Определение по дело №242/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 119
Дата: 5 август 2019 г. (в сила от 3 декември 2019 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20197120700242
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

гр.Кърджали, 05.08.2019 г.

Административен съд Кърджали, в закрито съдебно заседание на пети август две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря                               

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело 242/ 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл. 197 и сл. от АПК, във вр. чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ.

  Образувано е по жалба на С.М.М. от ***, подадена чрез пълномощник, срещу Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/ 2453/ 28.06.2019 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“. Изложени са съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с относимите материалноправни разпоредби и несъответствие с целта, която преследва закона. Твърди се, че стандартният производствен обем на стопанството на жалбоподателката е неправилно преизчислен, тъй като неправилно е приложена т.5 от Приложение VIот Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/220 на Комисията от 03 февруари 2015 г. Съгласно изложеното в жалбата, същият не фигурира в Условия за кандидатстване и условия за изпълнение по по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., като критерий за оценка, съгласно който да бъде преизчислен СПО, както и кои категории животни засяга. Посочва се, че цитираният регламент се отнася за определяне на правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1217/ 2009 на Съвета относно създаване на система за събиране на счетоводна информация за доходите и икономическата дейност на земеделските стопанства в ЕС. Значението на абревиатурата „СП“ било посочено като „Стандартна продукция“, а не „стандартен производствен обем на стопанството“. В жалбата се пояснява, че приемът на проектни предложения по процедурата се провежда за втори път, но до момента не се е прилагал този метод на изчисление на началния стандартен обем на стопанството. Поради изложеното се изразява становище, че неправилно е намален СПО на стопанството и жалбоподателката отговаря на условията по т.11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“, съответно – т.1.2.3 от Условия за кандидатства по процедурата, съгласно които допустими за подпомагане са кандидати, които „имат икономически размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) в границите между левовата равностойност на *** евро и *** евро включително.“ В жалбата се сочи, че през 2017 / 2018 стопанска година стопанството се е състояло от следните категории животни: телета и малачета до 1 година – 35 броя; телета и малачета над 1 година и до 2 години – 8 броя и месодайни крави – 32 броя. Производствената програма на земеделското стопанство от бизнес-плана по проекта предвижда увеличение на месодайните крави, както следва:

-                 I-ва стопанска година (2018/2019): телета и малачета до 1 г. – 35 броя; крави-месодайни – 40 броя;

-                 II-ра стопанска година (2019/ 2020) – телета и малачета до 1 година – 35 броя; крави-месодайни – 45 броя;

-                 III-та стопанска година (2020/ 2021) – телета и малачета до 1 г. – 35 броя; крави месодайни – 58 броя;

Изразява се становище, че  предвиденото нарастване следва да бъде взето предвид, тъй като е изчислено на база възможност за развитие на стопанството. Твърди се, че трябва да се вземе предвид и разпоредбата на чл.20, ал.4 от Наредба № 3/ 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за Директни плащания, предвиждаща, че В стопанството на земеделските стопани, кандидати по схемата по ал.1 (Право на подпомагане по схемата за обвързано подпомагане за месодайни крави и/ или юници имат земеделски стопани, които отглеждат в стопанството си пет и повече крави и/ или юници с предназначение за производство на месо), трябва да са регистрирали новородени телета, различни от заявените за подпомагане животни, съответства най-малко на 0,4 телета на допустимо за подпомагане по схемата животно за периода 0о 1 октомври на предходната година до 30 септември на годината на кандидатстване. В рамките на година една крава със собствени приплоди е нормално да увеличи стопанството с едно теле. Поради този довод се твърди, че  АО не е изяснил обстойно фактите и обстоятелствата от значение за случая, не е обсъдил задълбочено възраженията и обясненията на жалбоподателката. Иска се да се отмени оспореното решение за прекратяване производството по оценка на проектно предложение № в ИСУН ***, подадено от С.М. Претендират се деловодни разноски по представен списък по чл.80 от ГПК.

Ответникът – Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, в становище на пълномощник, посочва доводи за неоснователност на жалбата, като препраща към мотивите на обжалвания административен акт и протокола на оценителната комисия.

След проверка на събраните по делото доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

 

Жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ и от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

Със Заповед № РД 09-239/12.03.2018 г. на зам. министър и ръководител на УО ПРСР 2014-20120 е открита процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор на проектни предложения № BG06RDNP001-6. 001 по подмярка 6. 1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., като със същата са утвърдени и насоките за кандидатстване по процедурата.

Жалбоподателката е подала проектно предложение № в ИСУН ***, с УРН ***, ИД в ИСАК ***, в което предложила бизнес-план: отглеждане на: 1.телета и малачета до 1 година – 35 броя; 2.телета и малачета над 1 г. и до 2 години за угояване – 8 броя и 3.крави-месодайни – 35 броя в землището на ***, ***.

Със Заповед № 03-РД/4842 от 21.11.2018 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, в изпълнение разпоредбите на  чл. 33, ал. 2 и ал. 3 от ЗУСЕСИФ и чл. 12 от ПМС № 162/05.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020 г. е определен състав на Оценителната комисия за разглеждане, извършване на оценка и класиране на проектните предложения по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-6. 001 по подмярка 6. 1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

Във връзка с проверката за административно съответствие и допустимост е извършена проверка на място от Регионален технически инспекторат към ОД на ДФ "Земеделие" град Кърджали, за което е оформен контролен лист на дата 04.12.2018 г., подписан от жалбоподателката без забележки, при която е установено, че заявените съгласно бизнес плана и основната информация за проектното предложение общо 75 броя животни, описани с номера на ушни марки, действително се отглеждат в нает от лицето обор в ***. Впоследствие са извършени административни проверки от служители на ОД „З“ – Кърджали, обективирани в оценителни листове. В раздел „Забележки“ на тези документи е отразено, че е направено преизчисление на началния размер на стопанството, спрямо което се получат точки от приоритетен сектор. Като основание за направеното преизчисление е посочена т.5, б.“Г“ от Приложение VI от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/220 на Комисията от 3 феврурари 2015 г., предвиждащ специални правила за изчисляване на стандартния производствен обем (СПО) за някои типове характеристики и за общото СПО на стопанството, а именно – за заявените от жалбоподателката телета и малачета до 1 година (код 4101). На основание посочената разпоредба, при изчисляване на икономическия размер на стопанството, са взети предвид само 3 от общо 35 заявени за отглеждане телета до 1 година.

На това основание проектът на С.М. не е допуснат до техническа и финансова оценка, като е включен в списъка на проектните предложения по чл. 34, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, във вр. чл. 18, ал. 3 от ПМС № 162/05.07.2016 г., като информацията за недопускане на проекта до техническа и финансова оценка е публикувана на страницата на ДФ "Земеделие на 27.03.2019 г.

На 28.03.2019 г. жалбоподателката е подала възражение чрез ИСУН. Във възражението е изложила съображения, че неправилно е намален СПО на стопанството и тя отговаря на условията по т.11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“, съответно – т.1.2.3 от Условия за кандидатства по процедурата, съгласно които допустими за подпомагане са кандидати, които „имат икономически размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) в границите между левовата равностойност на *** евро и *** евро включително.“ Посочено е също, че през 2017 / 2018 стопанска година стопанството се е състояло от следните категории животни: телета и малачета до 1 година – 35 броя; телета и малачета над 1 година и до 2 години – 8 броя и месодайни крави – 32 броя. Производствената програма на земеделското стопанство от бизнес-плана по проекта предвижда увеличение на месодайните крави до 58 броя през третата стопанска година (2020/2021).

Възражението е разгледано от оценителната комисия по чл. 18, ал. 6 от ПМС № 162/05.07.2016 г., назначена със Заповед № 03-РД/1661 от 08.05.2019 г., изм. със Заповед № 03- РД/1661 от 16.05.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", която дала становище за неговата неоснователност, обективирано в протокол от 08.05.2019 г.

Изготвеният протокол е одобрен от Изпълнителния директор на ДФЗ, който издал оспореното решение, с което на основание чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ и чл. 18, ал. 9, т. 2 от Постановление № 162 от 5 юли 2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020 г. е прекратено производството по оценка на проектно предложение с № в ИСУН ***, с УРН ***, ИД в ИСАК *** на С.М.М.

Като мотиви на решението изцяло са възприети изводите на оценителната комисия, а именно: че кандидата не отговаря на изискванията на точка 1.2.3 от раздел 11. 1 "Критерии за допустимост на кандидатите" към Условията за кандидатстване, където е посочено: "Към датата на подаване на проектното предложение кандидатите трябва да имат икономически размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) в границите между левовата равностойност на *** евро и *** евро включително". Отразени са установените при проверката обстоятелства и са анализирани възраженията на жалбоподателя, които са приети за неоснователни.

При така установената фактическа обстановка Съдът от правна страна съобрази следното:

Съгласно § 4. ал. 1 от Допълнителните разпоредби на ЗУСЕСИФ за Програмата за развитие на селските райони функциите на органи за управление, контрол и администриране по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието, храните и горите и от Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, както това е предвидено в Закона за подпомагане на земеделските производители и в актовете по неговото прилагане. Съгласно чл. 2д, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители Управляващият орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. се определя с решение на Министерския съвет. Нормата на ал. 2 от същата разпоредба предвижда, че Управляващият орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. и Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. може, след одобрение от министъра на земеделието, храните и горите, да делегира чрез договор част от функциите си по прилагане на програмата на Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция. С Договор за делегиране на функции по прилагане на програмата за развитие на селските райони за периода 2014- 2020 г. между ръководителя на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. и изпълнителния директор на ДФ"Земеделие", както и Споразумение № РД 50-74 от 26.07.2016 г. за изменение на договора за делегиране на функции, издадени на основание чл. 2д, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (неприложени по делото), е извършено предвиденото в закона делегиране на правомощия. Предвид изложеното Съдът намира, че процесната заповед е издадена от компетентен орган и в кръга на неговите правомощия.

Решението е издадено в предписаната от закона форма и при липса на съществени нарушения на административно-производствените правила, които да обосновават неговата отмяна.

На основание чл. 26, ал. 1, изр. 1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на ПРСР - заместник–министъра на земеделието, храните и горите, със Заповед № РД-09-239/12.03.2018 г. е открил процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор на проектни предложения № BG06RDNP001-6. 001 по подмярка 6. 1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., като със същата са утвърдени и насоките за кандидатстване по процедурата

Съгласно  чл. 33, ал. 1 от ЗУСЕСИФ оценяването и класирането на проектните предложения се извършва от комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган. Съгласно чл. 34 от ЗУСЕСИФ въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост като при установяване на липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. Кандидатът от своя страна може писмено да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен срок от съобщаването. Съгласно чл. 34, ал. 4 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като в случаите когато намери възражението за неоснователно прекратява производството по отношение на кандидата без да се разглеждат по същество проектното предложение.

Както бе посочено, на основание чл. 26, ал. 1, изр. 1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на ПРСР - Заместник–министъра на земеделието, храните и горите, със Заповед № РД-09-239/12.03.2018 г. е определил условията за кандидатстване по подмярка 6. 1.

Съгласно същите - точка 1.2.3 от раздел 11. 1 "Критерии за допустимост на кандидатите" към Условията за кандидатстване: "Към датата на подаване на проектното предложение кандидатите трябва да имат икономически размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) в границите между левовата равностойност на *** евро и *** евро включително".

Страните спорят относно това дали правилно е изчислен икономическия размер на стопанството на жалбоподателката, измерен в стандартен производствен обем. При отговор на този въпрос АС – Кърджали съобрази следното:

В оспореното решение е посочено, че основание за преизчисляване на началния икономически размер на стопанството, като СПО е намален на *** евро е разпоредбата на т.5, б.“г“ от Приложение VI на Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/220 на Комисията от февруари 2015 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 1217/2009 на Съвета относно създаване на система за събиране на счетоводна информация за доходите и икономическата дейност на земеделските стопанства в Европейския съюз. Действително,  цитираната разпоредба от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/220 е със следното съдържание: т.5 Разглеждане на специални случаи: Предвидени са специални правила за изчисляване на СП за някои типове характеристики и за общата СП на стопанството: г) Животни от рода на едрия рогат добитък под едногодишна възраст, мъжки и женски СП, отнасящи се до животни от рода на едрия рогат добитък под едногодишна възраст, се вземат предвид, когато се изчислява общата СП на стопанството, само когато в стопанството има повече животни от рода на едрия рогат добитък под едногодишна възраст отколкото крави. Вземат се предвид само СП, отнасящи се до превишаващия броя на кравите брой на животните от рода на едрия рогат добитък под едногодишна възраст.

Посочената разпоредба е в Регламент, издаден по прилагането на Регламент (ЕО) № 1217/2009 на Съвета относно създаване на система за събиране на счетоводна информация за доходите и икономическата дейност на земеделските стопанства в Европейския съюз. Съгласно чл.1, т.1 от Регламент (ЕО) № 1217/2009 на Съвета,   За да отговори на нуждите на Общата селскостопанска политика, се създава общностна система за събиране на земеделска счетоводна информация (наричана по-нататък „системата за информация“). В т.2-ра на чл.1 от Регламент (ЕО) № 1217/2009 на Съвета е предвидено, че Целта на системата за информация е да събира счетоводна информация, необходима по-специално за: а)    годишно определяне на доходите на земеделските стопанства, влизащи в полето на изследване, определено в член 5, и б) бизнес анализ на земеделските стопанства. От друга страна, съгласно т.3-та Данните, получени съгласно настоящия регламент, служи по-специално като основа за изготвяне от Комисията на доклади относно ситуацията в селското стопанство и селскостопанските пазари, както и относно доходите от земеделие в Общността. Докладите се представят редовно на Европейския парламент и на Съвета с цел преди всичко ежегодното определяне на цените на селскостопанските продукти. В II-ра, чл.4 от цитирания Регламент е предвидено, Настоящата глава се прилага за събирането на счетоводна информация с цел да се направи годишно определяне на доходите на земеделските стопанства. В чл.6, т.1 от същия Регламент е записано, че Всяка държава-членка създава национален комитет за системата за информация (наричан по-нататък „национален комитет“). Т.е. от изложеното става ясно, че цитираният в оспореното решение регламент се отнася до създаване и събиране на счетоводна информация, необходима за нуждите на Общата селскостопанска политика. Нито в приложимото законодателство, уреждащо подпомагането на млади земеделски стопани, нито в утвърдените критерии за оценка на допустимостта на кандидатите е предвидено, че икономическия размер се изчислява по реда на посочения в обжалвания административен акт Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/220 на Комисията от февруари 2015 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 1217/2009 на Съвета относно създаване на система за събиране на счетоводна информация за доходите и икономическата дейност на земеделските стопанства в Европейския съюз. Напротив, в чл.3 от Наредба № 14 от 28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. е предвидено, че Финансовата помощ по наредбата се предоставя при спазване на условията на Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета. А съгласно чл.5, ал.2, т.3 от Наредбата Допустими за подпомагане са кандидати, които имат икономически размер на стопанството, измерен в стандартен производствен обем (СПО) в границите между левовата равностойност на *** евро и *** евро включително. В ал.14 на чл.5 е посочено, че Икономическият размер на стопанството, измерен в СПО, се изчислява по таблица съгласно приложение № 1. В приложение № 1 не се съдържа подобна диференциация, каквато е възприел административния орган, без изобщо да посочи мотиви за приложението й.

Поради изложените съображения жалбата е основателна и следва да се уважи като се отмени оспореното решение и делото се върне като преписка на административния орган.

При този изход на спора е основателно своевременно заявеното искане за присъждане на деловодни разноски в полза на жалбоподателката. Предвид възражението за прекомерност по чл.78, ал.5 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК, на пълномощника на ответника, съдържащо се в становището по жалбата и поради обстоятелството, че не е налице оценим в пари материален интерес, тъй като се преценява допустимостта на проект, който тепърва ще придобие определено финансово измерение, след преценка на съответните критерии за безвъзмездно финансиране, деловодни разноски следва да се определят по реда на чл.8, ал.3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Или ДФ „Земеделие“ следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателката деловодни разноски в размер на 600 лв., представляващи заплатена държавна такса в размер на 100 лв. и адвокатски хонорар в размер на 500 лв.

Поради изложените съображения и на основание чл.200, ал.1, предл.2-ро от АПК, Съдът

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

 

Отменя Решение № 03-РД/ 2453/ 28.06.2019 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение с № в ИСУН ***, с УРН ***, ИД в ИСАК *** на С.М.М.

Изпраща  делото като преписка на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за продължаване на административнопроизводствените действия по оценка на проектно предложение с № в ИСУН ***, с УРН ***, ИД в ИСАК *** на С.М.М.

Осъжда Държавен фонд „Земеделие“, гр.София да заплати на С.М.М. с ЕГН ********** и адрес: ***, деловодни разноски в размер на 600 лв. (шестстотин лева).

Определението може да се обжалва от страните, участващи в административното производство, в 7-дневен срок от получаване на съобщението за това пред Върховния административен съд.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

                                                                            Съдия: