Решение по дело №168/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 212
Дата: 2 ноември 2023 г. (в сила от 2 ноември 2023 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20237240700168
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юли 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№212

 

Стара Загора, 02.11.2023 г.

 

 

    В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Старозагорският административен съд III касационен състав, в публично съдебно заседание на единадесети октомври през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

                                         

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                     ЧЛЕНОВЕ: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

                                                         ЗЛАТКО МАЗНИКОВ

 

 

При секретаря АЛБЕНА АНГЕЛОВА и с участието на прокурора МИНЧО НИКОЛОВ, като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТКО МАЗНИКОВ касационно административно наказателно дело № 168 по описа за 2023 година, за да се произнесе, съобрази:                                                         

 

 

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на ЕТ „П Д. – 2004“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Целина, община Чирпан, подадена от пълномощник – адв. Л.Н., против решение № 37 от 22.05.2023 г., постановено по АНД № 58/2023 г. по описа на Районен съд Чирпан, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 673995-F654960 от 04.11.2022 г., издадено от Началник на отдел „Оперативни дейности“ (ОД) Пловдив в Централно управление на Национална агенция по приходите (ЦУ на НАП). В жалбата са направени оплаквания за незаконосъобразност на решението, като постановено при неправилно приложение на материалния закон – касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) във връзка с чл. 63в от ЗАНН. Оспорва се извода на районния съд, че актът за установяване на административно нарушение (АУАН) и НП са изрядни от формална страна, в частност – че съдържат датата и мястото на извършване на нарушението, както и обстоятелствата на извършването му, е също и извода на съда, че нарушението не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Направено е искане за отмяна на обжалваното решение и НП. Претендират се направените разноски по делото.

Ответникът – Началник на отдел ОД Пловдив в Централно ЦУ на НАП, в писмен отговор на касационната жалба, представен от процесуалния му представител ст. юрисконсулт Р. Пва, оспорва жалбата като неоснователна и моли обжалваното решение да бъде оставено в сила, като правилно и законосъобразно. С оглед на изхода от делото претендира за направените разноски по делото – юрисконсултско възнаграждение съобразно представен списък на разноските, алтернативно – прави възражение за прекомерност на заплатеното от касатора адвокатско възнаграждение. 

Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение, че касационната жалба е неоснователна, а обжалваното решение – правилно и законосъобразно, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена, а обжалваното решение – потвърдено.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и извърши на основание чл. 218, ал. 2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен, и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд Чирпан е било № 673995-F654960 от 04.11.2022 г., издадено от Началник на отдел ОД Пловдив в ЦУ на НАП въз основа на АУАН № F654960 от 17.05.2022 г., с което на основание  чл. 29, ал. 1 от Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход  (ЗАРИДСНПНП) на ЕТ „П Д. – 2004“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Целина, община Чирпан, е наложена имуществена санкция в размер на 25000 лв., за нарушение на чл. 3, ал. 1 във връзка с чл. 2, ал. 1, т. 2 от същия закон. Като административно нарушение са преценени обстоятелствата, че при проверка, извършена на 29.04.2022 г. в обект – бензино-газстанция „Бриз“, находящ се в с. Целина, община Чирпан, стопанисван от ЕТ „П Д. – 2004“, ЕИК *********, е установено, че в обекта се извършва търговия на дребно с горива – продукти от нефтен произход по смисъла на  пар. 1, т. 1 от ДР на ЗАРИДСНПНП, респективно – икономическа дейност по смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП, но търговецът не е регистриран по този закон и няма издадено удостоверение по чл. 16 от ЗАРИДСНПНП.

За да потвърди НП, Районен съд Чирпан е приел след анализ на събраните доказателства и приложимата правна уредба, че извършването от санкционирания търговец на вмененото му административно нарушение е доказано по безспорен и несъмнен начин, а при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, визирани в ЗАНН, както и че не са налице основания за приложението на чл. 28 от ЗАНН.

Касационният състав на Административен съд Стара Загора намира, че постановеното от районния съд съдебно решение е правилно и законосъобразно.

ЕТ „П Д. – 2004“, ЕИК *********, е санкциониран на основание  чл. 29, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП за нарушение на чл. 3, ал. 1 във връзка с чл. 2, ал. 1, т. 2 от същия закон.

Съгласно на чл. 29, ал. 1, изречение първо от ЗАРИДСНПНП лице, което осъществява дейност по чл. 2, ал. 1 без регистрация, извън нейния обхват, или в нарушение на условие, установено в глава втора, раздели I и II, се наказва с глоба в размер от 15 000 до 100 000 лв., съответно с имуществена санкция в размер от 25 000 до 250 000 лв.

Според чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, са търговия на дребно с нефт и продукти от нефтен произход, а според пар. 1, т. 1 от ДР на ЗАРИДСНПНП „продукти от нефтен произход са нефтопродуктите бензин, газьол (дизелово гориво), керосин, тежки горива, втечнен нефтен газ (LPG), както и всички други или смесени нефтопродукти, които са предназначени за употреба като гориво за отопление или за моторно гориво.

Разпоредбата на чл. 3, ал. 1  от ЗАРИДСНПНП предвижда, че всяко лице, което осъществява дейност по чл. 2, ал. 1, т. 1 – 6, подлежи на регистрация по този закон. Съгласно чл. 16, ал. 1 – 3 от ЗАРИДСНПНП в Министерството на икономиката и индустрията се води регистър на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, като за всяка от дейностите по чл. 2, ал. 1, т. 16 се прави отделна регистрация на лицето, а при вписване в регистъра на лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, се издава удостоверение от министъра на икономиката и индустрията или от оправомощен от него заместник-министър. В съответствие с цитираните разпоредби чл. 17, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП предвижда, че  лицата, осъществяващи икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход, се регистрират в Министерството на икономиката и индустрията, като подават заявление за всяка от дейностите по чл. 2, ал. 1, т. 16 по утвърден от министъра на икономиката и индустрията образец.

В случая от съставения за извършената проверка протокол № 0450608 от 29.04.2022 г. и направените при извършването й извлечения от ФП на ФУ на проверявания обект – фискален бон, служебен бон и дневен отчет, се установява, че в деня на проверката в обекта, стопанисван от ЕТ „П Д. – 2004“, ЕИК *********, е извършвана търговия на дребно с горива, сред които бензин и дизел, т.е. представляващи  продукти от нефтен произход съгласно пар. 1, т. 1 от ДР на ЗАРИДСНПНП, съответно осъществяваната в обекта търговска дейност попада в обхвата на визираната в чл. 2, ал. 1, т. 2 от ЗАРИДСНПНП. Същевременно от депозираните писмени обяснения от работещия по време на проверката в проверявания обект служител, показанията на актосъставителя и свидетеля по акта и представеното удостоверение № 2564 от 17.05.2022 г. на Министерството на икономиката и индустрията се установява, че към момента на извършване на проверката – 29.04.2022 г., ЕТ „П Д. – 2004“, ЕИК *********, не е бил вписан в регистъра по чл. 16, ал. 1 от ЗАРИДСНПНП като лице, осъществяващо икономически дейност, свързана с продукти от нефтен произход, и съответно не е имал издадено удостоверение за това, както и че е бил регистриран като такъв и такова удостоверение му е било издадено след извършването й – на 17.05.2022 г.

Видно от изложеното, посочените в АУАН и НП факти не само съответстват на установените чрез събраните в съдебното производство доказателства, но и се субсумират в хипотезите на приложените санкционна и нарушени разпоредби, поради което изводът на районния съд за доказаност на административно-наказателното обвинение е правилен.

Обоснован е и изводът на въззивния съд за формална изрядност на АУАН и НП, в частност – за съответствие на съдържанието им с изискванията на чл. 42, ал. 1, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. В АУАН и в НП е посочено местонахождението на обекта, в който е извършвана съставомерната дейност, както и че последната е била извършвана в деня на проверката, а фактическото описание на нарушението е в степен, позволяваща на нарушителя да разбере вмененото му нарушение, за да организира адекватно защитата си.

Касационната инстанция изцяло споделя и събраженията на районния съд за неприложимост на чл. 28 от ЗАНН към процесното нарушение, поради което намира за безпредметно да ги преповтаря и препраща към тях на основание чл. 221, ал. 2, изречение второ от АПК. Имущественото състояние на касатора според представените в касационното производство доказателства в тази насока не е основание за различен извод.  

Що се отнася да наложената с НП имуществена санкция  от 25000 лева, същата е приложена в съответствие с факта, че нарушителят е търговец и то юридическо лице, а по размер е в минималния, предвиден в закона за извършеното нарушение.        

В допълнение към горното следва се отбележи, че всички оплаквания на касатора, въведени като касационни основания, са били изложени още във въззивното производство и в мотивите на обжалваното решение на тях е отговорено след подробен и задълбочен анализ на фактите и правото.

По тези съображения съдът намира, че обжалваното решение, като валидно, допустимо и постановено в съответствие и при правилно приложение на закона, следва да бъде оставено в сила.

Предвид изхода от делото, при съобразяване на неговата  фактическата и правна сложност, на основание чл. 63д, ал. 4 и 5 от ЗАНН касаторът следва бъде осъден да заплати на НАП юрисконсултско възнаграждение в минималния размер по чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ80 лева.

Водим от горните мотиви, Административен съд Стара Загора на основание чл. 221, ал. 2, предложение първо от АПК

 

 

Р Е Ш И :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 37 от 22.05.2023 г., постановено по АНД № 58/2023 г. по описа на Районен съд Чирпан.

 

ОСЪЖДА ЕТ „П Д. – 2004“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Целина, община Чирпан, да заплати на Националната агенция по приходите сумата в размер на 80 (осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция.

 

Решението е окончателно.

 

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                             

                                                                   2.