТЕВ

Вярно с оригинала: Д.Б.