Р Е Ш Е Н И Е № 20
24. 04. 2019 год. гр. Чирпан
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд Чирпан, втори състав
На 17. 04. 2019 год.
В публично заседание в състав:
Председател: ТИХОМИР КОЛЕВ
Секретар: МАРИЯ ХАЛАЧЕВА
Сложи за разглеждане докладваното от Районен
съдия ТИХОМИР КОЛЕВ
АНД номер 32 по
описа за 2019 година
и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по повод
жалбата на „ЕКОВЕЕ“ ЕООД, Булстат/ЕИК/ *********, представлявано от Управителя Е.Т.Н.,
ЕГН **********, със седалище и адрес на управление: гр. Ст.Загора, ул. Ген.
Гурко № 51, ап.6 против НП № ПО-1/ 10.01.2019г., издадено от Елка Илиева
Бонева- директор на Областна дирекция „Земеделие“ – Ст.Загора, с което му е наложено административно
наказание - имуществена санкция в размер на 1500.00лева.
Жалбоподателят
останал недоволен от така издаденото НП и моли да бъде отменено, като
незаконосъобразно, а ако съдът приеме, че не са налице допуснати съществени
процесуални нарушения при реализирането на административнонаказателното
производство, то да приеме, че е налице маловажен случай.
Въззиваемата страна, представлявана от ю.к. Делка
Пеева моли съда да потвърди обжалваното Наказателно постановление като правилно
и законосъобразно.
Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и
гласни доказателства, преценени по отделно и в тяхната
съвкупност, намира за установена следната фактическа обстановка:
Жалбата е допустима и разгледана по същество основателна,
поради следното:
Видно от представените по делото писмени доказателства
се установява, че жалбата е подадена в срок / виж НП е постановено на
10.01.2019 г., а жалбата срещу него е заведена на 17.01.2019 г., т.е. спазен е
7-мо дневния срок/.
Установи се по делото, че с НП № ПО-1/ 10.01.2019г., издадено от Елка Илиева Бонева- директор на Областна дирекция
„Земеделие“ – Ст.Загора, е
наложено на жалбоподателя административно наказание -
имуществена санкция в размер на 1500.00лева затова че: “ че „ЕкоВее „ ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:
гр. Стара Загора, ул. „Ген. Гурко" № 51, ап. 6, представлявано от
управителя Е.Т.Н., с ЕГН: **********,
в периода от 01.06. 2018 г. до 26.06.2018 г., в землището на с. Спасово. община Чирпан, на терен с координати N 42.278122
и Е 25.315676. е устроил временен пчелин,
състоящ се от 100 кошера, разположени в четири реда, който пчелин е на разстояние 2012.234 м от постоянен пчелин с рег №****,
регистриран в с. Изворово, общ.
Чирпан и вписан в Регистъра на пчелините за производство на елитни н племенни майки и рояци (отводки) в област Стара
Загора под № 4/09.02.2018 г., като производител на племенни пчелни майки
и изкуствени рояци (отводки) в с. Изворово, общ.
Чирпан, собственост на на „Цера Загора" ООД, с ЕИК: *********. АНО счита, че с визираните действия, „ЕкоВее"
ЕООД, с ЕИК: ********* е нарушило
изискването на чл. 15, т. З от Закона за пчеларството, а именно: че временни пчелини не се устройват на разстояние,
по-малко от 5 км в райони с регистрирани
репродуктивни пчелини за производство на племенни пчелни майки, с което е осъществен фактическия състав на чл. 38,
ал. 1, нредл. второ и ал. 2 от Закона
за пчеларството, ,“ с което била нарушена разпоредбата на чл. 15, т. 3 от Закона за пчеларството.
Това НП е постановено на основание Акт за установяване
на административно нарушение № 00001, съставен
на 10. 07. 2018 г. с актосъставител С.Х. Попова - П. на длъжност Главен експерт
в Главна дирекция „Аграрно развитие“ в Областна дирекция „Земеделие“ гр. Стара
Загора в присъствието на свидетеля М.И.П..
Съгласно чл.15 т,3 от Закона за пчеларството- Постоянни и временни пчелини не се устройват на разстояние, по-малко от 5 км в райони с регистрирани репродуктивни пчелини за производство на племенни пчелни майки.
Съгласно нормата на чл.
42, т. 3 от ЗАНН в АУАН следва изрично да е посочена датата и мястото на
извършване на нарушението. В конкретния случай актосъставителят изрично не е
посочил датата на извършване на вменяваното нарушение. Не би могло по пътя на
тълкуването да се извлече датата за която е приел, че има извършено
административно нарушение от жалбоподателя. В АУАН има посочена дата 26.06.2018
г. за която датата в обстоятелствената част на АУАН се твърди " При направена проверка на , във връзка с
писмо Областна дирекция по безопасност на храните – Стара Загора … на 26.06.2018
г. ...се установи ...". Това писмо от Областна дирекция по безопасност
на храните – Стара Загора е приложено по делото и от същото се установява, че
то е с изходящ номер от 12.06.2018 г. В
това писмо се говори за вече настанили се други пчелари в района,настанили се
преди датата посочена в АУАН- 26.06.2018 г.
От всичко гореизложено съдът счита, че би
могло да се предполага, че датата 26.06.2018 г. е датата на установяване/
откриване / на административно нарушение, т.е. датата на която е извършена
проверката по сигнал.
Цялата тая неяснота по отношение на
датата, като времево понятие, за което актосъставителят е " приел ",
като по- точно не е посочил е пренесена и доразвита в обжалваното НП. В него пък АНО,незнайно откъде приема, че
административното нарушение е извършено „ в
периода от 01.06.2018 г. до 26.06.2018 г.“
Съгласно нормата на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН НП следва да съдържа
описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата,
при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават.
От прието от АНО за дата на извършаване на деянието, съдът е в невъзможност
да определи дали в случая АНО приема, че деянието е осъществено от 01.06.2018
г. до 26.06.2018 г. , т. дали в целия този времеви участък дружеството
жалбоподател е устройвало временния пчелин или го е устроил на дата 01.06.2018
г. и той / пчелина / е стоял там до датата на проверката 26.06.2018 г.Следва да
се има предвид,че по делото не бяха представени каквито и да е било
доказателства деянието да е извършено или да е започнало негово извършване на
дата 01.06.2018 г.
Поради горното и съдът приема, че в
обжалваното НП по същество липса дата на която се твърди,че има извършено
административно нарушение.
Нарушението на чл.
42, т.3 и чл.
57, ал.1, т.5 от ЗАНН е съществено, тъй като не дава на съда възможност да
провери спазването на сроковете по чл. 34 ЗАНН. Това нарушение на процесуалните правила са съществено, неотстранимо в
съдебната фаза на административния процес и като такова се явява самостоятелно
основание за отмяна на обжалваното НП.
Административните наказания са форма на
държавна принуда - репресивни мерки водещи до ограничаване на права или
вменяване на задължения, по повод неправомерно поведение на определено лице.
Именно с оглед този характер на административните наказания законодателят е
предвидил строго формални процесуални правила за реализирането на
административнонаказателната отговорност. В този смисъл всяко формално
нарушение на изискванията за индивидуализация на извършеното нарушение
опорочават наказателното постановление и са основание за неговата отмяна. Ето
защо в съответствие и с оглед правилното прилагане на Закона съдът стига до
извода, че доколкото датата на извършване
на нарушението е основен елемент от императивния реквизит на наказателното
постановление по чл.
57, ал.1, т.5 от ЗАНН, чрез който се лимитират пределите на
административното обвинение от фактическа страна, допуснатото формално
нарушение е от категорията на съществените такива, довело до ограничаване
правото на защита на нарушителя, реализиращо се в рамките на фактически и
юридически формулираното съдържание на наказателното постановление.
В заключение и предвид изложеното съдът
приема, че при ангажиране на административната отговорност на жалбоподателя са
допуснати съществени процесуални нарушения, които изцяло опорочават
административно наказателното производство. Същите не могат да бъдат отстранени
в съдебната фаза на производството.
Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
ОТМЕНЯ НП № ПО-1/ 10.01.2019г., издадено от Елка Илиева Бонева- директор на
Областна дирекция „Земеделие“ – Ст.Загора, с
което на „ЕКОВЕЕ“ ЕООД, Булстат/ЕИК/ *********, представлявано от Управителя Е.Т.Н.,
ЕГН **********, със седалище и адрес на управление: гр. Ст.Загора, ул. Ген.
Гурко № 51, ап.6 е наложено административно наказание - имуществена санкция в
размер на 1500.00лева по чл.38,ал.1, предл.2- ро и ал.2 от ЗП, като
незаконосъобразно.
Решението подлежи на обжалване в 14- дневен срок от получаване на
съобщението пред Административен съд- Стара Загора.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:. . . . . . . . . . . . . .