О П Р
Е Д Е Л Е Н И Е
Номер |
|
Година |
23.03.2023 г. |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Административен |
съд |
|
Състав |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
На |
23.03. |
Година |
2023
г. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
В |
Закрито |
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Секретар |
|
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
101 |
По
описа за |
2023 |
година. |
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Производството
е по реда на чл. 56, ал. 4 от АПК във вр. с чл. 197 и
сл. АПК.
Депозирана
е жалба от Н.Ю.А. от ***, с ЕГН **********, против Разпореждане № 2113-08-1963#3/02.02.2023 г., издадено от ръководител „Пенсионно осигуряване“
в ТП на НОИ - Кърджали, с което на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК е
прекратено производството по заявление с вх. № 2113-08-1963/26.10.2022 г. на Н.Ю.А.
за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Сочи,
че оспореното разпореждане се явявало незаконосъобразно и неправилно, респ. постановено
при съществени нарушения на административнопроизводствените
правила и в противоречие с материалния закон.
Излага
съображения, че правото на пенсия не се погасявало по давност и при наличието
на вече представени документи за предходен период, то същите били относими и към последващото
депозирано заявление за отпускане на пенсия за ОСВ.
Въвежда
довод, че по процесното заявление нямало постановен
административен акт по същество, т.е. липсвал влязъл в сила административен акт
по смисъла на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК. Предходното постановено Разпореждане
№ 2113-08-192#7/20.06.2022 г. по заявление на Н.Ю.А.
не е било обжалвано по съдебен ред, за да е налице сила на присъдено нещо.
Моли
съда да постанови съдебен акт, с който да отмени Разпореждане № 2113-08-1963#3/02.02.2023 г., издадено от ръководител „Пенсионно осигуряване“
в ТП на НОИ - Кърджали, след което да върне преписката на ръководител
„Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ - Кърджали за разглеждане по същество на
заявление с вх. № 2113-08-1963/26.10.2022 г. за отпускане на пенсия при
условията на чл. 68, ал. 3 от КСО. Претендира деловодни разноски.
Ответникът
по жалбата – ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ – Кърджали, чрез
пълномощника юрисконсулт Златина Белева депозира становище по жалбата, в което
излага подробни съображения за обоснованост и законосъобразност на оспореното
разпореждане. Релевира доводи, че с влязлото в сила
Разпореждане № 2113-08-192#7/20.06.2022 г.
на ръководител „пенсионно осигуряване“ е било отказано отпускането на пенсия на
жалбоподателя. Разпореждането не е било обжалвано и е влязло в законна сила.
Впоследствие Н.Ю.А. подала ново заявление с вх. № 2113-08-1963/26.10.2022 г.,
по което е било постановено оспореното Разпореждане № 2113-08-1963#3/02.02.2023 г. на ръководител „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ
– Кърджали, с което заявлението било оставено без разглеждане на основание чл.
27, ал. 1, т. 1 от АПК. С оглед обстоятелството, че след като с процесното заявление жалбоподателката
отново била поискал отпускане на пенсия за ОСВ като към заявлението не е
представила други документи за осигурителен стаж, то това не обуславяло
задължението за органа да се произнесе по същество на искането за отпускане на
пенсия за осигурителен стаж и възраст. Цитира практика на ВАС по аналогични
казуси. Моли съда да отхвърли жалбата и присъди юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът,
след като се запозна с представените по административната преписка
доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
На
02.10.2020 г. Н.Ю.А. от ***, с ЕГН **********, е подала в ТП на НОИ – Кърджали
заявление за отпускане на пенсия/и и добавки /вх. № 2113-08-1472/, с което е поискал отпускането на лична пенсия
за осигурителен стаж и възраст. Към заявлението са приложени и документи,
удостоверяващи придобития от жалбоподателката
осигурителен стаж.
С
Разпореждане № Ц2113-08-1472#6/06.01.2021
г., издадено от ръководител „ПО“ в ТП на НОИ – Кърджали, е отказано отпускането
на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на чл. 68, ал. 3
от КСО на заявителката. Приет е за установен действителен осигурителен стаж от
14 г. 03 м. 23 дни. В административния акт са изложени мотиви, че лицата, които
за 2020 г. нямат изискуемия осигурителен стаж по чл. 68, ал. 2 от КСО,
придобиват право на пенсия за осигурителен стаж и възраст при навършена възраст
66 години и 4 месеца и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж,
съгласно чл. 68, ал. 3 от КСО. Предвид това, че жалбоподателката
нямала 15 години действителен осигурителен стаж, то исканата пенсия следвало да
бъде отказана. Разпореждането е връчено на 11.02.2021 г. и няма данни
същото да е оспорвано по административен ред.
Впоследствие,
на 01.03.2022 г. Н.Ю.А., с ЕГН ********** е подала ново заявление за
отпускане пенсия /вх. № 2213-08-192/,
с което отново поискала да й бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и
възраст.
По
повод горното заявление, с Разпореждане № 2113-08-197#7/20.06.2022 г., издадено от ръководител „ПО“ в ТП на НОИ –
Кърджали, е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст
при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО на заявителката. Приет е за установен
действителен осигурителен стаж от 14 г. 03 м. 23 дни. В административния акт са
изложени мотиви, че лицата, които за 2022 г. нямат изискуемия осигурителен стаж
по чл. 68, ал. 2 от КСО, придобиват право на пенсия за осигурителен стаж и
възраст при навършена възраст 66 години и 10 месеца и най-малко 15 години
действителен осигурителен стаж, съгласно чл. 68, ал. 3 от КСО. Предвид това, че
жалбоподателката нямала 15 години действителен
осигурителен стаж, то исканата пенсия следвало да бъде
отказана. Разпореждането е връчено на 24.06.2022 г. и няма данни същото да
е оспорвано по административен ред.
На
26.10.2022 г. Н.Ю.А. от ***, с ЕГН ********** отново е поискала отпускане на
пенсия за осигурителен стаж и възраст, депозирайки в ТП на НОИ – Кърджали,
депозирайки заявление с вх. № 2113-08-1963/26.10.2022 г.
С
оспореното Разпореждане № 2113-08-1963#3/02.02.2022 г., издадено от ръководител „ПО“ в ТП на
НОИ – Кърджали, на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК е прекратено
производството по заявление вх. № 2113-08-1963/26.10.2022 г. на Н.Ю.А.. С
цитирания акт, на посоченото в него основание, е отказано разглеждане по
същество на подаденото от жалбоподателя заявление за отпускане на пенсия. В
акта са изложени доводи, че с влязлото в сила Разпореждане № 2113-08-192#7/20.06.2022 г. на Н.Ю.А. е
било отказано отпускането на пенсия за осигурителен стаж и възраст при
условията на чл. 68, ал. 3 от КСО, поради това, че същата е нямала 15 години
действителен осигурителен стаж. Посочено е, че при депозиране на новото
заявление за отпускане на пенсия (вх. № 2113-08-1963/26.10.2022
г.), лицето не е представило нови доказателства за придобит осигурителен
стаж, както и че липсвали данни за положен нов такъв. С оглед изложеното
пенсионния орган в ТП на НОИ – Кърджали е приел, че по отношение на горецитираното заявление за отпускане на пенсия е налице влязъл
в сила индивидуален административен акт със същия предмет и между същите страни
по смисъла на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК.
Разпореждане
№ 2113-08-1963#3/02.02.2023 г., предмет на настоящото съдебно
производство, е връчено на жалбоподателката на 15.02.2023
г. Жалбата срещу административния акт е подадена до съда чрез административния
орган на 20.02.2023 г.
При
така установената фактическа обстановка, съдът намира, че процесната
жалба е процесуално допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 197 от АПК,
от надлежна страна и при наличен правен интерес, в предвидената от закона
писмена форма и срещу административен акт, който подлежи на оспорване.
Оспореният
акт е издаден от компетентен по място, материя и степен орган, съгласно чл. 98,
ал. 1, т. 1 от КСО. В тази връзка процесното
разпореждане е издадено от К. Н., изпълняваща функциите на ръководител
„Пенсионно осигуряване“ в условията на
заместване, в съответствие със Заповед № 1015-08-106/10.10.2019
г. на директора на ТП на НОИ – Кърджали и предвид отсъствието на титуляра – началник на отдел „Пенсии“ на 02.03.2023 г.,
поради временна нетрудоспособност – Болничен лист № ***/*** г.
Разпореждането
е издадено и в изискуемата писмена форма и съдържа посочените в чл. 59, ал. 2
от АПК реквизити, като са посочени фактическите и правни основания за
издаването му, но разгледано по същество същото е неправилно.
По
силата на нормата на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, посочена като правно основание
за издаване на оспорения административен акт, липсата на влязъл в сила
административен акт със същия предмет и страни е предпоставка за допустимост на
искането за издаването на административен акт, като наличието на такъв акт
поражда недопустимост на новото искане.
Съгласно
чл. 98, ал. 1, т. 1 от КСО пенсиите и добавките към тях се отпускат, изменят,
осъвременяват, спират, възобновяват, прекратяват и възстановяват с
разпореждане, издадено от длъжностното лице, на което е възложено ръководството
на пенсионното осигуряване в териториалното поделение на Националния
осигурителен институт, или други длъжностни лица, определени от ръководителя на
териториалното поделение на НОИ.
Правото
на пенсия в съответен размер произтича направо от закона, а не от
разпореждането на длъжностното лице по чл. 98, ал. 1 от КСО, с което тя се
отпуска. В тази връзка всяко лице, което твърди, че е придобило право на пенсия
и на което не е отпусната пенсия с влязло в сила разпореждане, може да упражни
правото си по реда на Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, чрез
депозиране на заявление за отпускане на пенсия. Длъжностното лице по пенсионния
осигуряване има задължение да разгледа заявлението и да издаде разпореждане по
него. Този извод произтича и от разпоредбата на чл. 105, ал. 1 от КСО, според
която правото на пенсия не се погасява по давност.
В
конкретния случай, с влязлото в сила Разпореждане № 2113-08-192#7/20.06.2022 г. на длъжностно лице по чл. 98, ал. 1,
т. 1 от КСО в ТП на НОИ – Кърджали, е отказано отпускане на пенсия за
осигурителен стаж и възраст, т.е. не се признати права, а напротив отказани са
такива, поради което административното правоотношението по упражняване и
реализиране на правото на пенсия не е приключило, респ. правото на
жалбоподателя да подаде ново заявление за отпускане на пенсия не е преклудирано. Разпореждането не е било предмет на съдебен
контрол и спорът относно материалното право на пенсия не е бил разрешен със
сила на присъдено нещо. Съгласно чл. 105, ал. 1 от КСО, правото на пенсия не се
погасява по давност и всяко лице, което твърди, че е придобило право на пенсия
и на което не е отпусната пенсия с влязло в сила разпореждане, може да упражни
правото си по реда на Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж. По това
заявление компетентното длъжностно лице дължи издаване на административен акт,
с който да се произнесе по пенсионните права на заявителя.
В
горепосоченото разпореждане на ръководител „ПО“ в ТП на НОИ – Кърджали, с което
е постановен отказ за отпускане на пенсия по чл. 68, ал. 3 от КСО, не се въведени конкретни съображения кои
периоди зачита за осигурителен стаж на лицето и на какво основание, както и на
какви приложени към заявлението му писмени доказателства, се позовава. Липсата
на мотиви на влязлото в сила разпореждане в тази насока, възпрепятства административният
орган законосъобразно да провери предпоставките за допустимостта на второто
искане и не обоснова приложимостта на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК.
С
други думи, според настоящия състав, влязлото
в сила разпореждане, с което не е признато право на пенсия за осигурителен стаж
и възраст, не съставлява пречка по смисъла на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, за
ново упражняване на правото на пенсия. В този смисъл е и практиката на ВАС, VI отделение – Определение № 9948 от 21.07.2020 г. на ВАС
по адм. дело № 6258/2020 г., Определение №
9685/28.09.2021 г. на ВАС по адм. дело № 8935/2021
г., Определение № 11271 от 8.11.2021 г. на ВАС по адм.
д. № 10563/2021 г., VI о., Определение № 5683/10.06.2022 г. на ВАС по а.д. № 4908/2022 г., VI о. и др. Следва да се отбележи, че е налице
произнасяне в обратния смисъл в част от решенията на ВАС, но съдебната практика
в тази насока не е константна и непротиворечива, като освен цитираните по-горе
решение, то наличието или не на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, се преценява за
всеки един конкретен случай.
Отделно
от горното, съдът не споделя изводите на административния орган в оспореното
разпореждане, че по отношение на подаденото Заявление за отпускане на пенсия №
2113-08-1963/26.10.2022 г., не са налице нови факти и обстоятелства за правото
на пенсия спрямо предходното такова. В този смисъл, от административната
преписка се установява, че при депозиране на процесното
заявление Н.Ю.А. е заявила осигурителен стаж за периода 01.09.1973 г. –
31.12.1973 г., за който изрично е декларирала, че ще бъде предадено
удостоверение по служебен ред. В приложения към административната преписка опис
на осигурителен стаж на жалбоподателката от
07.11.2022 г. – т. 4, изрично е
отбелязано, че не се зачита стаж за периода 01.09.1973 г. – 31.12.1973 г. В тази
връзка е и издаденият отказ за издаване на удостоверение обр.
УП-13 за посочения период с изх. № 5506-08-5359#1/23.11.2022 г., който отказ няма данни да е връчван на
жалбоподателката. Предвид горното и доколкото в
предходните заявления за пенсия, съответно в изготвените описи на осигурителен
стаж и постановените разпореждания за отказ за отпускане на пенсия, категорично
липсва заявен осигурителен стаж за периода 01.09.1973 г. – 31.12.1973 г., по
който да е налице произнасяне, то в конкретния случай са били налични нови
данни за осигурителен стаж за периода от 01.09.1973 г. до 31.12.1973 г.
Посоченият период на осигурителен стаж е новонастъпило
обстоятелство, респ. такова след постановяването на Разпореждане № 2113-08-192#7/20.06.2022 г., т.е. в периода между двете коментирани
заявления, по отношение на лицето са били налице нови данни за осигурителен стаж.
Наличието на нови данни, свързани с осигурителния стаж на заявителя, по който
няма изрично произнасяне в предходен акт, налагат административния орган да
извърши по същество преценка за правото на пенсия, респ. да се произнесе с
разпореждане, което признава или отрича заявената пенсия, което не е сторено в
случая. В тази връзка следва да се отбележи, че наличието на сочен от заявителя
осигурителен стаж се признава или отрича с разпореждане на пенсионния орган, а не с
констативен протокол, отказ за издаване на удостоверение или др.
Предвид
горното, административния орган е следвало да извърши по същество преценка за
правото на пенсия, респ. да издаде административен акт, с който да се произнесе
по правата на заявителя. В този смисъл, Заявление за отпускане на пенсия №
2113-08-1963/26.10.2022 г. на Н.Ю.А., неправилно е прието от органа за
недопустимо по смисъла на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК и не е разгледано по
същество, респ. по релевантното заявление не е издадено разпореждане на
ръководител „Пенсионно осигуряване“, с което се признава или се отрича претендираното със заявлението право на пенсия. Като е
приел, че е налице абсолютна процесуална пречка за ново упражняване на правото
на пенсия, а именно наличието на влязъл в сила административен акт със същите
предмет и страни, административния орган е постановил незаконосъобразен акт, с
който е отказал да разгледа по същество заявлението от 26.10.2022 г. и е
прекратил производството.
По
изложените съображения настоящият състав счита, че доводите на пенсионния
орган, с които е прието, че е налице влязъл в сила административен акт в
хипотезата на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК и е постановен отказ да разгледа по
същество, като недопустимо, подаденото от Н.Ю.А. от *** заявление за отпускане
на пенсия от 26.10.2022 г., са незаконосъобразни, респ. противоречащи на
материалния закон.
С
оглед на гореизложеното следва оспореното Разпореждане № 2113-08-1963#3/02.02.2023 г., издадено от ръководител „ПО“ в ТП на НОИ – Кърджали, с което на
основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК е прекратено производството по Заявление
вх. № 2113-08-1963/26.10.2022 г. на Н.Ю.А., респ. отказано е разглеждането по
същество на депозираното заявление за отпускане на пенсия, да бъде отменено
като незаконосъобразно.
На
основание чл. 173, ал. 2 от АПК следва административната преписка да бъде
върната на компетентния административен орган – ръководител „Пенсионно
осигуряване“ в ТП на НОИ - Кърджали за произнасяне по същество по Заявление за
отпускане на пенсия № 2113-08-1963/26.10.2022 г., подадено от Н.Ю.А. от ***, с
ЕГН **********.
При
този изход на делото и предвид надлежно въведеното искане в жалбата за
присъждането на разноски, то на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на Н.Ю.А.
следва да бъдат присъдени деловодни разноски в размер на 500 лв., произтичащи
от заплатено възнаграждение за адвокат по договор за правна защита и съдействие
от 16.02.2023 г. Следва да се
отбележи, че заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение е в
минималния размер, предвиден в нормата на чл. 8, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от
09.07.2004 г., поради което следва да бъдат присъдени разноски за заплатено
адвокатско възнаграждение в пълен размер.
Съгласно
ТР № 2/24.03.2021 г. на ОСС от I и II колегия на ВАС, по т.д. 10/2019 г., не е допустимо
обжалването на определение по чл. 200, ал. 1 от АПК от административния орган,
издател на акта.
С
оглед изложеното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, съдът,
О П
Р Е Д
Е Л И :
ОТМЕНЯ Разпореждане № 2113-08-1963#3/02.02.2023 г., издадено от ръководител „ПО“ в ТП на НОИ – Кърджали, с което на
основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК е прекратено производството по Заявление
вх. № 2113-08-1963/26.10.2022 г. на Н.Ю.А.
ИЗПРАЩА административната преписка на ръководител „Пенсионно
осигуряване“ в ТП на НОИ – Кърджали, за разглеждане по същество на Заявление за
отпускане на пенсия № 2113-08-1963/26.10.2022 г., подадено от Н.Ю.А. от ***, с
ЕГН **********.
ОСЪЖДА ТП на НОИ – Кърджали, с административен адрес: ***, да
заплати на Н.Ю.А. от ***, с ЕГН **********, със съдебен адрес: ***, ***,
деловодни разноски в размер на 500 лв.
Определението подлежи
на обжалване с частна жалба пред ВАС от страните, участващи в административното
производство.
Председател: