Решение по дело №2516/2019 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 105
Дата: 19 февруари 2020 г. (в сила от 10 март 2020 г.)
Съдия: Емилиян Кирилов Ангелов
Дело: 20193630202516
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

105/19.2.2020г.                                                           19.02.2020 год.      Гр. Шумен

В ИМЕТО НА НАРОДА

Шуменският районен съд, първи състав

На двадесет и осми януари две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:

Председател: Емилиян Ангелов

Секретар: В. С.

 Като разгледа докладваното от районния съдия ВНАХД №2516 по описа на ШРС за 2019 год., За да се произнесе взе предвид следното:

Настоящото производство е образувано на осн. чл.59 и сл. от ЗАНН.

Подадена е жалба от Н.Р.Н. *** срещу Наказателно постановление № 26-67/16.09.2019г. . на Началника на  Отдел „Рибарство и контрол“. Централен Дунав гр.Русе към Главна Дирекция „Рибарство и контрол“ при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/ гр.Бургас, с което на жалбоподателя , било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 600/шестстотин/ лева, на основание чл..75 ал.1 от Закона за рибарството и аквакултурите  Жалбоподателят счита, че не е налице неизпълнение на административно задължение, като привежда и доводи за наличие на маловажен случай, поради което моли съда да постанови решение, с което да отмени изцяло наказателното постановление като незаконосъобразно и неправилно.

В открито съдебно заседание жалбоподателя се явява лично, като по същество поддържа депозираната жалба. Административнонаказващият орган не изпраща представител в съдебно заседание, като в придружаващото жалбата писмо изразява становище за неоснователност на жалбата и моли същата да бъде оставена без уважение.

   Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакуваното постановление, намери, че са налице основания за неговата отмяна   по следните съображения:

В АУАН и НП е посочено, че те се издават за това, че на 07.08.2019г. около 20:00 часа във водите на язовир Дибич, обл.Шумен, жалбоподателя Н.. извършвал любителски риболов с една въдица , поставена  в работно положение, като запазва в кофичка риба от следните видове: шаран 2 броя с размери , съответно 12 и 13 сантиметра, които размери са по-малки от минимално допустимите съгласно приложение № 2 към чл. 38. ал. 1 от ЗРА,  с което извършва административно  нарушение по чл. 38 ал. 1 от ЗРА, като  рибата е върната обратно в язовира.

 

Тези приети за установени в АУАН и НП фактически положения, съдът намира за отговарящи на действителността, доколкото кореспондират на събраните по делото доказателства:  разпит на актосъставителя б. и свид. П. и И., които в съдебно заседание изрично заявиха , че поддържат отразеното в АУАН.

При правилно установена фактическа обстановка, незаконосъобразен е изводът, че деецът следва да понесе административно-наказателна отговорност. Действително от приетите за установени факти може да се направи извод, че погледнато чисто формално деецът е осъществил нарушението, за което е санкциониран по чл. 38, ал.1. Подобен подход обаче не би държал сметка за действителната обществена опасност на деянието.

Съгласно разрешението  дадено с ТР 1/2007 по тълкувателно дело 1/2005г. на ВАС,  че преценката за маловажност на случая е такава по законосъобразност, то изводът, че нарушителят следва да бъде санкциониран, задължително следва да бъде предшестван от обсъждане на въпроса, позволява ли констатираната обществена опасност на деянието ангажиране на административно-наказателна репресия спрямо дееца.

Настоящия състав споделя изцяло трайно утвърдените в практиката  принципни съображения, че при липса на изрична законова дефиниция на понятието маловажен случай в ЗАНН, то на основание чл. 11 ЗАНН субсидиарно приложение следва да намери НК, според  чл. 93, т.9 на който  маловажен случай е налице когато  с оглед липсата или незначителността на вредни последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, деянието представлява по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид.

Стъпвайки на тази законова дефиниция, практиката е извела правилото, че за да се счете, че случая е маловажен следва да се констатира, че степента на обществена опасност както на деянието, така и на дееца е по-ниска от обичайните за подобни нарушения.

Според настоящия състав конкретното нарушение е именно такова, което разкрива по-ниска степен на обществена опасност на  деянието и дееца от типичните нарушения, санкционирани по реда на чл. 38, ал.1 ЗРА.

По-ниската степен на обществена опасност на деянието произтича от предмета на нарушението, а именно касае се за само два на брой риби, за които в АУАН изрично е отбелязано, че са върнати във водата. Тоест от извършеното нарушение реално не са настъпили никакви вредни последици за обществените отношения охраняващи нормалното развитие на рибните ресурси в страната.

По ниската степен на обществена опасност на дееца се извежда  от липсата на каквито и да било данни за извършени от него други нарушения на ЗРА, както и на други противообществени прояви, така и на пенсионната възраст, в която се намира .

         Гореизложеното налага извод, че и най-лекото предвидено в закона административно наказание- 600 лева  се явява несъразмерно тежко с оглед конкретната обществена опасност на деянието и дееца. Поради това на основание чл. 28 ЗАНН административно-наказателната му отговорност не следва да бъде ангажираната, като според настоящия състав за постигане целите на наказанието е достатъчно  жалбоподателят да бъде предупреден, че при извършване на други нарушения, отговорността му ще бъде ангажирана.

Поради изложените съображения , съдът намира, че издаденото наказателно постановление се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено изцяло.    

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, предл. трето от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ  изцяло Наказателно постановление № 26-67/16.09.2019г. . на Началника на  Отдел „Рибарство и контрол“. Централен Дунав гр.Русе към Главна Дирекция „Рибарство и контрол“ при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/ гр.Бургас 

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: