Р Е Ш Е Н И Е № …
гр. К., 25.11.2019
година.
В И М Е Т О
Н А Н А Р
О Д А
К.ският районен съд, четвърти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и първи ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:
Председател: Ивайло Родопски
в присъствието на секретаря М.Г.,
като разгледа докладваното от съдията н.а.х.д. № 222, по описа за 2019 година,
по описа на съда, за да се произнесе взе
предвид следното:
К.ският районен съд е сезиран с
жалба от „О.М.“АД, ЕИК *********, представлявано от В.Г.– изпълнителен директор срещу наказателно постановление (НП) № С-14-3041/29.06.2018 г., на директора на РИОСВ – С.. Искат отмяна на НП, като неправилно и незаконосъобразно. Развиват подробни съображения в
тази насока.
Представят и относими
доказателства: Заповед № С-14-3041-1/30.07.2018 година и Заповед №
С-14-3041-2/13.09.2018 година, на директора на РИОСВ – С., от които е видно че
наложената с обжалваното НП ежемесечна санкция с първата заповед е била
редуцирана от 10214,80 лева месечно, на 48,61 лева месечно, а с втората заповед
санкцията е била изцяло отменена.
Въззиваемата страна вземат
становище за неоснователност на жалбата. Излагат подробни съображения в
подкрепа на горното.
Съдът,
като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, прие за установено от фактическа и правна страна следното:
Въз основа на протокол за
проверка № 27/10.05.2018 година, констативен
протокол № 27/11.06.2018 година, два протокола за изпитване №№ 01-0748 и
01-0749 / 17.05.2018 година, на ИАОС-МОСВ и справка – изчисление, на 29.06.2018
година е издадено обжалваното НП, с което на основание чл.69, ал.1 и ал.2 от
Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и чл.19, ал.1 от Наредбата за вида, размера и реда за налагане на санкции при
увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при
неспазване на определените емисионни норми и ограничения (Наредбата), на дружеството
е наложена текуща месечна санкция в размер на 10214.80 лева месечно, считано от 10.05.2018 година за превишаване
на определените
емисионни ограничения в
разрешителното за заустване на отпадъчни води в
повърхностни водни обекти № 13140277/18.02.2016 година, на директора на БД ДР, по конкретно посочени
и описани показатели, до преустановяване на замърсяването или констатиране на
нови стойности на замърсяване на околната среда.
На 10.05.2018 година е извършена проверка
и емисионен контрол върху състоянието на отпадъчните води от ГД “Лабораторно-аналитична дейност“ Централна лаборатория /ЦЛ/, при Изпълнителна агенция
по околна среда /ИАОС/ - С., като взетите проби за анализ от отпадъчните
води, формирани от дейноста на дружеството-жалбоподател: битово -
фекални и промишлени води след ЛПСОВ, р.Блато, поречие р.Искър.
Видно от приложените писмени доказателства - протокол за проверка №
27/10.05.2018 година, констативен
протокол № 27/11.06.2018 година, два протокола за изпитване №№ 01-0748 и 01-0749
/ 17.05.2018 година, на ИАОС-МОСВ и справка – изчисление, се
установява, че формираните отпадъчни
води от дейността на дружеството показват превишаване на индивидуалните
емисионни ограничения, определение
в разрешителното за заустване на отпадъчни води и повърхностни водни обекти, като в НП са посочени вида и размера на
уврежданията и замърсяването.
Свидетелите Т.Т. и А.Г.
установяват и потвърждават описаните факти и обстоятелства, изложени в констативния
протокол и протокола за проверка.
Съдът
намира, че съставеното въз основа на констативния протокол и протокола за проверка наказателно
постановление съдържа съществени процесуални нарушения и е постановено при
неспазване на задължителните изисквания на 57 ал.1, т.5, т.6 и т.7 от ЗАНН.
Съгласно чл.69, ал.1 и ал.2 от ЗООС, „при увреждане или замърсяване на околната среда над
допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и
ограничения на едноличните търговци и на юридическите лица се налагат санкции, а санкциите по ал. 1 се налагат с наказателно
постановление от министъра на околната среда и водите или от оправомощени от
него лица“.
Според чл. 19, ал.1 от Наредбата „на лицата по чл.
1, ал. 1 се налагат санкции при неспазване на определените индивидуални
емисионни ограничения или норми“.
В случая наказващият орган
не е посочил и конкретизирал законовите
и подзаконови норми, които са нарушени, нито е установил и обосновал
основанието и начина на определяне на наложената санкция. Най - общо и
бланкетно са посочени чл.69, ал.1 и ал.2 от ЗООС и чл.19, ал.1 от Наредбата,
които съдържат общо установяващи изисквания, задължения и запрети, но не и
конкретни хипотези на нарушения, нито размер, вид и начин на определяне на
санкция при съответстващо неизпълнение.
Съгласно чл.
56, ал. 4, т. 3 и 4
от ЗВ, разрешителното за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни
води в повърхностни води съдържа индивидуални емисионни ограничения на всички
характерни показатели на отпадъчните води по потоци и места на заустване и срок
за достигане на индивидуалните емисионни ограничения.
В случая административно
наказващият орган е следвало да съобрази,
обсъди и приложи нормите на чл.
69, ал. 1, ал.
8, чл.
69а, ал. 1, т. 4 от Закона за опазване на околната среда, чл.
1, ал. 1 и чл. 19, ал. 1, ал.6,
ал.7,
ал.9,
ал.11
от Наредбата за вида, размера
и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната
среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни
норми и ограничения,
за да наложи
правилно и законосъобразно на дружеството – жалбоподател съответна и адекватна текуща месечна санкция, в съответствие с формулите по
приложенията към наредбата, които в настоящия казус не са посочени и обосновани.
Като не
го е сторил, административно
наказващият орган е допуснал нарушения, които съдът намира за съществени
процесуални пороци, водещи до нарушаване на правото на защита на нарушителя, а
именно - да разбере точно за какво нарушение му е наложено съответно по вид и
начин на определяне по размер административно наказание.
В резултат на горното съдът
намира, че следва да отмени обжалваното наказателно постановление, като
незаконосъобразно.
Воден от горното,
СЪДЪТ
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ ИЗЦЯЛО наказателно постановление № С-14-3041 / 29.06.2018 г., на директора на РИОСВ – С., КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението
подлежи на обжалване пред Административен съд - С. област в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: