Решение по дело №281/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 210
Дата: 30 ноември 2023 г.
Съдия: Антония Атанасова Атанасова-Алексова
Дело: 20237160700281
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 210

гр. П.**, 30.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – П.**, в публично съдебно заседание проведено на тридесет и първи октомври през две хиляди двадесети и трета година, в състав:

СЪДИЯ: АНТОНИЯ АТАНАСОВА - АЛЕКСОВА

при участието на секретаря ЕМИЛИЯ ВЛАДИМИРОВА, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 281 / 2021 по описа на АС -П.**, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 215 вр. с чл. 213 сл. от Закона за устройство на територията (ЗУТ), във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), образувано по жалба, подадена

 ОТ:

1. К.К.Д. ЕГН:**********

***

 2. С.Д.С. ЕГН:**********

***

3. З.Б.С. ЕГН:**********

***

ЧРЕЗ адв. Бл. Б. ***

със съдебен адрес:***, пл.“***“ № 10

СРЕЩУ: Заповед № 588 от 06.07.2023 година на кмета на община-Р.**

С ИСКАНЕ: Да се отмени Заповед № 588 от 06.07.2023 година на кмета на община-Р.**, като незаконосъобразна, необоснована, постановена при допуснати съществени процесуални нарушения.

Към жалбата не се представят писмени доказателства и не са направени доказателствени искания.

Жалбоподателите твърдят, че с решение от 13.10.2021 година и решение от 05.01.2022 година на Р.**ския районен съд, гражданска колегия, II състав, постановено по гражданско дело N 885 по описа за 2020 година е допуснат до делба следния недвижим имот, представляващ: Урегулиран поземлен имот, находящ се в населената и старозастроена част на село П.**, община Р.**, област П.**/спирка „П.**‘7, съставляваща парцел 1 /първи/ в квартал . /пети/, по регулационния план на село П.**, община Р.**, област П.**, одобрен със Заповед № Ш-626 от 05.10.1961 година, с площ на поземления имот по скица от 1250 /хиляда двеста и петдесет/ квадратни метра, при граници на поземления имот по скица: от две страни улици, УПИ . /**/, УПИ . /**/ и У ПИ. /**/, всичките в квартал-5 /пети/ по плана на селото, ведно с построените в този поземлен имот масивна двуетажна жилищна сграда със застроена площ от 85 /осемдесет и пет/ квадратни метра, масивна сграда със застроена площ от 24/двадесет и четири/ квадратни метра, масивен гараж със застроена площ от 23 /двадесет и три/ кв.м., който са съгласни да бъде обособен от УПИ **  на две: УПИ ** и УПИ **, тъй като имало площ и лице и отговаряло на изискванията на ЗУТ. Но не било съгласни с конфигурацията на скицата на вещото лице Р.М.**, който съвсем тенденциозно при разделянето дал вълнообразна линия, вместо права, с цел да услужи на В.И.Д. и И.Б.К.. Никъде нямало УПИ с граница вълнообразна регулационна линия.

В съдебно заседание жалбоподателите К.Д. и С.Д., редовно призовани, не се явяват, не изпращат процесуален представител и не изразява становище по съществото на делото.

В съдебно заседание жалбоподателя З.Б. редовно призован се явява лично няма възражения по хода на делото, подържа депозираната жалба и моли да бъде уважена.

В съдебно заседание ответника по жалбата - Кмета на община Р.**, чрез процесуалния си представител моли да бъде оставена без уважение депозираната жалба при подробно изложени съображения по съществото на делото.

В съдебно заседание заинтересованата страна – В.И. и И.Б., чрез процесуалния си представител молят да бъде оставена без уважение депозираната жалба при подробно изложени съображения по съществото на делото.

Съдът след като провери процесуалните предпоставки за допустими и след като констатира, че жалбата е подадена от процесуално легитимирана страна при наличие на правен интерес от обжалването в предвидения от закона преклузивен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК предвид разписката към известието за доставяне следва да се приеме, че същата е връчена на жалбоподателите съответно на К.Д. и  С.Д. на 21.07.23г. и на З. на 19.07.23г.  и депозирана чрез административният орган на 26.07.23 г., от името на лицето, което има правен интерес от оспорването й, чрез надлежно упълномощен процесуален представител с пълномощно приложеното към жалбата), пред надлежен съд съгласно чл. 133, ал. 1 от АПК по постоянният адрес на посочения в акта адресат, а оспореният с жалбата административен акт е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, вр. чл. 154, ал. 2, т. 1 от АПК подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност, счита същата за процесуално допустима поради което дължи разглеждането.

Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл.235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото писмени и гласни доказателства, обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност и след като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, за да се произнесе взе предвид следното:

Между страните не се спори, а и от представените по делото доказателства се установява, че с влязло в сила съдебно решение № 260156/13.10.2021 г., допълнено с решение № № 260001/05.01.2022 г. и 260003/10.01.2022 г., е допуснато извършването на съдебна делба, на недвижими имоти собственост на общия на жалбоподателите и заинтересованите страни наследодател С.Д. М., бивш жител ***, починал на 20.11.1986 година, а именно на:

- Урегулиран поземлен имот, находящ се в населената и старозастроена част на село П.**, община Р.**, област П.**/спирка „П.**‘7, съставляваща парцел I /първи/ в квартал ** **/, по регулационния план на село П.**, община Р.**, област П.**, одобрен със Заповед № III-626 от 05.10.1961 година, с площ на поземления имот по скица; от 1250 /хиляда двеста и петдесет/ квадратни метра, при граници на поземления имот по скица: от две страни улици, УПИ ** /**/, УПИ ** /**/ и УПИ ** /**/, всичките в квартал-5 /пети/ по плана на селото, ведно с построените в този поземлен имот масивна двуетажна жилищна сграда със застроена площ от 85 /осемдесет и пет/ квадратни метра, масивна сграда със застроена площ от 24 /двадесет и четири/ квадратни метра;

- Масивен гараж със застроена площ 23 /двадесет и три/ кв.м., находящ се в Урегулиран поземлен имот, находящ се в населената и старозастроена част на село П.**, община Р.**, област П.** /спирка „П.**“/, съставляваща парцел I /първи/ в квартал 5 /пети/, по регулационния план на село П.**, община Р.**, област П.**, одобрен със Заповед № III- 626 от 05.10.1961 година, с площ на поземления имот по скица; от 1250 /хиляда двеста и петдесет/ квадратни метра, при граници на поземления имот по скица: от две страни улици, УПИ **/**/, УПИ ** /**/ и УПИ ** /**/, всичките в квартал-5 /пети/ по плана на селото и

- Масивна сграда със застроена площ 47 /четиридесет и седем/ кв. м., находящ се в Урегулиран поземлен имот, находящ се в населената и старозастроена част на село П.**, община Р.**, област П.** /спирка „П.**“/, съставляваща парцел I /първи/ в квартал 5 /пети/, по регулационния план на село П.**, община Р.**, област П.**, одобрен със Заповед № III-626 от 05.10.1961 година, с площ на поземления имот по скица; от 1250 /хиляда двеста и петдесет/ квадратни метра, при граници на поземления имот по скица: от две страни улици, УПИ ** /**/, УПИ ** /**/ и УПИ ** /**/, всичките в квартал-5 /пети/ по плана на селото,

Безспорно е обстоятелството, че пред административният орган е висящо производство, започнало по предложение на делбения съд по реда на чл. 134, ал. 2, т. 7 ЗУТ, след дадено положително становище за поделяемостта на имота / УПИ **/, предмет на делбата.

 В изпълнение на определение от 19.01.2023 г. по гр. дело № 885/2020 г. по описа на РС – Р.** за даване на становище по чл. 201, ал. 3 ЗУТ , с писмо изх. № АО-11-00-55(1-/09.02.2023г. главния архитект на община Р.** е изразил положително становище за разделяне на УПИ ** кв.5 по плана на с. П.** на 2 бр. УПИ, както са представени скиците проект за делба на ВЛ инж. Р. Г.**.

Със заявление вх. № АБ 94-00-1217 / 20.04.2023г. Вера И.Д. и И.Б. Кръстава са инициирали процедиране и одобряване на подборен устройствен план, като са представили техническо задание, подписано само от Вера И.Д., З.Б.С. и И.Б. Кръстава наследници на общият наследодател на допуснатите до делба имоти заедно със скица- предложение за разделяне на УПИ I кв.5 по плана на с. П.** по плана на гр. П.**, изготвени от лицензиран геодезист.

С протокол № 5-7/17.05.2023г. по преписка вх. № АБ 94-00-1217 / 20.04.2023г. Вера И.Д. за разглеждане на ПУП – ПР за изменение на УПИ **кв.5 по плана на с. П.** по плана на гр. П.** разглеждане на ПУП-ПР за изменение на УПИ **, кв.5 по кадастралния и регулационен план на с. П.**, общ. Р.**, обл. П.** е взето решение, че ме се приема тъй като няма приложен документ за собственост ; няма заповед за разрешаване на изработване на проекта няма съгласие на заинтересованите страни съгласно чл. 135а.

С протокол 6-1 Заседание на 23.06.2023 г. по преписка: вх. № АБ-94-00-1217/02.04.2023г. от В.И.Д. и молба вх. № АБ-94-00-1217/2/13.06.2023г. от И.Б.К. за  разглеждане на ПУП-ПР за изменение на УПИ **, кв.5 по кадастралния и регулационен план на с. П.**, общ.Р.**, обл. П.** на основание: за разглеждане: чл.128, ал.8 от ЗУТ е приет ПУП-ПР за изменение на УПИ **, кв.5 по кадастралния и регулационен план на с. П.**, общ. Р.**, обл. П.**, като същия се разделя на два нови УПИ ** и УПИ **, като е посочено че предназначението на имотите остава не променено - „за жилищно строителство“.

Въз основа на така приетото решение на общинския експертен съвет Кмета на Община Р.** издал Заповед № 588 /06.07.2023г., с която на основание чл.129, ал.2, чл.134, ал.2, т.7 от ЗУТ и чл.44, ал.1, т.13 и ал. 2 от ЗМСМА, и протокол № 6-1/23.06.2023г. на ОбЕСУТ /Общински експертен съвет по устройство на територията/ при Община Р.** одобрил ПУП-ПР /Подробен устройствен план - план регулация/ за УПИ **, кв.5 по кадастралния и регулационен план на с. П.**, общ. Р.**, обл. П.**, с плана за регулация УПИ ** се разделя на два нови УПИ ** и УПИ **, съгласно приложената графика, неразделна част от заповедта, като предназначението на имотите оставало непроменено.

При така установените фактически обстоятелства по делото, съдът достигна до следните правни изводи:

Оспореният с жалбата административен акт е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, вр. чл. 154, ал. 2, т. 1 от АПК подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност.

При извършване на проверка съгласно чл. чл. 168, ал. 1 от АПК задължаваща съда да обсъди не само основанията, посочени от оспорващия, а въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспореният административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът констатира следното:

По допустимостта на жалбата:

Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е заповед за разрешаване изработването на проект за изменение на влязъл в сила ПУП - План за регулация, с обхват за УПИ **, кв.5 по кадастралния и регулационен план на с.П.**, общ. Р.**, обл. П.**, с плана за регулация УПИ ** се разделя на два нови УПИ ** и УПИ **, съгласно приложената графика, неразделна част от заповедта, като предназначението на имотите оставало непроменено.

Относима към издаването на административен акт с такова съдържание на разпоредените правни последици е разпоредбата на чл. 135, ал. 3 от ЗУТ /посочена сред правните основания за издаване на обжалваната Заповед № 588 /06.07.2023г. на Кмета на Община Р.**.

Съгласно посочената норма компетентният орган по чл. 135, ал. 1 от ЗУТ в 14 дневен срок от постъпване на заявлението с искане за изменение на устройствен план със заповед разрешава или отказва да се изработи проект за изменение на плана. Актовете по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ, с които се допуска /разрешава/ изработването на проект за изменение на ПУП, са индивидуални административни актове по смисъла на чл. 214, т. 1 от ЗУТ, подлежащи на съдебно оспорване и контрол за законосъобразност по реда на АПК съгласно чл. 215, ал. 1 във вр. с чл. 219 от ЗУТ. В този смисъл е и трайно установената практика на ВАС - Определение № 10564 от 16.08.2018 г. по адм. дело № 3438/2018 г. на ВАС, II о., Определение № 11359 от 26.09.2018 г. по адм. дело № 11162/2018 г. на ВАС, II о., Определение № 10742 от 4.09.2018 г. по адм. дело № 7308/2018 г. на ВАС, II о. и др.

Касателно настоящия случай  безспорно е обстоятелството, че пред административният орган е висящо производство, започнало по предложение на делбения съд по реда на чл. 134, ал. 2, т. 7 ЗУТ, след дадено положително становище за поделяемостта на имота / УПИ **, кв.5 по кадастралния и регулационен план на с.П.**, общ. Р.**, обл. П.** /, предмет на делбата. В изпълнение на протоколно определение от 19.01.2023 г. по гр. дело № 885/2020 г. по описа на РС – Р.**, в делбеното производство по чл. 201, ал. 3 ЗУТ, е изискано становище от Главния архитект на общината. След дадено по реда по чл.201, ал. 3 от ЗУТ от Главния архитект на Общината положително становище за поделяемостта на дъбеният имота от част от наследниците е инициирано производство за процедиране и добряване на ПУП по чл. 134, ал.2, т.7 от ЗУТ , като е представено и техническо задание, подписано от част от наследниците. Съгласно разпоредбата на чл. 201, ал. 3 ЗУТ проекта за разделянето на имота може да бъде представен и съгласуван от само от някой съделителите, тъй като между тях може да има и разногласия, както в конкретния случай. В случаите, когато липсва единодушие и част от съделителите не желаят да внесат проект за одобряване на изменението на ПР, или не са съгласни с предлагания от другите съделителите проект, те имат право на възражение, вкл. и на жалба, срещу заповедта за одобряване на проекта. Само при внесен при взаимно съгласия проект от съделителите, заповедта за одобряване на изменението на ПР би била окончателна на основание чл. 201, ал. 3 във вр. с чл. 15, ал. 6 от ЗУТ, какъвто не е настоящия случай. В този смисъл и Решение № 14802 от 4.11.2019 г. на ВАС по адм. д. № 691/2019 г., II.

Предвид гореизложеното оспорването, като направено от легитимирани по см. чл. 131, ал. 1 във вр. с ал. 2, т. 1 от ЗУТ лица, в предвидения от закона срок и срещу акт по устройство на територията, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност съгласно разпоредбата на чл. 215, ал. 1 във вр. с чл.214, т. 1 от ЗУТ, е допустимо и следва да бъде разгледано по същество.

Съдът като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира че разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

По аргумент от разпоредбата на чл. 134, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗУТ, компетентен да се произнесе по подадено заявление с искане да бъде разрешено изработването на проект за изменение на устройствен план, в общия случай е кметът на общината /извън хипотезите на чл. 124а, ал. 3 и ал. 4 от ЗУТ - за обекти с регионално значение и разположени на територията на повече от една община и за обекти с обхват повече от една област, такива с национално значение и/или национални обекти, републикански пътища, жп магистрали и жп линии/. Следователно оспорената Заповед № 588/ 06.07.2023г, с която на основание чл. 134, ал. 2,т.7 от ЗУТ се разрешава изменение на действащ ПУП – ПР с посочен териториален обхват, е издадена от материално и териториално компетентния административен орган Кмет на Община  Р.**.

Преценката относно поделяемостта на урегулиран поземлен имот, предмет на делба, на отделни УПИ, която се извършва от общинската администрация при даването на становището по чл. 201, ал. 1 от ЗУТ, е идентична с преценката, която се извършва преди издаването на разрешение по чл. 134, ал. 2, т.7 от ЗУТ в общия случай /т. е при подадено от заинтересованите лица заявление по чл. 135, ал. 1 от ЗУТ за разрешаване изработването на проект за изменение на ПУП – ПР за регулационното разделяне на УПИ на два или повече УПИ/. В случаите, когато урегулирания поземлен имот е поделяем (като разпоредбата на чл. 201, ал. 2 от ЗУТ изрично определя и посочва кога урегулираните поземлени имоти са неподеляеми), е приложима разпоредбата на чл. 201, ал. 3 изр. първо от ЗУТ, според която когато УПИ е поделям, главният архитект на общината (района) с мотивирано предписание до страните нарежда да внесат проект за изменение на действащия план за регулация.

В настоящото производството, въпреки дадената възможност не се събраха доказателства които да оборят изводите направени в хода на административното производството, не бяха и ангажирани доказателства, които да доведат до доказване на фактите, от които жалбоподателите черпят благоприятни за себе си последици. Доколкото това се дължи на пасивно поведение от страна на жалбоподателите, то е недопустимо последиците от него да се прехвърлят върху административния орган.

С оглед на изложеното съдът приема, че процесната заповед е  процесуално и материално законосъобразна, тъй като административният орган правилно и законосъобразно е приел, че са налице основанията на чл. 134, ал. 2, т.7 от ЗУТ за изменение на действащия устройствен план.

По тези съображения съдът приема, че Заповед №18-9755-01.09.2021 г. на началник на СГКК-гр.П.** е валиден административен акт, постановен при правилно приложение на материалния закон и при липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Това води до извода, че подадената жалба срещу заповедта е неоснователна, а заповедта законосъобразна.

С оглед изхода на делото основание чл. 143, ал. 4 от ГПК, във вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК право на разноски има ответника. Същия претендира заплащане на юрисконсултско възнаграждение в минимален размер. На основание чл. 78, ал.8 изр. 2-ро от ГПК, вр. с чл.24, ал.1 от Наредба за заплащане на правната помощ, вр. с чл.37 от ЗПрП, юрисконсултско възнаграждение се определя на ответника по жалбата в размер на сумата от 100.00 лв., с оглед сложността на делото и извършените от процесуалния представител на ответника действия, която следва да бъдат възложена в тежест на жалбоподателя. Право на разноски имат и заинтересованите страни, които доказват действително сторени такива в размер на 650.00лв. заплатено адвокатско възрождение.

Водим от изложеното и на осн. чл. 172, ал.2, предл. второ от АПК, СЪДЪТ

РЕШИ

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата подадена от К.К.Д. ЕГН:********** ***, С.Д.С. ЕГН:********** *** и З.Б.С. ЕГН:********** *** срещу Заповед № 588 от 06.07.2023 година на кмета на община-Р.**

ОСЪЖДА К.К.Д. ЕГН:********** ***, С.Д.С. ЕГН:********** *** и З.Б.С. ЕГН:********** *** ДА ЗАПЛАТЯТ в полза на  Община-Р.** сумата от 100.00 / сто лева / разноски в настоящото производство.

ОСЪЖДА К.К.Д. ЕГН:********** ***, С.Д.С. ЕГН:********** *** и З.Б.С. ЕГН:********** *** ДА ЗАПЛАТЯТ в полза на  В.И.Д. и И.Б.К. с адрес *** сумата от 650.00 / шестостин и петдесет лева / разноски в настоящото производство.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд, в 14-дневен срок от връчването му на страните по реда на чл.137 от АПК.

СЪДИЯ:/П/