Решение по дело №17456/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 974
Дата: 26 февруари 2020 г. (в сила от 19 август 2020 г.)
Съдия: Весела Иванова Гълъбова
Дело: 20193110117456
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 25 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 гр. Варна, 26.02.2020 год.

                  

                                   В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ  РАЙОНЕН СЪД, Гражданско отделение, двадесет и шести състав, в публично заседание на четвърти февруари две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕСЕЛА ГЪЛЪБОВА

 

При участието на секретаря Теодора Станчева разгледа докладваното от съдията гр.д. 17456 по описа на ВРС за 2019 год. и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по искова молба на В.В.В., ЕГН **********, с адрес: *** срещу Областна Дирекция на МВР – гр. Варна, с адрес: гр. Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2, с която е предявен иск по    чл.178, ал.1, т.3 вр. чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР за заплащане на сумата 1572,99 лева, представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден (нощен) труд от 220,79 часа за периода от 24.10.2016г. до 30.09.2019г., ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба – 24.10.2019г. до окончателното изплащане на задължението; 2. Иск по чл.86 от ЗЗД за заплащане на сумата от 207,80 лева, предсталяваща сбор от мораторните лихви за забава върху главниците за неизплатено трудово обезщетение в общ размер от 1572,99 лева за периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., изчислена за периода от първо число на месеца, следващ месеца на дължимото плащане до датата на предявяване на иска – 24.10.2019г.

В исковата молба са изложени твърдения, че за периода от 24.10.2016г. до 30.09.2019г. ищецът е полагал труд на длъжност „старши полицай“ в Първо районно управление, което е на структурно подчинение към  Областна Дирекция на МВР – гр. Варна, поради което е бил със статут на държавен служител. Твърди, че за процесния период е положил общо 1544 часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1.143 възлиза на 1764,79 часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд води до извънреден труд от още 220,79 часа, който твърди, че следва да бъде допълнително заплатен от ответника, като дължимата сума е в размер на 1368,91 лева.

В законоустановения едномесечен срок от получаването на исковата молба ответникът е депозирал писмен отговор, с който оспорва предявения иск като неоснователен. Не оспорва съществувалото служебно правоотношение в релевирания период на сочената от ищеца длъжност. Оспорва предявения иск с довод, че е платил всички отработени от ищеца часове извънреден труд. Счита не могат да се прилагат общите норми на НСОРЗ при положение, че има действащи специални норми.  В условията на евентуалност, оспорва изчисленията на ищеца на положените от ищеца часове нощен труд.

В съдебно заседание процесуалният представител на ищеца поддържа исковата молба.

Процесуалният представител на ответника поддържа отговора и настоява за отхвърляне на иска.

Съдът, като взе предвид доводите на страните и събраните по делото доказателства, преценени заедно и по отделно, намира за установено от фактическа страна следното:

Безспорно между страните по делото е обстоятелството, че през исковия период от 01.11.2016г. до 31.10.2019г. ищецът е полагал труд на длъжност „старши полицай“ в Първо районно управление, което е на структурно подчинение към  Областна Дирекция на МВР – гр. Варна, поради което е бил със статут на държавен служител. Не се спори още, че ищецът че за процесния период е работил при сумирано изчисляване на работното време.

От заключението по назначената по делото съдебно-счетоводна експертиза, неоспорено от страните, което съдът кредитира като обективно и компетентно дадено, се установява, че за периода от 01.11.2016г. до 31.10.2019г., ищецът е отработил извънреден нощен труд в размер на 1544 часа общо. Установява се още, че тези часове не са преизчислявани с коефициент - 1.143. Ако се преобразува нощния труд в извънреден с преизчисляване с коефициента – 1.143,  отчетените часове нощен труд се увеличават до 1765 часа, с разлика от общо 220,79 часа, останали неплатени, като стойност в размер на 1572,99 лева.

При така установените фактически обстоятелства съдът достигна до следните правни изводи:

По иска по чл.178, ал.1, т.3 вр. чл.187, ал.5, т.2 ЗМВР

Съобразно правилото за разпределение на доказателствената тежест ищецът следва да докаже служебно правоотношение между него и ответника, полагане на извънреден труд в сочените времеви и стойностни параметри, както и размера на претенцията си. В тежест на ответника е да докаже плащане на дължимите  възнаграждения.

Безспорно между страните е наличието на служебно правоотношение и полагането на твърдените от ищеца часов труд.

В настоящия случай спорът между страните е изцяло правен и се свежда до това дали към настоящото служебно правоотношение, предвид специфичния статут на държавните служители в МВР, регламентиран от специалния закон – ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, са приложими общите разпоредби на трудовото законодателство предвиждащи преизчисляване на нощният труд в часове дневен труд, умножавайки го с коефициент 1.143 и следва ли резултатът от изчислението да се счита за извънреден труд, респ. да се начисли и изплати такъв.

В чл. 187, ал. 3 ЗМВР е разписано, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни- подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24- часови смени- сумирано за тримесечен период. Съгласно ал. 5 на същия закон работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни- за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период- за служителите, работещи на смени. Нормите предвиждат компенсиране на работата извън редовното работно време с възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени. Съгласно чл. 187, ал. 3 ЗМВР в редакцията на ДВ бр.14/20.02.2015г. работното време на държавните служители работещи на 8-, 12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за едномесечен период. С ДВ бр. 81/14.10.2016г. чл. 187, ал. 3 ЗМВР е изменен и в актуалната си редакция предвижда, че работното време на държавните служители работещи на 8-, 12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за тримесечен период. Изрично е посочено, че тази разпоредба на закона влиза в сила от датата на обнародване, т.е от 14.10.2016г. Т.е за исковия период 01.06.2016г. до 31.09.2016г. отчитането се извършва помесечно /чл.187, ал.3 изр.1 ЗМВР ДВ бр.14/20.02.2015г./, а след този период, т.е от 14.10.2016г. до 31.03.2019г. на тримесечие /чл.187, ал.3 изр.1 ЗМВР ДВ бр.81/14.10.2016г./.

Съгласно чл. 176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Последните са регламентирани в чл. 178 ЗМВР  и сред тях в ал.1, т. 3 е и това за извънреден труд. А в чл. 179, ал.1 ЗМВР е регламентирано допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22,00часа до 6,00часа. До изм. на ал. 2 на чл. 179 ЗМВР с ДВ бр. 97/05.12.2017г., условията и редът за изплащане на възнаграждението за нощен труд се определя със заповед на министъра на вътрешните работи, а след изменението с наредба на министъра на вътрешните работи се определят условията и реда, а техният размер- с негова заповед. В ал. 4 на чл. 179 е разписано, че на държавните служители се изплащат и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на Министерския съвет за държавните служители от МВР.

В чл. 187, ал. 9 ЗМВР е предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

Така, за процесния период от 01.06.2016г. до 31.03.2019г. действащи са били последователно Наредба № 8121з- 592 от 25.05.2015г. отменена с решение № 8585 от 11.07.2016г. на ВАС на РБ по адм. д. № 5450/2016г., обн. в ДВ бр. 59 от 29.07.2016г. и Наредба № 8121з- 776 от 29.07.2016г. /обн., ДВ, бр. 60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г./ издадени от Министъра на вътрешните работи. Всяка от тях урежда реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в двете наредби са идентични и според тях при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00часа и 6,00часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В периода от отмяната на Наредба № 8121з- 592 от 25.05.2015г. /11.07.2016г./ до издаването и обнародването на Наредба № 8121з- 776 от 29.07.2016г. в сила от 02.08.2016г., е нямало изрично предвидено в подзаконов нормативен акт основание за преизчисляване на положения от ищеца нощен труд с коефициент 1.143. Такава е имало в чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з- 407/ 11.08.2014г./ ДВ, бр. 69/19.08.2014г., в сила от 19.08.2014г., отм., бр. 40/02.06.2015г., в сила от 01.04.2015г./. Липсата на изрична норма не може да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Затова и приложение за така неуредения въпрос следва да намери общото трудово законодателство. В чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, който възлиза на 1.143.

По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен, се явява доказана по своето основание. От заключението на съдебно счетоводната експертиза  се установи, че размерът на дължимото възнаграждение след преизчислението с коефициент 1.143 е 1572,99 лева.

 С оглед на изложеното искът се явява основателен и следва да бъде уважен изцяло.

По иска по чл.86 от ЗЗД

С оглед уважаването на главния иск основателен се явява и акцесорния иск за лихва за забава. Предвид, че не се установи уговорена падежна дата за плащане на трудовото възнаграждение, следва да се приеме, че същото е дължимо най-късно на последния ден от месец, като от първо число на следващия месец работодателят изпада в забава. Съгласно заключението на вещото лице сборът от мораторните лихви за забава върху главниците за всяко неизплатено трудово обезщетение в общ размер от 1572,99 лева за периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., изчислени за периода от първо число на месеца, следващ месеца на дължимото плащане до датата на предявяване на иска – 24.10.2019г. е 207,80 лева. Предвид изложенът искът следва да бъде уважен изцяло.

С оглед изхода на спора и на основание чл.78, ал.1 от ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените по делото разноски за платено адвокатско възнаграждение в размер на 400 лева.

На основание чл.78, ал.6 от ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати по сметка на ВРС държавна такса в размер на 62,92 лева, както и разноски за възнаграждение на вещо лице в размер на 200 лева.

Мотивиран от горното, Варненският районен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР – гр. Варна, с адрес: гр. Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2 да заплати на В.В.В., ЕГН **********, с адрес: *** сумата от 1572,99 лева, представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден (нощен) труд от 220,79 часа за периода от 24.10.2016г. до 30.09.2019г., ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба – 24.10.2019г. до окончателното изплащане на задължението, на основание чл.178, ал.1, т.3 вр. чл.187, ал.5, т.2 от ЗМВР, както и сумата от 207,80 лева, предсталяваща сбор от мораторните лихви за забава върху главниците за неизплатено трудово обезщетение в общ размер от 1572,99 лева за периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., изчислени за периода от първо число на месеца, следващ месеца на дължимото плащане до датата на предявяване на иска – 24.10.2019г., на основание чл.86 от ЗЗД.

 

ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР – гр. Варна, с адрес: гр. Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2 да заплати на В.В.В., ЕГН **********, с адрес: *** сумата от 400 лева, представляваща направени по делото разноски за платено адвокатско възнаграждение.

 

ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР – гр. Варна, с адрес: гр. Варна, ул. „Цар Калоян“ № 2 да заплати по сметка на ВРС държавна такса в размер на 62,92 лева и разноски за възнаграждение на вещо лице в размер на 200 лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: