Решение по дело №121/2019 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 193
Дата: 20 декември 2019 г. (в сила от 10 февруари 2020 г.)
Съдия: Боряна Александрова
Дело: 20191620200121
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 март 2019 г.

Съдържание на акта

                                     Р   Е   Ш   Е  Н   И   Е

                                         Гр.Лом, 20.12.2019г.

                     

                       В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

       Ломски районен съд, трети наказателен състав, в открито съдебно заседание  на 30 октомври две хиляди и деветнадесета, година, в състав:                                                                          

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ : Боряна Александрова

 

        при секретаря В.Младенова, като се запозна с докладваното от съдията Александрова АНД №121/19г. по описа на ЛРС, за да се произнесе взе предвид следното :

         Жалбоподателят В.К. с ЕГН ********** *** обжалва издаденото от Директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София Георги Митков Начев Наказателно постановление № 11-01-166 от 27.10.2017г., с което на осн. чл.129, ал.5 във вр. с чл.127, ал.2 от Закона за обществените поръчки  /ред.ДВ бр.28/2004г., отм. ДВ бр.13 от 16.02.2016г.-отм./ и Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017г. на Министъра на финансите му е  наложено административно наказание „Глоба” в размер на 500лв /петстотин лева/, за извършено нарушение на чл.101а, ал.2 във вр. с чл.101а, ал.1 във вр. с чл.14, ал.4, т.2 от ЗОП /ДВ бр.28/2004г. отм. ДВ бр.13/16.02.2016г./

       В с.з. жалбоподателят  не се явява, вместо него се явява адв.Л.А. от МАК, която поддържа жалбата и моли съда да отмени изцяло издаденото НП, като незаконосъобразно.

       Въззиваемият не се явява, не се представлява. По делото са постъпили Писмени бележки от юрисконсулт К.Цекова, в които моли съда да постанови решение, с което да потвърди издаденото НП изцяло, като правилно и законосъобразно.

      Доказателствата по делото са писмени и гласни.

       Съдът, след като се запозна със събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната взаимна връзка и съвкупност, както и във връзка с доводите и становищата на страните, намери за установено следното :

       Първоначално в ЛРС по същата жалба е било образувано АНД № 633/17г., като съдията е постановил своя съдебен акт, което решение е било обжалвано пред АС Монтана, като тази инстанция е отменила решението на ЛРС по делото, аргументирайки се, че съдът не се е произнесъл по въпроса по допустимостта на жалбата, т.е. дали същата е подадена в срок, при новото разглеждане е образувано настоящето АНД № 121/19г.

      По отношение на допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е подадена в срок, като мотивите на съда за това са следните:

    Изрично съдът е поискал информация от страните по делото, както и от третото неучастващо по делото лица-в случая куриерската фирма, късето се установява, че жалбоподателя е изпратил процесната жалба на 06.11.2017г. , ползвайки услугите на „МиБМ Експерс“ ООД, като същите са я доставили в АНО на 08.11.2017г., т.е. съдът намира, че в случая следва да се тълкува в полза на жалбоподателя, а именно ,че така подадената жалба е в законноустановения срок, поради което се явява и процесуално допустима.

        По основателността:

       С Наказателно постановление № 11-01-166 от 27.10.2017г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София Георги Начев, на жалбоподателят В.Е.К. ***, на осн. чл.129, ал.5 във вр. с чл.127, ал.2 от Закона за обществените поръчки  /ред.ДВ бр.28/2004г., отм. ДВ бр.13 от 16.02.2016г.-отм./ и Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017г. на Министъра на финансите му е  наложено административно наказание „Глоба” в размер на 500лв /петстотин лева/, за извършено нарушение на чл.101а, ал.2 във вр. с чл.101а, ал.1 във вр. с чл.14, ал.4, т.2 от ЗОП /ДВ бр.28/2004г. отм. ДВ бр.13/16.02.2016г./, а именно за това, че към 20.9.01.2016г. в с.Медковец, обл.Монтана, в качеството му на Кмет на Община Медковец и възложител на обществени поръчки по чл.7, т.1 от ЗОП /отм./ не е предприел действия за избор на изпълнител на обществена поръчка за услуга за сметосъбиране и сметоизвозване чрез събиране на оферти с публикуване на публична покана, при условията и реда на Глава осма „а“ от ЗОП /отм./, въпреки наличието на законоустановените условия /обект, субект и стойност на услугата/. За периода 01.01.2016г. до 31.01.2016г. въз основа на разходооправдателни документи /фактури/ издадени от „Астон сервиз“ ООД гр.Монтана, кметът на община Медковец е одобрил разходи по бюджета на общината за сметосъбиране и сметоизвозване на обща стойност 42 918лв без ДДС, които попадат в стойностния праг на чл.14, ал.4, т.2 от ЗОП /отм./ По този начин изпълнителят на услугата „Астон сервиз“ ООД гр.Монтана е бил определен, без да са събрани оферти с публикуване на покана при условията и по реда на Глава осма „а“ от ЗОП /отм./.

       В с.з. процесуалният представител на жалбоподателят пледира за отмяна на НП изцяло, като незаконосъобразно, тъй като е издадено при съществени процесуални нарушения, допуснати в хода на проведеното административнонаказателно производство. В условията на алтернативност моли съда ако прецени, че е налице описаното нарушение и същото може да се вмени във вина на жалбоподателят, да приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, като приеме, че случаят е маловажен, не са настъпили вреди и същото е извършено за първи път.

       В Писмените си бележки процесуалният представител на въззиваемият ю.к.К.Цекова  взема становище за неоснователност на жалбата и тъй като извършеното административно нарушение е доказано по безспорен и категоричен начин моли съда да издаде решение с което потвърди НП. Намира, че от събраните доказателства по делото безспорно е установено, извършеното нарушения, а при съставяне на АУАН няма допуснати съществени процесуални нарушения.

      По същество жалбата се явява неоснователна.

      От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установи по категоричен и безспорен начин следната фактическа обстановка :

      Със Заповед № ФК-10-292 от 28.03.2017г. издадена от Директора на АДФИ гр.София Г.Н.на св.Н.С.–гл. финансов инспектор е възложено извършването на финансова инспекция на Община Медковец, обл.Монтана, като провери законосъобразността на отчетените през 2016г. разходи за дейностите по чл.66, ал.1 от ЗМДТ /действия по събиране и сметоизвозване на отпадъци в общината/, в това число спазване на нормативната уредба в областта на обществените поръчки, сключените договори и изпълнението им. Финансовата инспекция е следвало да се извърши за 35 работни дни, с начална дата 29.03.2017г. и крайна дата 22.05.2017г.

       По време на извършената проверка св.С. констатирала, че през 2016г. Кмета на Община Медковец в качеството на възложител на обществена поръчка не е провел такава за сметосъбирането и сметоизвозването на територията на общината, по реда на Глава VІІІ от ЗОП /отм./ За констатациите по време на проверката бил съставен Констативен протокол от 05.05.2017г.

       На 10.05.2017г. в изнесеното работно място на АДФИ гр.Монтана, св.Н.С. в присъствието на св.Т.Т. и С.С. и нарушителя съставила АУАН № 11-01-166 от 10.05.2017г., в който описала установеното при финансовата проверка административно нарушение на чл.101а, ал.2 във вр. с чл.101а, ал.1 във вр. с чл.14, ал.4, т.2 от ЗОП /отм./. Актът бил подписан от жалбоподателят с възражение.

        В законноустановения три дневен срок жалбоподателят депозирал писмени възражения срещу съставеният АУАН до директора на АДФИ гр.София, за допуснати съществени нарушения при съставянето на акта, и с искане за приложение на чл.28 от ЗАНН в условията на алтернативност.

        Впоследствие въз основа на така съставеният АУАН, АНО издал атакуваното НП № 11-01-166 от 27.10.2017г., с което на жалбоподателят, на осн. чл.129, ал.5 във вр. с чл.127, ал.2 от Закона за обществените поръчки  /ред.ДВ бр.28/2004г., отм. ДВ бр.13 от 16.02.2016г.-отм./ и Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017г. на Министъра на финансите му е  наложено административно наказание „Глоба” в размер на 500лв /петстотин лева/, за извършено нарушение на чл.101а, ал.2 във вр. с чл.101а, ал.1 във вр. с чл.14, ал.4, т.2 от ЗОП /ДВ бр.28/2004г. отм. ДВ бр.13/16.02.2016г./.

       При извършена служебна проверка на представените по делото АУАН и НП съдът констатира, че същите са издадени от компетентните длъжностни лица и съдържат формалните реквизити предвидени в нормите на чл.42 и чл. 57 от ЗАНН.

       Съгласно разпоредбата на чл.14, ал.4, т.2 от ЗОП /отм./ Възложителите могат да не провеждат процедурите по закона, но са длъжни да прилагат условията и реда на глава осма "а" при обществени поръчки с обект по чл. 3, ал. 1 на стойност без ДДС: за доставки или услуги - от 20 000 до 66 000 лв., а когато поръчката е с място на изпълнение извън страната - от 66 000 до 132 000 лв.

        По време на извършената финансова инспекция и проверката по документи е установено, че услугите за сметосъбиране и сметоизвозване са извършени възоснова на първични платежни документи – фактури и са в размер на 42 918лв без ДДС, като с изпълнителя „Астон сервиз“ ООД гр.Монтана Община Медковец няма сключен договор. Средствата за платени за периода от 01.01. до 31.12.2016г.

      Наред с това от представената по време на финансовата инспекция справка изх.№ 36-70154/02.05.2017г. през 2015г. Община Медковец е отчела разходи за извършени от същия изпълнител „Астон сервиз“ ООД гр.Монтана услуги по сметосъбиране и сметоизвозване на стойност 38 515,80лв без ДДС. 

       По смисъла на чл.15, ал.2, т.2, б.“а“ от ЗОП /отм./ въпросните услуги имат характер на периодично повтарящи се услуги, поради което и прогнозната стойност от 38 515,80лв също попадат в посочения стойностен праг по чл.14, ал.4, т.2 от ЗОП /отм./, като възложителите могат да не провеждат процедурите по закона, но са длъжни да прилагат условията и реда на глава осма "а" при обществени поръчки с обект по чл. 3, ал. 1 на стойност без ДДС.

       В случая при извършване на услугите по събиране и извозване на битовите отпадъци на територията на Община Медковец през 2016г., кметът на общината е могъл да не провежда обществена поръчка, но е бил длъжен да приложи условията и реда на Глава осма „а“ от ЗОП /отм./ От събраните по делото писмени и гласни доказателства се налага извода, че жалбоподателят в качеството си на кмет е одобрил през 2016г. разходи за сметосъбиране и сметоизвозване в размер на 42 918лв без ДДС, за което изпълнителят „Астон сервиз“ ООД гр.Монтана е издал фактури на същата стойност, без да са приложени условията и реда на Глава осма „а“ от ЗОП /отм./

      Съдът намира, че правилно, обосновано и законосъобразно АНО е ангажирал административно-наказателната отговорност на жалбоподателят за извършено нарушение на чл.101а, ал.2 във вр. с чл.101а, ал.1, във вр. с чл.14, ал.4, т.2 от ЗОП /отм./, съобразно действащия закон към датата на извършване на нарушението–29.01.2016г., като наложеното административно наказание е в минималния предвиден в закона  размер от 500лв /петстотин лева/.

       Съдът намира за неоснователни доводите за допуснато процесуално нарушение, с оглед неприлагане на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. В случая с оглед обекта на защитените обществени отношения и стойността на доставката, за която не е приложен редът на ЗОП /отм./ правилно и законосъобразно АНО не е приложил цитираната правно норма. В жалбата не са посочени други  конкретни обстоятелства, които да обуславят малозначителност на деянието на жалбоподателят спрямо другите нарушения от този вид. Поради това наложеното наказание в минимален размер се явява съответно на извършеното административно нарушение.

       Последвалата нормативна промяна с влизане в сила на нов Закон за обществените поръчки /обн. ДВ, бр.13 от 16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г./ не въвежда по-благоприятен режим за нарушителя.

        В нормата на чл.256 ал.2 от ЗОП е предвидена административно наказателна отговорност за възложител, който сключи договор, без да проведе процедура за възлагане на обществена поръчка при наличие на основания за това, като се наказва с глоба в размер 10 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 50 000 лв. В този смисъл деянието, за което е наказан касатора продължава да бъде административно нарушение.

      Водим от горното съдът намира, че депозираната жалба се явява неоснователна, и като такова следва да бъде оставена без уважение, а издаденото НП да бъде потвърдено изцяло, като правилно и законосъобразно, за това,  и на осн. чл.63 от ЗАНН

 

 

 

                                        Р  Е  Ш  И  :

             

 

       ПОТВЪРЖДАВА   издаденото от Директора на Агенция за държавна финансова инспекция гр.София Г.М. Н. НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 11-01-166 от 27.10.2017г., с което на осн. чл.129, ал.5 във вр. с чл.127, ал.2 от Закона за обществените поръчки  /ред.ДВ бр.28/2004г., отм. ДВ бр.13 от 16.02.2016г.-отм./ и Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017г. на Министъра на финансите на жалбоподателят В.Е.К. с ЕГН ********** *** е  наложено административно наказание „Глоба” в размер на 500лв /петстотин лева/, за извършено нарушение на чл.101а, ал.2 във вр. с чл.101а, ал.1 във вр. с чл.14, ал.4, т.2 от ЗОП /ДВ бр.28/2004г. отм. ДВ бр.13/16.02.2016г./, ИЗЦЯЛО, като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

         Решението може да се обжалва пред Административен съд гр.Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок от съобщението на страните, за неговото изготвяне.

     

         След влизане в сила на решението препис от него да бъде изпратен на

Директора на АДФИ гр.София за сведение и изпълнение.

 

                                                                 

                                                                     РАЙОНЕН  СЪДИЯ :