Определение по дело №744/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2019 г.
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20197240700744
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  № 416

 

 гр.Стара Загора, 11.10.2019г.

 

 

Старозагорският административен съд, в закрито заседание на единадесети октомври през две хиляди и деветнадесета година, VIII състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

при участието на секретаря......................................................, като разгледа адм.д. №  744 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.166, ал.4 във вр. с ал.2 и ал.3 от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/ във вр. с чл.92, ал.14 от Закона за гражданската регистрация /ЗГР/. 

 

Образувано е по жалба от Й.Б.М., Н.В.Н., Д.Н.Х-Н., В.М.Б., С.И.П., Ж.Р.П., Н.Г.Х.и И.К.К., всички чрез адв.А.С., против Заповед №РД-10-280/19.09.2019г. на Кмета на Община Павел Баня. В жалбата се сочи, че през месец април 2019г. жалбоподателите получили Удостоверения за настоящ адрес ***. Твърди се, че на 07.10.2019г. някои от тях са поискали да бъдат вписани в избирателния списък по настоящ адрес, но са уведомени за издаването на оспорената заповед, с която адресните им регистрации по настоящ адрес са заличени. След справка в електронния сайт на Община Павел баня и запознаване със съдържанието на заповедта са установили, че същата е издадена поради неспазване на изискванията на чл.140а, ал.1, т.11 от Наредба №РД-02-20-9 от 21.05.2012г. за функционирането на единната система за гражданска регистрация, а именно – с оглед на обстоятелството, че лицата не живеят на заявения от тях адрес за повече от 30 дни. В жалбата се сочи, че това обстоятелство не е налице за нито един от жалбоподателите, като всеки един от тях от момента на извършване на регистрацията до издаване на заповедта не е напускал регистрирания настоящ адрес за повече от десетина дни, а посещението на адресите при извършване на проверката от административния орган е направено един-единствен път. Обосновава се, че на 27.10.2019г. предстои провеждането на местни избори и за да упражни това свое право всеки от жалбоподателите следва да подаде заявление до Община Павел баня до 12.10.2019г., за да бъде вписан в избирателните списъци на общината. Допуснатото по силата на закона предварителното изпълнение на оспорената заповед ще накърни съществено конституционно право на глас на всеки от жалбоподателите по настоящия му адрес. С оглед на това се моли съда да спре предварителното изпълнение на административния акт.

 

След преценка на материалите по делото съдът намира направеното искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспорения акт за процесуално допустимо, а разгледано по същество и за основателно по следните съображения:

 

Обжалваната заповед е от категорията административни актове, по отношение на които е налице законово установено изключение от регламентирания в чл.166, ал.1 от АПК принцип за суспензивния ефект на  подадената жалба.

 

Заповед №РД-10-280/19.09.2019г. на Кмета на Община Павел Баня е издадена на основание чл.99б от ЗГР, като съгласно специалната норма на чл.92, ал.14 от този закон, обжалването й не спира нейното изпълнение. Приложимият процесуален ред за разглеждане и произнасяне по подаденото искане за спиране изпълнението на оспорената заповед е този по чл.166, ал.3, във вр. с ал.4 от АПК.

 

При липса на регламентирани в ЗГР материалноправни предпоставки за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на акта, следва да се приложи разрешението, дадено в общата разпоредба на чл.166, ал.4 от АПК, предвиждаща, че допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон може да бъде спряно от съда по искане на оспорващия при условията на чл.166, ал.2 от АПК, а именно – когато предварителното изпълнение може да причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда, която да релевира осезателно застрашаване на частния интерес. Нормативните изисквания са в съотношение на алтернативност, като във всеки отделен случай съдът преценява дали защитата на частен интерес може да бъде противопоставима на обществения интерес и да го преодолява.

В случая с Протокол за извършена проверка от 18.09.2019г. е констатирано нарушение на разпоредбите на чл.140а, ал.1, т.11 от Наредба №РД-02-20-9 от 21.05.2012г. за функционирането на единната система за гражданска регистрация, а именно – наличие на лица, между които и жалбоподателите, които са адресно регистрирани по настоящ адрес *** и които не живеят повече от 30 дни на заявения от тях адрес. С оглед на тези обстоятелства е издадена процесната заповед, с която на посочени в списък към нея лица са заличени адресните регистрации. Между тези лица са и жалбоподателите.

 

Съгласно разпоредбата на чл.36, ал.1 от Изборния кодекс избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места, може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 14 дни преди изборния ден, като искането се прави писмено до кмета на общината, района, кметството или до кметския наместник и съдържа единния граждански номер на избирателя, вида и номера на документа му за самоличност и подпис или чрез електронно заявление през интернет страницата на съответната община по настоящия адрес на лицето. Според ал.2 от същия текст при избори за общински съветници и за кметове искането по ал.1 се прави, при условие че избирателят има настоящ адрес през последните 6 месеца преди изборния ден в съответното населено място.

 

От приложените по преписката материали се установява, че жалбоподателите са с различен постоянен адрес от този, за които им е направена адресна регистрация в Община Павел баня. И след като притежават удостоверения за настоящ адрес от началото на месец април 2019г., за тях са налице посочените в Изборния кодекс предпоставки за вписване в избирателните списъци при предстоящите на 27.10.2019г. избори за общински съветници. В този смисъл допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспорената заповед, с която са заличени адресните регистрации на жалбоподателите, ще накърни техен частен интерес, свързан с упражняването на конституционно право, каквото се явява правото на глас на местни избори. Поради това и с оглед спецификата на конкретния случай този частен интерес се явява надделяващ над обществения, в защита на който законодателя е допуснал предварително изпълнение на акта за заличаване на адресна регистрация.

 

 Предвид на гореизложеното съдът намира, че искането за спиране допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Заповед №РД-10-280/19.09.2019г. на Кмета на Община Павел Баня е основателно и следва да бъде уважено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.166, ал.3 от АПК, съдът 

 

                                           О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

СПИРА предварителното изпълнение на Заповед № РД-10-280/19.09.2019г. на Кмета на община Павел баня в частта й относно заличаване адресните регистрации на Й.Б.М., Н.В.Н., Д.Н.Х-Н., В.М.Б., С.И.П., Ж.Р.П., Н.Г.Х.и И.К.К..

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от неговото съобщаване, чрез Административен съд Стара Загора,  пред Върховния административен съд.

 

 

                                                                    СЪДИЯ: