Р
Е Ш Е Н И Е № 115
С. 05. 10. 2020 година
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
С.ският районен съд, първи състав в открито съдебно заседание
проведено на деветнадесети юни през две хиляди и двадесета година, в състав:
Председател: Кирил Павлов
с участието на секретаря Екатерина Баракова, като разгледа
докладваното от съдията АНД № 181 по описа за 2020 г. и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производство
по чл. 59 и сл.
от ЗАНН.
Обжалвано
е от едноличния търговец Д.А.С. с фирма ЕТ „Р. – ЕД- Д.С.“ Наказателно
постановление № 445928-0125717 от 04. 07. 2019 година на Началник на Отдел
„Оперативни дейности“ – С. в Централно
управление на НАП, с което на жалбоподателя на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 185, ал.2,
във вр. с ал.1 от ЗДДС
е наложена имуществена санкция в размер на 600 лева, за нарушение на чл. 33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ
В жалбата се съдържат оплаквания за
незаконосъобразност и необоснованост на наказателното постановление и се иска
отмяната му като незаконосъобразно, включително и поради явна несправедливост
на наложената имуществена санкция.
В
съдебно заседание Д.С. едноличен търговец с фирма ЕТ „Р. – ЕД-
Д.С.“ поддържа жалбата си лично.
Процесуалният
представител на административно-наказващ орган, издал наказателното
постановление, с писмено становище от
пълномощника си юрисконсулт Е. оспорва жалбата и моли съда да отхвърли същата
като неоснователна и да потвърди изцяло обжалваното наказателно постановление.
Жалбата
е подадена в срока по чл. 59, ал.2
от ЗАНН, от процесуално легитимирано лице – санкционирания едноличен
търговец, поради което жалбата е процесуално допустима.
По
същество:
От
събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност,
се установи следното от фактическа страна:
При извършена проверка на 12 януари 2019
година в 12 часа и 45 мин., документирана в Протокол за извършена проверка ПИП
№ 0007151/12.01.2019 г., на търговски обект ТО – кафене и магазин, находящ се в
село Г., стопанисван от едноличния търговец Д.С. едноличен
търговец с фирма ЕТ „Р. – ЕД- Д.С.“ ЕИК ********* е установено от проверяващите
инспектори от НАП следното: В обекта е монтиран и въведен в експлоатация ЕКАФП,
който бил в изправност и притежаващ функциите „служебно въведени“ и „служебно
изведени“. Съгласно извлечения междинен финансов отчет от ЕКАФП за деня на
проверката е установено, че дневния оборот бил в размер на 43, 90 лева. Фактическата
наличност на парични средства в касата била установена в размер на 143, 90 лева,
съгласно изготвен опис на паричните средства в касата на обекта. Установена е
разлика от 100 лева между фактическата наличност в касата и разчетената от фискалното
устройство ФУ в размер на 100 лева в повече фактическа наличност. От това проверяващите инспектори от НАП направили
извода, че в обекта на посочения
едноличен търговец не е изпълнено задължението, извън случаите на продажба да
регистрира във ФУ чрез операцията "служебно въведени" промяна на
касовата наличност, в конкретният случай ВЪВЕЖДАНЕ на пари в търговския обект в
касовата му наличност. Това се потвърждава и от обясненията на едноличния
търговец към ПИП, както и от изявленията в жалбата че са е въведена сума в
касата в размер на 100 лева, което търговецът правел всяка сутрин. За констатираното нарушение на чл. 33, ал.1 от
Наредба № Н – 18/13.12.2006 г. свидетелят И.М.С. на длъжност инспектор по
приходите в НАП при ТД гр. С. на 12. 01. 2019 год съставил срещу стопанисващият търговския обект
едноличен търговец Д.С. и в негово присъствие АУАН № 0125717 от 12. 01. 2019
год. Визирания в АУАН като нарушител Д.А.С.
едноличен търговец с фирма ЕТ „Р. – ЕД- Д.С.“ ЕИК ********* е вписал възражения
в АУАН, че всеки ден започва работа със 100 лева начална касова наличност,
които всеки ден описвал в касовата книга, но поради незнание не ги отбелязва в
касовия апарат. С такова съдържание по същество е и възражението на
жалбоподателя в срока по чл. 44 ал. 1 от ЗАНН.
Въз основа на съставения акт АУАН и
съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка,
административно-наказващият орган е издал обжалваното НП като е възприел изцяло
констатациите съдържащи се в АУАН. На основание чл. 185, ал.2,
във вр. с ал.1 от ЗДДС,
с обжалваното НП на жалбоподателя едноличен търговец Д.А.С. едноличен
търговец с фирма ЕТ „Р. – ЕД- Д.С.“ ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 600
лева, за нарушение на чл. 33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ.
Наказателното постановление е връчено лично на едноличния търговец на 10. 03.
2020 година.
Така
установената фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото
писмени доказателства и от събрани гласни такива – показанията на свидетелите И.М.С.
актосъставител, Б.Д. инспектор от НАП и свидетел при
установяване на нарушението и съставяне на АУАН, от приложения по делото в
препис протокол за извършена проверка ПИП съставен на 12. 01. 2019 година при
извършване на проверката и подписан както от проверяващите, така и от самия
жалбоподател едноличен търговец стопанисващ проверявания търговски обект.
Относно
посочените фактически констатации няма противоречия в доказателствения
материал.
При
така установената фактическа обстановка съдът приема следното:
В хода на административно –наказателното
производство не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила,
което да е довело до накърняване на правото на защита на санкционираното лице.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на
определената им компетентност и са били надлежно предявени и връчени на
жалбоподателя. Притежават необходимото съдържание по чл. 42
и чл. 57 от ЗАНН, като в сравнение с изложеното в НП, видно от съдържанието на
АУАН нарушението е описано коректно, без да са налице обстоятелства по които жалбоподателят
да не е могъл да се защити, както към момента на съставяне на АУАН, така и
чрез възражение в тридневния срок по чл.
44 ал. 1 от ЗАНН от подписване на АУАН.
При
така изяснените обстоятелства и събрания в цялост по делото доказателствен
материал, настоящият състав приема за безспорно установено, че с описаната в
АУАН и НП деятелност, едноличният търговец жалбоподател Д.А.С. с фирма ЕТ „Р. – ЕД- Д.С.“ ЕИК ********* е осъществил състава на регламентираното в чл. 185, ал.2
от ЗДДС неизпълнение на задължение към държавата, което ангажира и
предвидената в цитираната правна норма административно-наказателна отговорност.
Същото е констатирано чрез извършване на надлежна проверка от контролните
органи и се установи, и доказа по несъмнен и категоричен начин в процеса.
Въпреки, че нарушението е формално без видим вредоносен резултат, задълженията
на търговеца, произтичащи от ЗДДС и Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. на МФ, са императивни и всяко неизпълнение,
представлява нарушение на установения правов ред по отношение на фискалната
система. Налице са елементите на констатираното нарушение, поради което
жалбоподателят следва да понесе предвидената в ЗДДС административно-наказателна
отговорност за това нарушение. Без значение е че не е знаел задълженията си по
закон. Това си е за негова сметка. Щом се занимава с дейност на едноличен
търговец и стопанисва кафене магазин в село Г. жалбоподателят е бил длъжен да
знае закона включително и задълженията си по чл. 33 ал. 1 от нарушената чл. 33,
ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ. Събраните по делото доказателства
обосновават по безсъмнен начин съставомерността на
деянието на жалбоподателя на визирания в чл. 185, ал.2
от ЗДДС административно-наказателен състав, като по делото е безспорно
установено, че санкционираното лице е допуснало нарушение на чл. 33, ал.1 от
Наредба № Н-18/2006 г. на МФ. В административното и в съдебното производство по
обжалване на наказателното постановление жалбоподателят не оспорва факта, че на
посочената в НП дата в стопанисвания от него търговски обект е била установена
сума 100 лева в повече, която не била регистрирана във ФУ, чрез служебното й
въвеждане. В тази връзка съдът съобрази обстоятелството, че предвидената в чл. 83 от ЗАНН имуществена отговорност на ЕТ за неизпълнение на задължение към
държавата възниква и когато по непредпазливост е осъществено нарушението, като
тази отговорност не отпада от възражението на жалбоподателя че не е знаел за
задълженията си по чл. 33 ал. 1 от цитираната Наредба Н – 18 на МФ. Наказващият
орган, при преценка дали е извършено нарушение не следва да взема предвид
наличието или липсата на вина у нарушителя, нито да определя нейната форма. За
налагане на имуществената санкция е необходимо само да се установи задължението
на търговеца, което не е изпълнено. Не се търси виновно поведение на конкретно
ФЛ едноличен търговец. Имуществената санкция се налага за неизпълнение на
задължения към държавата при осъществяване на тяхната дейност.
Разпоредбата
на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и
отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства
задължава извън случаите на продажби, когато ФУ притежава операциите
"служебно въведени" и "служебно изведени" суми, всяка
промяна на касовата наличност да се регистрира. Тази разпоредба е част от
установения ред за регистрация и отчетност, които са задължителни за лицата,
използващи фискални устройства. Нормата има за цел създаване на условия за
съпоставимост на касовата наличност с документираните със съответното фискално
устройство суми от продажби и от извършени служебно въвеждане и извеждане на
суми във всеки един момент. Именно поради това, настоящата инстанция счита, че чл. 28 от ЗАНН е неприложим в настоящото производство. Критерият за отграничаване на маловажния случай от обикновения случай на
престъпление, посочен в чл. 93, т.9 НК е меродавен и при административните нарушения по аналогия, поради
липса на дефиниция за маловажен случай в ЗАНН. Маловажен случай е този, при
който извършеното деяние с оглед липсата или незначителността на вредните
последици или с оглед на другите смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска
степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на
административно нарушение от съответния вид. Този критерий на преценка се
прилага за всички деяния, когато трябва да се реши въпросът дали случаят е
маловажен или не. В случая административното нарушение е формално, на простото
извършване и настъпването на каквито и да е вреди от него не само няма
отношение към съставомерността, но и техният малък
размер или липсата им не могат по никакъв начин да обосноват маловажност на
случая. По делото няма данни за смекчаващи отговорността обстоятелства, които
да обусловят по-ниска степен на обществена опасност на конкретното деяние в
сравнение с обикновените случаи на административно нарушение от този вид.
Предвид
гореизложеното съдът намира, че в процеса не се доказаха факти и обстоятелства,
които биха обосновали становището на съда за различни правни изводи от тези на
административно наказващия орган, поради което обжалваното наказателно
постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено в частта му относно
нарушението и квалификацията му, както и по въпроса че няма основание за
прилагане на чл. 28 от ЗАНН, а жалбата по тези въпроси е неоснователна.
Наказващият
орган правилно е квалифицирал нарушението и го е санкционирал съобразно чл. 185
ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДДС. Съдът намира че една
санкция в минимално предвидения от
закона размер е необходима и достатъчна за постигане на целите на наказанието и
в този смисъл следва да се измени НП, като се потвърди в останалата му част.
Водим
от горното съдът
Р Е
Ш И:
ИЗМЕНЯВА
Наказателно постановление № 445928-0125717 от 04. 07. 2019 година на Началник
на Отдел „Оперативни дейности“ – С. в
Централно управление на НАП, с което на основание чл. 185, ал.2,
във вр. с ал.1 от ЗДДС
на едноличния търговец Д.А.С. с фирма ЕТ „Р. – ЕД-Д.С.“ ЕИК ********* е
наложена имуществена санкция в размер на 600 лева, за нарушение на чл. 33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ, като
НАМАЛЯВА глобата от 600 лева на 500 (петстотин) лева и ПОТВЪРЖДАВА
наказателното постановление в останалата му част.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – С. област по реда на
Глава дванадесета от Административнопроцесуалният кодекс в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните, че е изготвено.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: