Решение по дело №222/2019 на Районен съд - Костинброд

Номер на акта: 269
Дата: 25 ноември 2019 г. (в сила от 8 юли 2020 г.)
Съдия: Ивайло Христов Родопски
Дело: 20191850200222
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 

                              Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   № …

 

гр. К., 25.11.2019 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

К.ският районен съд, четвърти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и първи ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                                      Председател: Ивайло Родопски

в присъствието на секретаря М.Г., като разгледа докладваното от съдията н.а.х.д. № 222, по описа за 2019 година, по описа  на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

К.ският районен съд е сезиран с жалба от „О.М.“АД, ЕИК *********, представлявано от В.Г.– изпълнителен директор срещу наказателно постановление (НП) № С-14-3041/29.06.2018 г., на директора на РИОСВ С.. Искат отмяна на НП,  като неправилно и незаконосъобразно. Развиват подробни съображения в тази насока.

Представят и относими доказателства: Заповед № С-14-3041-1/30.07.2018 година и Заповед № С-14-3041-2/13.09.2018 година, на директора на РИОСВ – С., от които е видно че наложената с обжалваното НП ежемесечна санкция с първата заповед е била редуцирана от 10214,80 лева месечно, на 48,61 лева месечно, а с втората заповед санкцията е била изцяло отменена.

          Въззиваемата страна вземат становище за неоснователност на жалбата. Излагат подробни съображения в подкрепа на горното.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Въз основа на протокол за проверка № 27/10.05.2018 година,  констативен протокол № 27/11.06.2018 година, два протокола за изпитване №№ 01-0748 и 01-0749 / 17.05.2018 година, на ИАОС-МОСВ и справка – изчисление, на 29.06.2018 година е издадено обжалваното НП, с което на основание чл.69, ал.1 и ал.2 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и чл.19, ал.1 от Наредбата за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения (Наредбата), на дружеството е наложена текуща месечна санкция в размер на 10214.80 лева месечно, считано от 10.05.2018 година за превишаване на определените емисионни ограничения в разрешителното за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти № 13140277/18.02.2016 година, на директора на БД ДР, по конкретно посочени и описани показатели, до преустановяване на замърсяването или констатиране на нови стойности на замърсяване на околната среда.

На 10.05.2018 година е извършена проверка и емисионен контрол върху състоянието на отпадъчните  води от ГД “Лабораторно-аналитична дейност“ Централна лаборатория /ЦЛ/, при Изпълнителна агенция по околна среда /ИАОС/ - С., като взетите проби за анализ от отпадъчните води, формирани от дейноста на дружеството-жалбоподател:  битово - фекални и промишлени води след ЛПСОВ, р.Блато, поречие р.Искър.

Видно от приложените писмени доказателства - протокол за проверка № 27/10.05.2018 година,  констативен протокол № 27/11.06.2018 година, два протокола за изпитване №№ 01-0748 и 01-0749 / 17.05.2018 година, на ИАОС-МОСВ и справка – изчисление, се установява, че формираните отпадъчни води от дейността на дружеството показват превишаване на индивидуалните емисионни ограничения, определение в разрешителното за заустване на отпадъчни води и повърхностни водни обекти, като в НП са посочени вида и размера на уврежданията и замърсяването.

Свидетелите Т.Т. и А.Г. установяват и потвърждават описаните факти и обстоятелства, изложени в констативния протокол и протокола за проверка.

Съдът намира, че съставеното въз основа на констативния протокол и протокола за проверка наказателно постановление съдържа съществени процесуални нарушения и е постановено при неспазване на задължителните изисквания на 57 ал.1, т.5, т.6 и т.7 от ЗАНН.

          Съгласно чл.69, ал.1 и ал.2 от ЗООС, „при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения на едноличните търговци и на юридическите лица се налагат санкции, а  санкциите по ал. 1 се налагат с наказателно постановление от министъра на околната среда и водите или от оправомощени от него лица.

         Според чл. 19, ал.1 от Наредбата „на лицата по чл. 1, ал. 1 се налагат санкции при неспазване на определените индивидуални емисионни ограничения или норми.

         В случая наказващият орган не е посочил и конкретизирал  законовите и подзаконови норми, които са нарушени, нито е установил и обосновал основанието и начина на определяне на наложената санкция. Най - общо и бланкетно са посочени чл.69, ал.1 и ал.2 от ЗООС и чл.19, ал.1 от Наредбата, които съдържат общо установяващи изисквания, задължения и запрети, но не и конкретни хипотези на нарушения, нито размер, вид и начин на определяне на санкция при съответстващо неизпълнение.

Съгласно чл. 56, ал. 4, т. 3 и 4 от ЗВ, разрешителното за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води съдържа индивидуални емисионни ограничения на всички характерни показатели на отпадъчните води по потоци и места на заустване и срок за достигане на индивидуалните емисионни ограничения.

В случая административно наказващият орган е следвало да  съобрази, обсъди и приложи нормите на  чл. 69, ал. 1, ал. 8, чл. 69а, ал. 1, т. 4 от Закона за опазване на околната среда, чл. 1, ал. 1 и  чл. 19, ал. 1, ал.6, ал.7, ал.9, ал.11 от Наредбата за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения, за да наложи правилно и законосъобразно на  дружеството – жалбоподател съответна и адекватна текуща месечна санкция, в съответствие с формулите по приложенията към наредбата, които в настоящия казус не са посочени и обосновани.

Като не го е сторил, административно наказващият орган е допуснал нарушения, които съдът намира за съществени процесуални пороци, водещи до нарушаване на правото на защита на нарушителя, а именно - да разбере точно за какво нарушение му е наложено съответно по вид и начин на определяне по размер административно наказание.

В резултат на горното съдът намира, че следва да отмени обжалваното наказателно постановление, като незаконосъобразно.

Воден от горното, СЪДЪТ

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТМЕНЯ ИЗЦЯЛО наказателно постановление № С-14-3041 / 29.06.2018 г., на директора на РИОСВ С.,  КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - С. област в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: