Решение по дело №2058/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 86
Дата: 10 януари 2020 г. (в сила от 12 ноември 2020 г.)
Съдия: Мариана Михайлова Михайлова
Дело: 20197180702058
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

              

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 86

 

 

гр. Пловдив,  10.01.  2020 год.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, IІ отделение, XIІ състав в публично съдебно заседание на деветнадесети декември през две хиляди и деветнадесетата година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА МИХАЙЛОВА

                                                                                                  

            при секретаря Р. П. и участието на прокурора ДАНАИЛА СТАНКОВА като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 2058 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на  чл.203  и сл.  от АПК във връзка с  чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.

            Образувано е по искова молба на Н.С.Т., ЕГН **********,***, чрез адв. Т., против Държавен фонд “Земеделие” гр.София, с която се претендира обезщетение за причинени имуществени вреди в размер на 723 лв. В  исковата молба и допълнителна молба - уточнение се твърди, че вредите са настъпили в резултат на неизплатени своевременно субсидии за 2013 год. по подадено заявление от ищеца, УИН 16/090513/30181, които е следвало да бъдат изплатени най-късно до кроя на месец юни 2014г., но същите са били отказани с уведомително писмо изх. № 02-160- 6500/9133 от 13.08.2014год. на ДФЗ, оспорено по съдебен ред и отменено като незаконосъобразно от съда с Решение № 313/13.02.2019, постановено по адм.дело № 3849 год. по описа на Административен съд – Пловдив за 2018г., влязло в законна сила. Твърди се, че субсидията е изплатена на 06.02.2019 г., а е следвало да бъде заплатена в периода от 01.12 на текущата година до 30.06. на следващата година, като това става най-много на две вноски, следователно ДФЗ незаконосъобразно не е изплатил сумата и от 01.07.2014 г. е изпаднал в забава, като на основание чл.86 от ЗЗД дължи обезщетение в размера на законната лихва. Иска се от съда да осъди ответника – ДФЗ – София за заплати сумата от 723 лв. обезщетение за забава в размера на законната лихва, както и се претендират разноски по делото.

            Ответникът по делото – ДФЗ – София, чрез процесуалния си представител юриск. Н. оспорва иска, като неоснователен и недоказан. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави се възражение за прекомернот на заплатеното от ищеца адвокатско възнаграждение.

Представителят на ОП - Пловдив е на становище за неоснователност на   исковата   претенция.

Пловдивският Административен Съд – Второ отделение, дванадесети състав, след като прецени процесуалните предпоставки за допустимост на исковата молба, събраните в настоящото производство доказателства поотделно и в съвкупност и доводите на страните, намира за установено следното:

От фактическа страна съдът намира за установено следното:

Не е спорно между страните по делото и това се установява от събраните доказателства по делото, че ищцата Н.С.Т. е регистрирана като земеделски производител в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) с уникален регистрационен номер (УРН) 374599 и за кампания 2013 г. е подала заявление за подпомагане УИН 16/090513/30181 от 26.04.2013 г., с което е заявила подпомагане по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) и Схемата за национални доплащания на хектар земеделска земя (СНДП).

По повод подаденото заявление с Уведомително писмо от Държавен фонд „Земеделие“ с изх.№ 02-160-6500/9133 от 13.08.2014г. ищцата е уведомена, че оторизираната й субсидия за кампания 2013г. е прихваната, както следва по дати :

СЕПП 29.01.2014г.- удържана сума в размер на 1418,24 лв.

СНДП 30.01.2014г. – удържана сума м размер на 46.40 лв.

СЕПП 03.04.2014г. – удържана сума в размер на 84,31 лв.

С  Решение № 313/13.02.2019 год. на Административен съд - Пловдив, постановено по адм.дело № 3849/2018 год. е било отменено Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/9133 от  13.08.2014год., в частта, за извършеното прихващане на сумата 1502,55 лв. по СЕПП. Преписката е върната на органа, за ново произнасяне в тази част при съобразяване на указанията в съдебното решение. Така  постановеното решение е  влязло  в  законна сила  на 13.03.2019г. год.

            На база влязлото в сила решение  на  Административен съд – Пловдив,  ДФЗ с Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2013, изх.№ 02—160-6500/9133#10 от 04.04.2019 г. е преразгледал подаденото от ищеца заявление с УИН 16/090513/30181 от 26.04.2013 г. и при съобразяване на указанията и мотивите на съда е постановил плащания по съответните схеми в размер на: по СЕПП – 1 502,55 лв. и по СНДП – 46,40 лв.

          Сумата от 1 548,95 лв. е изплатена на лицето на 06.02.2019г., като е следвало да бъде платена най-късно до 30.06.2014 г., следователно на 01.07.2015 г. ответникът е изпаднал в забава по отношение на тази сума.

         В хода на съдебното производство е допуснато извършване на съдебно - счетоводна експертиза. От изслушаното експертно заключение е установено, че лихвата върху главницата от 1 548,95 лв. за периода от 01.07.2014. до 06.02.2019г.. е както следва :

          Върху сумата СЕПП 1 502,55 лв. законна лихва 702,56лв

          Върху сумата СНДП 46,40 лв.    законна лихва 21,75 л

          Общо върху главница 1 548,95 лв. законна лихва 724,31 лв.    

            При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

          Искът е процесуално ДОПУСТИМ. Същият е предявен от лице, което твърди, че е претърпяло имуществени вреди в резултат на незаконосъобразен акт на изпълнителния директор на ДФЗ, срещу Държавен фонд „Земеделие“ – юридическо лице, съгласно чл.2 ал.1 от Устройствения правилник на Държавен фонд „Земеделие“, т.е исковата молба е подадена от лице с правен интерес и срещу пасивно легитимирания ответник, по аргумент от чл.205 от АПК във връзка с чл.1 ал.2 от ЗОДОВ.

Разгледан по същество е ОСНОВАТЕЛЕН. Съображенията са следните.

            В процесния случай е налице незаконосъобразен административен акт, отменен по съответния ред - Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/9133 от 13.08.2014год. на ДФЗ, а впоследствие и положително произнасяне по заявлението за подпомагане с Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2013, изх.№ 02—160-6500/9133#10 от 04.04.2019 г.

            Налице е и настъпила за ищеца вреда, изразяваща се в липса на своевременно получено финансиране, която вреда е в причинна връзка с отменения административен акт. Плащането по подаденото заявление е следвало да бъде извършено най-късно на 30.06.2014 г., което следва от разпоредбите на действалите към момента чл. 29, § 2 от Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета от 19 януари 2009 г. за установяване на общи правила за схеми за директно подпомагане в рамките на Общата селскостопанска политика и за установяване на някои схеми за подпомагане на земеделски стопани, за изменение на регламенти (EО) № 1290/2005, (EО) № 247/2006, (EО) № 378/2007 и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1782/2003, чл. 11 от Наредба № 11 от 3.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от ПРСР 2007 - 2013 г. и чл. 10, ал. 1 от Наредба № 3 от 23.02.2011 г. за условията и реда за прилагане на мярка 213 "Плащания по НАТУРА 2000 и плащания, свързани с Директива 2000/60/ЕО - за земеделски земи от ПРСР 2007 - 2013 г. Не е спорно, че  административният орган в крайна сметка е приел, че са налице предпоставките за оторизиране на финансовото подпомагане, но това е станало много след предвидените в нормативната уредба срокове.

          Претенцията за лихви за забава се основава и на разпоредбата на чл. 86 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД). Съгласно тази разпоредба, при неизпълнение на парично задължение, длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на забавата. За действително претърпените вреди в по-висок размер, кредиторът може да иска обезщетение съобразно общите правила. Лихвата е предмет на вземане, което възниква в резултат на неплащане на дадено парично задължение. В случая не се касае за лихва върху обезщетение за вреди, която се дължи от момента на отмяната на административния акт, а за самото обезщетение, което в конкретния случай представлява законната лихва по чл. 86 ЗЗД. Доколкото вредите - пропуснати ползи, поради неизпълнение на парично задължение, са настъпили от административна дейност и липсва друг ред за защита, законната лихва по чл. 86 ЗЗД следва да бъде присъдена на основание чл. 1 ЗОДОВ, от момента на изпадане в забава – 01.07.2014 г., така както е поискана. Нейният размер  върху сумата от 1 548,95 лв. възлиза на сумата от 724,31 лв., в какъвто смисъл е заключението на вещото лице по приетата съдебно-счетоводна експертиза, което съдът кредитира, като обективно и компетентно изготвено, въвеждащо в процеса в необходимата пълнота релевантните за спора факти и обстоятелства, за които са необходими специални знания, с които съдът и страните не разполагат. В случая обаче следва да бъде присъдена претендираната от ищеца сума от 723 лв., тъй като ищецът не е поискал изменение на иска за установената от вещото лице сума от 724,31 лв.

При така изложеното следва да бъде осъден ответникът да заплати на ищцата сумата в размер на 723 лв. Казано с други думи, искът е доказан по основание и размер и като такъв ще следва да бъде уважен.

В изложения смисъл е и Решение № 5113 от 19.04.2018г. по адм.дело № 972/2017г. на Върховен административен съд, Трето отделение.

С оглед изхода на спора, на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, на ищеца следва да бъдат присъдени сторените в производството разноски. В СЗ процесуалния представител на ответника е заявил, че оспорва размера на адвокатския хонорар, което практически представлява възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение. Съдът констатира, че възнаграждението, съгласно договора за правна защита и съдействие на л.33 от делото е в размер на 500 лв., при което съобразно фактическата и правна сложност на делото, същото следва да бъде коригирано на минималния размер от 300 лв., съгласно чл.8, ал.1, т.1 от  Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.    При това положение следва да бъде осъден ответникът да заплати на ищцата разноски в размер на 460 лв. – 10 лв. внесена ДТ, 150 лв. възнаграждение за вещо лице и 300 лв. коригирано адвокатско възнаграждение.

            Мотивиран от горното,  Административен съд – Пловдив, дванадесети състав                            

Р  Е  Ш  И  :

 

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие”  - грофия,бул.“Цар Борис III “№ 136I да заплати на Н.С.Т., ЕГН **********,***, обезщетение за причинени имуществени вреди в размер на 723 лв.

ОСЪЖДА Държавен фонд “Земеделие” гр.София,бул.“Цар Борис III “№ 136I да заплати на Н.С.Т., ЕГН **********,***, сторените разноски в производството размер на 460 лв.

Присъдените с настоящото съдебно решение суми следва да бъдат преведени по следната банкова сметка *** „Централна кооперативна банка“ АД –BIC : *** : ***.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в  14-дневен срок от съобщаването му.   

 

                                                

 

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: