Решение по дело №269/2018 на Окръжен съд - Шумен

Номер на акта: 65
Дата: 9 август 2018 г. (в сила от 17 август 2018 г.)
Съдия: Нели Георгиева Батанова
Дело: 20183600200269
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 2 август 2018 г.

Съдържание на акта

                                   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

                         65/ гр. Шумен, 09.08.2018 год.

 

 

                                В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

 

Шуменският окръжен съд,  наказателно отделение

На девети август през две хиляди и осемнадесета година,

В публично съдебно заседание,  в следния състав:

 

                                                        Председател: Мариана Георгиева

                                                            Членове: 1. Нели Батанова

                                                                          2. Ненка Цветанкова

                                                                                

Секретар: Станислава Стойчева

Прокурор:  Димитър Арнаудов

като разгледа докладваното от окръжен съдия Нели Батанова

ЧНД  № 269  по описа за 2018 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 Производство по чл. 32 и сл. от Закона за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции.

 

Производството е образувано въз основа на изпратени Удостоверение и Решение за постановяване на финансова санкция. Решението за постановяване на финансова санкция е на държава - членка на Европейския съюз – Кралство Нидерландия и се отнася за деяние, което съставялва административно нарушение и по българското законодателство по ЗДвП – движение на МПС без светлини.

 

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура намира искането за признаване съдебното решение за основателно и предлага да бъде уважено. Предлага да се допусне изпълнение на същото, като за това обстоятелство се уведоми изпращащата страна и Министерството на правосъдието, както и същото да се изпрати за изпълнение на НАП Варна.

 

Засегнатото лице – В.А.Ф. редовно призован, не се явява. От изготвената служебна справка на база данни НБД население от Шуменския окръжен съд се установява, че с дата на раждане *** *** лицето В.А.Ф., с ЕГН - **********,***. Видно от върнатата в цялост призовка за лицето В.Ф., както и от изготвената докладна към нея, същия не е призован, тъй като по данни на негови роднини лицето е в чужбина.

Предвид това обстоятелство и на основание чл.16 ал.3 от ЗПИИРФОРНФС му е назначен служебен защитник и се представлява от него. Засегнатото лице В.А.Ф. преди това е запознато с Решението на изпращащата държава. Изпращащата държава – Кралство Нидерландия не сочи, че върху дължимата сума има направена частична вноска. Защитата изразява становище  да  бъде уважено искането за наложената санкция, тъй като това представлява административно нарушение, а в българското законодателство такова нарушение също е предвидено по Закона за движение по пътищата.

 

  Съдът като се запозна с изпратеното Решение за постановяване на финансова санкция - Удостоверение по чл. 4 от Рамково решение 2005/214/ПВР на Съвета от 24 февруари 2005 година относно прилагането на принципа за взаимно признаване на финансови санкции и приложените по делото доказателства намира за установено следното:

Производството е образувано въз основа на изпратени от Centraal Justitieel Incassobureau, Кралство Нидерландия  Удостоверение за прилагане на финансови санкции - Решение за постановяване на финансова санкция наложена от несъдебен орган – Bonnen & Transacties Transactiemod, Niderland Решението за постановяване на финансовата санкция е на държава - членка на Европейския съюз – Кралство Нидерландия и се отнася за деяние, което съставлява административно нарушение и по българското законодателство по Закона за движение по пътищата – движение на моторно превозно средство без светлини или с неработещи такива. Съгласно Закона за движението по пътищата за нарушаване на това правило е предвидена административна санкция – глоба. Нещо  повече - Съгласно чл. 30, ал.2, т.1 от ЗПИИРКОРНФС – двойна наказуемост не се изисква за деянията посочени в чл. 14, ал.2, т. 1-32, както и за деяния съставляващи едно или повече от следните престъпления или административни нарушения според законодателството на издаващата държава: “поведение, което нарушава правилата за движение по пътищата, включително нарушения на разпоредбите за времетраенето на управление и почивка на моторни превозни средства, както и разпоредбите относно опасни товари;”. Тъй като засегнатото лице е с постоянно местоживеене на територията на Шуменска област / съдебен район на Окръжен съд Шумен /, то Окръжен съд гр. Шумен е компетентен да разгледа Решението – чл. 31 от ЗПИИРКОРНФС.

Засегнатото лице е нередовно призовано за съдебното заседание, не се явява, процесуалния му представител не представя доказателства за пълно или частично изпълнение, в която и да е държава членка на Европейския съюз. Поради което съдът пристъпи към разглеждане на Решението за постановяване на финансова санкция във връзка с основателността на искането за признаването му и допускането му за изпълнение.

Решението се отнася за деяние, което е извършено на територията на издаващата държава и не попада под юрисдикцията на българските съдилища. Представеното Удостоверение е пълно и отговаря на Решението – копие от решение на наказващия несъдебен орган – Bonnen & Transacties Transactiemod, Niderland, Кралство Нидерландия. Не са събрани доказателства, че срещу санкционираното лице за същото деяние в Република България или в друга държава, различна от издаващата /Кралство Нидерландия/ и от изпълняващата /Република България/ е постановено и приведено в изпълнение решение за налагане на финансови санкции. Изпълнението на решението не е с изтекла давност по българското законодателство и решението не се отнася за деяние, подсъдно на български съд. Не е налице имунитет или привилегия по българското законодателство, които правят изпълнението на решението недопустимо. Решението не се отнася за деяния, които:

а) по българското законодателство се считат за извършени изцяло или отчасти на територията на Република България, или

б) са били извършени извън територията на издаващата държава и българското законодателство не позволява предприемане на наказателно производство по отношение на такива деяния.

Съдът констатира, че наложената финансова санкция не е по-малка от 70 евро или левовата равностойност на тази сума. В разглеждания казус наложената финансова санкция е в размер на 140 – сто и четиридесет  евро. Решението се отнася за деяние, което съставлява престъпление или административно нарушение и според българското законодателство – нарушаване правилата за движение по пътищата, регламентирани в ЗДвП -    управление на МПС без светлини или с неработещи светлини. Решението е било постановено срещу физическо лице, което по българското законодателство поради възрастта си носи наказателна отговорност и подлежи на наказателно преследване за деянията, които обосновават решението. Видно от представеното  удостоверение съответното лицеВ.А.Ф. - е било уведомено лично или чрез упълномощен според националния закон представител относно правото си да обжалва решението, както и сроковете за обжалване. Производството е било писмено.

Т.е. от така представените доказателства се установява, че представеното удостоверение е пълно и отговаря на Решението. Не са налице основанията, при които може да се откаже признаване и изпълнение.

 Предвид изложеното съдът намира, че Удостоверението съдържа всички елементи посочени в ЗПИИРКОРНФС. Ще следва представения акт да бъде признат и да бъде изпълнен. Тъй като наложената финансова санкция е определена в евро /EUR/ съгласно чл. 32, ал.1 вр. чл. 16 ал.6 от ЗПИИРКОРНФС следва да се определи равностойността и в български левове по курса на БНБ за деня на постановяване на Решението за финансова санкция. Решението е постановено на 01.01.2018 година. От представена справка е видно, че на тази дата курса на БНБ бълг. левове /евро е 1.95583 лв. за 1 EUR. Следователно равностойността на 140 EUR в български левове е 273,82 лева /двеста седемдесет и три лева и осемдесет и две стотинки/.

Предвид изложеното съдът приема, че са налице условията за признаване и  изпълнение на представеното Решение за финансова санкция,  поради което и на основание чл. 32, ал. 1 вр. чл. 16, ал.7, т.1 от ЗПИИРКОРНФС следва да бъде признато и изпратено за изпълнение.

 

Водим от горното, съдът

 

 

                           Р        Е        Ш        И  :

 

 

Признава и допуска за изпълнение Удостоверение и Решение на наказващия несъдебен орган – Bonnen & Transacties Transactiemod, Niderland, Кралство Нидерландия – Centraal Justitieel Incassobureau и адрес: *****************, рег. №   ************, влязло в законна сила на 12.02.2018, с която на В.А.Ф., роден на *** год., с постоянен и настоящ адрес *** е наложена финансова санкция – 140 – сто и четиридесет евро /ЕUR/, с равностойност в български левове – 273,82  лева /двеста седемдесет и три лева и осемдесет и две стотинки/.

На основание чл.36, вр. чл. 22 от ЗПИИРКОРНФС признатото Решение да се изпрати на Националната агенция на приходите за изпълнение по реда на ЗНАП и ДОПК.

На основание чл. 38, ал.1 и 2 от ЗПИИРКОРНФС незабавно да бъде уведомен компетентния орган на издаващата държава като му се изпрати преведено копие от настоящото решение, както и копие от решението да се изпрати и на Министерството на правосъдието на Република България.

На основание чл. 13 от ЗПИИРКОРНФС разноските по признаването и изпълнението на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции на територията на Република България се поемат от нея като изпълняваща държава.

 

 

Засегнатото лице може да обжалва акта на Окръжен съд гр. Шумен за признаване на решението за налагане на финансова санкция в 7 дневен срок от узнаването му. Обжалването не спира изпълнението.

 

 

Председател:                                                      Членове: 1.

 

 

                                                                                          2.