Р Е Ш Е Н И Е
№ 10.06.2019 година
град Стара Загора
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД
VІІ наказателен състав, на двадесет и първи май две хиляди и деветнадесета година.
В публично заседание в следния състав,
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОР МИНОВ
Секретар: ЦВЕТЕЛИНА
ДОКОВСКА
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията ТОДОР МИНОВ,
а.н.дело № 478 по описа за 2019 година,
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 18-1228-002797
от 10.07.2018 година на Началник сектор „ПП”, към ОД на МВР - Стара Загора
/упълномощен със Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018 година/, с което на Х.К.К., ЕГН
********** е наложено административно наказание – „глоба” в размер на 20 лева за
допуснато административно нарушение по чл.94, ал.3, във връзка с чл.183, ал.2,
т.1, от Закона за движението по пътищата, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от
получаване на съобщението от страните пред Административен съд град Стара
Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :
М
О Т И В И :
Обжалвано е наказателно
постановление № 18-1228-002797 от 10.07.2018 година на Началник сектор „ПП”,
към ОД на МВР - Стара Загора /упълномощен със Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018
година/, с което на Х.К.К., ЕГН ********** е наложено административно наказание
– „глоба” в размер на 20 лева за допуснато административно нарушение по чл.94,
ал.3, във връзка с чл.183, ал.2, т.1, от Закона за движението по пътищата.
В
жалбата, в постъпилото писмено становище и в съдебно заседание се излагат конкретни
съображения за незаконосъобразност на наказателното постановление и се моли
съда същото да бъде отменено.
Въззиваемият,
редовно и своевременно призован, чрез процесуалния си представител вземат
становище, че така подадената жалба е неоснователна.
Старозагорският
районен съд, след като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по
делото писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на
страните намери за установено следното:
Жалбата
е подадено от правоимащо лице и разгледана по същество се явява ОСНОВАТЕЛНА.
На
02.08.2017 година е съставен фиш серия М № 0620654 от И.А.К. – мл.автоконтрольор
в сектор ПП при ОД на МВР – Стара Загора, с който на Х.К.К. е наложена глоба в
размер на 20 лева за нарушение на чл.94, ал.3 от Закона за движението по
пътищата.
Въз
основа на подадена жалба с вх. № 349000-12371/02.08.2017 година на ОД на МВР –
Стара Загора е образувано АНД № 2393/2017 година по описа на Районен съд –
Стара Загора, по което с определение от 04.10.2017 година производството по
делото е прекратено и административно-наказателната преписка е изпратена по
компетентност на ОД на МВР – Стара Загора, Сектор ПП.
Това
определение е оставено в сила с определение № 36 от 27.11.2017 година,
постановено по ч.к.а.н.дело № 411/2017 година по описа на Административен съд –
Стара Загора. Така постановените съдебни актове са били получени от АНО на
13.12.2017 година и преписката е била разпределена за работа на 14.12.2017
година на съответното лице.
Впоследствие
едва на 12.04.2018 година на Х.К.К., в качеството му на управител е съставен
Акт за установяване на административно нарушение, за това, че на 02.08.2017
година, около 05.00 часа в град Стара Загора, на улица „Свети Княз Борис” пред
№ 136 е паркирал лек автомобил „БМВ” с регистрационен № СТ 9737 ВС, собственост
на „Стрега Нера”ЕООД, вляво на посоката на движение. Деянието е квалифицирано
като административно нарушение по чл.94, ал.3 от Закона за движението по
пътищата. При съставяне на акта жалбоподателят не се е възползвал от правото си
на възражение, включително и от това по реда на чл.44, ал.1 от ЗАНН.
Въз
основа на този акт за установяване на административно нарушение е издадено
обжалваното наказателно постановление, в което нарушението е описано и квалифицирано
така, както са в акта. На жалбоподателя, на основание чл.183, ал.2, т.1 от Закона
за движението по пътищата е наложено предвиденото там административно наказание
–„глоба” в размер на 20 лева.
При
съвкупната преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът намира, че
наказателно постановление е незаконосъобразно по следните съображения:
И
фиша за налагане на глоба, и АУАН, и НП са издадени от компетентните органи. В
тази връзка е представена заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на
вътрешните работи.
В т. 1 на Заповедта е посочено,
че полицейските органи от Сектор „Пътна полиция“ в областните дирекции на МВР
са определени да осъществяват контролна дейност по ЗДвП, да издават фишове за
налагане на глоби и да съставят АУАН по ЗДвП – на територията на областта
/1.2/. Актосъставителя е мл. автоконтрольор в сектор ПП при ОД на МВР – Стара
Загора.
В т. 2 на Заповедта е посочено,
че началниците на Сектор „Пътна полиция“ са определени да издават наказателни
постановления по ЗДвП на обслужваната територия /2.7/. Наказващият орган И.
Димов Манов е началник сектор ПП при ОД на МВР – Стара Загора
Съдът
обаче намира, че в разглеждания случай, административно-наказващия орган е
пристъпил към реализиране на административно-наказателната отговорност преди
без безспорно да установи нарушителя.
Безспорно
нарушението е установено на 02.08.2017 година, когато е съставен фиш на името
на Х.К.К., тъй като същият е управител на „СТРЕГА-НЕРА“ ЕООД, гр. Стара Загора
– собственик на процесния автомобил. Това, че е идентифициран управителя на
дружеството обаче, не означава, че е установена самоличността на извършителя на
нарушението. Съгласно нормата на чл.188, ал.2 от Закона за движението по
пътищата, когато нарушението е извършено от моторно превозно средство,
собственост на юридическо лице, предвиденото в този закон наказание се налага
на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, но което е
предоставено управлението на автомобила. Това става с подаване на съответната
декларация, която АНО следва да предостави на законния представил на
юридическото лице. В разглеждания случай това не е сторено и по делото
доказателства в тази насока не се представиха. Следователно
административно-наказващия орган е пристъпил към реализиране на административно
наказателната отговорност преди по един безспорен начин да установи лицето, което
е извършило административното нарушение. За
установяване на самоличността на нарушителя следва да се приема момента, в
който законният представител на дружеството е посочил данни за това кой е
управлявал процесния автомобил, с попълването на съответната за това декларация,
едва след което да се пристъпи към съставяне на АУАН.
От
друга страна въззивната инстанция намира, че в разглеждания случай, ако се
приеме, че безспорно е установен извършителя, то при издаване на процесния ауан
е изтекъл и преклузивния срок предвиден в нормата на чл.34, ал.1 от ЗАНН.
Несъмнено извършеното административно нарушение е констатирано с фиш, към който
момент извършителя на деянието не е бил известен. Както бе посочено по-горе,
срещу така съставения фиш, и било подадена жалба до съда, като съдебните актове
на районен съд град Стара Загора и административен съд град Стара Загора са
получени от АНО на 13.12.2017 година и разпределени на 14.12.2017 година.
Според съда от този момент може да се приеме, че административно-наказващия
орган, вече е бил уведомен за възражението на нарушителя, който не оспорва и не
предоставя данни, че други лице е ползвало автомобила, към датата на
нарушението и според съда от този момент започва да тече три месечния срок, съгласно
нормата на чл.34 от ЗАНН. Този срок обаче в случая не е спазен и акта за
установяване на административното нарушение е съставен след изтичането му – на
12.04.2018 година. Нарушаването на чл.34, ал.1 от ЗАНН, относно преклузивния
срок е самостоятелно основание за отмяна на атакуваното наказателно
постановление.
Предвид
гореизложеното обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно
и като такова следва да бъде отменено.
Воден
от горните мотиви, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: