Р Е
Ш Е Н
И Е
№.............................
гр. Кюстендил, 03.06.2020г.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Кюстендилският районен съд, ІІІ-ти
състав, в открито заседание на двадесет и шести май , две хиляди и двадесета година, в състав :
Председател : Мая Миленкова
При участието на
секретаря Цветанка Александрова
като разгледа
докладваното от съдия Миленкова АНД № 132 по описа за 2020г. и за да се
произнесе, взе пред вид следното:
Производството е по реда на чл.
59, ал.1 и сл. от ЗАНН.
Д.С.С.
, с ЕГН – ********** ***, чрез адв. Ю.С. от КАК, със съдебен адрес *** обжалва
наказателно постановление №20-1139-000037/15.01.2020 г., издадено от началника на сектор ПП при ОД на МВР
гр.Кюстендил. Жалбоподателят, чрез
процесуалния си представител, обжалва НП, като твърди, че същото е
издадено при неизяснена фактическа обстановка , при нарушение на закона и наложеното наказание е явно несправедливо.
Административнонаказващият
орган не взима участие в производството и не изразява становище по жалбата.
Като
разгледа събраните по делото писмени и устни доказателства при условията на чл.
63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:
Отговорността на жалбоподателя е
ангажирана за това , че на 08.01.2020,
около 15:15 ч. в гр. Кюстендил на ул.“
Раковски“, с посока на движение – към ул.“Хаджи Д.“ при управление на мотоциклет м.“Хонда СЦ 33А“, с
рег.№*** не е спрял на своевременно
подаден ясен и точен знак за спиране.
Описаният знак се изразявал във вдигната
стоп-палка , по образец, от св. О.Г.,
младши автоконтрольор в сектор Пътна полиция при ОДМВР Кюстендил .
Жалбоподателят не спрял на
подадения от контролните органи знак за спиране , а продължил движението си в
посока към ул. „Хаджи Д.“. Установен е по-късно и е извършена допълнителна
проверка на притежаваното от него СУМПС,
видно от която С. не притежава необходимата катгеория за управление на превозно
средство от вида на описания мотоциклет. . За установените нарушения на
жалбоподателя е съставен АУАН. Дадена е превна квалификация на нарушенията –
чл. 103 от ЗДвП и чл. 150А от ЗДвП.
АУАН е връчен на нарушителя срещу подпис. Възражения
в акта не са отразени. Не са постъпили такива и в предвидения в ЗАНН 3
–дневен срок.
Въз основа на този АУАН, Началникът на сектор ПП при ОДМВР
Кюстендил издал на 15.01.2020г.атакуваното НП, с което на жалбоподателя са наложени
административни наказания както следва :
на осн. чл. 175, ал.1, т.4 от ЗДвП – „глоба“ в размер на 200 лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца и на осн. чл. 177, ал.1, т.2, пр.1 от ЗДвП –
глоба в размер на 300 лева.
Горната фактическа обстановка се
установява от приетата от съда административно-наказателна преписка и от
показанията на свидетелите Г. и М., които
са установили нарушенията и са съответно актосъставител и свидетел по
акта, в производството по съставяне на АУАН.
Жалбата срещу това НП е депозирана
в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН и от
лице имащо надлежна процесуална легитимация, поради което и се явява
допустима. Разгледана по същество
жалбата се явява частично основателна.
АУАН и НП
са съставени от лица притежаващи
съответната материална компетентност. Спазени са предвидените в ЗАНН срокове за
законосъобразно образуване и провеждане
на производството. Налице е индивидуализация на нарушителя и нарушенията по
време и място.
Разгледана жалбата по същество, съдът намира че в частта , в която се
иска пълна отмяна на атакуваното НП същата е неоснователна. Основателно се
явява искането , направено в съдебно заседание относно намаляване на наложените
административни наказания.
По нарушението по чл. 103 от ЗдвП
Тази норма предвижда, че: "При подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания. " Съдебният състав намира, че от доказателствата по делото е видно, че след ясно подаден сигнал към водача, със стоп-палка от служител на сектор Пътна полиция при ОДМВР Кюстендил, водачът не е спрял, а е продължил движението си. Ето защо, нарушението е осъществено от обективна страна и доказано от гореанализираните детайлно, поотделно и в съвкупност писмени и гласни доказателствени средства възприети от съда за достоверни. Наказанието, предвидено в закона за това нарушение, е регламентирано в разпоредбата на чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, който повелява: "Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението".
При определяне на размера на наложеното
наказание глоба и на срока на наложеното наказание лишаване от право да
управлява МПС, обаче
административнонаказващият орган не е
съобразил разпоредбата на чл.
27, ал. 2 от ЗАНН, съгласно която при определяне на наказанието се вземат
предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите
смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на
нарушителя, и не е изложил съображения кое налага определяне на наказанията в максимално предвидения в чл.
175, ал.1, т.4 от ЗДвП. Няма данни по делото , че водачът е санкциониран за подобни или други нарушения на ЗДвП, което
е следвало да бъде отчетено и да се наложи наказание в минимално предвидения
размер. Предвид изложеното и
доколкото по делото липсват доказателства за отегчаващи вината на С. обстоятелства,
настоящият състав намира, че са налице основания за намаляване на наложените
наказания по чл. 175, ал. 1, т. 4 от ЗДвП в предвидения
в закона минимум, като по този начин същите ще постигнат целите на чл. 12
от ЗАНН.
По нарушението по чл. 150А, ал.1 от ЗДвП
Съгласно разпоредбата на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, за да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.
В настоящия случай от материалите по делото се установява по безспорен начин, че управляваното от жалбоподателя МПС към момента на извършване на проверката е било от категорията на визираните в разпоредбата на чл. 150а, ал. 2, т. 4 от ЗДвП /мотоциклети и триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kw/, за които законът изисква водачът да притежава категория "А". Не се спори по делото, че С. не е притежавал свидетелство за управление на МПС от посочената категория. Следователно същият не е имал правоспособност да управлява МПС от посочената категория.
Поради изложеното, съдът счита, че наказващият орган е действал законосъобразно, квалифицирайки деянието, като административно нарушение по чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП. За неизпълнение на това задължение, административно-наказателната разпоредба на чл. 177, ал. 1, т. 2 от ЗДвП предвижда наказание "глоба" от 100 /сто/ до 300 /триста/ лева за водач, който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е загубил правоспособност по реда на чл. 157, ал. 4, или след като свидетелството му за управление на моторно превозно средство е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено. Административно-наказващият орган правилно е квалифицирал нарушението.
При определяне размера на наказанието , обаче отново е наложено такова в максимално предвидения размер, като не са посочени каквито и да е отегчаващи вината на нарушителя обстоятелства. Съдът намира, че за това нарушение и при липса на данни за предходни такива на нарушителя следва да бъде наложено административно наказание в минимално предвидения в чл. 177, ал.1, т.2 от ЗДвП размер от 100 лева.
Воден от горното и на основание чл.
63, ал. 1 от ЗАНН Кюстендилският районен съд
Р Е
Ш И:
ИЗМЕНЯВА НП№ 20-1139-000037/15.01.2020 г. издадено от
началника на сектор ПП при ОД на МВР гр.Кюстендил , с което на
Д.С.С. , с ЕГН – **********
*** са наложени административни наказания както следва : на осн. чл. 175, ал.1, т.4 от ЗДвП –
„глоба“ в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6
месеца и на осн. чл. 177, ал.1, т.2,
пр.1 от ЗДвП – глоба в размер на 300 лева, като намалява
размера на всяко от тях в следния
смисъл съответно : на „глоба“ в размер на
50/петдесет/ лева и „ лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 1
месец, за нарушението по чл. 103 от ЗДвП
и на „глоба“ в размер на 100/сто/ лева за нарушението по чл. 150А,
ал.1 от ЗДвП.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред КАС в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните .
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: