Решение по дело №124/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 април 2020 г.
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700124
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 154

гр. Перник, 08.04.2020 г.

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

         Административен съд–Перник, в публично съдебно заседание на единадесети  март през две хиляди и двадесета година, в състав:                                                        

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ивайло Иванов

                                               ЧЛЕНОВЕ: Слава Георгиева

                                                                  Силвия Димитрова

         с участието на секретаря Н. С. и прокурора Б. К., като разгледа, докладваното от съдия Георгиева КАНД № 124/2020г. по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 208 - 228 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

         Образувано е по касационна жалба, подадена от Министерство на земеделието, храните и горите против Решение № 863/17.12.2019г., постановено по АНД № 01099/2019г. по описа на Районен съд–Перник, с което е отменено наказателно постановление № НП– 211/04.06.2019г., издадено от Министъра на земеделието, храните и горите, с което на основание чл. 44, ал. 2 и  чл. 41, ал. 3, във вр. с чл.41,  ал. 1, т. 2 от Закона за опазване на земеделските земи /ЗОЗЗ/ на **** ЕООД, ЕИК ***е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв.

         В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради неправилно приложение на материалния закон – касационно основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.  Касаторът счита, че районният съд неправилно е приел, че административното-наказателното производство е образувано при съществено нарушение на императивни процесуални правила, което е довело до засягане правото на защита на санкционираното юридическо лице. Счита, че не са нарушени нормите на чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН и чл. 42, т. 3 и т. 4 от ЗАНН, тъй като управителят на търговското дружество е бил надлежно поканен за връчване на АУАН, а в АУАН и НП като дата на нарушението е посочен денят, в който то е установено.  Искането към съда е да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение на ПРС, като неправилно, незаконосъобразно и необосновано.

         В срока по чл. 213а, ал. 1 от АПК ответникът по касационната жалба – **** ЕООД  не е оспорил жалбата.

         В съдебно заседание касаторът, редовно призован не е изпратил представител.

         В съдебно заседание ответникът по касационната жалба, редовно призован, не изпраща представител.

         В съдебно заседание, Окръжна прокуратура–Перник чрез прокурор Б. К. е дал заключение за правилно и законосъобразно решение  и е предложил обжалваното съдебно решение да бъде оставено в сила.

         Административен съд–Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства и при съобразяване обхвата на съдебен контрол съгласно чл. 218 от АПК и чл. 220 от АПК, намери следното:

         Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК, за което решението е неблагоприятно и срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

         За да постанови обжалваното решение, Районен съд – Перник е приел, че във връзка с извършена проверка на  **** ЕООД, ЕИК *** на 14.03.2019г., обективирана в протокол от извършена проверка от същата дата, на 25.03.2019г. Ц.К. В. – началник на Общинска служба „Земеделие“ в присъствието на свидетелите  по акта М. Г. А. и В. Д. М. са  извършили проверка за спазване на изискванията за опазване на земеделските земи, находящи се в землищата на село Д.. С GPS устройство заснели площите, засегнати от изкопни дейности. При съвместяването им с графичните данни от КККР установили, че изкопните работи са засегнали земеделски земи, сред които и имот с идентификатор *** по КККР на с. Д.. Констатациите си отразили в протокол от 14.03.2019 г.

         С писмо изх. № РД-636-3/22.03.2019г. управителят на **** ЕООД, бил поканен в 7-мо дневен срок да се яви в ОС „Земеделие“–Перник за връчване на акт за установяване на административно нарушение. Писмото е изпратено по пощата и се е върнало при подателя му невръчено, с отразяване в обратната разписка, че не е потърсено.

         На 25.03.2019г. свидетелката Велинова, в качеството си на началник на ОС „Земеделие“–Перник, в отсъствието на представител на **** ЕООД съставила АУАН № 26/25.03.2019г. за нарушение по чл. 3, ал. 2 от ППЗОЗЗ и чл. 41, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 4, във вр. с ал. 3 от ЗОЗЗ, в който отразила, че дружеството използва земеделска земя - имот с идентификатор *** по КККР на с. Д., с начин на трайно ползване нива, *** категория, с площ от 4,100 дка, частна собственост, за неземеделски нужди без разрешение за промяна на предназначението и като извършва изкопни дейности за добив на полезни изкопаеми – въглища. С нотариална покана, адресирана до управителя на **** ЕООД, връчена на 07.05.2019г. било указано, че в 7-мо дневен срок следва да се яви в ОС „Земеделие“ – Перник за получаване на съставения срещу юридическото лице акт за установяване на административно нарушение. Така даденото указание не било изпълнено.

         Въз основа на съставения АУАН, Министърът на земеделието, храните и горите издал обжалваното наказателно постановление № НП – 211/04.06.2019г., с който на основание чл. 44, ал. 2 вр. с чл.41, ал. 3, вр. чл. 41, ал. 1, т. 2  от Закона за опазване на земеделските земи /ЗОЗЗ/ наложил на **** ЕООД, ЕИК *** имуществена санкция в размер на 1000 лв.

         При така установената фактическа обстановка, районният съд е направил извод, че при образуване на административно-наказателното производство е нарушена императивната норма на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН. Приел е, че АУАН е съставен при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН – в отсъствие на нарушителя, без да са налице предпоставките за това. Изложил е аргументи и за неизпълнение на задълженията на актосъставителя за предявяване и връчване на съставения АУАН на нарушителя, регламентирани в чл. 43, ал. 3 и ал. 4 от ЗАНН, респективно за неспазване на задължението на административно – наказващия орган, посочено в чл. 52, ал. 2 от ЗАНН - да върне АУАН. Счел е, че допуснатите нарушения на процесуалните правила са съществени и са довели до ограничаване процесуалното право на защита на санкционираното юридическо лице, което е основание за отмяна на издаденото наказателно постановление. В допълнение е посочил, че АУАН не съдържа задължителните реквизити съгласно чл. 42, т. 3 и т. 4 от ЗАНН, тъй като не е отразена датата/периодът на извършване на нарушението и не са конкретизирани фактите, даващи основание деянието да се квалифицира като нарушение по чл. 41, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 4, във вр. с ал. 3 от ЗОЗЗ. С тези доводи наказателното постановление е отменено.

         Настоящият касационен състав на Административен съд–Перник намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, след сезиране с допустима жалба, поради което е валидно и допустимо. Същото е и правилно. Доводите са следните:

         Решаващият съд е събрал гласни и писмени доказателства, относими към всички факти, предмет на доказване по делото. Изводите са формирани при спазване принципите на чл. 13 и чл. 14 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН, след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщения доказателствен материал в неговата съвкупност. При разглеждането на делото не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и законът е приложен правилно.

         Изцяло се споделя изводът на Районен съд – Перник за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в хода на административно-наказателното производство. От материалите по делото се установява, че не е спазена императивната норма на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН за съставяне на АУАН в присъствието на нарушителя. Не е била налице и някоя от предпоставките, предвидени в чл. 40, ал. 2 от ЗАНН за образуване на административно-наказателно производство в негово отсъствие. Алтернативите, при които законът допуска това, са: нарушителят да е известен, но да не може да бъде намерен или след покана да не се е явил за съставяне на акта. В конкретния случай нито едно от визираните условия не е изпълнено. Единственият опит на актосъставителя да уведоми санкционираното лице за констатираното нарушение е с изпращането на писмо изх. № РД-636-3/22.03.2019г., но то не е получено от адресатът му. В нарушение на императивите на чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН административно-наказателното производство е образувано в отсъствие на нарушителя. Не са изпълнени и изискванията на чл. 43, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН за предявяване и връчване на препис от АУАН на лицето, срещу което е съставен. Изпратената до него нотариална покана, връчена на управителя на **** ЕООД на 07.05.2019г. удостоверява единствено, че последният е бил поканен от началника на ОС „Земеделие“ – Перник за получаване на множество актове за установяване на административно нарушение, сред които и такъв с № 26/25.03.2019г. От доказателствата по делото е видно, че АУАН нито е  предявяван, нито е връчван на юридическото лице. При това положение административно-наказващият орган е бил длъжен на основание чл. 52, ал. 2 от ЗАНН да върне преписката на актосъставителя за предявяване и връчване на АУАН. Вместо това, той е издал наказателното постановление, предмет на съдебен контрол.

         Нарушените норми на чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН, чл. 43, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН и чл. 52, ал. 2 от ЗАНН са императивни и посредством тях се гарантира правото на защита на привлеченото към административно-наказателна отговорност лице. Неизпълнението им представлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като води до невъзможност на нарушителя да разбере, че срещу него е образувано административно наказателно производство и да упражни процесуалното си право на защита. До същият извод е достигнал Районен съд – Перник. Постановеното от него решение е законосъобразно. Не страда от изложените от касатора касационни основания за отмяната му и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК същото ще бъде оставено в сила.

         Мотивиран от горното, касационен състав на Административен съд - Перник

Р  Е  Ш  И:

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 863/17.12.2019г., постановено по АНД № 01099/2019г. по описа на Районен съд – Перник.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.                                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /п/                                                                                                                                                                                      ЧЛЕНОВЕ: /п/     /п/