Р Е Ш Е Н И Е
Номер 11
27.01.2019
г. град
Чирпан
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН ПЪРВИ СЪСТАВ
На девети януари две хиляди и двадесета година
В открито заседание в следния състав:
Председател: Атанас Динков
Секретар: Милена Ташева
като разгледа докладваното от Председателя Атанас
Динков АНД № 268 по описа за 2019 година и за да се произнесе съобрази:
Производство по чл.
59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Съдът е сезиран с
жалба от Г.Н.А., ЕГН ********** против наказателно постановление (НП) № 18-0375-001130/11.02.2019г.
издадено от И. Д.Д., на длъжност „началник – група“ към ОДМВР - Стара Загора,
РУ - Чирпан, с което на основание чл. 179, ал. 2 вр. чл. 179, ал. 1, т. 5 от ЗДвП,
за извършено нарушение по чл. 25, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя е била
наложена глоба в размер на 200 лева и на основание чл. 175, ал. 1,
т. 5 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 123, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, на
жалбоподателя е била наложена глоба в размер на 150 лева и лишаване от право да
управлява МПС за 1 /един/ месец.
Жалбоподателят
твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата
страна РУ - Чирпан, не изпращат представител в съдебно заседание и не вземат
становище по жалбата.
Съдът,
като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:
Жалбата
е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.
2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от
обжалване, поради което е процесуално допустима.
Жалбата
е основателна.
С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН), серия Д, бланков № 987263/21.12.2018 г., жалбоподателят е санкциониран на основание чл. 179, ал. 2 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата ("Който поради движение със несъобразена скорост, неспазване на дистанция или нарушение по ал. 1 причини пътнотранспортно произшествие, се наказва с глоба в размер 200 лв., ако деянието не съставлява престъпление") във връзка с ал. 1, т. 5 на същия член ("който не спазва предписанието на пътните знаци, пътната маркировка и другите средства за сигнализиране, правилата за предимство, за разминаване, за изпреварване или за заобикаляне, ако от това е създадена непосредствена опасност за движението") за нарушение на чл. 25, ал. 1 от ЗДвП ("Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да заобиколи пътно превозно средство, да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение"), изразяващо се в това, че на 21.12.2018 г. в 14.30 часа в Община Чирпан, на АМ Тракия, на 178 км., в посока от изток на запад е управлявал влекач „Рено“, с рег. № ***, собственост на „Пи Ейч Консулт 2000“ Булстат *********, с прикачено полуремарке с рег. № ***, собственост на Д.Н.К., ЕГН **********, като предприемайки маневра преминаване от дясна в лява пътна лента, не се е убедил, че няма да създаде опасност за останалите участници в движението и блъснал изпреварващото го друго МПС, като с това си действие е реализирал ПТП (пътнотранспортно произшествие) с материални щети, след което е продължил движението си направо без да спре и установи какви са последиците от настъпилото ПТП.
В
случая във фактическото описание на нарушението в обжалваното НП, не е
индивидуализирано по другото МПС (чрез посочване на регистрационен номер, респ. марка,
модел на автомобила),
участник в твърдяното ПТП, за което се твърди, че е било блъснато от превозното
средство, управлявано от жалбоподателя, о това обстоятелство е елемент от
състава на нарушението, а това представлява елемент от състава на нарушението,
тъй като АНО е приел, че се касае за ПТП между две превозни средства.
На
второ място във фактическото описание на нарушението в АУАН и издаденото въз
основа на него НП е посочено „изпреварваното го друго МПС“, а от схемата на
приложения протокол за ПТП – л. 10 от делото, и от показанията на свидетелите З.,
Н., П., Н. и Ч. се установява различен механизъм на ПТП от този описан в
обжалваното НП.
Допуснатите
противоречия са съществени с оглед на вида и характера на конкретното нарушение
по ЗДвП, извършено при управление на моторно превозно средство – влекач, с прикачено
полуремарке, тъй като възпрепятстват адекватното упражняване на правото на
защита на жалбоподателя. Дори и да става въпрос за техническа грешка, в ЗАНН и
НПК не е предвиден ред за отстраняването и, а санирането и чрез установяване на
другото превозно средство, участник в ПТП, въз основа на събраните в хода на
съдебното следствие доказателства е недопустимо, тъй като именно фактическото
описание на нарушението очертава предмета на доказване, а не обратното –
доказателствата не могат да заместят противоречивото описание на нарушението.
В съдебната теория и практика трайно се възприема, че административно
наказание се налага за административно нарушение, което следва да бъде
установено несъмнено, а всяко съмнение следва да се тълкува в полза на
нарушителя (което е основен принцип в НПК).
Следва
да се посочи също така, че при проведеното съдебно следствие са установени
множество релевантни за доказване на твърдяното нарушение обстоятелства, които
обаче е следвало да бъдат установени и проверени от АНО, който налага
наказанието, тъй като съдът само проверява установените от АНО факти, преценени
като административно нарушение. Засиленото служебно начало в съдебно
административно-наказателното производство, не означава, че съдът следва да
издири за първи път фактите, установяващи извършеното административно
нарушение. Това е задължение на АНО, което в случая не е изпълнил, поради което
повдигнатото административно обвинение е необосновано и недоказано. За да бъде
гарантирано правото на защита на санкционираното лице е следвало в съдържанието
на НП да бъдат описани всички факти и обстоятелства, въз основа на които АНО е
направил извод за настъпилото административно нарушение. В случая съдът е установил
фактите, които е следвало да установи АНО, което обективно лишава жалбоподателя
от възможността му да се защити по адекватен на вмененото му нарушение начин.
По
изложените съображения съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и
следва да бъде отменено.
Водим
от горните мотиви, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯВА
наказателно постановление № 18-0375-001130/11.02.2019г. издадено от И. Д.Д., на длъжност
„началник – група“ към ОДМВР - Стара Загора, РУ - Чирпан.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -Стара Загора в
четиринадесет дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: