Решение по дело №260/2018 на Районен съд - Ботевград

Номер на акта: 1965
Дата: 6 ноември 2018 г. (в сила от 15 март 2020 г.)
Съдия: Цветанка Атанасова Гребенарова
Дело: 20181810200260
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 май 2018 г.

Съдържание на акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                                                      

                                                    гр.Б., 05.11.2018 г.               

                                           В   И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

Б.ски районен съд, наказателно отделение, трети съдебен  състав в публично заседание на четвърти юли две хиляди и осемнадесета година в състав :

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЦВЕТАНКА  ГРЕБЕНАРОВА

Секретар -  Ива Тодорова

като разгледа докладваното от съдията ГРЕБЕНАРОВА НАД № 260  по описа за 2018 година и за да се произнесе взе предвид следното:

                  Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

                Жалбоподателят Ц.П.Г., ЕГН **********, с постоянен адрес ***, управител на  „***“ ЕООД,ЕИК ***,със седалище и адрес на управление гр.Б.,област Софийска,ул.”***” №27 е обжалвал в законния срок наказателно постановление №*** от ***г. на Директора  на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.С., с което за извършено нарушение на чл.25,ал.9 във връзка с чл.28а, ал.4 от Закона за обществените поръчки /ред.д.в.бр.79 от 13.10.2015г.,отм./, му е наложено административно наказание  „глоба” в размер на 1000.00/хиляда/ лева,платима в полза на държавния бюджет,на основание чл.133,ал.2 от Закона за обществените поръчки/отм./ във връзка с чл.128б,ал.1 от Закона за обществените поръчки/отм. / във връзка с чл.261,ал.2 от Закона за обществените поръчки,като излага доводи в жалбата си за незаконосъобразност на  наказателното постановление поради допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон. Жалбоподателят излага съображения, че са налице основания за прилагане разпоредбата на чл.28 от ЗАНН,поради маловажност на случая,като задължителна част от контрола за законосъобразност,което не е взето в предвид от административнонаказващия орган,а също че не е спазена императивната разпоредба на чл.34,ал.1 от ЗАНН,като АУАН не е съставен в едногодишния срок от извършване на нарушението и моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло.

                   В съдебно заседание жалбоподателя Ц.П.Г., чрез адвокат Х.Я.поддържа жалбата и моли да бъде отменено наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно съобразно доводите изложени в същата.

                  Въззивната страна - Агенцията за държавна финансова инспекция гр.С., чрез пълномощника си ст.юрисконсулт С.К.в съдебно заседание оспорва жалбата като неоснователна и аргументира искането си за потвърждаване на обжалваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно.

                  Районна прокуратура-гр.Б., редовно призована, не  изпраща представител в съдебно заседание и не взема становище по жалбата.

                  Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, взе в предвид становищата и доводите на страните, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

                  От приложените по делото писменни доказателства : административно наказателна преписка по АУАН № ***/***г.: АУАН № ***/***г.;известие за доставяне; възражение; справка за отговорните длъжностни лица във „***“ ЕООД;договор за възлагане управлението на  „***“ ЕООД от 01.12.2015г.; решение; обявление за обществена поръчка; описание на обществена поръчка чрез открита процедура за „Доставка на водопроводни и канализационни тръби, фитинги и арматури“; протокол № ***г.; договор от ***г.; информация за сключен договор; заповед №ЗМФ-458/11.05.2017г.; заповед № ФК-10-0867/04.09.2017г.; заповед № ФК-10-999/ 11.10.2017г.;заповед №ФК$10-1050/26.10.2017г/заверени ксерокопия/ и събраните гласни доказателства – показанията на разпитаните свидетели - Е.Н.Х. – актосъставител, на длъжност „държавен финансов инспектор” при АДФИ и Н.Г.Ц. – служител при „***“ ЕООД,се установява следното: на ***г. св.Е.Н.Х., на длъжност „държавен финансов инспектор” при АДФИ въз основа заповед на Директора на АДФИ извършил финансова инспекция на „***“ ЕООД и констатирал следното по проверяваните документи : Ц.П.Г. в                                                                                                                                                                                                                                                                                  качеството си на управител на възложителя „***“ ЕООД - гр. Б. и на лице по смисъла на чл.8, ал.З от Закона за обществените поръчки/ЗОП/ обн., д.в., бр. 28 от 06.04.2004 г., изм. и доп. д.в. бр.79 от 13.10.2015 г., отм. с § 4 от ПЗР на ЗОП, д.в. бр.13 от 16.02.2016 г./, на 13.04.2016г. в гр.Б., Община Б., област Софийска е взел решение № ОП-2 от същата дата, за провеждане на открита процедура по реда на чл.103, ал.1 във връзка с чл.14,ал.З от ЗОП /отм./, с предмет: „Доставка на водопроводни и канализационни тръби, фитинги и арматури“,като на основание чл.25, ал.1 от същия закон, с решение № ОП-2 от 13.04.2016г. е одобрил обявление и документация за участие в обществената поръчка, в които комплексната оценка на подадените оферти от участниците е определена да се извърши по критерии „икономически най-изгодна оферта“, чрез изчисляване на четири показателя, единият от които не е пряко свързан с предмета на обществената поръчка - показател „срок на отложено плащане“. Нарушението е показателя „срок на отложено плащане”, което е обявено като нарушение на чл.28а от отменения ЗОП, който е действал към датата на нарушението и представлява ограничително условие, което е нарушение на чл.9,ал.5 от ЗОП и  включването на такива условия е наказуемо по чл.13 от ЗОП/отм./

                Св.Е.Н.Х. е приел,че с деянието си Ц.П.Г. е нарушил чл.25, ал.9  вр. чл.28а, ал.4 от Закона за обществените поръчки /ред. дв. бр.79 от 13.10.2015г., отм./ и съставил на нарушителя Ц.Г., като управител на „***“ЕООД, който представлява възложител на обществени поръчки и носи съответната отговорност за констатираното нарушение АУАН № ***/***г. в сградата на „***“, в присъствието на нарушителя и св.Н.Ц..На нарушителя е разяснено предварително характера на нарушението, реда и начина на обжалване на акта и му е връчен екземпляр от акта срещу положен подпис от него и подпис на св.Н.Ц.. Нарушителят е възразил срещу съставения АУАН с писменно възражение в тридневен срок съгласно чл.44,ал.1 ЗАНН.

 

                    Съдът намира, че жалбата е допустима, тъй като е предявена в срока по чл.59,ал.2 вр.  ал.1 от ЗАНН, в предвид размера на наложеното административно наказание „глоба” от 1000.00 лева наказателно постановление, подлежи на съдебен контрол с оглед законосъобразността му.

                 Съдът приема,че разгледана по същество, жалбата е неоснователна и наказателното постановление следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно, по следните правни съображения:

                 Съдът счита,че с оглед изложената фактическа обстановка се доказва съставомерността на деяние по чл.25, ал.9 във връзка с чл.28а, ал.4 от Закона за обществените поръчки /ред. д.в. бр.79 от 13.10.2015г., отм./  от Ц.П.Г.,който в качеството си на управител на „***" ЕООД - гр. Б. и възложител на обществени поръчки и на лице по смисъла на чл.8, ал.З от Закона за обществените поръчки/ЗОП/ обн. д.в. бр. 28 от 06.04.2004 г., изм. и доп. д.в. бр.79 от 13.10.2015г., отм. с § 4 от ПЗР на ЗОП, д.в. бр. 13 от 16.02.2016 г./, на 13.04.2016г. в гр.Б., Община Б., област Софийска е взел решение № ОП-2 от 13.04.2016г. за провеждане на открита процедура по реда на чл.103, ал.1 във връзка с чл.14,ал.З от ЗОП /отм./, с предмет: „Доставка на водопроводни и канализационни тръби, фитинги и арматури“,като на основание чл.25, ал.1 от същия закон, с решение № ОП-2 от 13.04.2016г. е одобрил обявление и документация за участие в обществената поръчка, в които комплексната оценка на подадените оферти от участниците е определена да се извърши по критерии „икономически най-изгодна оферта“, чрез изчисляване на четири показателя, единият от които не е пряко свързан с предмета на обществената поръчка - показател „срок на отложено плащане“.    

               Съдът счита,че наказателното постановление е правилно и законосъобразно,в него подробно и аргументирано е описано нарушението  и механизма на извършването му, нарушителя и доказателствата, които го потвърждават,както и правилно е цитирана правната квалификация на деянието. Съдът не приема направеното възражение за нарушение на чл.34, ал.1 от ЗАНН,тъй като  по Закона за обществените поръчки е предвиден специален ред за установяване и съставянето на АУАН, който е приложим и в настоящия случай. Съгласно чл.34,ал.2 от ЗАНН за нарушение на нормативен акт,уреждащ бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност по чл.32,ал.1,т.1 от Закона за държавната финансова инспекция,не се образува административно-наказателно производство,ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на шест месеца от откриване на нарушителя или ако са изтекли повече от пет години от извършване на нарушението,като в случая е спазен петгодишния срок от извършване на нарушението за съставяне на АУАН.Относно обстоятелството,че до влизане в сила на наказателното постановление  са последвали различни нормативни разпоредби - действащи са последователно два закона за обществените поръчки,последния обнародван в д.в. бр.13 от 16.02.2016 г., при което съгласно чл.3,ал.2 от ЗАНН следва да се приложи  по-благоприятния закон,а именно действащия към датата на извършване на нарушението Закон за обществените поръчки, което е спазено и в наказателното постановление.В предвид на разпоредбата на чл.25,ал.9 от ЗОП,действаща към момента на извършване на нарушението,за същото следва да бъде наложена „глоба” в размер от 1000.00 лева до 3500.00 лева,доколкото обществената поръчка попада в праговете по чл.14,ал.3 от ЗОП/отм./.В предвид разпоредбата на чл.253,ал.1 от действащия ЗОП,в сила от 15.04.2016г. допуснатото нарушение се санкционира с глоба в размер на 2% от стойността на сключения договор за обществена поръчка,с включен ДДС,но не повече от 5000.00 лева и доколкото стойността на договора за възлагане в случая е 144 000.00 лева с ДДС,то за това нарушение глобата се свежда до 2880.00 лева,при което е видно,че по-благоприятния закон за нарушителя съгласно чл.3,ал.2 от ЗАНН е действащия към датата на извършване на нарушението Закон за обществените поръчки.

                При тези обстоятелства наказателното постановление се явява обосновано и законосъобразно с оглед визираното в него нарушение от Ц.П.Г. и следва да бъде потвърдено.

                Съдът счита,че в случая не е приложим чл.28 от ЗАНН в предвид обществената значимост на отношенията, които регламентира ЗОП, и осъществяваната от възложителя дейност, нарушението не се явява маловажно по смисъла на чл.28, б."а" от ЗАНН.                        

                По изложените съображения и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН

 

 

Б.ски районен съд

                                                             Р Е Ш И :

                  ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №***2017 от ***г. на Директора  на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.С., с което на основание чл.133,ал.2 от Закона за обществените поръчки /отм./ във връзка с чл.128б,ал.1 от Закона за обществените поръчки /отм. / във връзка с чл.261,ал.2 от Закона за обществените поръчки на Ц.П.Г., ЕГН **********, с постоянен адрес ***, управител на  „***“ ЕООД,ЕИК ***,със седалище и адрес на управление гр.Б.,област Софийска, ул.”***” №27, за извършено нарушение на чл.25, ал.9, във връзка с чл.28а, ал.4 от Закона за обществените поръчки /ред. дв. бр. 79 от 13.10.2015г., отм./, му е наложено административно наказание  „глоба” в размер на 1000.00 /хиляда / лева,платима в полза на държавния бюджет,като законосъобразно.

                   РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, пред АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - С. ОБЛАСТ.

                               

                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: