Определение по дело №107/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 февруари 2021 г.
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20217200700107
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

гр. Русе, 12.02.2021г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Русе, II състав, в закрито заседание на дванадесети февруари, през 2021 година, в състав:

      

                                                          СЪДИЯ: Димитринка КУПРИНДЖИЙСКА

 

като сложи за разглеждане адм. дело № 107 по описа за 2021 г., съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 166 АПК.

Образувано е по изпратено по подсъдност адм.д.№ 363/2021 г. по описа на АС – Бургас. Постъпила е жалба на М.Г.М. и Р.И.М. *** в частта по искането за спиране предварителното изпълнение на Заповед №180/29.01.2021г. на Кмета на Община Несебър.

Съдът, след като се запозна с искането за спиране и доказателствата по делото намира следното:

Искането за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение е инкорпорирано в жалба срещу Заповед №180/29.01.2021 г. в частта, в която е заличена адресната регистрация по настоящ адрес на жалбоподателя.

 С разпоредбата на чл.166, ал.4 АПК законодателят предвижда възможност за спиране допуснатото по силата на отделен закон предварително изпълнение на индивидуален административен акт, освен ако той не е изрично изключен от съдебен контрол. Предвид нормата на чл. 92, ал.14, изр.1 ЗГР, такова ограничително условие не е налице, поради което искането е допустимо.

От представените доказателства се установява, че със Заповед № 180/29.01.2021 г. кметът на Община Несебър е заповядал да се заличи адресната регистрация по настоящ адрес на лицата М.Г.М. и Р.И.М. на основание чл. 99 ал. 1, във вр. с чл. 99б Закон за гражданската регистрация (ЗГР). Съгласно приложените по делото служебни справки от Национална база данни „Население“  настоящият адрес и на двамата жалбоподатели към 10.02.2021 г. е гр.Обзор“, ул.“*******“ № 48 (л.16-17 от адм.д. № 363/2021 г. на АС – Бургас). Със Заповед № РД-09-4/08.01.2021 г. на областен управител на Област Бургас е определена дата 28.02.2021 г. за провеждане на общ местен референдум в следните населени места от община Несебър, а именно: гр.Обзор, с.Баня, с.Приселци, с.Раковсково, с.Емона, с.Паницово, с.Козница, с въпрос на референдума: „Подкрепяте ли предложението за обособяване на нова община с център гр.Обзор, състояща се от населените места - гр.Обзор, с.Баня, с.Приселци, с.Раковсково, с.Емона, с.Паницово, с.Козница?“

Законът за гражданската регистрация не сочи основанията и редът, при които съдът може да спре изпълнението на заповедта за заличаване на адресна регистрация, поради това намира приложение общата норма на чл. 166, ал. 2, вр., ал. 3 и ал. 4 АПК. Съгласно посочената разпоредба, основание за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение ще е налице, ако то би причинило на оспорващия значителна или трудно поправима вреда - имуществена или неимуществена, която по значимост да може да се противопостави на онзи обществен интерес, заради който законодателят е допуснал предварителното изпълнение на административния акт по силата на закона; изпълнението може да бъде спряно само въз основа на нови обстоятелства, т.е. такива, възникнали след издаване на акта. В конкретния случай жалбоподателите твърдят, че предварителното изпълнение може да им причини значителна и практически непоправима вреда, изразяваща се в невъзможността им да упражнят избирателните си права на предстоящия местен референдум на 28.02.2021 г. на територията на Община Несебър, предвид липсата на уседналост в последните шест месеца в тази община.

По същество съдът намира искането за неоснователно.

Съгласно §2 от ПЗР на Закон за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС) за всички неуредени в закона въпроси относно провеждането на национален и местен референдум, се прилагат съответните разпоредби на Изборен кодекс (ИК). Според разпоредбата на  чл.396, ал.1 от, право да избират общински съветници и кметове имат българските граждани, които следва да отговарят на лимитативно посочени изисквания, едно от които е да са живели най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място. Същевременно със Заповед № РД-09-4/08.01.2021 г. на областен управител на Област Бургас е определена дата 28.02.2021 г. за провеждане на общ местен референдум в определени населени места в община Несебър, между които и гр.Обзор, с поставен важен въпрос относно бъдещата административна организация и устройство на посочените седем населени места. Провеждането на референдума е ново обстоятелство, което предстои да се случи след издаването на оспорената заповед.  

Така, при спазване на правилата на горецитираните норми от ИК, за да участват в местния референдум на 28.02.2021 г. в Община Несебър, жалбоподателите следва да са живели в тази община най-малко в периода 28.08.2020 г. – 28.02.2021 г. С допуснатото по закон предварително изпълнение на оспорената по делото заповед е заличен настоящия адрес на жалбоподателите на територията на Община Несебър, т.е. нарушено е правилото за уседналост, което препятства М.М. и Р.М. да участват на местния референдум на 28.02.2021 г. в Община Несебър. По този начин избирателните права на жалбоподателите ще бъдат засегнати по необратим начин, доколкото правната възможност за участие в местния референдум на 28.02.2021 г. е еднократна. Изложеното сочи на вреда, която не би могла да бъде поправена. Освен това с оглед на твърдяното от М.М. обстоятелство, че е закупил недвижимия имот в гр.Обзор, на който адрес всъщност е била заличената със заповедта на кмета на община Несебър адресна регистрация, не бива да се пренебрегва и факта, че жалбоподателят има интерес да участва в местния референдум.

В заключение съдът намира, че са установени предпоставките по чл.166, ал.2 от АПК – налице е възникнало след издаване на оспорения акт/т.е. ново/ обстоятелство и предварителното изпълнение би могло да причини на оспорващия трудно поправима вреда, поради което искането за спиране на допуснатото по закон предварително изпълнение на Заповед №180/29.01.2021г. на Кмета на Община Несебър в частта, в която е заличена адресната регистрация по настоящ адрес на М.Г.М. и Р.И.М., е основателно. Предварителното изпълнение на заповедта, в оспорената част, следва да се отмени и на осн. чл.60, ал.7 от АПК Кметът на Община Несебър следва да възстанови положението, съществувало преди изпълнението, т.е. да бъде възстановен настоящия адрес на М.Г.М. и Р.И.М. ***.   

Водим от горното и на основание чл.166, ал.3 от АПК, съдът

 

                             О П Р Е Д Е Л И :

 

СПИРА допуснатото по силата на чл. 92, ал. 14, изр. 2 Закона за гражданската регистрация предварително изпълнение на Заповед №180/29.01.2021г. на Кмета на Община Несебър в частта, в която е заличена адресната регистрация по настоящ адрес на М.Г.М. и Р.И.М. ***.

На основание чл.60, ал.7 от АПК, Кметът на Община Несебър следва да възстанови положението, съществувало преди допуснатото по закон предварително изпълнение.

Определението не подлежи на обжалване /чл. 92 ал. 14, изр. последно ЗГР/.

                                                           

                                                                         СЪДИЯ: