Решение по дело №117/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 септември 2019 г. (в сила от 20 септември 2019 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700117
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 136

 

гр. Сливен,  20. 09. 2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на осемнадесети  септември,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА  ДРАГОМАНСКА 

                                              ЧЛЕНОВЕ:   ГАЛЯ  ИВАНОВА

                                                                      ИГЛИКА  ЖЕКОВА

 

При участието на секретаря ВАНЯ КОСТОВА и на прокурора ХРИСТО КУКОВ, като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА касационно административно-наказателно дело № 117 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното: 

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.   

Образувано е по касационна жалба от ТД на НАП - Бургас, подадена против Решение № 229 от 20.05.2019 г., постановено по АНД № 434 / 2019 г. по описа на Районен съд - Сливен, с което е отменено Наказателно постановление  /НП/ № F429019 от 12.11.2018 г., издадено от Директора на Офис – Сливен при ТД на НАП - Бургас, с което на Т.И.К., за нарушение на чл. 5, ал. 4, т. 1 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/ във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 2, б. „а” от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, и на основание чл. 355, ал. 1 от КСО, е наложена глоба в размер на 50 лева.

В жалбата си касационният жалбоподател твърди, че решението на Районния съд е незаконосъобразно. Излага съображения, че: Районният съд неправилно е приел, че е налице маловажен случай на административно нарушение; извършеното нарушение е формално и релевантен за съставомерността му е фактът на неподаване в срок на декларацията; липсата или незначителността на настъпили вредни последици са ирелевантни за отговорността на нарушителя обстоятелства; административнонаказващият орган се е съобразил с вида на нарушението и е наложил най-ниския размер на предвидената в закона административна санкция. Моли решението на Районния съд да бъде отменено с произнасяне по същество с решение, с което да бъде потвърдено процесното НП.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.  

Ответникът по касационната жалба – Т.И.К., редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, дава заключение за неоснователност на жалбата.  

Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

За да отмени обжалваното НП като незаконосъобразно, Районният съд, след като е обсъдил и преценил събраните по делото доказателства, е приел за установено, че Т.И.К. е извършил описаното в НП нарушение, но същото покрива белезите на маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, с оглед на което административнонаказващият орган е следвало да приложи чл. 28 от ЗАНН, като предупреди нарушителя, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание.

Решението на Районния съд е валидно, допустимо и правилно. Изводите на Районния съд са съобразени със събраните по делото доказателства и с приложимото право, и се споделят от настоящия съдебен състав. Възраженията на касационния жалбоподател са неоснователни.

Видно от установената по делото фактическа обстановка, от служители на ТД на НАП - Бургас, офис Сливен, е констатирано, че Т.И.К. като с. се лице не е изпълнил задължението си да подаде в ТД на НАП – Бургас, Офис Сливен, декларация образец № 1 – „Данни за осигуреното лице“, в законоустановения срок по чл. 3, ал. 1, т. 2, б. „а” от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. – до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните; декларация образец № 1 за м. 07.2018 г. е подадена на 15.10.2018 г., като не е спазен срокът за подаването ѝ до 25.08.2018 г. За констатираното нарушение, на Т.К. е съставен и връчен АУАН на 22.10.2018 г.  Въз основа на съставения АУАН, на 12.11.2018 г. е издадено процесното НП.

Настоящата инстанция намира изводите на Районния съд за законосъобразни. Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, Районният съд правилно е приел, че Т.И.К. е извършил административното нарушение, за което е ангажирана отговорността му. Срокът за подаване на декларациите по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО е нормативно установен в Наредба № Н-8/2005 г. на МФ, издадена във връзка с приложението на КСО, като за процесната декларация срокът е до 25.08.2018 г. /чл. 3, ал. 1, т. 2, б. „а” от Наредбата/. За неспазването на този срок е предвидено налагане на глоба, регламентирана в чл. 355, ал. 1 от КСО.

Първоинстанционният съд е осъществил контрол по законосъобразността на приложението на чл. 28 от ЗАНН и правилно е приел, че случаят носи белезите на маловажен. Деянието, макар и формално да осъществява признаците на посоченото в НП административно нарушение, е малозначително с оглед на обстоятелствата на извършването му: липсва реално нанесена щета за фискалната система; закъснението в подаването на декларацията е за сравнително малък период от време; общественият интерес не е засегнат във висока степен; нарушението е извършено за първи път. Липсата на реално нанесена щета не е съставомерна за квалификацията на деянието, но обуславя преценката за маловажност на извършеното нарушение. Действително наложената от наказващия орган санкция е в минимално предвидения от закона размер, но преценявайки обстоятелството, че засягането на правно-защитените с КСО обществени отношения в конкретния случай не е във висока степен, тази санкция би изиграла отрицателно въздействие, вместо да осъществи целите на административното наказание, предвидени в закона. Наказващият орган е следвало да приложи чл. 28 от ЗАНН, като не наложи санкция и предупреди нарушителя, че при повторно неизпълнение на предвиденото в нормативния акт задължение ще му бъде наложено административно наказание. Вместо това компетентният орган не е отчел степента и тежестта на извършеното нарушение– не е отграничил конкретното нарушение от визираните в чл. 6 от ЗАНН административни нарушения и в резултат е издал един незаконосъобразен акт. Като е стигнал до същото заключение, Районният съд правилно е тълкувал и приложил закона.

По изложените съображения, Районният съд правилно е отменил процесното НП, издавайки валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон решение, при чието постановяване не са допуснати посочените в касационната жалба нарушения, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОСТАВЯ  В  СИЛА  Решение № 229 от 20.05.2019 г., постановено по АНД № 434 / 2019 г. по описа на Районен съд – Сливен.

Решението е окончателно.

                                                        

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: