РЕШЕНИЕ
Номер: 18.06.2018 г.
гр.Стара Загора
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски районен съд VI
наказателен състав
На тринадесети юни
Година: 2018
В публичното заседание в следния състав:
Председател: Златко Мазников
Съдебни заседатели:
Секретар: Светла Иванова
Прокурор:
Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников
а.н.дело № 1068 по описа за 2018 година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е
наказателно постановление (НП) № 1959а-1525 от 27.10.2017 год. на Началника на Първо Районно управление към
ОД на МВР гр.Стара Загора.
Жалбоподателят Н.К.Н.
твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата
страна Първо Районно управление към ОД на МВР гр.Стара Загора, редовно
призована, не изпраща представител в съдебно заседание.
Съдът, като
прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността
на обжалваното НП, намери за установено следното:
Обжалваното
НП не отговаря на изискванията на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН (Закон за
административните нарушения и наказания), тъй като в него изцяло липсва
формулирано и конкретизирано описание на нарушението по смисъла на цитираната
разпоредба. Посоченото в обстоятелствената част на НП, че против жалбоподателя
е бил съставен АУАН (акт за установяване на административно нарушение) „за
това, че… (следва възпроизвеждане на съдържанието на акта)”, без да става ясно лично
административнонаказващият орган каква фактическа обстановка приема за
установена, не покрива изискванията за формална законосъобразност на НП. За да
се счита, че е изпълнено изискването на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, не е
достатъчно да се посочи за какво и срещу кого е съставен АУАН. Освен
констатираща и обвинителна функция, АУАН има и сезираща такава – със
съставянето му за административнонаказващия орган възниква задължение, след
като разгледа преписката, да се произнесе по въпросите осъществен ли е виновно
състав на административно нарушение от лицето, посочено в акта като нарушител,
каква е точната правна квалификация на нарушението, подлежи ли нарушителят на
административна санкция и как следва тя да се индивидуализира по вид и размер.
Доколкото административнонаказващият орган се произнася по тези въпроси с
издаването на НП, в съдържанието на същото следва да бъдат описани онези факти
и обстоятелства, които органът е приел като релевантни за наличието на
съставомерно от обективна и субективна страна деяние. Посочването на АУАН, въз
основа на който се издава НП, името, длъжността и местослуженето на
актосъставителя, съответно – описанието на нарушението, датата и мястото,
където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и
доказателствата, които го потвърждават, представляват отделни и самостоятелни
реквизити от съдържанието на НП по смисъла на чл.57, ал.1, т.З и т.5 от ЗАНН. Ето
защо издаването на НП не се свежда до посочване за какво и срещу кое лице е бил
съставен АУАН и не представлява просто възпроизвеждане на съставения АУАН, а
постановяване на правораздавателен акт при осъществяване на
административнонаказващата дейност на държавата. Административните наказания са
форма на държавна принуда – репресивни мерки, водещи до ограничаване на права
или вменяване на задължения, по повод неправомерно поведение на определено
лице. Именно с оглед на този характер на административните наказания
законодателят е предвидил строго формални процесуални правила за реализирането
на административнонаказателната отговорност, като всяко формално нарушение на
изискванията за индивидуализация на извършеното нарушение, опорочава НП и е
основание за неговата отмяна. В този смисъл, ако и НП да се издава въз основа
на съставен АУАН и на повдигнатото с него административно обвинение, обстоятелствената
част на НП следва да съдържа отделно описание на нарушението и посочване на
обстоятелствата, свързани с обективните и субективните признаци от състава на
нарушението, като основен елемент от императивния реквизит на НП по чл.57,
ал.1, т.5 от ЗАНН. В случая, като не е сторил това, а просто се е позовал на
съставения АУАН, административнонаказващият орган е допуснал съществено
процесуално нарушение, довело до ограничаване правото на защита на нарушителя, реализиращо се в рамките на фактически и
юридически формулираното съдържание на НП. В изложения смисъл е и решение № 406
от 24.10.2012 год. по к.а.н.дело № 367/2012 год. на Административен
съд Стара Загора.
По тези съображения съдът намира, че
обжалваното НП се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено, като
предвид формалния (процесуалния) характер на основанието за отмяната му
разглеждането на спора по същество се явява безпредметно.
Водим от горните мотиви, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 1959а-1525
от 27.10.2017 год. на Началника на Първо Районно управление към ОД на МВР
гр.Стара Загора.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението,
че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: