Решение по дело №175/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 175
Дата: 23 октомври 2020 г. (в сила от 29 ноември 2021 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20207280700175
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  

                     №175/23.10.2020 г.

 

гр. Ямбол, 23.10.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на четиринадесети октомври две хиляди и двадесета година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 175 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на ЕТ „А.А.-А.А“-гр.Тополовград обл.Хасково *, ЕИК **, представляван от управителя А.Д.А., чрез пълномощника си адв.К.И.С. от ЯАК, адрес *** против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. за кампания 2015 г. с изх.№02-260-2600/5241 от 01.08.2020 г. на зам.изпълнителния директор П.С.на Държавен фонд „Земеделие”, с която му се отказва финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане за площите.

В жалбата се твърди, че при настоящото второ произнасяне по подаденото заявление административния орган не се е съобразил с дадените от съда в решението му, с което се отменя първия отказ, задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, като са допуснати същите нарушения на процесуалните правила и не са налице както фактическите основания приети в оспорения акт, така и материалноправните предпоставки за издаването му, поради което се претендира за отмяна на уведомителното писмо със законните последици.

В съдебно заседание за оспорващия се явява адв.С., която подържа жалбата по изложените съоражения, като посочва че в случая сертифициращата организация правилно е подала блоковете като биологични, грешката не е в подаденото от сертифициращата организация, а единствено при подаване на заявлението има разминаване между изписаното с думи „биологично“ и съответния код, а при така констатираното нарушение между изразеното словом и цифром, ако е нарушение, защото практиката казва, че се приема за вярно изписаното с думи, административният орган би могъл да поиска обяснения от страната, да даде срок и да отстрани противоречието. Прави искане съда не само да отмени акта, но и да се произнесете по съществото на спора, тъй като в случая е посочена каква е сумата, която следва да бъде дадена за единица площ, какво е платено и какво остава да бъде изплатено, както и да бъдат присъдени разноските по делото.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител ст.юрисконсулт Б. твърди, че оспореният административен акт отговаря на всички изисквания за законосъобразност, като в този случай административният орган изцяло се е съобразил с дадените от съда указания във връзка с влязлото в сила решение по адм. дело № 233/2018 г. и като е издал един изцяло мотивиран акт, подробно е изложил фактическите и правни основания, които са го мотивирали да постанови оспорения отказ. Посочва, че в случая, видно от съдържанието на писмото, същият подробно е изложил своите съображения, като е изброил процесните парцели, които не отговарят на изискванията за подпомагане, дължащо се на констатираното несъответствие между декларираното от жалбоподателя за кампания 2015 г. и въведеното по съответния ред от сертифициращата фирма в системата за въвеждане на данни от външни институции, от която система административният орган черпи генерираната информация и извършва своите проверки. Подчертава в случая, че  в Наредба № 11/06.04.2009 г. и именно чл.68, ал.5, който административният орган е цитирал изрично в уведомителното писмо, е разписана процедура, съгласно която, когато е налице несъответствие между декларираното от кандидата и въведеното от контролиращото лице, следва да се предприемат действия от която и да било от страните, в частност в случая от контролиращото лице, за отстраняване на грешката, която е била допусната евентуално. Отбелязва, че между земеделския стопанин и контролиращото лице взаимоотношенията се уреждат по договорен път, а именно със сключването на договор за провеждането на контрол в областта на биологичното отглеждане и производство, като ДФ „Земеделие“ не е страна по този договор и няма отношение към техните чисто гражданско-правни отношения, а никъде в действащата нормативна уредба не е въведено задължение и не е разписано правомощие на административния орган при наличие на такова несъответствие да извършва каквато и да било проверка или да събира допълнителни доказателства, за да изясни какво е състоянието на парцела, който се заявява за подпомагане, най-малкото защото същият няма нужните знания и компетенции в тази област. Счита, че със самото подаване на заявление за подпомагане за процесната кампания кандидата за финансово подпомагане поставя началото на това административно производство и същият е страна по него и участва пълноценно до негово приключване с издаването на съответното уведомително писмо. Твърди, че в случая в хода на валидно проведено административно производство административният орган е изяснил фактите и обстоятелствата, подробно е изложил фактическите основания и съответстващите им правни норми и като се е съобразил изцяло с целта на закона, е постановил своя административен акт, който отговаря на всички изисквания за законосъобразност и в тази връзка моли да се отхвърли жалбата и да се потвърди акта, като се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Жалбоподателят ЕТ „А.А.-А.А“-гр.Тополовград, представляван от управителя А.Д.А. е регистриран като земеделски производител с УРН 534911.

Същият е подал подал Заявление за подпомагане с УИН 26/110615/39381/12.06.2015 г., в което е посочил, че желае да ползва следните схеми: схема за единно плащане на площ, схема за преразпределително плащане, схема за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда-зелени директни плащания, схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар, Агроекологични плащания/мярка 214 от ПРСР 2007-2013/ и компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения/подмярка 13.2/НР2/. Подал е приложение за кандидатстване по мярка 214 “Агроекологични плащания 2015“ за подпомагане по направление „биологично растениевъдство“ на десет имота в землището в с. Хлябово със средните номера на парцели от ИСАК: 1. 77325-166-29-1 с площ 0.95 ха, 2. 77325-166-30.3 с площ от 1.21 ха, 3. 77325-919-6-3 с площ 0.47 ха, 4. 77325-919-6-5 с площ 5.39 ха, 5. 77325-919-6-6 с площ 0.14 ха, 6. 77325-950-1-10  с площ 2.38 ха, 7.77325-950-1-11 с площ 1.21 ха, 8. 77325-950-1-9 с  площ 1.32 ха, 9. 77325-950-2-7 с площ 0.61 ха и 10. 77325-950-2-8 с площ 5.61 ха или обща площ от 19.29 ха, като 2015 г. е  третата година и последно поетият от оспорващия агроекологичен ангажимент по направление „биологично растениевъдство“.

Земеделският производител в изпълнение на задълженията си по агроекологичния ангажимент е уведомил ДФ „Земеделие“ за щети от неблагоприятно климатично условие-градушка, за което е съставен констативен протокол № 1/26.06.2015 г., в който протокол комисията  констатира унищожаване на културата на 100 процента  в два блока: 77325-166-29-1 и 77325-166-30-3 с обща площ 2.16 ха.

В Доклад на Техническия инспекторат към Разплащателна агенция за извършената проверка на място назначена със заповед № 296073, приложен към уведомително писмо с № 01-152-6500/550/06.11.2015 г. е установява, че парцел с номер 77326-919-6-6 е недопустим за подпомагане, тъй като в парцела няма следи от заявената култура, като няма данни доклада да е връчен на проверяваното лице.

С Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214“Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. за кампания 2015г. изх. № 02-260-2600/5241/23.08.2018 г. на Зам.Изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“ е отказано финансово подпомагане по подаденото от ЕТ „А.А.- А.А“ гр.Тополовград Заявление за подпомагане с УИН 26/110615/39381/12.06.2015 г. Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2015 г., поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане на площите.

С Решение № 205/9.11.2018 г. по адм.дело № 233/2018 г., оставено в сила с решение № 14193/23.10.2019 г. по по адм. дело № 15521/2018 г. на ВАС, Административен съд-Ямбол е отменил по жалба на  ЕТ“ „А.А.-А.А“- гр.Тополовград Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 “Агроекологични плащания“ от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. за кампания 2015 г. изх. № 02-260-2600/5241/23.08.2018 г. на Зам. Изпълнителен директор П.С.и върнал преписката на административния орган за ново произнасяне при спазване на задължителните указани по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на съдебното решение.

В мотивите си решаващите състави приемат, че оспореният акт е издаден при съществени процесуални нарушения, изразяващи се в неизпълнение на задълженията по чл.26, чл.28 и чл.34 АПК, т.к. проверката на място не е извършена в присъствието на кандидата или упълномощен негов представител или служител и не му е представен контролен лист с резултатите за подпис, за да реализира правото си да напише в контролния лист обяснения и възражения по направените констатации, нито заявителя е получил копие от съставения доклад за проверката с цел защита срещу констатациите в акта, съоразно императивните изисквания на чл.65, ал.3-ал.6 от Наредба № 11/ 06.04.2009 г. Отбелязано е, че посочването на фактическите и правни основания за издаването на акт от страна на административния орган е предпоставка, обуславяща възможността за упражняване на контрол върху същия, а и за възможността за организиране на адекватна защита спрямо него и че това е необходимо, за да може адресатът на акта да се защити срещу него и да се осъществи съдебен контрол относно наличие на предпоставките за отказ или намаляване на финансирането съгласно изискванията на Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за реда и прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г.". В тази връзка в решениято на ЯАС е записано, че административният орган е посочил в колона 7 от уведомителното писмо, че “площта, за която не са били спазени базови и други изисквания за съответното направление. Неспазването на базовите изисквания  е било установено  чрез извършена административна проверка  или проверка на място от Технически инспекторат към Разплащателна агенция, назначена със заповед №  296073. В контролния лист от извършената проверка на място са посочени конкретните неспазени базови изисквания. За резултатите от проверката на място  и за базови изисквания, които не са били спазени, кандидатът е уведомен с уведомително писмо“, което както беше посочено по-горе не е реализирано в изпълнение на изискванията на чл.65, ал.3-ал.6 от Наредба № 11/ 06.04.2009 г.

При повторното разглеждане на подаденото от ЕТ „А.А.- А.А“ гр.Тополовград Заявление за подпомагане с УИН 26/110615/39381/12.06.2015 г. Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2015 г., с Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. за кампания 2015 г. с изх.№02-260-2600/5241 от 01.08.2020 г. на зам.изпълнителния директор П.С.на Държавен фонд „Земеделие” се отказва финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане за площите.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд-Ямбол е Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. за кампания 2015 г. с изх.№02-260-2600/5241/01.08.2020 г. на зам.изпълнителния директор П.С.на Държавен фонд „Земеделие”, с която се отказва финансово подпомагане по подаденото от ЕТ „А.А.-А.А“-гр.Тополовград Заявление за подпомагане с УИН 26/110615/39381/12.06.2015 г. Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2015 г.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорвания акт е издаден от компетентен административен орган съгласно Заповед № 03-РД/2891/23.07.2019 г. на ИД на ДФЗ, в изискуемата писмена форма с мотивирано решение и при спазване на процедурата визирана в закона. Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона.

За да мотивира решението си административният орган посочва, че ДФЗ-РА отказва финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане в далуописаните площи въз основа на следните нормативни основания мярка 214 „Агроекологични плащания“, а именно че съгласно чл.68 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. контролиращото лице „Кю Сертификейшьн" АД, в „Системата за въвеждане на данни от външни институции“ /СВДВИ/ за парцели с № 77325-166-30-3, 77325-919-6-3, 77325-919-6-5, 77325-919-6-6, 77325-950-1-11, 77325-950-1-9 и 77325-950-2-8 е въвело информация, че установеното състояние на парцелите е „биологичен“, а кандидата при подаване на заявление за подпомагане с УИН 26/110615/39381ги е декларирал „в преход“ и площта и е тази, за която не е било спазено това базово изискване за съответното направление. Посочено е, че съгласно т.6 „Намаления при неспазване на базови изисквания за съответните направления на мярка АЕП от Методиката за намаляване и отказване на агроекологичките плащания, утвърдена ка основание чл.16 от Наредба № 11/06.04.2008 г. със Заповед № РД 09-909 от 08.12.2015 г. издадена от Министъра на земеделието, храните и горите в случай, че информацията от контролиращото лице за.даден-земеделския парцел се различава от заявената от земеделския стопанин за същия парцел (бенефициентът декларира, че даден парцел е в преход, а контролиращото лице върне информация, че е биологичен), то ДФЗ може да намали размера на финансовата помощ със сума, изчислена за целия парцел, като площта за този парцел не се счита за наддеклариран,. а се счита като площ, за която земеделския стопанин не е спазил някои от ангажиментите, свързани с предоставянето на помощ различни от тези, които засягат декларираният размер на площта.

Нормата на чл.17, ал.2, т.3 от Наредба № 11/06.04.2008 г. предвижда, че финансова помощ по мярка "Агроекологични плащания" не се предоставя или се намалява, когато кандидатът отбележи грешен агроекологичен код срещу извършваните дейности в заявлението по чл.7, ал.2.

Според чл.18, ал.1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз контролът за спазване правилата на биологичното производство и контролът за съответствие на земеделските продукти и храни с традиционно специфичен характер или защитено географско означение със спецификацията на продукта или храната се осъществява от контролиращи лица. Такова лице на основание сключения Договор за контрол и сертификация съгласно Регламент (ЕО) 834/2007 г. по отношение на земеделския стопанин ЕТ „А.А.-А.А“-гр.Тополовград е „Кю Сертификейшън“ АД-гр.Пловдив.

В настоящия случай от една страна кандидатът ЕТ „А.А.-А.А“-гр.Тополовград при в заявлението по чл.7, ал.2 от Наредба № 11/06.04.2008 г. е отбелязъл агроекологичен код АП07 срещу извършваните дейности относно посочените по-горе парцели, който код в Приложение № 1б към чл.8, ал.1 от Наредба № 11/06.04.2008 г. е „За биологично растениевъдство в преход – за полски култури, включително фуражни“.

От друга страна за същите парцели контролиращото лице „Кю Сертификейшън“ АД-гр.Пловдив в изпълнение на задължението си по чл.68, ал.1 от Наредба № 11/06.04.2008 г. въвеждат данни, че установеното състоянието на парцелите е „биологичен“.

Доколкото посоченото от ЕТ „А.А.-А.А“-гр.Тополовград в подаденото до „Кю Сертификейшън“ АД-гр.Пловдив Заявление за сертификация на биологично производство касателно въпросните парцели е „биологичен“, а не „в преход“, то не е налице допусната техническа грешка от страна на външната институция, която да бъде установена и отстранена по реда на чл.68, ал.5 от Наредба № 11/06.04.2008 г.

В случая е безспорно, че кандидатът е отбелязъл грешен агроекологичен код срещу извършваните дейности в заявлението по чл.7, ал.2 от Наредба № 11/06.04.2008 г., което на база приложимата нормативна уредба и в съответствие с Методиката за намаляване и отказване на агроекологичките плащания, утвърдена на основание чл.16 от Наредба № 11/06.04.2008 г. със Заповед № РД 09-909 от 08.12.2015 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, е дала основание за постановяване на оспорения отказ.

Не може да се сподели становището в жалбата, че в попълнената от кандидата и приложена към заявлението Таблица на използваните парцели 2015 г. е налице противоречие между отбелязаното в графа 6 „не“ и отбелязания в графа 12 агроекологичен код, което несъответствие е трябвало да бъде констатирано от административния орган и изяснено, като се уведоми кандидата и му се даде възможност да го отстрани, неизпълнението на което съставлявало съществено процесуално нарушение.

В тази връзка графа 6 „Биологичен или в преход“ касае данни за идентификация на парцела и вписаното „не“ означава, че съответния парцел не е биологичен или в преход, което не касае правилността на отбелязаия агроекологичен код и несъответствието е било преодоляно в полза на заявителя предвид кандидатстването по мярка 214, поради което не е допуснато процесуално нарушение, а още по-малко съществено такова, налагащо отмяна на постановения акт.

Не са налице и останалите твърдени с жалбата за допуснати в хода на административното производства процесуални нарушения, т.к. мотивите на оспореното уведомително писмо съдържат необходимите фактически и правни основания и са изяснени всички относими факти и обстоятелства, още повече че в мотивите липсва позоваване на Доклад за проверка на място от Технически инспекторат към Разплащателна агенция, назначена със заповед №  296073, за да са нарушени изискванията на чл.65, ал.3-ал.6 от Наредба № 11/ 06.04.2009 г.

Предвид посоченото и установените материалноправни предпоставки, атакувания акт е валиден, като издаден от оправомощено лице, без да са допуснати съществени нарушения на процесуалните норми и в съответствие с посочената нормативна уредба, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед направеното искане жалбоподателят на основание чл.144 АПК във връзка с чл.78, ал.8 ГПК, чл.37 ЗПП и чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски-юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на на ЕТ „А.А.-А.А“- гр.Тополовград обл.Хасково *, ЕИК **, представляван от управителя А.Д.А., чрез пълномощника си адв.К.И.С. от ЯАК, адрес *** против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. за кампания 2015 г. с изх.№02-260-2600/5241 от 01.08.2020 г. на зам.изпълнителния директор П.С.на Държавен фонд „Земеделие”

ОСЪЖДА на ЕТ „А.А.-А.А“-гр.Тополовград обл.Хасково *, ЕИК **, представляван от управителя А.Д.А. да заплати на ДФ “Земеделие“-гр.София направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                       СЪДИЯ:/п/ не се чете