Решение по дело №6/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 14
Дата: 27 януари 2022 г. (в сила от 27 януари 2022 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20227110700006
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 14

гр.Кюстендил, 27.01.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и шести януари две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                             ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА - СТОИЛОВА

                                                                  НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

секретар Антоанета Масларска и с участието на прокурор Марияна Сиракова от ОП Кюстендил, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова КАНД №6/2022г., за да се произнесе взе предвид:

 

             Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН във вр.с чл.208 и сл. от АПК.

            „Т.– Б.Д.“ АД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** обжалва решение №109/12.11.2021г. на ДРС, постановено по АНД №1068/2021г. Развиват се съображения за незаконосъобразност на съдебния акт, представляващи касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Иска се отмяна на решението и отмяна на НП. Не се претендират разноски.

            Ответникът не се представлява и не изразява становище по жалбата.     

            Заключението на прокурора от ОП Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба и правилност на въззивното решение.

               Предмет на касационно оспорване е решение №109/12.11.2021г. на ДРС, постановено по АНД №1068/2021г., с което е изменено НП №230/16.09.2021г. на директора на РИОСВ – София относно наложеното административно наказание. „Т.Б.д.“ АД *** е санкционирано /със съдебния акт/ като му е наложена имуществена санкция в размер на 5 000 лв. на основание чл.150, ал.4, пр.1 във вр.с чл.127, т.2, б.“а“ от ЗУО.

             Дупнишкият районен съд е формирал правен извод за законосъобразност на НП, като издадено от компетентен орган, при спазване правилата на ЗАНН, поради доказаност на извършеното нарушение и неприложимост на чл.28 от ЗАНН. Изменил е обаче размер на наложеното административно наказание до минимума, определен от закона, тъй като е счел, че и чрез този размер на санкцията ще се постигнат целите по чл.12 от ЗАНН.

             Касационната жалба е допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на касационно оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

             В пределите на служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение на ДРС.

Производството пред районния съд е започнало по жалба на „ТЕЦ Бобов дол“ ЕАД с.Големо село, обл.Кюстендил срещу НП №230/16.09.2021г. на директора на РИОСВ – София. Прието е от фактическа страна, че на 19.04.2021г. дружеството не е спазило принудителна административна мярка, наложена със заповед №Д-01/03.07.2020г. на директора на РИОСВ – София, а именно да извърши екологосъобразно третиране на неопасни отпадъци с код 19 12 12 в общо количество 995,16 т, намиращи се на площадката на „Хийт Енерджи“ ЕООД, съгласно договор за услуга №42Б/02.05.2019г., чрез предаването им на дружество, притежаващо действащ разрешителен документ по чл.35, ал.1 от ЗУО за извършване на дейност с код R1 „Използване на отпадъци предимно като гориво или друг начин за получаване на енергия“. При проверка на място, обективирана в КП №ККФОС-ЛД-15/19.04.2021г. е установено, че  на площадката на „Хийт Енерджи“ ЕООД се намират 281.68 т отпадъци с код 19 12 12, собственост на касатора и е направен извод, че не е изпълнена принудителна административна мярка по чл.127, т.2, б.“а“ от ЗУО, дадена със заповед №Д-01/03.07.2020г. на директора на РИОСВ – София. За констатираното нарушение е съставен АУАН №76/19.04.2021г., а въз основа на него е издадено атакуваното НП.

Касационната инстанция намира за правилна преценката на районния съд за липса на допуснати съществени процесуални нарушения. И в АУАН, и в НП са изложени съставомерните факти и обстоятелства, с оглед извършената проверка и констатациите от нея, ясно и безпротиворечиво е описано административното нарушение с обективните и субективните му елементи. Актовете са издадени в сроковете по ЗАНН.

Преценявайки събрания доказателствен материал КАС намира за обосновано решението на ДРС и досежно доказаността на нарушението от обективна и субективна страна. Анализът на писмените и гласните доказателства обуславя извода за безспорна установеност на административното нарушение. Приложимият фактически състав на санкцията по чл.150, ал.4, пр.1 от ЗУО съдържа два кумулативни елемента – 1.издадена ПАМ по чл.127, т.2 от ЗУО и 2. неизпълнение на мярката в дадения срок. Видно от съдържанието на заповед №Д-01/03.07.2020г. на директора на РИОСВ – София, с нея е наложена ПАМ на дружеството по чл.127, т.2 от ЗУО, изразяваща се в извършване от ТЕЦ-а на екологосъобразно третиране на неопасни отпадъци с код 19 12 12 в общо количество 995,16 т, намиращи се на площадката на „Хийт Енерджи“ ЕООД, съгласно договор за услуга №42Б/02.05.2019г., чрез предаването им на дружество, притежаващо действащ разрешителен документ по чл.35, ал.1 от ЗУО за извършване на дейност с код R1 „Използване на отпадъци предимно като гориво или друг начин за получаване на енергия“. Следователно с издаването й ПАМ е станала задължителна за изпълнение от дружеството /съгласно чл.129, ал.5 от ЗУО заповедта за ПАМ има предварително изпълнение, което не е спряно от съда – доказателства в тази насока не са ангажирани/. Налице е и вторият елемент от фактическия състав на отговорността - от съдържанието на КП №ККФОС-ЛД-15/19.04.2021г. се установява неизпълнение на предписанието в указания срок. Протоколът, като официален писмен документ, е с необорена в рамките на съдебното производство материална доказателствена сила. Ирелевантен е фактът на осъществено частично третиране на отпадъци. Изводът от изложеното е за осъществени материалноправни предпоставки за ангажиране на отговорността на дружеството по чл.150, ал.4, пр.1 от ЗУО.

Споделят се и изводите на въззивния съд за неприложимост на чл.28 от ЗАНН с оглед значителната обществена опасност на нарушението и вида на засегнатите с него обществени отношения.

Санкцията, определена от районния съд е базирана на разпоредбата на чл.27 от ЗАНН при съблюдаване целите по чл.12 от ЗАНН и доколкото в тази част въззивното решение не е предмет на касационен контрол по подадена жалба от ответната страна, КАС приема изводите на ДРС, доколкото не може да утежнява положението на санкционирания субект.

Гореизложеното обуславя извода, че районния съд е постановил правилно и обосновано решение, което ще бъде оставено в сила.

              Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

              ОСТАВЯ В СИЛА решение №109/12.11.2021г. на Дупнишкия районен съд, постановено по АНД №1068/2021г.

              Решението е окончателно.           

                                                            

    

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                

 

 

                                                 ЧЛЕНОВЕ: