Р Е Ш Е Н И Е
№564 29.04.2022г. гр. Бургас
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, XIX СЪДЕБЕН СЪСТАВ, на тридесет
и първи март, две хиляди двадесет и втора година, в публично заседание в
следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧАВДАР ДИМИТРОВ
ЧЛЕНОВЕ:1.ХРИСТО
ХРИСТОВ
2.МАРИНА
НИКОЛОВА
секретар: Димитрина Димитрова
прокурор: Андрей Червеняков
Като разгледа
докладваното от съдия Хр. Христов КАН
дело № 166 по описа за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. с чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния
кодекс (АПК).
Образувано е по касационната жалба от Районно управление Приморско към ОД
на МВР Бургас, против Решение № 91 от 29.11.2021 г., постановено по АНД № 483
по описа на Районен съд – Царево за 2021 г., с което е отменено Наказателно
постановление № 19-4635-000029/28.03.2019 г. на началника РУ Приморско към ОД
МВР Бургас, с което на Р.Е.Р., ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по
пътищата /
ЗДвП / и на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, е
наложено административно наказание "глоба" в размер на 200 лв. и
"лишаване от право да управлява МПС" за срок от 6 месеца.
Изложени са доводи, че решението на РС – Царево е постановено в
противоречие с материалния закон. Не се споделят мотивите на съда, обосновали
отмяната на издаденото наказателно постановление, като се излагат подробни
доводи в тази насока. Моли се същото да бъде отменено, а НП потвърдено. Прави се
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
В съдебно заседание касаторът, редовно и своевременно призован, не изпраща
процесуален представител. Депозирал е становище, с което поддържа жалбата.
Ангажира доказателства.
Ответникът по касацията, редовно и своевременно уведомен, не се
представлява. Депозира отговор на касационна жалба, с който развива подробни
доводи относно правилността на въззивното решение.
Участващият в процеса представител на ОП - Бургас счита, че решението на
районния съд е неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да бъде
отменено.
Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата и
обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно
заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното
решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за
установено следното:
Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по
чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва
съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на
изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество същата се явява основателна
поради следните съображения:
Съгласно чл. 63в от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване
пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ
от АПК.
Съобразявайки нормата на чл. 218 от АПК съдът обсъжда само посочените в
жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на
обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.
С процесното наказателно постановление отговорността
на Р.Е.Р. е ангажирана за това, че на 30.08.2018 г. около 16:30 часа в община
Приморско, на път II клас № 99, км.39,000, в посока гр.Созопол, управлява
мотопед „Ди Бласи“, син на цвят, с номер на рама *************, който не е
регистриран по надлежния ред. Деянието е квалифицирано като нарушение на чл.
140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.
Въз основа на установената фактическа обстановка,
съдът е приел от правна страна, че при издаването на НП е допуснато нарушение
на материалните разпоредби на закона, които обосновават отмяната му, тъй като
посоченото в АУАН и НП описание на ППС е крайно недостатъчно, за да се извърши
преценка дали подлежи на регистрация, с оглед на което отменил НП.
Така постановеното решение е неправилно. Съображенията
за това са следните:
Съгласно чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета,
които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на
определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна
мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени
задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10,
ал. 1 от Закона за пътищата.
Санкцията за нарушаване на тези изисквания е предвидена в
нормата на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП, съгласно която се наказва с лишаване от
право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с
глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява МПС, което не е регистрирано по
надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.
Съгласно легалното
определение дадено в § 6, т. 11 от ДР на ЗДвП "Моторно превозно
средство" е пътно превозно средство, снабдено с двигател за придвижване, с
изключение на релсовите превозни средства и индивидуалните електрически
превозни средства, а съгласно т. 14 "Мотопед" е дву- или триколесно
пътно превозно средство, което има двигател с работен обем до 50 cm³ и
чиято конструктивна максимална скорост не надвишава 45 km/h. т. е дали дадено
превозно средство подлежи на регистрация зависи от техническите му
характеристики.
Съгласно разпоредбата на чл. 149, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за
нуждите на типовото одобряване пътните превозни средства се делят на различни
категории: 1. категория L – моторни превозни средства, определени в чл. 4 от
Регламент (ЕС) № 168/2013. Съгласно чл. 4, т. 1 „Категории превозни средства“
от Регламента, към превозните средства от категория L спадат дву, три- и
четириколесните моторни превозни средства, чиито категории са описани в
настоящия член и в приложение I, включително велосипедите с двигател, дву- и
триколесните мотопеди, дву- и триколесните мотоциклети, мотоциклетите с кош,
леките и тежките четириколесни превозни средства за движение по пътищата,
леките и тежките четириколесни превозни средства с повишена маневреност. Съгласно
т. 2 от същия регламент за целите на настоящия регламент се прилагат следните
категории и подкатегории, описани в приложение I: а) превозно средство от
категория L1е (леко двуколесно моторно превозно средство), която се разделя на
следните подкатегории: i) L1e-А превозно средство (велосипед с двигател); ii)
L1е-В превозно средство (двуколесен мотопед);.
В случая от доказателствата по делото безспорно се
установява, че процесното ППС е категория L - двуколесен мотопед с електрически
двигател, който е с обем 49 cm3 и мощност 1kW. Това превозно средство, съгласно
Приложение 1 - Класификация на превозните средства от Регламента, представлява
леко двуколесно моторно превозно средство с две колела и задвижване с двигател,
посочено в член 4, параграф 3 и обем на двигателя по-малко от 50 cm3, ако
конфигурацията за задвижване на превозното средство включва двигател с вътрешно
горене с принудително запалване, и максимална конструктивна скорост на
превозното средство по-малко от 45 km/h. В този смисъл не се споделят доводите
на първоинстанционния съд, че нормативната уредба, касаеща процесното ППС „не е
съвсем конкретизирана“ и електрическият мотопед е следвало да се движи по
пътищата само след надлежна регистрация.
Не се споделят и изложените в оспореното решение мотиви за
недостатъчна индивидуализация на процесното ППС. Настоящият състав счита, че
параметрите на същото са описани и то е индивидуализирано с марка, цвят и номер
на двигател, които данни настоящият касационен състав преценява като достатъчни,
за да извърши преценка дали подлежи на регистрация, съответно извършило ли е
лицето вмененото му административно нарушение.
В чл. 1, ал. 4 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г. за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства, са изброени изчерпателно МПС, които не
подлежат на регистрация. Това са: тролейбусите; верижните, строителните,
селскостопанските и другите самоходни машини; моторните превозни средства,
предназначени за състезания по затворен маршрут; велосипедите с допълнително
монтиран двигател (какъвто процесното превозно средство не е); инвалидните
колички с двигател; трактори; бавнодвижещи се превозни средства, предназначени
за теглене на каравани и вагони, използвани за развлекателна дейност и каравани
и вагони, използвани за развлекателна дейност, които са теглени от бавнодвижещи
се превозни средства. По делото не са ангажирани доказателства, даващи
основание да се приеме, че процесното МПС е сред визираните превозни средства,
които не подлежат на регистрация. Ето защо и след като от събраните в хода на
административнонаказателното и първоинстанционно съдебно производство
доказателства няма данни управляваното от ответника по касация ПС да е било регистрирано, респ. данните
сочат, че то е било без регистрационни табели, въпреки задължението за това,
правилно е прието от наказващият орган, че лицето е извършило вмененото му
административно нарушение.
По изложените съображения обжалваното Наказателно
постановление № 19-4635-000029/28.03.2019
г. на началника РУ Приморско към ОД МВР Бургас, се явява правилно и
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Воден от горното и на основание
чл. 221, ал. 2, предл. І-во от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН,
Административен съд - Бургас, ХІХ – ти състав,
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение № 91 от
29.11.2021 г., постановено по АНД № 483 по описа на Районен съд – Царево за
2021 г.
ПОТВЪРЖДАВА
наказателно постановление № 19-4635-000029/28.03.2019 г. на началника РУ
Приморско към ОД МВР Бургас, с което на Р.Е.Р., ЕГН **********,***, за
нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за
движение по пътищата / ЗДвП / и на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, е
наложено административно наказание "глоба" в размер на 200 лв. и
"лишаване от право да управлява МПС" за срок от 6 месеца.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.