Решение по дело №204/2020 на Районен съд - Мездра

Номер на акта: 260009
Дата: 15 септември 2020 г. (в сила от 8 март 2021 г.)
Съдия: Евгени Ангелов Божидаров
Дело: 20201450200204
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юни 2020 г.

Съдържание на акта

                                  Р Е Ш Е Н И Е №

 

                               Гр.Мездра, 15.09.2020 г.

 

                               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд-Мездра , наказателен състав , публично заседание на

                  Девети юли   две хиляди и седемнадесета година в състав:

Председател: Евгени Божидаров

при секретаря Валя Каменова,

като разгледа докладваното от съдията НАХ Дело № 204 /2020 г. по описа на съда, за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от  Л.Г.П. *** против   електронен фиш за налагане на глоба /ЕФНГ / Серия К № 1915917  на ОД на МВР, с който за нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП  на основание  чл. 189, ал.4, вр. чл. 182, ал.2, т.6 от ЗДвП е санкционирана  с наказание  "Глоба" в размер на 750.00 /седемстотин и петдесет /  лв.

Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок, от легитимното за това действие лице и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

В жалбата се сочи неправилно  използвано мобилно  техническо средство с което нарушението е установено , вместо  стационарно ,както и липса на доказателства за обозначаване на контролираният участък посредством провеждане на видеонаблюдение  . Твърди неясноти относно датата на издаване на ЕФНГ , мястото на нарушението и посока на движение на автомобила Въз основа на тези доводи се иска отмяна на ЕФНГ .

Ответникът по жалбата, редовно призован, не изпраща представител. С писма изпращащо преписката в съда иска потвърждаване на ЕФНГ

Жалбоподателя , редовно призован, не се явява .

Съдът след преценка на събраните доказателства, приема за установено от следното:

Жалбата е неоснователна .

ОД на МВР гр.Враца  издала на  Л.Г.П.   на  основание чл.189 ал.4 вр.чл.182 ал.2 т.6 ЗДвП Електронен фиш Серия К № 1915917 за налагане на глоба в размер на 750 лв. за нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП установено с мобилно автоматизирано техническо средство №TFR1-М-611, за това, че на 16.09.2017 г. в 09,18  часа  на път I-1 км.159.000 ,разклон за с.Моравица при ограничение за извън населено място от 90 км:/час управлявал л.а Фолсфаген Пасат с рег.№ СА2449НА със скорост 159 км/час ,при което е  налице превишена стойност на скоростта над максимално разрешената с 69 км/час .

Тази фактическа обстановка Съдът приема за установена от събраните в хода на настоящото производство доказателства- ЕФНГ , фотоснимка на автомобила с установената скорост и място , удостоверение за одобрен тип средство за измерване , протокол за последваща метрологична проверка на техническото средство , разпечатка от паметта на същото ,скица на мястото на нарушението, справка за собствеността на автомобила на трето лице  Е. Ц. Б.  , декларация по чл.188 от ЗДвП от собственика Е. Б.  за управление на автомобила от жалбоподателя Л.Г.П., протокол за използваното техническо средство ,  показанията на служителите на МВР И.В. и  Г.Г.  поставили   техническото средство с което нарушението било установено  .

 Съдът констатира, че при издаване на обжалваният Електронен фиш не са допуснати твърдяните в жалбата съществени нарушения на процесуалните правила, които да са предпоставка за отмяна на електронния фиш само на това основание.

Съгласно  чл. 189, ал.4, изр.1 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система /АТСС/ , в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба във фиксиран размер според съответното нарушение.     Издаването на електронния фиш е последваща дейност, която се извършва от съответните ОД МВР  въз основа на показанията на одобрените автоматизирани технически средства или системи , които могат да бъдат както мобилни, така и стационарни. Чл.189 ал.4 ЗДвП урежда задължителни реквизити на електронният фиш ,който са изчерпателно изброени , а именно : териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Всички тези лимитативни реквизити се съдържат в атакуваният ЕФНГ,  поради което при издаването му не са допуснати процесуални нарушения  свързани с липса на дата и място на издаване , посоката на движение на автомобила  и място на нарушението, както и дали то е установено с мобилно или със стационарно техническо средство  вкл. и относно лицето което  е позиционирало съответният вид АТСС.Нормата на чл.189 ал.4 ЗДвП е специална по отношение реквизитите на електронният фиш и в случая именно тя намира приложение пред общите правила на ЗАНН относими единствено за   АУАН и НП включващи дата и място  на  съставяне , респ. издаване  .

        С измененията на чл.165 ал.2 т.8 и ал.3 и в чл.189 ал.4 и ал.8, всички от ЗДвП /обн. ДВ бр.19/2015 г. в сила от 22.05.2015 г./ и с приетата Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства или системи /АТСС/  за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от Министъра на вътрешните работи /обн. ДВ бр.36/19.05.2015 г./ процесът на установяване и заснемане на нарушения чрез използване на мобилни технически средства или системи за видеоконтрол е изрично регламентиран. С посочените  законодателни изменения ТР № 1/26.02.2014 г. на ОС на ВАС загуби своето значение с  преодоляване на празнотата относно работата с мобилните технически средства в процеса на заснемане на нарушения, тъй като именно акцента на соченото ТР е в насока за липса на нормативна уредба по установяване на нарушението ,което води до възможности за манипулация  . Бе дадено и легално определение на понятието „автоматизирани технически средства или системи“ в §6 т.65 от ДР на ЗДвП – това са уреди за контрол, които работят самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени, съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или в отсъствие на контролен орган и могат да бъдат „стационарни“ когато са  прикрепени към земята и се обслужват  периодично от контролен орган, както и   „мобилни“  когато са  прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Налице е и дефиниция за ЕФНГ /електронен фиш за налагане на глоба / съгласно §6 т.63 от ДР на ЗДвП- електронно изявление върху хартиен , магнитен или друг носител, създадено чрез административно –информационна система  въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи, като в конкретният случай именно такова е използваното като тип TFR-M с индивидуален номер № 515   ,като изготвените с тях снимки и видеозаписи са веществено доказателствено средство в административният процес по силата на чл.189 ал.15 ЗДвП . Поради това неправилно  е  тълкуването , че разпоредбата на чл. 189 ал.4 ЗДвП  изисква издаване на ЕФНГ когато нарушението е установено в отсъствие на контролен орган и на нарушител. Касае се за санкционна правна норма , която не може да бъде тълкувана разширително при императивна забрана за това по чл. 46 ал.3 ЗНА  чрез позоваване на нормативни актове от по-долна степен.Синтактичното , логическо и граматическо тълкуване извежда извод , че при описаната хипотеза на чл. 189 ал.4 изр.първо ЗДвП  е невъзможно нарушение свързано с движение на МПС да бъде установено в отсъствие на нарушител като родово понятие , той като именно управлението на МПС от физическо  лице с превишена скорост води до реализиране на този вид нарушения , в който смисъл е и чл.188 ал.1 ЗДвП   , или иначе казано разпоредбата на чл.189 ал.4 ЗДвП  ясно указва издаването на ЕФНГ в отсъствие на контролен орган и на нарушител, а не определя самото установяване на нарушението при липса на такива субекти.Контролният орган се  намира на мястото на нарушението ,когато то се  установява  с мобилно АТСС,като по този начин  поставя начало и край на работният процес по смисъла на посоченият §6 т.65 от ДР на ЗДвП, но персонално  не установява нарушението. В този смисъл е константната, непротиворечива и последователна съдебна практика на всички съдилища в РБ , като конкретно за апелативен  район Враца  е изразена в Решение № 443 / 03.12.215 г. по КНАХД № 508/2015 г. на АС-Враца, Решение № 415/15.11.2016 по КНАХД № 496/16 г. на АС-Враца, Решение № 450/ 14.12.2016 г. по КНАХД № 526/16 г. на АС-Враца , Решение № 222 / 21.10.2013 г . по КНАХД № 421/2013 г. на АС-Враца , Решение № 264 / 19.09.2013 г. по КНАХД № 430/2013 г. на АС-Враца и др..

       При това положение настоящият състав приема, че описаното в ЕФ нарушение е установено с техническо средство в съответствие с изискванията на чл.189 ал.4 ЗДвП, при наличие на които се издава именно ЕФНГ в отсъствие на контролен орган и на нарушител , а не се съставя АУАН по ЗАНН.

          Налице  е изготвен на протокол за използването на мобилното АТСС, каквото изискване е вменено в разпоредбата на чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. , в който мястото на нарушението съпоставено със заявеното от снвидетелите съответства на това в ЕФНГ. Отразено е в протокола и посоката на движение , която не се изисква да се описва в ЕФНГ съгласно чл.189 ал.4 ЗДвП

   От представените от АНО и приобщени от Съда писмени доказателства става ясно, че са спазени и условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, въведени с Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Използваното автоматизирано техническо средство TFR1 М № 611 е  одобрено по реда на Закона за измерванията и притежавало удостоверение за одобрен тип средство за измерване със срок на валидност до 24.02.2020 г. Приложен е и протокола за последващата метрологична проверка съответстваща  на типът одобрение средство за измерване TFR1 М.От този протокол с дата 30.06.2017 г. , се установяват по безспорен начин годността на техническото средство, чрез което е измерено превишението на скоростта, както и възможността на това средство автоматично да фиксира допуснати нарушения за скорост при предварително зададени параметри.

Мястото за контрол било обозначено в съответствие с разпоредбата на чл.165 ал.2 т.7 ЗДвП с пътен знак Е24, като същият бил поставен преди мястото за контрол в посоката на сработване на автоматизираното техническо средство, което се установява от показанията на полицейските служители  В. и Г. .Към делото не е приложена фотоснимка на този знак , но към момента тази разпоредба е отменена , поради което не е налице процесуално нарушение в тази насока свързано с установяване на нарушението . От друга страна водачите на МПС са длъжни да спазват правилата за движение и без да е указано място на контрол   за  тези правила , поради което нарушението на правилата по ЗДвП  не може да се извежда единствено от липса на информационни табели от група „Е“ на ЗДвП и в частност  „Е 24“ – място на видеоконтрол , в която насока излагат доводи от жалбоподателката .

Мястото, на което е установено нарушението, като задължителен реквизит на издадения електронен фиш, е посочено коректно с текстово описание индивидуализиращо точно определено място на извършване на нарушението. Разпоредбата на чл. 189 ал.4 ЗДвП не изисква посочване посоката на движение на автомобила , което обстоятелство се сочи като липсващо  в обжалвания ЕФНГ . От приложените веществени доказателствени средства по смисъла на чл.189 ал.15 ЗДвП  - снимки и разпечатки от паметта на техническото средство, както и от изготвения от полицейските служители протокол, също се установява точното място, на което е извършено нарушението, както и посоката на движение – Враца –Мездра   ,като същите са в резултат на правомерно използване на  техническо средство TFR1 М.№ 611  по силата на чл. 165 ал.2 т.6 и чл.189 ал.15 ЗДвП.

Видно от фотоснимката и разпечатката от системата, действителната измерена скорост на движение на автомобила е била 164  км/час , но в издадения фиш била посочена по-ниската скорост със стойност 159  км/час , след като законосъобразно била приспадната допустима грешка, която при измерване на скорост в обхвата 20-100 км/ч. е в границите на 3км/ч. , а над 100 км/час е 3 % ,  което се установява  от  показанията на полицейските  служители  В. и Г.  , от отразеното в протокола за последващата метрологична проверка  и от разпечатката от паметта на трафик радар №611  /л.19 / към използваната система TFR1 М .

Съгласно чл.21 ал.1 ЗДвП максимално разрешената скорост на движение на МПС - леки автомобили  категория „В“ по смисъла на чл. 150а ал.2 т.6 ЗДвП ,какъвто е процесният случай , извън населено място  е 90 км/час , поради което ограничението е по силата на закона , а не с допълнителен знак съгласно чл.21 ал.2 ЗДвП , поради което не се касае за липса на  ограничителен знак на скоростта в участъка от пътя където е извършено  нарушението  .

 Установено било и не се оспорва от страните, че процесният автомобил е  собственост на трето лице различно от жалбоподателя , а именно на  Е.Ц. Б.  . Съобразно чл. 188, ал.1 от ЗДвП, собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. По делото е налице декларация по чл. 188 ЗДвП /л.11 /  ,  която в контекста на чл. 189 ал.5 ЗДвП изяснява , че собственика Е. Б е  посочил , че на 16.09.2017 г.  в 9,18 часа  неговият автомобил  с рег. № СА2449НА , съответстващ на отразеният в ЕФНГ , е управляван от Л.Г.П. , поради което правилно е определен и субекта на нарушението .

Нарушението касае превишаване  на разрешена скорост с 69 км час , като съотнесено с фиксираната санкция от 600 лв по чл. 182 ал.2 т.6 ЗДвП над 50 км /час и  увеличаване на глобата с по  50 лв за всяко следващо  превишаване от 5  км/час, определя правилно размерът на крайната санкция  от  750 лв.

По изложените по-горе съображения, с оглед липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и при безспорната установеност и доказаност на процесното нарушение, авторството на деянието, както и на всички факти и обстоятелства, при които е било извършено, Съдът намира, че обжалваният електронен фиш следва да бъде потвърден , като от  събраните по делото доказателства се установи по несъмнен начин, че състава на административното нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП описано в  атакуваният ЕФНГ е осъществено от обективната и субективна страна и за него правилно е приложена относимата санкционна норма по чл. 189 ал.4 вр.чл.182 ал.2 т.6 ЗДвП  .

При изложените съображения  и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН РС-Мездра в този съдебен състав

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА  като правилен и законосъобразен   електронен фиш за налагане на глоба /ЕФНГ / Серия К № 1915917  на ОД на МВР, с който Л.Г.П. ***  за нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП  на основание  чл. 189, ал.4, вр. чл. 182, ал.2, т.6 от ЗДвП е санкционирана  с наказание  "Глоба" в размер на 750.00 /седемстотин и петдесет /  лева .

Решението подлежи на обжалване от страните  в 14-дневен срок от съобщаването му пред Административен съд гр.  Враца .

 

 

 

 

                                                                       Районен съдия: