Решение по дело №1808/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2299
Дата: 24 ноември 2021 г. (в сила от 24 ноември 2021 г.)
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20217180701808
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юли 2021 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 2299

 

град Пловдив, 24.11.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ к.с., в открито заседание на двадесет и седми октомври през две хиляди и двадесет и първа година,  в състав:                      

                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ

                              ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ

                                            ЙОРДАН РУСЕВ

                                                       

при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА и участието на прокурора ВЛАДИМИР ВЪЛЕВ като разгледа докладваното от член-съдия Ангелов касационно АНД № 1808 по описа за 2021 година  и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

 

          Производство по чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63 ал.1 ЗАНН.

Делото е образувано по касационна жалба от Н.М.М., с ЕГН **********,   против РЕШЕНИЕ №  260520 от 11.05.2021 година, постановено   по АНД № 7539 по описа за 2020 година на Районен съд Пловдив, с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К № 3958301, издаден от ОД на МВР гр. Пловдив, с което на Н.М.М., за нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП е наложена ГЛОБА в размер на 100/сто/ лева.

Жалбоподателят счита, че така постановеното решение от състав на Районния Съд е незаконосъобразно, като от изложените доводи може да се направи извод, че се релевират касационни основания по смисъла на чл.348 от НПК, а именно неправилно приложение на материалния закон, поради което моли решението и електронния фиш да бъдат отменени.

  В съдебното заседание  - Н.М.М. се представлява от адв. К.П., който поддържа жалбата, .

  Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР Пловдив не се представлява. С писмено становище по делото се оспорва жалбата, претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 Представителят на Окръжна Прокуратура – Пловдив дава заключение  за неоснователност на така подадената касационна жалба.

 Пловдивският административен Съд – двадесет и първи   състав, след като разгледа по отделно и съвкупност наведените с жалбата касационни основания, намира касационната жалба за допустима и неоснователна по същество, поради следното:

 За да обоснове крайния си извод, състав на Районния Съд е приел,  че по същество по безспорен начин е установен фактът на вмененото нарушение.

 Касационната инстанция изцяло споделя изложените съображения от районния съд, които от своя страна са сторени при съвкупната преценка на събрания доказателствен материал и в изпълнение на задължението за мотивираност на съдебните актове.

 В по-общ план следва да се съобрази, че правилото възведено в чл.189, ал.4 от ЗДвП е следното: “При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.”

В случая Електронният фиш съдържа всички реквизити, съобразно посочената правна норма, включително в обема, който законът е установил, и относно начина на описание на самото нарушение.

На касатора М. е бил издаден Електронен фиш за налагане на административно наказание глоба, за нарушение  извършено на 11.09.2020г. в  11:43ч. в гр. Пловдив, бул.„Асеновграско шосе” № 1, посока бул. „Цар Симеон“, установено и заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-M-581, за превишаване на разрешената скорост с 21 км/ч. при управление на МПС – лек автомобил „БМВ Х5“ с рег. № ***. Моторното превозно средство, собственост на М., се движело със 74 км/ч, при разрешена скорост за населено място от 50 км/ч. За установена била приета скоростта от 71 км/ч, след като преди това бил отчетен толеранс с минус 3 км/ч в полза на водача от измерената от автоматизираното техническо средство скорост от 74 км/ч. За така установеното нарушение Н.М. бил санкциониран с налагане на административно наказание – глоба в размер на 100 лв. на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП.

Възоснова на събраните доказателства,  в това число Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835; Протокол от проверка № 6-32-20/07. 02.2020 г.; Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. (протокол с рег. № 1030р-29267/14.09.2020 г.), съдът  е направил  категоричен и несъмнен  извод, че административното нарушение, състоящо се в движение над максимално допустимата скорост за движение в населено място, е извършено от водача на заснетия лек автомобил в посоченото в обжалвания електронен фиш време и място.

Посочената фактическа обстановка е установява по безспорен и категоричен начин от писмените доказателства по делото, които съдът съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП е кредитирал като ползващи се  с доказателствена сила.

Съдът е изложил подробни мотиви, които изцяло се възприемат от настоящата инстанция и техното повтаряне не е необходимо. Съдът е приел, че са изпълнени  изискванията на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата. Протоколът съдържа нормативно изискуемите реквизити и представлява доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, режима на измерване, посоката за задействане и др. обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш.

Неоснователни са възраженията за липса на посочено конкретно населено място, в чийто териториален обхват било извършено нарушението, доколкото ясно и конкретно в атакувания ЕФ е посочено, че установеното нарушение за скорост е извършено в гр. Пловдив, бул. „Асеновграско шосе” № 1, посока бул. „Цар Симеон“. Анализа, който по показателите на чл.6, ал.2, т.1-5 от Наредба 8121з-532/12.05.2015 г. се извършва за да се определят местата за контрол с АТСС, е изцяло в оперативната самостоятелност на  структурните звена и служителите в системата на МВР, които осъществят контрола по движението на пътищата.  Аргумент в тази насока може да се изведе и от разпоредбата на ал.3, според която Органи на местната и изпълнителната власт, гражданите и други заинтересовани институции или организации могат да предлагат места за контрол, които да бъдат взети предвид след анализ по ал. 2.

С оглед на изложеното не са на налице касационни основания по чл.348 ал.1 т.1 и т.2 НПК, а атакуваното решение на Районния Съд е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон и във връзка с чл.221 ал.1 АПК следва да бъде оставено в сила.

По изложените съображения и на основание чл.221, ал.2 от АПК,  Съдът

                                             

                                                      Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №  260520 от 11.05.2021 година, постановено   по АНД № 7539 по описа за 2020 година на Районен съд Пловдив.

ОСЪЖДА Н.М.М., с ЕГН **********, да заплати сумата от 80 /осемдесет/ лева на ОД на МВР – Пловдив, разноски по делото.

 

 

 

 

 

                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                      ЧЛЕНОВЕ: