Решение по дело №2423/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 2186
Дата: 4 декември 2019 г. (в сила от 27 април 2020 г.)
Съдия: Жаклин Димитрова Комитова
Дело: 20191100902423
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 15 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                    гр. София, 04.12.2019 г.

                                                        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, VІ-9 СЪСТАВ,

в закрито заседание на  четвърти декември

две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЖАКЛИН КОМИТОВА

 

 

като изслуша докладваното от съдия Комитова т.д. № 2423 по описа за 2019 г.,

И ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ, ВЗЕ ПРЕДВИД СЛЕДНОТО:

 

 

            Производството е по реда на чл. 25 от ЗТРРЮЛНЦ вр. глава XXI от ГПК.

Образувано е по жалба на  "К.ЗА Ч.И П.- Б." ЕАД, ЕИК ********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от А.Ф., чрез адв. адв.Р.С. и адв. Б.С.СРЕЩУ  ОТКАЗ на длъжностно лице от Търговския регистър към АВп под №  20190924120541/06.11.2019 г., по  Заявление с вх. № 20190924120541/ 24.09.2019 г., с който е отказано вписване на заявление Б7 за обявяване на информация по чл. 63, ал.1 и ал.4 от ЗМИП по партида на "К.ЗА Ч.И П.- Б." ЕАД. В жалбата се правят оплаквания за неправилност и необоснованост на отказа, с искане за неговата отмяна и даване задължителни указания на длъжностното лице по регистрацията за вписване на заявените обстоятелства. Твърди се, че изпълнението на законовите задължения относно попълване на декларация по чл. 63, ал.4  ЗМИП в съответствие със закона и според указанията, посочени в същата следва да отчита дефиницията на § 2 от ДР на ЗМИП. Отказът на длъжностното лице в регистърното производство, жалбоподателят намира за необоснован, защото не съдържа подробни мотиви. Твърди се още, че същият е постановен при неправилно тълкуване и прилагане на чл. 63, ал.1, ал.3 и ал.4 от ЗМИП във вр. с по § 2, ал. 1, т. 1 от ДР на ЗМИП. В тази връзка, сочи, че в конкретния случай – чуждестранното дружество „Т.Ц.К.СА, Гърция“ се явява дружеството, стоящо на върха на корпоративната верига над българското „К.ЗА Ч.И П.– Б.“ ЕАД. По този начин „Т.Ц.К.СА“ непряко притежава акциите на едноличния собственик на капитала „З.П.Ц.“ АД в  „К.ЗА Ч.И П.– Б.“ ЕАД. Доколко „Т.Ц.К.СА, Гърция е публично дружество, чиито акции се търгуват на фондовата борса в Атина, по отношение изискването за обявяване на действителен собственик счита, че са налице изключенията на § 2, ал.1, т.1 от ДР на ЗМИП, като излага подробни аргументи във връзка с приложимостта им, като се позовава на международни актове.

 

            Софийски градски съд, след като обсъди доводите на жалбоподателя и събраните по делото доказателства намира следното:

            Производството пред Агенцията по вписванията е образувано въз основа на Заявление - Образец Б7, с вх. № 20190924120541 / 24.09.2019 г. от  "К.ЗА Ч.И П.- Б." ЕАД, ЕИК ********. Заявените за вписване са следните обстоятелства: Действителен собственик, лицата  и техните законни представители, чрез които се упражнява пряк и непряк контрол. Към заявлението са приложени: Нотариално заверена декларация по чл. 63, ал. 4, т.3 от ЗМИП, в която в раздел Действителни собственици поле №550 е деклариран и заявен за обявяване/вписване че  К.ЗА Ч.И П.- Б.“ EАД се притежава изцяло (100%) от "З.П.Ц." АД, което се притежава 99.99% от „И.Л.“, Кипър, което изцяло се притежава от „Т.Ц.К.СА“, Гърция, чиито акции се търгуват на фондовата борса на Атина, поради което е налице изключението на § 2, ал. 1, т. 1 от ЗМИП. Приложена е Декларация относно инстинността на заявените за вписване обстоятелства и приемането на представените за обявяване актове; Документ за внесена държавна такса; Адвокатско пълномощно; Апостилирани и с превод на български език Удостоверения за регистрация на дружеството, упражняващо непряк контрол – Т.Ц.К.СА, Гърция и удостоверения за регистрация на дружеството, упражняващо непряк конкрол – И.Л., Кипър;

На 06.11.2019г. е постановен отказ единствено, досежно частта касаеща обявяване, съответно вписване обстоятелствата, касаещи информацията за действителен собственик. Отказът е мотивиран с подробни аргументи в посока за неизпълнени законовите основания по смисъла на чл. 61 вр. чл. 63, ал.4 ЗМИП вр. параграф 2, ал.5 от ДР ЗМИП.

 

Срещу  отказа на длъжностно лице от Търговския регистър към АВп под № 20190924120541/06.11.2019 г., е подадена процесната жалба, като същата е с вх.№ на АВ 20191113141726.

 

Видно от приложените писмени доказателства, жалбата е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА, тъй като:

- изхожда от активно легитимирана страна в процеса;

- насочена е против акт, който подлежи на съдебен контрол (чл. 25, ал. 4 от ЗТР);

- подадена е в преклузивния 7- дневен срок за обжалване по чл. 25, ал. 1 от ЗТР.

 

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл. 21 ЗТР, длъжностното лице по регистрацията проверява дали е подадено заявление за исканото вписване, заличаване или обявяване при спазване на предвидените за това форма и ред, дали заявеното обстоятелство подлежи на вписване и не е вписано или представеният акт подлежи на обявяване и не е обявен в търговския регистър, дали заявлението изхожда от оправомощено лице, дали към заявлението са приложени всички документи съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт, съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона съобразно представените документи, съответно дали подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изискванията на закона, дали е представена декларация по чл. 13, ал. 4 ЗТР , дали друго лице няма права върху фирмата и тя отговаря на изискванията на чл. 7, ал. 2 ТЗ /при първоначално вписване или промяна на фирмата/; дали документите, които по силата на закон се съставят с нотариално удостоверен подпис или с нотариално удостоверен подпис и съдържание, са въведени в базата данни на Информационната система по чл. 28б от Закона за нотариусите и нотариалната дейност, и дали представените документи съответстват на въведените данни за тях в Информационната система; и платена ли е дължимата държавна такса.

Анализът на цитираната правна норма сочи, че проверката, която следва да извърши длъжностното лице по регистърното производството е формална и има за цел да провери и удостовери, чрез извършване на съответното вписване, че заявеното за целта обстоятелство е надлежно удостоверено според изисквания на закона. Този извод се налага и от охранителния характер на регистърното производство, в рамките на което осъществяваните от Агенцията по вписванията правомощия са акт на административно съдействие.

В настоящия случай, регистърното производството е инициирано в хипотезата на чл. 63 от ЗМИП.  Заявените за вписване обстоятелствата, конкретно в раздел „550 – действителни собственици“ в декларацията на търговеца касаят изявление, че „К.ЗА Ч.И П.- Б.“ EАД се притежава изцяло (100%) от "З.П.Ц." АД, което се притежава 99.99% от „И.Л.“, Кипър, което изцяло се притежава от „Т.Ц.К.СА“, Гърция, чиито акции се търгуват на фондовата борса на Атина, поради което е налице изключението на § 2, ал. 1, т. 1 от ЗМИП.

Изхождайки от предмета, целите и обхват установени със ЗМИП,  изложените от жалбоподателят съображения обаче не могат да бъдат споделени.  По смисъла на чл. 3 от цитирания нормативен акт мерките за превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари са: комплексна проверка на клиентите;  събиране и изготвяне на документи и друга информация при условията и по реда на този закон; съхраняване на събраните и изготвените за целите на този закон документи, данни и информация; оценка на риска от изпиране на пари; разкриване на информация относно съмнителни операции, сделки и клиенти; разкриване на друга информация за целите на този закон;  контрол върху дейността на задължените субекти по раздел II от тази глава; обмен на информация и взаимодействие на национално равнище, както и обмен на информация и взаимодействие между дирекция „Финансово разузнаване“ на Държавна агенция „Национална сигурност“, звената за финансово разузнаване на други държави и юрисдикции, както и с компетентните в съответната сфера органи и организации на други държави.

Във връзка с горното и съгласно чл. 63 ал. 5 ЗМИП учредените на територията на Република Б. юридически лица и други правни образувания, с изключение на едноличните търговци, са длъжни да заявят за вписване съгласно ал. 1 действителните си собственици по § 2 от допълнителните разпоредби, ако същите не са вписани като съдружници или еднолични собственици на капитала по партидите им. Когато като съдружници или еднолични собственици на капитала са вписани юридически лица или други правни образувания, задължението по предходното изречение възниква: 1. ако действителните собственици по § 2 от допълнителните разпоредби не са вписани в регистрите по ал. 1 като съдружници и/или еднолични собственици на капитала по партидите на участващи във веригата на собственост юридически лица или други правни образувания, учредени на територията на Република Б., или 2. ако тези юридически лица или други правни образувания не са учредени на територията на Република Б..“

Легална дефиниция на понятието  "Действителен собственик"  е дадена в § 2, ал. 1 от ДР на ЗМИП. Това е физическо лице или физически лицакоето/които в крайна сметка притежават или контролират юридическо лице или друго правно образувание, и/или физическо лице или физически лица, от чието име и/или за чиято сметка се осъществява дадена операция, сделка или дейност.

            По отношение на корпоративните юридически лица и други правни образувания действителен собственик е лицето, което отговаря на следните условия, а именно: пряко или косвено притежава достатъчен процент от акциите, дяловете или правата на глас в това юридическо лице или друго правно образувание, включително посредством държане на акции на приносител, или посредством контрол чрез други средства, с изключение на случаите на дружество, чиито акции се търгуват на регулиран пазар, което се подчинява на изискванията за оповестяване в съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентни международни стандарти, осигуряващи адекватна степен на прозрачност по отношение на собствеността. 

Отново, по смисъла на закона, индикация за пряко притежаване е налице, когато физическо лице/лица притежава акционерно или дялово участие най-малко 25 на сто от юридическо лице или друго правно образувание. Индикация за косвено притежаване е налице, когато най-малко 25 на сто от акционерното или дяловото участие в юридическо лице или друго правно образувание принадлежи на юридическо лице или друго правно образувание, което е под контрола на едно и също физическо лице или физически лица, или на множество юридически лица и/или правни образувания, които в крайна сметка са под контрола на едно и също физическо лице/лица.

Под „Контрол“по смисъла на § 1в от допълнителните разпоредби на Търговския закон, су има предвид и всяка възможност, която, без да представлява индикация за пряко или косвено притежаване, дава възможност за упражняване на решаващо влияние върху юридическо лице или друго правно образувание при вземане на решения за определяне състава на управителните и контролните органи, преобразуване на юридическото лице, прекратяване на дейността му и други въпроси от съществено значение за дейността му. Индикация за „непряк контрол“ е упражняването на краен ефективен контрол върху юридическо лице или друго правно образувание чрез упражняването на права чрез трети лица, включително, но не само, предоставени по силата на упълномощаване, договор или друг вид сделка, както и чрез други правни форми, осигуряващи възможност за упражняване на решаващо влияние чрез трети лица.

При обобщение на изложеното, следва изводът, че разпоредбата на чл. 63, ал.5 има за цел установяване действителен собственик“. Както бе посочено и извън нормативно установените с § 2, ал.1, т.1 ДР  на ЗМИП изключения- последният винаги е физическо лицекоето в крайна сметка (по веригата за собственост, която много често е усложнена и дълга), притежава или контролира юридическо лице или друго правно образувание или от чието име или за чиято сметка се извършва  определена стопанска операция, дейност или сделка.

В действителност, нормативно установените изключения от правилото са въведени с § 2, ал.1, т.1 ДР  на ЗМИП. В конкретния случай, обаче липсват доказателства по отношение на това, че акциите на „Т.Ц.К.СА“, Гърция се търгуват на регулиран пазар, както и че дружеството се  подчинява на изискванията за оповестяване в съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентни международни стандарти, осигуряващи адекватна степен на прозрачност по отношение на собствеността. При това положение наличието на заявените изключенията не се установява, поради което предпоставките във връзка с тяхното позоваване не могат да намерят приложение. В този смисъл е и Решение  № 2331/11.10.2019 г. на САС, ТО, 11 с-в по т.д. № 4597/2019 г.

В продължение и съобразно изложеното по-горе, следва да бъде отбелязано, че посочване собствеността на определени юридически лица следва винаги да води до посочване на точно определено физическо лице или лица, което/които пряко или косвено (чрез друго юридическо лице), чрез притежаване на акции и дялове, упражнява/упражняват  контрол и се явява/явяват действителен собственик. Заявяването на юридическо лице като  краен собственик е опит за заобикаляне императивната норма на закона, поради което е недопустимо. Същото е и в явно противоречие с разпоредбата на § 2, ал.5 от ДР на ЗМИП  според която когато, след като са изчерпани всички възможни средства, не може да се установи като действителен собственик лице съгласно ал. 1 или когато съществуват съмнения, че установеното лице или лица не е действителният собственик, за „действителен собственик“ се счита физическото лице, което изпълнява длъжността на висш ръководен служител.

 

По така посочените съображения, съдът намира, че  подадената жалба се явява неоснователна и следва да бъде оставена без уважение, съответно  постановеният отказ следва да бъде потвърден.

 

            Водим от горното, С Ъ Д Ъ Т

 

                                                           Р  Е  Ш  И :

 

 ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ  ЖАЛБА с 20191113141726/13.11.2019 г, подадена от "К.ЗА Ч.И П.- Б." ЕАД, ЕИК: ********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от А.Ф., чрез адв.Р.С. и адв. Б.С.СРЕЩУ  ОТКАЗ на длъжностно лице от Търговския регистър към АВп под №  20190924120541/06.11.2019г, по  Заявление с вх. № 20190924120541/24.09.2019 г., с който е отказано вписване на заявление Б7 за обявяване на информация по чл. 63, ал.1 и ал.4 от ЗМИП по партида на "К.ЗА Ч.И П.- Б." ЕАД.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред САС в 7 -дневен срок от връчването му на жалпоподателя.

 

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: