АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 206 |
||||||||||
Гр.
Видин,16.12.2020 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
Шести административен
състав |
|||||||||
в публично заседание
на |
шестнадесети ноември |
|||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Борис Борисов |
|||||||||
при секретаря |
В. Шутилова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Борисов |
|
||||||||
Административно дело № |
134 |
по описа за |
2020 |
година |
||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
||||||||||
Производството е по реда на АПК,
във връзка с чл. 64 ЗУСЕСИФ.
Образувано е по жалба на
община Белоградчик, представлявана от кмета Борис Николов, против решение №
РД-02-36-659/19.05.2020г. на заместник-министъра на регионалното развитие и
благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма
"Региони в растеж" 2014 – 2020 г. при МРРБ, с което по искане за
плащане № 3 (окончателно) по договор № BG16RFOP001-5.001-0016-C01 на Община Белоградчик и писма №
BG16RFOP001-5.001-
0016-С01-М037/21.02.2020 г. и № BG16RFOP001-5.001-0016-C01-M046/30.04.2020
г. в ИСУН 2020 за корекции на бенефициента, постъпили във
връзка с писма № BG16RFOP001
-5.001 -0016-С01 -М032/06.02.2020 г. и № BG16RFOP001-5.001-0016-С01- М043/10.03.2020 г. на Ръководителя на УО на ОПРР
2014-2020 :
в т. 1 - Не е извършена верификация и
плащане на разходи в размер на 1 426,54
лв., поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 3 от
ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 84 и чл. 82, ал. 1, т. 5 от Общите условия
към сключения Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ (АДПБФП), сключен между МРРБ и община Белоградчик.
в
т. 2 - Не е извършена верификация и плащане на разходи в размер на 596,66 лв. поради липса на предвидените
в чл. 57 ал. 1, т. 3 от ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 84 и чл. 82, ал. 1, т. 5 от Общите
условия към сключения АДПБФП, сключен между МРРБ и община Белоградчик.
в т. 3 Не е извършена верификация и
плащане на разходи в размер на 15,97
лв. поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 3 от
ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 84 и чл. 82, ал. 1, т. 5 от Общите условия
към сключения АДПБФП, сключен между МРРБ и община Белоградчик.
в т. 4 Не е извършена верификация и
плащане на разходи в размер на 56,65 лв.
на основание чл. 23, ал. 5 от АДПБФП във връзка с чл. 23, ал. I, т.
2 и т. 3 от АДПБФП и поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 2 от
ЗУСЕСИФ условия.
в т. 5 Не е извършена верификация и
плащане на разходи в размер на 352,76
лв. поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т.4 от ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 26, ал. I от
ЗУСЕСИФ, във връзка с чл. 7, ал. 3 от Постановление № 189 от 28 юли 2016 г. на
Министерски съвет за определяне на национални правила за допустимост на
разходите по програмите, съфинансирани от европейските структурни и
инвестиционни фондове за програмен период 2014 - 2020 г. (ПМС № 189).
в т. 6 Не е извършена верификация и
плащане на разходи в размер на 839,52
лв. представляващи БФП, поради липса на предвидените в чл. 57,
ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, във
връзка с чл. 8, ал. 2 от ПМС № 189.
Оспорващата община, чрез
кмета поддържа, че решението е незаконосъобразно поради съществено нарушение на
административно производствените правила, противоречие с материално правните
разпоредби. Излагат се доводи за нарушаване на правилото по чл. 73 ЗУСЕСИФ.
Претендира разноски.
Ответникът по оспорването – заместник-министър
и ръководител на УО на ОПРР при МРРБ, с нарочно писмо, чрез пълномощник юрк.
оспорва жалбата. Претендира присъждане на направените разноски за ю.к.
възнаграждение.
Административен съд Видин,
след като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите на
страните и извърши цялостна проверка относно законосъобразността на оспорения
административен акт намира за установено от фактическа страна следното:
С оспореното решение е
отказано извършване на верификация и плащане на разходи в размерите , посочени
по-горе с подробно, изложени в него мотиви.
След преценка за
законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл. 146 АПК съда формира следните правни изводи.
Жалбата е подадена от
надлежна страна, в предвидения срок и допустима. Разгледана по същество е
неоснователна, като съображенията за това са следните:
Актът е издаден от
компетентен орган в кръга на предоставените му правомощия и в предвидената
писмена форма при наличие на достатъчно
фактически и правни основания за неговото издаване.
Направеното оплакване за
неспазване на чл. 73 ал. 1 ЗУСЕСИФ за необсъждане на възраженията на
бенефициента и неспазване на срока по чл. 73 ал. 3 ЗУСЕСИФ за издаване на
решението е неоснователно. Разпоредбата на чл. 73 е в раздел трети, който касае
нередности и финансови корекции, а решението е по раздел втори на глава пета, в
който е регламентирано верифицирането на разходи. Това са два отделни правни
режима, които не следва да се смесват. В този смисъл съдът отхвърля като
неоснователно възражението на жалбоподателя за допуснато съществено процесуално
нарушение при издаване на оспореното решение.
По приложимия материален
закон съдът приема следното:
Производството по
верифициране на разходи е уредено в гл. пета раздел втори ЗУСЕСИФ и съгласно разпоредбата
на чл. 62 ал. 1 междинни и окончателни плащания се извършват след верифициране
с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и при наличие на
физически и финансов напредък на проекта, като се възстановяват само допустими
разходи, верифицирани от управляващия орган. Разпоредбата на чл. 57, ал. 1 от
ЗУСУЕСИФ определя за допустими само разходите, за които са осъществени
едновременно няколко условия, посочени в 7 точки, като в т. 4 се изисква
разходите да за извършени законосъобразно съгласно приложимото право на
Европейския съюз и българското законодателство. За да постанови актът си
административния орган се е позовал на извършените проверки на място и съпоставяне
на представените документи по чл. 26 ЗУСЕСИФ. Водена е кореспонденция с община
Белоградчик и са изисквани липсващи документи, посочвана е нуждата от
необходими пояснения и корекции. Подробно и аргументирано в решението са
описани липсата на условията по чл. 157 ал. 1 т. 2, т. 3 и т. 4 ЗУСЕСИФ във
връзка с чл. 84 и чл. 82 от общите условия към сключения договор, чл. 23 ал. 1
и ал. 5 от самия договор и противоречието с чл. 7 ал. 3 и чл. 8 ал. 2 от ПМС № 189 от
28.07.2016г. Горните констатации са оспорени с единственото възражение на
жалбоподателя за материалната незаконосъобразност на оспорения акт, че твърдените за
неизвършени строително монтажни работи са извършени, а посочените като
недоставени съоръжения и консумативи са налични. В тази връзка е извършена
съдебно техническа експертиза от заключението на която е видно, че извършените
дейности /мазачески и довършителни/ не са в необходимия обем за обект „Център
за обществена подкрепа и дневен център за подкрепа за лица с увреждания и
техните семейства в гр. Белоградчик“ и
обект „ Център за настаняване от семеен тип“. За останалите дейности не
са констатирани разлики, като вещото лице в съдебно заседание изрично уточнява,
че това е показала проверката на място , извършена на 14.10.2020г., но към
момента на проверката от административния орган дейностите и доставките не са
били извършени. Този факт се установява от
протоколите за извършени проверки на място в периода 15 - 17.01.2020г.
Настоящият състав намира, че
в оспореното решение са налице необходимите фактически и правни основания по всеки един от
неверифицираните разходи, които кореспондират с всички останали доказателства
от преписката и събраните в съдебното производство.
По изложените съображения
жалбата е неоснователна и съдът я отхвърля. При извършената съдебна проверка се
установи, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в
кръга на правомощията му, в предвидената от закона форма, без да са допуснати
съществени процесуални нарушения, в съответствие с материалния закон и неговата
цел. В този смисъл съдът счита решение № РД-02-36-659/19.05.2020г. на
заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител
на Управляващия орган на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014
– 2020 г. при МРРБ за законосъобразен
административен акт.
С оглед изхода на спора и своевременно
направеното искане на ответника следва да бъдат присъдени разноски. Същият е
представил списък по чл. 80 ГПК.
Така мотивиран и на
основание чл. 172 ал. 2 АПК
Административен съд Видин
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на община Белоградчик, представлявана
от кмета Борис Николов, против Решение № РД-02-36-659/19.05.2020г. на
заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител
на Управляващия орган на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014
– 2020 г. при МРРБ.
ОСЪЖДА община Белоградчик,
представлявана от кмета Борис Николов да заплати на Министерство на регионалното
развитие и благоустройството сумата от 200лв., представляваща деловодни разноски, съобразно приложения
списък.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен
административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните по
реда на чл.138, ал.1 от АПК.
Административен съдия: