Решение по дело №137/2022 на Окръжен съд - Сливен

Номер на акта: 21
Дата: 18 април 2022 г.
Съдия: Галина Христова Нейчева
Дело: 20222200200137
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 23 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 21
гр. Сливен, 18.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – СЛИВЕН, ПЪРВИ ВЪЗЗИВЕН НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на осемнадесети април през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Мартин Д. Данчев
Членове:Галина Хр. Нейчева

Пламен Д. Стефанов
при участието на секретаря Нина Б. Кънчева
в присъствието на прокурора Ив. К. Ив.
като разгледа докладваното от Галина Хр. Нейчева Частно наказателно дело
№ 20222200200137 по описа за 2022 година

На основание чл.32, ал.1, вр. чл.16, ал.7, т.1 от ЗПИИРКОРНФС, СлОС
РЕШИ:
ПРИЗНАВА Решение № 7522-ЕV 1033/20 F 1007 от 04.02.2021 г.,
влязло в сила на 25.03.2021 г., издадено от Hauptzollamt Landchut (Главна
митническа служба Ландхут), Федерална Република Германия, с което на
„Мирони-90“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Н.З.,
ул. С.З. № ** представлявано от управителя В. ИВ. Д. ЕГН ********** е
наложена ФИНАНСОВА САНКЦИЯ в размер на 1250 евро и 66,00 евро –
разноски по съдебното и административното производство, общо 1 316 евро с
левова равностойност 2 573,87 лв. (две хиляди петстотин седемдесет и три
лева и осемдесет и седем стотинки) за нарушение на чл.21, ал.1, № 8 от
Закона за минималната заплата (MiLoG) във връзка с чл.17, ал.2 от Закона за
минималната заплата (MiLoG), чл.21, ал.3 от Закона за минималната заплата
(MiLoG), чл.47 от Закона за административните нарушения (OWiG) и по чл.5,
вр. чл.3 от Директива 96/71/ЕО.

ИЗПРАЩА7522-ЕV 1033/20 F 1007 от 04.02.2021 г., влязло в сила на
25.03.2021 г., постановено от Hauptzollamt Landchut (Главна митническа
1
служба Ландхут) - Германия, ведно с препис от настоящото решение на
органите на НАП за ИЗПЪЛНЕНИЕ, незабавно след влизането на последното
в сила.

Решението може да бъде обжалвано или протестирано пред Апелативен
съд - гр. Бургас в 7-дневен срок, считано от днес.

ДА СЕ УВЕДОМИ компетентния орган на издаващата държава, като
копие от уведомлението да се изпрати на Министерството на правосъдието на
Република България.

Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
2

Съдържание на мотивите

МОТИВИ: Производството пред Окръжен съд гр. С. е образувано по повод на
получено удостоверение по чл. 4 от Рамково решение 2005/214/ПВР на Съвета на Европа
относно прилагането на принципа за взаимно признаване на финансови санкции, от което е
видно, че с Решение № 7522-ЕV 1033/20 F 1007 от 04.02.2021г., влязло в сила на
25.03.2021г., издадено от Hauptzollamt Landchut (Главна митническа служба Ландхут),
Федерална Република Германия на „Мирони-90“ ЕООД, със седалище и адрес на
управление гр. Н.З., ул. „С.Д. № ** e наложена финансова санкция в размер на 1250 евро и
66,00 евро – разноски по съдебното и административното производство, общо 1 316 евро за
нарушение на чл. 21 ал. 1 № 8 от Закона за минималната заплата (MiLoG) във връзка с чл. 17
ал. 2 от Закона за минималната заплата (MiLoG), чл. 21 ал. 3 от Закона за минималната
заплата (MiLoG), чл. 47 от Закона за административните нарушения (OWiG) и чл. 5, вр. чл.
3 от Директива 96/71/ЕО. Изпратеното удостоверение (вкл. и на български език) е издадено
по смисъла на чл. 4 от Рамково решение 2005/214/ПВР на Съвета на Европа от 24.02.2005г.
относно прилагането на принципа за взаимно признаване на финансови санкции и е по реда
на чл. 30 и сл. от Закона за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация
или отнемане и решения за налагане на финансови санкции.
В с.з. представителят на Окръжната прокуратура гр. С. заявява, че са налице всички
формални условия за признаване решението за налагане на финансовата санкция, поради
което счита, че съдът следва да признае влязлото в сила решение, с което е наложена
фанансовата санкция на засегнатото лице и да изпрати същото за изпълнение в НАП.
Процесуалният представител на засегнатото лице „Мирони-90“ ЕООД – гр. Н.З.,
редовно упълномощен, заявява, че финансовата санкция е наложена основателно. Моли съда
след анализ на събраните доказателства да постанови обективно решение.
Въз основа на наличните доказателства в делото, съдът прие за установено
СЛЕДНОТО:
Засегнатото лице „Мирони-90“ ЕООД с ЕИК *** е юридическо лице със седалище и
адрес на управление – гр. Н.З., ул. „С.Д. № **, представлявано от управителя В. ИВ. Д. с
ЕГН **********, която е и едноличен собственик на капитала на дружеството. Доколкото
седалището и адресът на управление на засегнатото юридическо лице се намират в гр. Н.З.,
то компетентен да разгледа делото съобразно чл. 31 вр. чл. 6 от Закона за признаване,
изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане
на финансови санкции е Окръжен съд – С.. От представеното Удостоверение по чл. 4 от
Рамково решение 2005/214/ПВР на Съвета относно прилагането на принципа за взаимно
признаване на финансови санкции е видно, че на засегнатото лице „Мирони-90“ ЕООД с
влязло в сила на 25.03.2021г. Решение № 7522-ЕV 1033/20 F 1007 от 04.02.2021г., издадено
от Hauptzollamt Landchut (Главна митническа служба Ландхут), Федерална Република
Германия е наложена финансова санкция в размер на 1250,00 евро и 66,00 евро – разноски
по съдебното и административното производство – общо 1316,00 евро, на основание чл. 21
ал. 1 № 8 от Закона за минималната заплата (MiLoG) във връзка с чл. 17 ал. 2 от Закона за
минималната заплата (MiLoG), чл.21, ал.3 от Закона за минималната заплата (MiLoG), чл. 47
от Закона за административните нарушения (OWiG) и чл.5, вр. чл.3 от Директива 96/71/ЕО.
Левовата равностойност на сумата от 1250,00 евро е 2 573,87 лева (две хиляди петстотин
седемдесет и три лева и осемдесет и седем стотинки).
Видно от Удостоверението по чл. 4 е, че накратко изложени, обстоятелствата на
извършване на нарушението от засегнатото лице са следните: „На 16.09.2019г. от „Мирони“
ЕООД бил изпратен план - график за шестима работника за времето от 16.09.2019г. до
15.03.2020г. Според чл.17, ал. 2 от Закона за минималната заплата в Германия (MiLoG)
работодателите от спедиторския, транспортния и свързания с тях логистичен бранш са
длъжни да държат готови необходимите документи за проверка на задълженията им според
чл.20, във връзка с чл.2 на територията на страната на немски език по време на цялата
фактическа дейност на работниците в обхвата на действие на закона, но най-малко за
продължителността на цялостната дейност и не по-дълго от две години. При поискване от
страна на одитния орган документите трябва да са готови за проверка също и на мястото на
1
трудовата дейност. С писмо от 16.01. и от 20.08.2020г. както и с имейл от 02.11.2020г.
горепосочената фирма е била подканена да представи документи на немски език (трудови
договори; отчети за трудови възнаграждения; документи, които потвърждават, че трудовите
възнаграждения са били изплатени; водените списъци за присъствено време). Фирмата не е
откликнала на подканата. С писмо от 01.12.2020г. ръководството на фирмата е било
информирано за започване на предварително следствие и същевременно му е било
предоставена възможност да се произнесе по съществото на разследването. Необходимите
документи не са предоставени до днешна дата, както и ръководството не е взело отношение.
Не изпълнявайки задълженията си ръководството на фирмата е извършило административно
нарушение, което се санкционира по реда на чл.21, ал.1, № 8 от Закона за минималната
заплата (MiLoG). То е действало умишлено, защото въпреки че изрично е било
информирано, че е длъжно да оказва съдействие на органите както и да представя съответни
документи при поискване, същото не е изпълнило задължението си. Въз основа на
назначеното с писмо от 01.12.2020г. участие на Дружеството в делото, срещу него е
определена и парична санкция според чл.30, ал.4 от Закона за административните
нарушения (OWiG) в рамките на отделно производство, защото Главната митническа
служба е счела, че ръководството на фирмата е действало нарушавайки реда“.
Съгласно разпоредбата на чл. 3 ал. 1 т. 1 от Закона за признаване, изпълнение и
изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови
санкции е несъмнено, че става въпрос за решение за налагане на финансова санкция, тъй
като се касае за влязъл в сила акт на несъдебен орган на държава - членка на Европейския
съюз за налагане на задължение за плащане на имуществена санкция и разходи по съдебното
и административното производство. От описанието на извършеното от „Мирони-90“
ЕООД - Н.З. нарушение следва извод, че деянието представлява административно
нарушение според законодателството на издаващата държава и предвид посоченото
основание за налагане на санкцията - чл. 5 вр. чл. 3 от Директива 96/71/ЕО, попада сред
изброените в чл. 30, ал. 2, т. 7 от ЗПИИРКОРНФС случаи, за които не се изисква двойна
наказуемост.
От съдържанието на удостоверението е видно, че то съдържа всички реквизити,
предвидени в чл. 4 от цитираното по-горе Рамково решение на Съвета. Не са налице
основанията за отказ за признаване на решението, визирани в разпоредбата на чл. 35 от
Закона за признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и
решения за налагане на финансови санкции, доколкото: няма данни срещу същото лице и за
същото деяние в България или в друга държава, различна от издаващата или изпълняващата,
да е издадено и/или изпълнено решение за налагане на финансови санкции; решението не се
отнася за деяние, подсъдно на български съд, поради което не следва да се коментира
въпроса за евентуално изтекла давност по българското законодателство; засегнатото лице не
е с привилегия или имунитет по българското законодателство, които да правят
изпълнението на решението недопустимо; решението не се отнася за деяние, извършено
изцяло или отчасти на територията на Република България; наложената финансова санкция
не е по-малка от 70,00 евро; решението не е постановено по отношение на физическо лице,
което по българското законодателство, поради възрастта си, не носи наказателна
отговорност и не подлежи на наказателно преследване за деянията, обосноваващи
решението; в удостоверението изрично е посочено, че лицето е било уведомено относно
правото си да обжалва решението, както и за сроковете на обжалване. В Удостоверението не
е посочено да е налице частично плащане на сумата по финансовата санкция, т.е. не са
налице предпоставките на чл.33, вр.чл.17 от закона за приспадане равностойността на
изплатената част от общото задължение.
С оглед на така констатираното по-горе, настоящият съд направи извод, че са
налице визираните в Закона за признаване, изпълнение и изпращане на решения за
конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции предпоставки за
признаване на решението за налагане на финансова санкция, издадено от несъдебен орган -
Главна митническа служба Ландхут (Hauptzollamt Landchut), Федерална Република
2
Германия. С решението на несъдебния орган в издаващата държава, юридическото лице
„Мирони-90“ ЕООД – Н.З. е осъдено да заплати финансова санкция в размер на 1250,00
евро и 66,00 евро- разноски по съдебното и административното производство, общо 1 316,00
евро чиято левова равностойност към 04.02.2021г. - датата на постановяване на решението в
издаващата държава е 2 573,87 лева. След признаване на цитираното по - горе решение,
същото заедно с препис от настоящото решение, незабавно след влизане в сила на
последното, следва да се изпратят на органите на Националната агенция по приходите за
изпълнение.
Съгласно разпоредбата на чл. 38 от Закона за признаване, изпълнение и изпращане
на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на финансови санкции,
следва незабавно да се уведоми компетентния орган на издаващата държава за настоящото
решение като копие от уведомлението следва да се изпрати на Министерство на
правосъдието на Република България.
Ръководен от изложеното, съдът постанови решението си.

Председател:

Членове:
1.

2.
3