№ ________
Варна, ______________
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Варненският административен
съд, І-ви касационен състав, в публичното заседание
на единадесети февруари две хиляди двадесет и
първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА |
ЧЛЕНОВЕ: |
ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА
|
при секретаря |
Камелия
Александрова |
и с участието |
на прокурора |
Владислав Томов |
изслуша докладваното |
от съдията |
Искрена Димитрова |
|
адм. дело № 5/2021г. |
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63 от Закона за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна
жалба на „Т.Б.“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление
гр.София, р-н Младост, ж.к. Младост № 4, Бизнес Парк
София, сграда 6, чрез адв.С.К., против Решение № 1304 от 12.11.2020г. на ВРС,
II-ри състав, постановено по НАХД № **********3303/2020г. по описа на същия съд, с което е потвърдено НП
№ В-0050664/27.07.2020г. на директора на Регионална дирекция гр.Варна за
областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и Силистра към ГД „Контрол
на пазара“ при Комисия за защита на потребителите, с което за нарушение на
чл.114, ал.3 от ЗЗП на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 3000лв.
С обжалваното решение в полза на КЗП е присъдено юрисконсултско възнаграждение
в размер на 100лв.
Касаторът твърди
неправилност на обжалваното решение поради допуснати съществени процесуални
нарушения и неправилно приложение на материалния закон – касационни основания
по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Конкретно навежда доводи за това, че ВРС не
е съобразил, че НП е издадено в нарушение на императивното изискване на чл.57,
ал.1, т.5 от ЗАНН, т.к. в него не е посочена ясно и недвусмислено датата на извършване
на противоправното деяние, липсва и посочване на мястото на извършване на
нарушението. В НП е посочено, че датата на извършване на нарушението е
04.06.2020г., което няма как да е така, т.к. в закона съществува празнота
досежно срока, в който търговецът е длъжен да възстанови на клиента заплатената
сума. По тази причина и от систематичното място на разпоредбата на чл.114
отнасяща се до рекламационното производство, счита, че по аналогия следва да се
приложи едномесечния срок по чл.113 ЗЗП. Твърди и че неправилно в решението на
ВРС е прието, че нарушението е извършено на 11.06.2020г. – когато е извършена
проверката по КП № К-2689817. Излага подробни съображения и за това, че вмененото
от КЗП нарушение по чл.114, ал.3 от ЗЗП е несъставомерно. В тази връзка сочи,
че независимо че телефонът е приеман за ремонт шест пъти, фактически такъв е
извършван само два пъти – на 21.08.2019г. и 13.04.2020г., като в останалите
случаи само са извършвани тестове и обновяване на софтуера, което по същността
си не представлява ремонт. Позовава се на разпоредбата на чл.127 ЗЗП и твърди,
че не всяко предявяване на рекламация означава, че е налице несъответствие с
договора за продажба. Дали се наблюдава посочения от потребителя дефект се
установява от сервизните специалисти, като в четири от случаите на предявените
рекламации дефекти не са установени и ремонти не са извършвани, поради което не
са изпълнени признаците от състава по чл.114, ал.3 ЗЗП. Твърди и че липсва
изрично изявление на потребителя за разваляне на договора – такова е направено
в жалбата до КЗП, но не е адресирано до търговеца. По изложените съображения
счита, че ВРС е приложил неправилно материалния закон. Във връзка с
твърденията, че във въззивното производство са допуснати процесуални нарушения
сочи, че изложените мотиви в решението са бланкетни и липсват конкретни правни
доводи, съображения или изводи. Твърди и че при определяне на санкцията не са
взети предвид тежестта на извършеното нарушение и смекчаващите вината
обстоятелства. По изложените съображения моли за отмяна на обжалваното решение
и на потвърденото с него наказателно постановление, а в условие на евентуалност
– за намаляване на размера на наложената имуществена санкция. Претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Ответника – Комисия за
защита на потребителите, оспорва жалбата по съображения в писмен отговор С.д. №
2103/09.02.2021г. Намира за правилен извода на ВРС, че търговецът е обвързан от
задължението по чл.114, ал.3 от ЗЗП и сочи, че законът не поставя изискване за
вида на ремонта, който следва да бъде извършен, т.к. всяко отстраняване на
пречка за нормалната работа на устройството, след предявена и уважена
рекламация, представлява „ремонт“ по смисъла на чл.114, ал.3 от ЗЗП. Всеки
софтуерен проблем, който пречи на нормалната продажба на апарата, представлява
несъответствие с договора за продажба. Моли обжалваното решение като правилно и
законосъобразно да бъде оставено в сила.
Представителят на Окръжна
прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба.
Касационната жалба е подадена от надлежна
страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
От фактическа страна
ВРС е установил, че на 18.05.2020г. в РД на КЗП - Варна постъпила жалба
от Н.О.Ф.относно рекламация за мобилно устройство Nokia 5.1 Plus Dual White.
Във връзка с жалбата на 11.06.2020г. била извършена проверка в обект - магазин
„Теленор“, находящ се в гр.Варна, бул.***, при която било констатирано, че на
потребителката е предоставен мобилен телефон Nokia 5.1 Plus Dual White със
сериен № 356929093745966 по силата на договор за лизинг от 27.12.2018г. Според
представени сервизни протоколи, след предявени от потребителката рекламации на
апарата били извършени следните ремонти: 1/ приет на 19.03.2019г. и
върнат на 01.04.2019г - след обновяване
на софтуера и успешно преминат тест; 2/ приет на 21.08.2019г. и
върнат на 04.09.2019г. - след смяна на
дисплей; 3/ приет на 11.12.2019г. и върнат на 16.12.2019г. - след функционален тест; 4/ приет
на 13.04.2019г. и върнат на 16.04.2019г. - след
смяна на дисплей и USB платка; 5/ приет на
01.05.2020г. и върнат на 08.05.2020г. - със
становище, че не е установен проблем; 6/ приет на 26.05.2020г. и
върнат на 04.06.2020г. - след проведен
продължителен тест със сервизна СИМ карта. При всяка от рекламациите, в
графа „забележка“ потребителката посочвала в какво се състои проблема с
мобилното устройство, като пояснявала, че той не постоянен, а възниква
периодично през няколко дни. С отправена до въззивника жалба от 23.01.2020г. потребителката
поискала подмяна на устройството с друго от същия клас поради неотстранената
неизправност, но с отговор изх.№GB-2HVTHE6 от 24.01.2020г. искането не било
удовлетворено. Предвид посочените затруднения с устройството, търговецът
предложил същото да бъде представено за сервизно обслужване. След поредни
безрезултатни сервизни обслужвания потребителката подала пред РД КЗП Варна
жалба вх.№В-03-775 от 20.05.2020г. допълнена с вх.№В-03-775 от 21.05.2020г., с
искания за подмяна на устройството с ново и за възстановяване на платената за
същото сума. Двете жалби били препратени до въззивника за становище, който в
отговор изх.№139 от 08.06.2020г. посочил, че само в две от посочените сервизни
рекламации, устройството е ремонтирано, а в останалите четири са извършвани
тестове и актуализация на софтуера, както и че предвид начина на закупуване
чрез договор за лизинг, имащ продължително действие, неговото развалянето би
могло да породи действие само за в бъдеще, при което не се дължи възстановяване
на заплатените по лизинга суми. Прието било, че дружеството е извършило
нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП, за което срещу него е съставен АУАН
№К-0050664/17.06.2020г., а въз основа на него било издадено НП №
В-0050664/27.07.2020г., с което на основание чл.222а ЗЗП е наложена имуществена
санкция в размер на 3000.00лв.
За да потвърди наказателното постановление ВРС е приел, че същото е издадено от компетентен орган - директора на РД Варна към ГД „Контрол на пазара“ при КЗП в кръга на предоставените му правомощия съгласно Заповед №165 от 18.03.2020г. на председателя на КЗП, АУАН и НП са формално редовни и съдържат изискуемите реквизити, надлежно връчени са и при съставянето им не са допуснати процесуални нарушения, налагащи отмяна на НП. По същество ВРС е приел, че „Т.Б.“ ЕАД е търговец по смисъла на §13, т.2 от ДР на ЗЗП, който в случая е сключил договор за лизинг на мобилно устройство, поради което и Наталия Фотева има качеството на „потребител“ по смисъла на §13 т.1 от ДР на ЗЗП, имащ право да получи съответната технически изправна стока, съгласно уговореното, а в случаите на неизправност – и правото на рекламация. Предвид изложеното е прието, че дружеството е обвързано със задължението по чл.114, ал.3 ЗЗП. Прието е за неоснователно оплакването, че при четири от рекламациите не е извършван ремонт, тъй като от една страна рекламациите са били предявявани относно сходен проблем с мобилното устройство като в графа „гаранция“ изрично е отбелязано, че същата е призната, а от друга, законът не поставя изискване за вида на ремонта, който следва да бъде извършен, тъй като всяко отстраняване на пречка за нормалната работа с устройството, след предявена и удовлетворена рекламация, представлява „ремонт“ по смисъла на чл.114, ал.3 ЗЗП. Позовавайки се на практика на Адм.съд – Шумен ВРС е приел, че липсата на всяко едно от условията по чл.106 ЗЗП води до несъответствие на потребителската стока с договора за продажба, отстраняването на което представлява поправка или ремонт на стоката по смисъла на чл.104, ал.4 ЗЗП. Прието е и че всеки софтуерен проблем, който пречи на нормалната работа на апарата, представлява несъответствие с договора за продажба, както и че след като с обновяването на софтуера са отстранени съществуващи проблеми в телефона и е възстановена нормалното му функциониране, то е налице същински ремонт на стоката по смисъла на чл.104, ал.4 ЗЗП. По така изложените съображения ВРС е приел, че след като не е удовлетворил искането от потребителката Наталия Фотева за подмяна на устройството с друго от същия клас, марка или възстановяване на сумата, търговецът от обективна страна е осъществил всички признаци на вмененото му административно нарушение по чл.114, ал.3 ЗЗП и правилно е ангажирана отговорността му по чл.222а ЗЗП. Изложени са и подробни мотиви за правилно определяне на размера на наложената имуществена санкция.
Така постановеното
решение е неправилно.
ВРС е установил вярно
фактическата обстановка по случая, обсъдил е доводите на страните и събраните
доказателства, изложил е подробни мотиви за обосноваване на крайния извод за
законосъобразност на наказателното постановление, но същите не се споделят от
настоящия касационен състав.
Правилно ВРС е приел,
че придобиването на телефон на лизинг е обстоятелство, което е достатъчно да
обоснове правата на потребителя и отговорността на търговеца. Правилен е и
извода, че обновяването
на софтуера попада в обхвата на понятието „ремонт на стоката“ по смисъла на ЗЗП.
Мобилният телефон е съвкупност от устройство и програмно
осигуряване - софтуер, като несъответствието на стоката с договора за продажба
може да се дължи както на проблеми с хардуера, така и на проблеми със софтуера,
като за целите на рекламацията е ирелевантно кой от компонентните на стоката е
показал несъответствие с договора за продажба. Релевантен е факта на
несъответствието, т.е. на нефункционирането на стоката по начина, гарантиран от
договора за продажба.
Неправилно
обаче ВРС е приел, че са изпълнени условията за ангажиране отговорността на
търговеца за нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП.
Съгласно чл.112,
ал.1 от ЗЗП, при несъответствие на потребителската стока с договора за продажба
потребителят има право да предяви рекламация, като поиска от продавача да
приведе стоката в съответствие с договора за продажба. В този случай
потребителят може да избира между извършване на ремонт на стоката или замяната
ѝ с нова, освен ако това е невъзможно или избраният от него начин на
обезщетение е непропорционален в сравнение с другия.
Съгласно чл.113,
ал.1 от ЗЗП когато потребителската стока не съответства на договора за
продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за
продажба. Според ал.2 на с.р. привеждането на стоката в съответствие с договора
за продажба трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от
предявяването на рекламацията от потребителя.
Съгласно чл.114,
ал.1 от ЗЗП при несъответствие на потребителската стока с договора за продажба
и когато потребителят не е удовлетворен от решаването на рекламацията по
чл.113, той има право на избор между една от следните възможности: 1/ разваляне на договора и
възстановяване на заплатената от него сума; 2/ намаляване на цената.
Съгласно чл.114,
ал.3 от ЗЗП, търговецът е длъжен да удовлетвори искане за разваляне на договора и да
възстанови заплатената от потребителя сума, когато след като удовлетворил три
рекламации на потребителя чрез извършване на ремонт на една и съща стока, в
рамките на срока на гаранцията по чл.115, е налице следваща поява на
несъответствие на стоката с договора за продажба.
Видно от събраните
по делото доказателства, потребителката се е възползвала от правото си на
рекламация, като във връзка с възникнали проблеми със закупеното мобилно
устройство е предявила в периода 19.03.2019г. – 26.05.2020г. общо шест
рекламации, за което са съставени съответните сервизни протоколи за сервизно
обслужване от сервиз „Булграм“. Във всички сервизни протоколи е посочено, че
гаранцията е призната, като: 1/ във връзка с рекламацията от
19.03.2019г. в протокол № *********/22.03.2019г. е посочено, че е извършено
обновяване на софтуера; 2/ във връзка с рекламацията от 21.08.2019г. в
протокол № ********* е посочено, че повредата е отстранена чрез подмяна на
дисплей; 3/ във връзка с рекламацията от 13.04.2020г. в протокол №
********* е посочено, че е извършена смяна на дисплей и USB платка. Т.е.
налице са три удовлетворени рекламации чрез извършване на ремонт, каквото е
изискването на чл.114, ал.3 от ЗЗП.
В хода на
административнонаказателното производство обаче не са събрани доказателства за
това, потребителката да е отправяла адресирано до търговеца изявление за
разваляне на договора и същият да е отказал да го удовлетвори. Договорът е
правна връзка, обвързваща страните, които са постигнали съгласие за неговото
сключване. За да произведе правно действие желанието на страна в правоотношението
да преустанови тази връзка, следва същото да е адресирано и доведено до
знанието на насрещната страна. Необходимо е искане на потребителя до търговеца
за разваляне на сключения помежду им договор и искане за възстановяване на
заплатената сума за стоката. За да е налице нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП
следва търговецът не само надлежно да е информиран за тези искания, но и да не
ги е удовлетворил.
В случая
изявление на потребителката за разваляне на договора липсва в подадената до „Т.Б.“
жалба от 23.01.2020г. Такова изявление е направено едва в коригираната жалба до
КЗП с вх.№В-03-775 от 21.05.2020г., но КЗП не може да упражни правата на
потребителя и да санкционира търговеца за това, че е отказал да удовлетвори искане
за разваляне на
договора. Длъжностните лица на КЗП притежават материална компетентност да дават
задължителни предписания за разваляне на
договори за покупко-продажба и възстановяване на заплатена сума, но такива
предписания в случая не са документирани в нито един от приложените по
преписката констативни протоколи.
В контекста на
изложеното и във връзка с оплакването в касационната жалба – че не е посочена
коректна дата на извършване на нарушението, следва да се посочи че релевантен
за съставомерността на нарушението по чл.114, ал.3 от ЗЗП е отказът на
търговеца да удовлетвори искане за разваляне на договора, но дали и кога е предявено искането на
потребителя за разваляне на договора до
търговеца и кога последният е отказал да го удовлетвори, не е установено в
административнонаказателното производство, поради което е основателно
оплакването в жалбата за допуснато от АНО нарушение на чр.57, ал.1, т.5 от
ЗАНН. В този смисъл и Решение на Адм.съд – Варна № 743/10.04.2019г. по КНАХД
№ 589/2019г.; Решение на Адм.съд – Варна № 2114/19.10.2015г. по НАХД №
2853/2015г; Решение на Адм.съд – Варна № 1420/24.06.2015г. по НАХД №
1495/2015г; Решение на Адм.съд – Варна № 1303/14.06.2016г. по НАХД №
1188/2016г; Решение на Адм.съд-Добрич № 374/08.10.2015г. по НАХД № 465/2015г.
Като е приел
обратното ВРС е приложил неправилно материалния закон, поради което обжалваното
решение следва да се отмени и вместо него се постанови друго, с което да се
отмени наказателното постановление.
Независимо от
изхода на спора и релевираното искане в жалбата, разноски в полза на касатора
не следва да се присъждат, т.к. не е доказано извършването на такива.
Неправилно се претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение по реда на
чл.63, ал.3, вр.ал.5 от ЗАНН, т.к. дружеството-касатор не е представлявано от
юрисконсулт – каквото е законовото изискване, а от адвокат и липсват
доказателства за договорено и изплатено адвокатско възнаграждение.
Водим от горното и на
основание чл.221, ал.2 от АПК, Варненският административен съд, I-ви касационен
състав
РЕШИ :
ОТМЕНЯ изцяло Решение №
1304 от 12.11.2020г. на ВРС, II-ри състав,
постановено по НАХД № **********3303/2020г. по описа на същия
съд И ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА
ОТМЕНЯ НП № В-0050664/27.07.2020г. на директора на Регионална
дирекция гр.Варна за областите Варна, Добрич, Шумен, Разград, Търговище и
Силистра към ГД „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите, с
което за нарушение на чл.114, ал.3 от ЗЗП и на основание чл. чл.222а ЗЗП
на „Т.Б.“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр.София, р-н Младост, ж.к. Младост № 4,
Бизнес Парк София, сграда 6, е наложена имуществена санкция в размер на 3000лв.
Решението е окончателно.
Председател:
Членове: 1.
2.