Р Е Ш Е Н И Е
№ …..
гр. Добрич, 19.11.2019 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ДОБРИЧКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в
публично съдебно заседание на пети ноември две хиляди и деветнадесета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Галя Митева
При участието на секретаря Стоянка
Петрова, разгледа докладваното от Съдията АНД
№ 1069 по описа на Добричкия районен съд за 2019 г. и за да се произнесе,
взе следното предвид:
Производството е по реда на чл. 59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Н.А.Ч.
ЕГН ********** *** срещу Наказателно постановление № * г. издадено от Началник Група
към ОД на МВР Добрич, Първо РУ гр. Добрич, с което на жалбоподателя за
нарушения по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и по чл. 70, ал.
3 от ЗДвП са му наложени административни наказания съответно на основание чл.
183, ал. 1, т. 1 от ЗДвП – „глоба” в размер на 10 лв. и на основание чл. 185 от ЗДвП – „глоба” в размер на 20 лв.
С жалбата се иска отмяна на НП
като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят
е редовно призован, но не се явява и не се представлява.
Въззиваемата страна, редовно
уведомена не се представлява и не изразява становище по жалбата.
Добричкият районен съд, като прецени
събраните доказателства, становищата на страните, намира за установено
следното:
Жалбата е допустима като
депозирана в законоустановения 7-дневен срок от лице, притежаващо активна
процесуална легитимация.
Независимо от основанията, посочени от въззивника,
съдът подложи на цялостна преценка обжалваното наказателното постановление,
какъвто е обхватът на въззивната проверка и констатира за
установени следните факти:
На * г. свидетелите И.Д.И. и И.Д. С* осъществявали контрол по спазване разпоредбите на Закона за движение по пътищата по бул. „* пред № * в гр. Д*. Около 14,15 ч. свидетелите забелязали лек автомобил „**” с рег. № * да се движи по булеварда в посока ж.к. „*** без включени светлини. Управляваният от жалбоподателя автомобил бил спрян за проверка, в хода на която полицейските служители установили самоличността на водача - Н.А.Ч. ЕГН ********** ***.
На водача били поискани документите, като се установило, че Ч. не можел да представи контролен талон към свидетелство за управление на МПС.
Предвид констатираното св. И. на място и в присъствието на св. Стойков образувал административнонаказателно производство,
като съставил АУАН № ***, с който вменил на
жалбоподателя административни нарушения по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и по чл. 70, ал 3 от ЗДвП.
Въз основа на акта, за санкциониране на
извършителя предвид констатираните по-горе нарушения, на 26.06.2019 г.
било издадено обжалваното Наказателно постановление № 19-1717-000092 от Началник Група към ОД на МВР
Добрич, Първо РУ гр. Добрич, в
обстоятелствената част на което административнонаказващият орган възприел
описаната в акта фактическа обстановка. В диспозитива на атакуваното
наказателно постановление, за вменените административни нарушения на
жалбоподателя били наложени следните наказания: за нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 1
от ЗДвП на основание чл. 183, ал. 1, т. 1 от ЗДвП – „глоба” в размер на 10 лв., а за нарушението по чл. 70, ал. 3 от ЗДвП на
основание чл. 185 от ЗДвП – „глоба” в размер на 20 лв.
В хода на съдебното производство били проведени разпити на актосъставителя и свидетеля по АУАН, които по същество описали онази фактическа обстановка, установена в деня на извършената от тях проверка, дала повод за образуване на административно-наказателно производство и съставяне на АУАН. Двамата свидетели заявили категорично, че лично са видели, че жалбоподателят управлява автомобила без включени светлини, както и че не е представил контролен талон в хода на проверката.
На следващо място, по делото бяха изискани от ОД на МВР гр. Добрич и приложени по делото Заповед № 357з-153/11.01.2019 г. г. на Директора на ОД на МВР Добрич; Заповед № 81217-515/14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните работи.
При гореописаната фактическа
обстановка, подкрепена от приобщените по надлежния ред доказателства като Наказателно постановление; АУАН; справка за
нарушител/водач, както и изисканите от съда и посочени в предния абзац документи, съдът
направи следните правни изводи:
Видно от приобщените доказателства по
делото НП е издадено в рамките на давностния срок по
чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, както и в инструктивния срок по чл. 52, ал. 1 от ЗАНН от
компетентния административнонаказващ орган, съобразно разпоредбата на чл. 189,
ал. 4 от ЗДвП и приложените административни актове - заповеди.
Всичко гореописано мотивира съда
да приеме, че в административно-наказателното производство не са допуснати
съществени процесуални нарушения. АУАН е съставен от компетентно длъжностно
лице в присъствие на нарушителя и в присъствие на един свидетел /свидетел при
констатиране на нарушението и при съставяне на акта/, надлежно е връчен на
нарушителя и съдържа реквизитите по чл. 42 от ЗАНН. Обстоятелството, че актът е
съставен в присъствието само на един свидетел не е съществен порок, тъй като
съгласно чл. 43, ал. 1 от ЗАНН е необходимо актът да бъде подписан поне от един
от свидетелите, посочени в него, което е достатъчно за неговата валидност.
Критерият за същественост или не на процесуалното нарушение е обстоятелството
дали нарушението е от категорията на тези, допускането на които е ограничило
правата на някоя от страните в процеса. В случая липсата на втори свидетел в
акта не води до тази хипотеза. В случая е приложима разпоредбата на чл. 53, ал.
2 от ЗАНН, съгласно която наказателното постановление се издава и когато е
допусната нередовност в акта, щом е установено по безспорен начин извършването
на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина. Постановление №
5/1968 г. на Пленума на ВС е категорично, че въпросът, дали наказателното
постановление е законосъобразно издадено, трябва да се решава не с оглед на
това, дали са допуснати въобще нарушения при съставянето на акта, а преди
всичко с оглед на това, доколко те са пречка чрез надлежна проверка да се
установи, че деянието е извършено и деецът е известен.
На следващо място, доколкото АУАН
е редовно съставен, то той се ползва с доказателствена сила съгласно чл. 189,
ал. 2 от ЗДвП. Направените в него констатации не са опровергаха от събраните по
делото доказателства. Гласните доказателства сочат по безспорен начин за датата
и мястото на установеното нарушение, както и кой е неговият автор. В този
смисъл съдът намира за необосновани твърденията на жалбоподателя за
недоказаност на нарушението.
Извършените нарушения правилно са
подведени под нормите съответно на:
Чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП,
императивно регламентиращ задължението на водача на МПС да носи контролен талон
към свидетелството за управление на МПС;
Чл. 70, ал. 3 от ЗДвП,
установяващ задължението през
деня моторните превозни средства да се
движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини.
Законосъобразно за констатираните
нарушения, административно-наказващият орган е наложил административни
наказания „глоба” в размер на:
- 10 лв. на основание чл.
183, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за извършеното нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП;
- 20 лв. на основание чл.
185 от ЗДвП за извършеното нарушение по чл. 70, ал. 3 от ЗДвП.
При определяне на
административните наказания административно-наказващият орган не е излязъл
извън предвидените в съответната норма рамки и е наложил определеното в закона
наказание за съответното нарушение, поради което същото не подлежи на
преразглеждане от съда, тъй като с него се постигат целите, определени в чл. 12
от ЗАНН.
Конкретното нарушение по чл. 100,
ал. 1, т. 1 от ЗДвП, както и това по чл. 70, ал. 3 от ЗДвП не би могло да бъде
квалифицирано по чл. 28 от ЗАНН с оглед значимостта на охраняваните с нарушената
материално правна норма обществени отношения. Касае се за неглижиране на
правната уредба на правилата за движение по пътищата, спазването на които е
гаранция както за здравето и живота на водача и на пътниците в управлявания от
него автомобил, така и за здравето и живота на останалите участници в
движението. В тази връзка не би било редно този вид нарушения да се
омаловажават.
По горните съображения съдът
намира, че наложените наказания са справедливи и съответстват на извършените
нарушения и ще окажат достатъчно превъзпитателно въздействие както върху
нарушителя, така и върху останалите членове на обществото, в изпълнение целите
на административното наказание, определени в чл. 12 от ЗАНН.
Предвид горното, обжалваното
наказателно постановление следва да бъде изцяло потвърдено.
Предвид гореизложеното, настоящият състав
приема, че процесното НП следва да бъде изцяло
потвърдено, поради
което на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № *** г. издадено от Началник Група към ОД на МВР Добрич, Първо
РУ гр. Добрич, с което на Н.А.Ч. ЕГН ********** *** за нарушения по чл. 100,
ал. 1, т. 1 от ЗДвП и по чл. 70, ал. 3 от ЗДвП са му
наложени административни наказания съответно на основание чл. 183, ал. 1, т. 1
от ЗДвП – „глоба” в размер на 10 лв. и на основание чл. 185 от ЗДвП – „глоба” в
размер на 20 лв.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред Административен съд гр. Добрич в 14 – дневен срок от
уведомяването на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/Галя
Митева/