Решение по дело №13/2020 на Районен съд - Несебър

Номер на акта: 89
Дата: 20 март 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Евгени Мирославов Узунов
Дело: 20202150200013
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№89                                          20.03.2020г.                            гр.Несебър

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

НЕСЕБЪРСКИ РАЙОНЕН СЪД                         НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

на дванадесети февруари                         през две хиляди и двадесета година

в публично заседание в състав:

                                                                    Председател: Евгени Узунов

секретар Диана Каравасилева

като разгледа докладваното от съдия Е.Узунов

наказателно административен характер дело № 13 по описа за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по повод жалбата на  С.К.Б., Управител на „С." ЕООД, ЕИК-*********, Адрес за призовки и съобщения:гр. Несебър, ул. „Св. Св. Кирил и Методий", № 24 против Наказателно постановление № 403492-F394328 / 04.01.2019 г.на Началник Отдел“Оперативни дейности“-Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите,  с което за нарушение на чл.25 ал.1, т.1 от НАРЕДБА Н-18/13.12.2006 на МФ във връзка с чл.118, ал.1 от ЗДДС на жалбоподателя е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на  500 лв.

 Моли се атакуваното наказателно постановление да бъде отменено.

Административно-наказващият орган, чрез процесуалния си представител вземат становище за неоснователност на жалбата. Пледира се за потвърждаване на атакуваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно. Представя доказателства.

 Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима, тъй като е постъпила в  срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и е подадена от надлежна страна.

На жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение № F394328 от 12.07.2018 г., съставен от Д.И.Ж., за това, че на 07.07.2018 г. в 16:00 часа при извършена проверка на Бистро „Стария Несебър" намиращ се в гр. Несебър общ. Несебър, обл. Бургас ул. Иван Александър №11 стопанисван от С. ЕООД с ЕИК *********. ,при извършена контролна покупка на 2 бр. кафе и 1 бр. сода на стойност 7,50 лева заплатена в брой от В.Б.А., не била издадена фискална касова бележка от работещото в обекта от ФУ марка ISL 5011-KL намиращо се в обекта с инд. № 1S007997 и ФП № 12016713. Плащането е прието О.А.П.роден на *** г. паспорт № ******с ЛНЧ ********** сервитьор в обекта. Не издаването се потвърдило и от електронната контролна лента, от която е установено, че не е регистрирана такава продажба на 07.07.2018 година в горепосочения обект в 15:45 часа (ФУ е с 48 мин напред) .

От показанията на Свид. Ж. се установява,че той заедно с Владимир Андонов посетил процесното заведение в гр. Несебър. Извършили контролна покупка и сервитьора донесъл бележка за консумацията, която не била фискален бон. Заплатили сумата и изчакали да им донесат финансов бон, но такъв не им бил представен. Легитимирали се и започнали същинската проверка.Извели КЛЕН от касовия апарат като установили, че в него не е регистрирана контролната покупка, нито в брой нито безкасово.

 Административно наказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е  издадено в рамките на преклузивния срок.

Наказателно постановление   е издадено от компетентен орган Актът за установяване на административното нарушение е съставен Инспектор по приходите в ЦУ на HAП с изрично оправомощаване, в присъствието на жалбоподателя, подписан е от актосъставителя, свидетел и представителя на търговеца, като е връчен препис на последния.

Административно-наказващият орган след като е проверил акта с оглед неговата законосъобразност и обоснованост, преценил е събраните доказателства, установил е, че нарушителят е извършил деянието виновно, и е издал обжалваното наказателно постановление.

Същото е връчено на нарушителя в съответствие с императивната норма на чл.58, ал.1 от ЗАНН.

 Цитираните акт и НП съдържат изискуемите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН реквизити. Не се констатират нарушения на материалния и процесуалния закон, тъй като деянието е правилно квалифицирано. Правилно е приложена нормата на  чл.52, ал.4 и чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, тъй като в АУАН и НП описанието на нарушението е ясно и представено в необходимата и достатъчна пълнота с посочване на датата и мястото на извършване и законовите разпоредби, които актосъставителят и административно-наказващият орган са приели за нарушени.

След като констатира, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до отмяна на атакуваното НП, съдът пристъпи към разглеждане на делото по същество и доводите и възраженията на жалбоподателя, че НП е незаконосъобразно, тъй като не е извършено административно нарушение.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, изведена след оценка на приобщените в хода на производството доказателства, следва да бъде изведен единственият възможен извод от правна страна, а именно, че дружеството е осъществило състава на нарушението по чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти, чрез фискални устройства на Министерство на финансите, тъй като на 17.09.2017г., при извършена покупка от клиент на 2 бр. кафе и 1 бр. сода на стойност 7,50 лева, която продажна цена е била заплатена в брой, не е издадена фискална касова бележка от въведеното в експлоатация и работещо при проверката фискално устройство, с изградена дистанционна връзка с НАП.

Съгласно разпоредбата на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. независимо от документирането с първичен счетоводен документ задължително се издава фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД за всяка продажба на лице по чл. 3, ал. 1 - за всяко плащане с изключение на случаите, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, чрез наличен паричен превод или пощенски паричен превод по чл. 3, ал. 1;

Поради  това получаването на сумата за плащане е следвало да бъде документирано  по предвидения в данъчното законодателство ред и начин и след като това не е сторено,  налице  е нарушение на  нарушение на  чл. 118  от ЗДДС. В този смисъл, за санкционираното дружество датата на данъчното събитие е именно датата на получаване на плащането, независимо от неговото основание.Представляващия дружеството фактически не оспорва  извършването на нарушението, като твърди, че самият той е бил подвеждан от служителите си, тъй като работел с украински граждани, които е възможно да са злоупотребавали, но това обстоятелство е без значение за вида и съставомерността на административното нарушение, а е свързано по-скоро с вътрешна организация на работните процеси в дружеството.

       Като е приел АНО, че нарушението е извършено от въззивното дружество е наложил санкцията, предвидена за ал.1 на чл.185, която е в  минималния размер, който варира за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв. Съдът намира, че наложеното наказание е правилно, тъй като видно и от отразеното в НП това е първо нарушение за дружеството, няма отчетени други отегчаващи отговорността обстоятелства, които да обосновават налагане на санкция над предвидения минимум.

Процесуалният представител на АНО е направил искане за присъждане на разноски –юрисконсултско възнаграждение. Съгласно чл. 63, ал.3 ЗАНН (нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г.), в производството по обжалване на НП въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143 АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК, Съгласно чл.78 ал. 8 от ГПК юрисконсултското възнаграждение не може да надхвърля максималния размер определен по реда на чл.37 от Закона за правната помощ, който текст препраща към Наредбата за заплащането на правната помощ, в която според Чл. 27е. (Нов - ДВ, бр. 59 от 2009 г., в сила от 28.07.2009 г.) Възнаграждението за защита в производства по Закона за административните нарушения и наказания е от 80 до 120 лв. В случая съдът намира, че следва да определели общ размер към мининума, предвид факт, че се касае за едно нарушение.

 

Мотивиран от изложените съображения, съдът

 

Р             Е             Ш             И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 403492-F394328 / 04.01.2019 г.на Началник Отдел“Оперативни дейности“-Бургас в Централно управление на Национална агенция за приходите,  с което за нарушение на чл.25 ал.1, т.1 от НАРЕДБА Н-18/13.12.2006 на МФ във връзка с чл.118, ал.1 от ЗДДС на „С." ЕООД, ЕИК-*********, Адрес за призовки и съобщения:гр. Несебър, ул. „Св. Св. Кирил и Методий", № 24,представлявано от С.К.Б., Управител е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на  500 /петстотин/ лв.  

ОСЪЖДА „С." ЕООД, ЕИК-*********, Адрес за призовки и съобщения:гр. Несебър, ул. „Св. Св. Кирил и Методий", № 24,представлявано от С.К.Б. ДА ЗАПЛАТИ НА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ПО ПРИХОДИТЕ гр.София  сума в размер на 80 /осемдесет/ лева,съдебноделоводни разноски- юрисконсултско вазнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: